Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2002, 21:47
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Zouden de Nederlandse treinen niet eens wat comfortabeler moeten zijn?

Of moet er een extra categorie komen?
We hebben nu de Stoptrein, Sneltrein, en Intercity. Daarnaast nog wat buitenlandse treinen (ICE, Thalys, EuroCity, Interregio).

Maar als we dit

eens vergelijken met


Wie zal geloven dat dit beide Intercitys zijn?
In de bovenste kun je:
-je stoel achterover zetten
-heb je een beklede stoel met hoodkussentje
-heb je een leeslampje
-heb je (goede, werkende) airconditioning
-in de 6-persoonscompartimenten de verwarming en omroepsterkte zelf regelen.

In de onderste kun je:
-je stoel niet verstellen
-heb je geen zachte beklede stoel
-heb je als leeslampje een enorme tl-buis boven je hoofd
-heb je geen of slechte airconditioning
-heb je geen compartimenten, voor wat meer privacy

Nou ja, dit is maar één voorbeeldje.

Wat vinden jullie:

-moet de NS op alle niveaus luxere treinen laten rijden?
-moet de NS meer categorieen (IC+) creeren?
-moeten er treinen met toeslag komen?
-moet het zo blijven als het is?

Mij lijkt de beste oplossing gewoon de NS op te laten kopen door de DB.
In Duitsland is het systeem heel anders; lagere frequenties, maar treinen zijn wel goedkoper, én, intercitys zijn op veel trajecten geen vaste uurdiensten. Als iemand dat wil, leg ik dat wel uit.

Maar ja... wat vinden jullie van de buitengewoon oncomfortabele treinen van de NS?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2002, 21:51
C'est moi!
C'est moi! is offline
Mwah...kan me niet zoveel boeien eigenlijk....Luxe kost ook weer extra geld...
__________________
Ik ben niet doof, ik negeer je gewoon!! | Ik haat je niet, ik voel me gewoon beter als je niet in de buurt bent!!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 21:55
Finntroll
Avatar van Finntroll
Finntroll is offline
Ik vind de treinen die de NS nu heeft goed genoeg!! Je gaat toch op reis, toch?! Als je achterover wil zitten met een leeslampje en een verstelbare verwarming blijf je toch lekker thuis!!! Voor mij hoeft die overdreven luxe niet zo nodig!!! (persoonlijke mening)


Ow ja, die bovenste trein zit er echt wel enorm GAAR en OUD UIT!!!!

[Dit bericht is aangepast door Finntroll (29-01-2002).]
__________________
PIM WE ZULLEN AAN JE BLIJVEN DENKEN!!!!!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 22:03
Verwijderd
in die ene kan je je stoel ook niet verzetten, want dan zit je gelijk met je stoel tegen je achterbuurman! Nieuwe dubbeldekkers zijn ook superrelaxed!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 22:40
Remqo
Avatar van Remqo
Remqo is offline
Luxe in de trein maakt me geen ene hol uit, als het maar veilig is.
Al moet ik in een vrachtruimte zitten, als ik maar ergens kom.

Trouwens, NS kan beter wat doen aan die reistijden dan aan dat beetje overbodige luxe. Want die dingen rijden nooit op tijd.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 23:17
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
de luxe van de treinen is niet afgemeten aan op het een snel - of stoptrein is?

kijk je hebt 1e en 2e klas, als je het nog niet opgevallen was. Maar ik heb in de vakantie ook veel in zwitserland en oostenrijk getreind, en die treinen waren idd stukken sjieker. Nou vind ik dat niet echt nodig. De nieuwste treinen van de NS (op Den Bosch- Utrecht rijd een hele mooie) zijn iig sjiek genoeg. Waarschijnlijk zijn de volgenden die aangeschafd worden van dezelfde kwaliteit?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 23:34
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:


Die zitten nog 't lekkerst ook.
't is maar vervoer, niet je huiskamer.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 23:54
waaromniet?
waaromniet? is offline
Intercity Haarlem-Maastricht vink toch echt heerlijk zitten hoor.

Comfort = duur
Bovendien ben ik ook niet echt weg van een minder frequente regeling, nee, ik ben wel tevreden (als ze dan tenminste eens op tijd rijden )
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 00:14
drama
Avatar van drama
drama is offline
Uhm, derde klas erbij, ik ga wel op de grond zitten voor de helft van het geld. Verder vink de treinen wel ok...Ik zit altijd prima.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 06:11
LonelyLostOne
LonelyLostOne is offline
Ik vind dat de NS eerst maar eens de treinen op tijd moet laten rijden. Het is nog te vaak dat eer een trein te laat komt. soms ook niet.
en verder is het zo dat luxe duur is. de treinen zijn luxe genoeg.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 07:48
Wijze vrouw
Avatar van Wijze vrouw
Wijze vrouw is offline
Ja, ze kunnen wel lux zijn maar laat ze eerst maar eens op tijd rijden voordat ze de luxe veranderen.

Ps. Ik weet niets van treinen want ik zit nooit in de trein...
__________________
* Voer eendjes geen oorlog * Bij genialen ben ik vaag (????) *
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 08:50
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Ik zie hier allemaal logische reacties als 'Laten ze eerst maar eens op tijd rijden'. Maar bij voorbaat is het voorstel van Fleet Admiral al niet mogelijk.

Gezien de hoge criminaliteit in de treinen, met name op bepaalde trajecten, zal er weinig overblijven van de (overbodige) luxe. Er kan beter iets gedaan worden aan de veiligheid van conducteurs én passagiers.

__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 09:10
PrackaH
PrackaH is offline
Wat bijna iedereen al zegt: het is maar vervoer. Het is natuurlijk wel fijn om in een trein te zitten die nog comfortabeler is dan de luiste stoel bij je thuis, maar dat kost allemaal extra geld enzow, dat heb ik er niet voor over. Daarbij reis ik niet zoveel met de trein (5 keer per jaar?), dus mij zal het sowieso weinig boeien. Ik kan me natuurlijk wel voorstellen dat er mensen zijn die het wel boeit...maar ik blijf erbij: het is maar vervoer...
__________________
Wees jezelf...er zijn al genoeg anderen...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 09:10
Mabo
Avatar van Mabo
Mabo is offline
Ik heb liever dat ze zich concentreren op dat er uberhaupt treinen reiden dan de luxe van het 'beestenvervoer'.
__________________
"Een kans Een ziel Een hart om te vergeven Om door te kunnen gaan Een doel Een liefde Een reden om te leven De wereld te verslaan" [Ferry van Leeuwen]
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 09:18
@pie
@pie is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
*uhuh*
laat ze eerst maar eens op tijd rijden

maarehm.. er rijden al nieuwe treinstellen rond op de lijn amsterdam-utrecht-den bosch-eindhoven-enz, wel 2 soorten ook

1) 6-stoel compartimenten
2) 'normale' treinstellen

wel stom dat ze op de lijn den haag-rotterdam-breda-tilburg-eindhoven-enz nog steeds met die kl*tedingen uit belgie en duitsland rijden (afgeragde krengen), terwijl de eerder genoemde al nieuwere heeft.. die klotelijn heeft ook altijd voorrang bij de tunnel in Best.. *snif* :-(
__________________
If you don't like me, ignore me (I know I will :))
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 09:56
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Ik vind de treinen van de NS goed zoals ze zijn, en voorlopig kunnen ze hun geld wel nuttiger gebruiken, door meer treinen te kopen en de treinen beter te laten rijden.

Zo onconfortabel zijn ze niet eens de intercity Haarlem-Maastricht zit best lekker, en ik heb de trein liever goedkoper dan luxer.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 10:15
Verwijderd
Oh hou hier alsjeblieft mee op!

Ik vind dat de treinen in Nederland ruim voldoende comfortabel zijn. Ik zit toch altijd eerste klas. Maar ook in de tweede vind ik het niet onaangenaam in ICM/ICR-treinen. Je kunt natuurlijk ook teveel zeiken. Alsof je de omroepsterkte wilt wijzigen? Een beetje treinreiziger weet toch waar de trein stopt. Waarom zou je een leeslampje nodig hebben? In Nederlandse Intercity's is het ook licht genoeg en heb je ook privélampen voor het geval het je nog niet hebt gezien (waarschijnlijk niet).

Ik vind Intercity's in Nederland dus helemaal niet oncomfortabel...je kunt ook tevéél zeiken...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 11:05
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
nare man schreef:
Oh hou hier alsjeblieft mee op!

Ik vind dat de treinen in Nederland ruim voldoende comfortabel zijn. Ik zit toch altijd eerste klas. Maar ook in de tweede vind ik het niet onaangenaam in ICM/ICR-treinen. Je kunt natuurlijk ook teveel zeiken. Alsof je de omroepsterkte wilt wijzigen? Een beetje treinreiziger weet toch waar de trein stopt. Waarom zou je een leeslampje nodig hebben? In Nederlandse Intercity's is het ook licht genoeg en heb je ook privélampen voor het geval het je nog niet hebt gezien (waarschijnlijk niet).

Ik vind Intercity's in Nederland dus helemaal niet oncomfortabel...je kunt ook tevéél zeiken...


Psies...ik vind een verstelbare stoel eerlijk gezegd totaal geen prioriteit hebben bij ov. Zorg gewoon voor redelijk zitbare treinen die ook nog goedkoop zijn, laat ze een beetje op tijd rijden en het overgrote deel van treinend nederland is tevreden.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 12:58
Verwijderd
1) Laat me raden: trein 2 is een Duitse trein? Je opent namelijk met regelmaat topics over de treinen van de NS.
2) Ik heb geen behoefte om mijn stoel te verstellen. Je hebt geen leeslampje nodig in Nederland, omdat je hier gewoon licht hebt. De airconditioning is inderdaad zwak, maar dan doe je een raampje open en klaar. Er is on de bovenste trein ook geen privacy, want de raampjes zijn van glas gemaakt. De stoel hoeft van mij niet bekleed te zijn en ook een hoofdkussentje vind ik een overbodige luxe. De verwarming kun je tot op zekere hoogte regelen door de raampjes open en dicht te doen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 14:37
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
in de eerste klas zijn de stoelen te verstellen hoor...

__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 16:50
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
k vind de treinen in de 8000 Series wel prettig zitten, terwijl ze toch best kaal zijn...

Ik denk helemaal niet dat het verstandig is om treinen te nemen met allemaal franje... Aangezien de meeste treinen hier in Nederland door vandalen behoorlijk snel onder handen wordt genomen.....
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 19:10
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
DutchECK schreef:
1) Laat me raden: trein 2 is een Duitse trein? Je opent namelijk met regelmaat topics over de treinen van de NS.
2) Ik heb geen behoefte om mijn stoel te verstellen. Je hebt geen leeslampje nodig in Nederland, omdat je hier gewoon licht hebt. De airconditioning is inderdaad zwak, maar dan doe je een raampje open en klaar. Er is on de bovenste trein ook geen privacy, want de raampjes zijn van glas gemaakt. De stoel hoeft van mij niet bekleed te zijn en ook een hoofdkussentje vind ik een overbodige luxe. De verwarming kun je tot op zekere hoogte regelen door de raampjes open en dicht te doen.
1)
Nee, de bovenste is Duits.
2)
Sommige mensen wel, als je urenlang stil moet zitten. In die Duitse zitten wél afgesloten compartimenten: voor en achteraan de wagen (zie achterin foto). In het midden (foto) is het half afgesloten. Je hebt daar ook meer ruimte; er staan maar 3 stoelen naast elkaar, in Nederland 4.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 19:12
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
1)
Nee, de bovenste is Duits.
2)
Sommige mensen wel, als je urenlang stil moet zitten. In die Duitse zitten wél afgesloten compartimenten: voor en achteraan de wagen (zie achterin foto). In het midden (foto) is het half afgesloten. Je hebt daar ook meer ruimte; er staan maar 3 stoelen naast elkaar, in Nederland 4.


Diepgaand onderzoek verricht?
... lekker nutteloos ...
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 19:12
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Nog iets.

In die Duitse treinen zit geen raam om open te doen; Duitse intercity's rijden 200 km/h, Nederlandse maar 120, en soms hooguit 140.

Ook interessant is, dat een Duitse stoptrein zo 160 rijd, terwijl een Nederlandse intercity 120/140 rijd.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 19:19
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Intercity Haarlem-Maastricht vink toch echt heerlijk zitten hoor.

Comfort = duur
Bovendien ben ik ook niet echt weg van een minder frequente regeling, nee, ik ben wel tevreden (als ze dan tenminste eens op tijd rijden )
Hmz...

Even vergeleken:

NL: D:
NL-voordeelurenkaart kost f100, geeft 40% korting, maar niet vóór 9.00 uur.
D-BahnCard: kost DM249 (eerste persoon, DM100 2de persoon), geeft 50% korting, op alle tijden.

In Zwitserland: kunnen jongeren tot 25 jaar voor CHF99 per jaar een kaart kopen om het hele jaar met al het openbaar vervoer vrij te kunnen reizen elke dag na 19.00 uur.
Heel handig als je een avondje uit wilt, of een weekendje weg; bespaart honderden guldens/euros/franken.

Waarom is de NS dan zo duur?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2002, 19:29
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
M n M schreef:

Diepgaand onderzoek verricht?
... lekker nutteloos ...
Nee, ik reis gewoon veel.

En in Duitsland reis ik zelfs graag, Zwitserland ook.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 19:43
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Nee, ik reis gewoon veel.

En in Duitsland reis ik zelfs graag, Zwitserland ook.

Dat verklaard al veel...
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 19:46
pseudoniem
pseudoniem is offline
Best leuk hoor stoffen bekleding en al die ruimte. Maar de NS heeft nu al plaatsen te weinig voor de reizigers. Dus als ze dit soort dingen inzetten helemaal!!!

En stof!! Ja lekker... kun je zo makkelijk schoonhouden NOT!! Die bussen die bij mij in de buurt rijden hebben ook stof met van die mooie zwarte kaugomvlekken, héél mooi!

Nee geef mij maar een zitplaats... dan ben ik tevreden!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 19:53
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Nog iets.

In die Duitse treinen zit geen raam om open te doen; Duitse intercity's rijden 200 km/h, Nederlandse maar 120, en soms hooguit 140.

Ook interessant is, dat een Duitse stoptrein zo 160 rijd, terwijl een Nederlandse intercity 120/140 rijd.

Er is een reden voor die snelheid: geluidsoverlast.

Verder:
-Meerdere soorten treinen zal ook duurder zijn om te bestellen/produceren.
-Treinen zijn al overvol tijdens spitsuren. Men kan beter treinen inzetten met meer capaciteit dan extra luxe.
-Als mensen echt luxe wil zitten, is er nog altijd de 1e klas.
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 19:55
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
pseudoniem schreef:
Best leuk hoor stoffen bekleding en al die ruimte. Maar de NS heeft nu al plaatsen te weinig voor de reizigers. Dus als ze dit soort dingen inzetten helemaal!!!

En stof!! Ja lekker... kun je zo makkelijk schoonhouden NOT!! Die bussen die bij mij in de buurt rijden hebben ook stof met van die mooie zwarte kaugomvlekken, héél mooi!

Nee geef mij maar een zitplaats... dan ben ik tevreden!



Er zijn niet te weinig zitplaatsen; de helft van de treinen staat kapot op een rangeerterrein. Bovendien zijn deze treinen beter en efficienter ingericht, waardoor er juist méér plaatsen zullen zijn. En in Duitsland gebruikt men losse treinen: wagens getrokken door een loc. In Nederland juist bijna alleen maar treinstellen.
Het voordeel van een losse, getrokken trein, is dat je die zo wat langer kunt maken; plak er gewoon wat wagens achter in de spits. In Nederland gaat dat niet zo makkelijk.

En over vandalisme?
Waarom zijn die treinen in Duitsland dan nog niet vernield?
Waarom kan het in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italie, etc. wél zo, maar in Nederland niet?
En anders stel ik voor een toeslag in te stellen: zoals €1,50 voor een reis voor <100 km, en €2,50 voor een langere reis. En eventueel zou je abonnementen voor die toeslag kunnen verkopen, zoals voor €50 per jaar verder vrij met toeslag-treinen kunnen reizen. Daar gaan we nu maar niet verder op in.

Wel moet ik zeggen, dat ja, in Duitsland betaalt men voor intercity's een toeslag van ong. €2-4. Je kunt er ook voor reserveren, €2.

In het Duitse stelsel is een intercity wat hoger dan een Nederlandse intercity.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 19:56
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Hmz...

Even vergeleken:

NL: D:
NL-voordeelurenkaart kost f100, geeft 40% korting, maar niet vóór 9.00 uur.
D-BahnCard: kost DM249 (eerste persoon, DM100 2de persoon), geeft 50% korting, op alle tijden.

In Zwitserland: kunnen jongeren tot 25 jaar voor CHF99 per jaar een kaart kopen om het hele jaar met al het openbaar vervoer vrij te kunnen reizen elke dag na 19.00 uur.
Heel handig als je een avondje uit wilt, of een weekendje weg; bespaart honderden guldens/euros/franken.

Waarom is de NS dan zo duur?

Die kortingskaart kost in Duitsland ook stukke meer... dus dat ie altijd geldig is mag dan ook wel. Bovendien zeg je nu niets over de normale treinprijzen daar...

In CH is wel goedkope aanbieding ja, maar das nu nie relevant :/
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 20:06
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:
Er is een reden voor die snelheid: geluidsoverlast.

Verder:
-Meerdere soorten treinen zal ook duurder zijn om te bestellen/produceren.
-Treinen zijn al overvol tijdens spitsuren. Men kan beter treinen inzetten met meer capaciteit dan extra luxe.
-Als mensen echt luxe wil zitten, is er nog altijd de 1e klas.
Geluidsoverlast?
Daar word in andere landen ook niet over geklaagd, bovendien zijn daar systemen voor gebruikt om het geluid te onderdrukken, met als gevolg dat een Duitse IC met 200 stiller is dan een Nederlandse op 120. Vooral te danken aan de (geluidsarme) loc; de wagens zelf hebben geen aandrijving, en dus komt het enige geluid uit de loc, die bij zo'n snelheid in een flits voorbij is. Verder hoor je alleen wat geruis.

Duurder? Nee hoor... ze worden evengoed in serieproductie gemaakt. Bovendien zijn dit gewoon treinen uit de catalogus; de NS laat treinene exclusief voor zichzelf ontwerpen, waardoor NS-treinen wel 2x duurder zijn dan DB-treinen.

Extra treinen?
Nee, gewoon langere. In Zwitserland bvb. rijden gewoon IC-dubbeldekkers van 20 wagens uurdiensten, dat is daar normaal. Een Duitse IC telt ook vaak 12-16 wagens.
Dit is nog maar de helft van een Zwitserse IC:


1ste klas?
Dat kost toevallig wel heel wat meer.
En ik wil niet als vee worden behandelt.
Al die foto's die in dit topic staan, zijn overigens van 2de klas wagens.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 20:09
bonkesone
Avatar van bonkesone
bonkesone is offline
de NS heeft nu al geen geld om die stomme treinen op tijd te laten rijden,dus ik denk dat beter eerst dat moet worden aangepakt
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 20:22
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Die kortingskaart kost in Duitsland ook stukke meer... dus dat ie altijd geldig is mag dan ook wel. Bovendien zeg je nu niets over de normale treinprijzen daar...

In CH is wel goedkope aanbieding ja, maar das nu nie relevant :/
Maar die geeft wel ook 50% korting. En dus op alle uren. Maar goed, zie hier. http://www.bahn.de/pv/angebote/bc/pv...llgemein.shtml

Verder is er op za/zo het Schönes-wochenende-ticket, waarmee je voor €21 de hele dag met álle regionale treinen in heel Duitsland kunt reizen. Zo kun je in één dag van Emmerich naar München, voor €21. De echte treinengek haalt zelfs Innsbruck op één dag zo.
Zie http://www.bahn.de/pv/angebote/spare...e_ticket.shtml .

De gewone prijzen... ik zoek.


Im Fernverkehr ab 101 km
2. Klasse 14 Cent/km
1. Klasse 21 Cent/km

Die Fahrpreise werden im Fernverkehr auf 20 Cent, im Nahverkehr auf 10 Cent nach unten geglättet.

Zuschläge

EuroCity/InterCity:
(Kauf im Zug EUR 4,60)*
pro Fahrt EUR 3,60

Zuschlagpflichtige IR- und D-Züge:
(Kauf im Zug EUR 2,50)*
pro Fahrt EUR 1,50

Zie verder http://www.bahn.de/pv/angebote/basis...ispreise.shtml .

Je kunt ook zéér goedkoop online boeken: http://surfandrail.bahn.de
Ook vanaf Amsterdam, overigens.

En in Duitsland kun je voor véél landen Sparpreis-tickets kopen:
Für folgende Länder bietet die Deutsche Bahn zusammen mit den Partnerbahnen Sparpreise an: Belgien, Dänemark, Kroatien, Luxemburg, Niederlande, Österreich, Polen, Schweiz, Slowenien, Tschechien, Ungarn, Litauen, Lettland, Russland, Weißrussland, Ukraine.

Terwijl je in Nederland alléén naar Duitsland, Denemarken, Tsjechie, Zwitserland, Oostenrijk, en Hongarije een 'Superretour' kunt kopen.
Als je bij NS Internationaal gewoon om een retourtje Wladiwostok vraagt, kijken ze je aan alsof ze water zien branden. In Duitsland kun je zo'n kaartje gewoon aan ieder loket kopen, en reserveren.

Dat is ook zoiets: in álle landen kun je op ieder station internationale tickets kopen, en (internationale of binnenlandse) plaatsen reserveren. Maar in Nederland niet; hier moet je naar 'een van de grotere stations' voor 'NS Internationaal'.
In Duitsland/Zwitserland kan het op ieder station met een loket en een computer. http://www.bahn.de/pv/angebote/inter...parpreis.shtml

Bovendien kost een plaatsreservering maken je in Nederland f7, in Duitsland DM5 met een aansluitende gratis.
Wil je dus met één keer overstappen van Arnhem naar Innsbruck: dan kost dat je in Arnhem voor 2 reserveringen f14, in Emmerich DM5. Plus een treinkaartje naar Arnhem, wanneer je zoals ik niet in een van de plaatsen met NS Internationaal woont.
Lijkt me dan toch redelijk als NS-I je de kosten voor je treinkaartje uit je woonplaats naar het dichtstbijzijnde NS-I loket vergoedt. Mooi niet...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 16:29
Gwenniej
Avatar van Gwenniej
Gwenniej is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Zouden de Nederlandse treinen niet eens wat comfortabeler moeten zijn?

Of moet er een extra categorie komen?
We hebben nu de Stoptrein, Sneltrein, en Intercity. Daarnaast nog wat buitenlandse treinen (ICE, Thalys, EuroCity, Interregio).

Maar als we dit

eens vergelijken met


Wie zal geloven dat dit beide Intercitys zijn?
In de bovenste kun je:
-je stoel achterover zetten
-heb je een beklede stoel met hoodkussentje
-heb je een leeslampje
-heb je (goede, werkende) airconditioning
-in de 6-persoonscompartimenten de verwarming en omroepsterkte zelf regelen.

In de onderste kun je:
-je stoel niet verstellen
-heb je geen zachte beklede stoel
-heb je als leeslampje een enorme tl-buis boven je hoofd
-heb je geen of slechte airconditioning
-heb je geen compartimenten, voor wat meer privacy

Nou ja, dit is maar één voorbeeldje.

Wat vinden jullie:

-moet de NS op alle niveaus luxere treinen laten rijden?
-moet de NS meer categorieen (IC+) creeren?
-moeten er treinen met toeslag komen?
-moet het zo blijven als het is?

Mij lijkt de beste oplossing gewoon de NS op te laten kopen door de DB.
In Duitsland is het systeem heel anders; lagere frequenties, maar treinen zijn wel goedkoper, én, intercitys zijn op veel trajecten geen vaste uurdiensten. Als iemand dat wil, leg ik dat wel uit.

Maar ja... wat vinden jullie van de buitengewoon oncomfortabele treinen van de NS?


of de stoelen lekker zitten enzow boeit mij heus nie alleen dr zijn te weinig zitplaatsen,en meer comfort betekend ook hogere prijzen terwijl ik al 75 piek per keer moet betalen om me vriendke ff te kunnen zien

__________________
honderdduizend luchtkastelen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 16:42
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Koplopers zitten prima IMHO, beetje gezeur dit.

Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 18:28
The Wanderer
Avatar van The Wanderer
The Wanderer is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Zouden de Nederlandse treinen niet eens wat comfortabeler moeten zijn?

Of moet er een extra categorie komen?
We hebben nu de Stoptrein, Sneltrein, en Intercity. Daarnaast nog wat buitenlandse treinen (ICE, Thalys, EuroCity, Interregio).

Maar als we dit

eens vergelijken met


Wie zal geloven dat dit beide Intercitys zijn?
In de bovenste kun je:
-je stoel achterover zetten
-heb je een beklede stoel met hoodkussentje
-heb je een leeslampje
-heb je (goede, werkende) airconditioning
-in de 6-persoonscompartimenten de verwarming en omroepsterkte zelf regelen.

In de onderste kun je:
-je stoel niet verstellen
-heb je geen zachte beklede stoel
-heb je als leeslampje een enorme tl-buis boven je hoofd
-heb je geen of slechte airconditioning
-heb je geen compartimenten, voor wat meer privacy

Nou ja, dit is maar één voorbeeldje.

Wat vinden jullie:

-moet de NS op alle niveaus luxere treinen laten rijden?
-moet de NS meer categorieen (IC+) creeren?
-moeten er treinen met toeslag komen?
-moet het zo blijven als het is?

Mij lijkt de beste oplossing gewoon de NS op te laten kopen door de DB.
In Duitsland is het systeem heel anders; lagere frequenties, maar treinen zijn wel goedkoper, én, intercitys zijn op veel trajecten geen vaste uurdiensten. Als iemand dat wil, leg ik dat wel uit.

Maar ja... wat vinden jullie van de buitengewoon oncomfortabele treinen van de NS?


de NL treinen zijn nog geeneens zo slecht qua comfortabiliteit. Moet je maar eens in Engeland de trein nemen, dat zijn gewoon houten zitbankjes zonder enige verlichting.
__________________
SpoonBoy:Do not try to bend the spoon. That's impossible. Instead, only try to realize the truth. Neo:What truth? SpoonBoy:A spoon is for eating only.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 18:49
Verwijderd
1) Ja, ik bedoelde ook trein 1
2) Ik ben best tevreden over de Nederlandse treinen
3) Ik ben zelf ook in Zwitserland met de trein geweest en die vond ik toch een heel stuk minder dan de treinen van de NS. Gammel&krap&vies. Frankrijk spant de kroon wat betreft slechte treinen: er wordt niet eens gecontroleerd, dus er liggen de meest ongure personen 's avonds, het stinkt er en om nu te zeggen dat ze proper zijn, nou nee. Zelf wij als toeristen kochten na drie keer geen kaartje en we hebben veel geld bespaard daardoor.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 23:29
Dionysus1975
Dionysus1975 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Zouden de Nederlandse treinen niet eens wat comfortabeler moeten zijn?
Van de twee plaatjes die er te zien zijn ziet de bovenste er inderdaad wel lux uit. Maar als we het hebben over het Nederlands Materieel dan vind ik de onderste trein wel het materieel wat het beste zit. En dan heb ik het dus over 2e klasse.
Treinen die veel minder goed zitten, dat zijn de treinen van het type plan T (voor de leken onder ons, het lijkt op een gewone standaard stoptrein, alleen inplaats van 2 is ie nu 4). Deze treinen zijn voorzien van stoffen bankjes, maar die zijn ingesteld op een beenruimte van een persoon die niet veel langer is dan 1.70 meter. Ik had toch het idee dat de gemiddelde Nederlander veel langer was dan die 1.70 m.

Maar belangrijker is dat ze op tijd rijden. En dan kan comfort mij niet zoveel schelen
__________________
Waar een wil is, is een weg. Waar meer willen is een file
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 17:11
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Ik snap wel een beetje wat Fleet Admiral bedoelt. Maar dan niet alleen over het zitcomfort.

Ik ben zelf op uitwisseling naar Zwitserland geweest. Ik heb daar mijn ogen uitgekeken over het goede openbaar vervoer. Wij kregen een kaart voor 7 dagen onbeperkt openbaar vervoer in een bepaalde regio. Wij hadden dan de regio Reinfelden-Basel. Dat koste echt heel weinig. 25 zwitserse franken (1 frank is 0,68 euro)
Je kon van de trein, in de tram in de bus op diezelfde kaart. Heel erg handig..
Alles zag er veel netter uit en was beter georganiseerd.

In Nederland is het gewoon heel erg slecht geregeld en ik ben het met de anderen eens dat de prioriteit moet komen op meer zitplaatsen en beter punctualiteit..Maar ik denk naar graag terug aan Zwisterland, waar alles heel mooi, comfortabel en goed geregeld was.
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ‎
Promillage
500 09-01-2008 19:28
Verkeer & Vervoer oplossing files
vtxm
267 01-02-2007 18:03
Verkeer & Vervoer (Stelling) Rover verspreidt onjuiste informatie, en brengt zo de NS schade toe
Quantes
38 14-01-2006 10:00
Werk, Geld & Recht Openbaar Vervoer
Verwijderd
12 07-01-2006 10:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap gratis treinvervoer
Veenbes
57 18-01-2004 16:28
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Korte enquete NS....BELANGRIJK!!!!
stephanie6
34 23-03-2002 16:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:05.