Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2002, 10:28
Verwijderd
Hoe lang kun je die dingen slikken voor het schadelijk wordt voor je lijf? Er staat wel een maximum per dag in de bijsluiter aangegeven, daar houd ik me dus ook netjes aan. Er staat ook wel in dat als je te lang last houdt ed, je dan langs de dokter moet, maar wat is 'te lang'? Op het moment slik ik iedere dag iig 2 van die dingen. Ik ga wel langs de dokter binnenkort, maar ik wil nu al vast ff weten of iemand weet of dat schadelijk is voor m'n lijf oid?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2002, 14:07
Balance
Balance is offline
Bij gewone paracetamol wordt aangeraden om nooit langer dan 5 dagen achter elkaar de maximale dosering te gebruiken.
Nou is Saridon geen gewone paracetamol want er zitten nog 2 werkzame stoffen in, dus ik weet niet precies hoeveel je mag gebruiken, maar ik denk dat dan hetzelfde geldt voor paracetamol.
Verder wordt er aangeraden om naar de dokter te gaan, wanneer:
- hoofdpijn langer aanhoudt dan 5 dagen.
- je langer dan 4 dagen koorts hebt
- keelpijn langer dan 5 dagen aanhoudt.

(kweet niet wat voor klachten je hebt, maar voor deze klachten worden pijnstillers het meest gebruikt, dus ik heb die d'r maar bij gezet)
Oud 07-12-2002, 14:47
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
(kweet niet wat voor klachten je hebt, maar voor deze klachten worden pijnstillers het meest gebruikt, dus ik heb die d'r maar bij gezet)
Op het moment tegen hoofdpijn, spier-/gewrichtspijn, keelpijn, griepgevoel enz. Tegen alles zo'n beetje nu wel... 'k moet van de week idd maar eens naar de dokter gaan, voor het ziek zijn en voor het gebruik van pijnstillers. tnx voor je reactie iig.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2002, 15:45
Mad^Athlete
Mad^Athlete is offline
Een te hoge dosering kan maagbloedingen veroorzaken . . . vraag me niet hoe maar het is zo. Het is dus verstandig om je aan de bijsluiter te houden, die vermeld werkelijk de max. toegestane hoeveelheid die bij iedereen nog veilig is.

[edit] mmm het gaat dus niet om een hele "erge" pijnstiller ( ja goe dlezen is ook een kunst ) wat ik dus zei gaat zover ik weet op vanaf naposine ( familie van morfine ) dus et zal wel loslopen denk ik zo, maar ja een dokter kan meestal geen kwaad[/edit]

Laatst gewijzigd op 07-12-2002 om 15:47.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2002, 16:05
Verwijderd
Citaat:
~*Mad^Athlete*~ schreef:
Een te hoge dosering kan maagbloedingen veroorzaken . . . vraag me niet hoe maar het is zo. Het is dus verstandig om je aan de bijsluiter te houden, die vermeld werkelijk de max. toegestane hoeveelheid die bij iedereen nog veilig is.
Ik houd me ook wel aan de maximale dosering, 't gaat mij meer om de tijd achter één die ik het gebruik, zeg maar.

Citaat:
[edit] mmm het gaat dus niet om een hele "erge" pijnstiller ( ja goe dlezen is ook een kunst ) wat ik dus zei gaat zover ik weet op vanaf naposine ( familie van morfine ) dus et zal wel loslopen denk ik zo, maar ja een dokter kan meestal geen kwaad[/edit]
Ik heb wel zwaardere (Diclofynac, 'k weet niet of dat onder 'vanaf naposine' valt?), maar die gebruik ik bewust niet al te vaak, alleen als het echt niet anders kan, omdat dat nog slechter is dan regelmatig bv. Saridon (wat overigens ook maagbloedingen kan veroorzaken bij te vaak te veel gebruik (net als zo wat alle pijnstillers)), denk ik.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2002, 16:10
Mad^Athlete
Mad^Athlete is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik heb wel zwaardere (Diclofynac, 'k weet niet of dat onder 'vanaf naposine' valt?), maar die gebruik ik bewust niet al te vaak, alleen als het echt niet anders kan, omdat dat nog slechter is dan regelmatig bv. Saridon (wat overigens ook maagbloedingen kan veroorzaken bij te vaak te veel gebruik (net als zo wat alle pijnstillers)), denk ik.
Diclofynac gebruik ik ook . . . 50mg per dag als het niet meer uit te houden is ( lees als ik moet hardlopen ) . . . valt ook onder de morfine's als ik het goed heb . . . in ieder geval, als je meer slikt dan toegestaan is de kans op maagbloedingen ook reeël
Oud 07-12-2002, 16:17
Verwijderd
Citaat:
~*Mad^Athlete*~ schreef:
Diclofynac gebruik ik ook . . . 50mg per dag als het niet meer uit te houden is ( lees als ik moet hardlopen ) . . . valt ook onder de morfine's als ik het goed heb . . . in ieder geval, als je meer slikt dan toegestaan is de kans op maagbloedingen ook reeël
Ik probeer ze zo min mogelijk te gebruiken...lukt wel aardig. Maar minstens 2 'gewone' pijnstillers op een dag, lijkt me ook niet heel gezond...maar goed, 'k wil toch 'gewoon' leven. Maar ook weer niet als het ten koste gaat van m'n lijf ed... iig tnx voor je reactie(s).
Met citaat reageren
Oud 07-12-2002, 20:08
Cat
Cat is offline
De samenstelling van Saridon:
(andere benaming: Migraine-Kranit Nova)
Coffeïne 50mg
Paracetamol 250mg
propylfenazon 150mg

Saridon is een analgetisch, antipyretisch en anti-inflamatoir geneesmiddel behorende tot de sub-groep Associaties.
Het enige wat ik tot nu toe hiervan vond (Belgisch geneeskundig geneesmiddelenreportorium) is dat Saridon onaanvaardbaar is gezien de aanwezigheid van bepaalde bestanddelen, ik weet echter nog niet precies waarom.

Wat ik wel zeker weet is dat het chronisch gebruik van analgetische associatiepreparaten kan leiden tot nierinsufficiëntie (verminderde tot onvoldoende werking)
Met citaat reageren
Oud 07-12-2002, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Cat schreef:
Wat ik wel zeker weet is dat het chronisch gebruik van analgetische associatiepreparaten kan leiden tot nierinsufficiëntie (verminderde tot onvoldoende werking)
Heb je misschien enig idee wat ik wel elke dag zou kunnen gebruiken? (Ik ga van de week of volgende week ff langs de dokter, maar tot die tijd dan oid, of kan Saridon ook wel tot die tijd?)
Met citaat reageren
Oud 07-12-2002, 21:50
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Heb je misschien enig idee wat ik wel elke dag zou kunnen gebruiken? (Ik ga van de week of volgende week ff langs de dokter, maar tot die tijd dan oid, of kan Saridon ook wel tot die tijd?)
D'r zijn geen pijnstillers die je elke dag kan gebruiken. Wel voor een weekje en (als je niet elke dag de maximale hoeveelheid inneemt) ook wel wat langer, maar je moet nooit te lang pijnstillers gebruiken, dat is idd behoorlijk slecht voor je maag ed.

Paracetamol is al niet al te best, laat staan Saridon, waar zoals Cat al zei ook Coffeïne en propylfenazon in zitten..

Ik denk dat je het best iets van Panadol kan gebruiken (= op basis van paracetamol) of speciaal tegen koorts en griep iets van Citrosan of Antigrippine, maar zoals ik begrijp heb je nog niet echt griep maar zit je d'r tegen aan te hikken? Dan zou ik het toch gewoon bij paracetamol houden en eens langs de dokter gaan!
Succes
Oud 08-12-2002, 08:14
Ieke
Ieke is offline
Ik heb voor je even in zo'n boek met medicijnen gekeken: (ik ga het stuk nu niet overtypen, kan het evt wel mailen (of scan of ik typ het straks wel even over))
[B]Langdurig en veelvuldig gebruik van producten met paracetamol en proopyfenazon wordt ontraden. Bij aanhoudende klachten dient een arts te worden geraatpleegt.[B/]
Er staat geen maximum in voor het aantal dagen dat het gebruikt mag worden. Wel wat er kan gebeuren als er teveel wordt gebruikt, maar daar ga ik je niet mee opzadelen. Als ik jou was zou ik gewoon even naar de dokter gaan deze week. Volgens mij moet je er echt veel en langdurig gebruik van maken om er iets mee op te lopen.

Zelf gebruik ik vrij veel pijnstillers al langere tijd en ik mag ze van pap gewoon blijven nemen als ik last heb. Tis wel een ander soort, iets meer in de richting van Diclofynac. Die heb ik ook langere tijd gebruikt, maar deze werkt beter.
Oud 08-12-2002, 09:13
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
Ik denk dat je het best iets van Panadol kan gebruiken (= op basis van paracetamol) of speciaal tegen koorts en griep iets van Citrosan of Antigrippine, maar zoals ik begrijp heb je nog niet echt griep maar zit je d'r tegen aan te hikken? Dan zou ik het toch gewoon bij paracetamol houden en eens langs de dokter gaan!
Op Saridon en Sanalgin (maar die laatste is uit de handel genomen ) na werkt geen pijnstiller van de drogist voldoende...tis niet alleen tegen griep enz., maar ook tegen pijnklachten (die komen niet van griep, maar van een chronische ziekte), dat is het nadeel... Ik ga van de week wel ff langs de dokter, of hij een andere oplossing heeft. tnx allemaal iig
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 10:17
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
~*Mad^Athlete*~ schreef:
Diclofenac valt nog niet onder de opiaten zoals morfine, kan echter wel een verhoogd risico op maagbloedingen geven, de kans is echter gering bij normaal gebruik.
Oud 09-12-2002, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Elvira schreef:
Zolang ik me elke dag aan het maximale hou kan ik er toch nix ergs aan overhouden?
Wel dus, maagbloedingen bv. Lijkt me niet echt lekker.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 14:35
Markiex
Markiex is offline
Je kan beter eens bij jezelf nagaan waarom je elke dag een max. dosis pijnstillers slikt, dan zit er toch iets niet goed lijkt me. Daar komt ook nog eens bij dat na langdurig gebruik het effect van die middelen sterk verminderd of dat het zelfs een tegengesteld effect heeft (de zgn. analgetica geïnduceerde hoofdpijn (hoofdpijn door teveel pijnstiller gebruik..))
Oud 09-12-2002, 14:44
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:
Je kan beter eens bij jezelf nagaan waarom je elke dag een max. dosis pijnstillers slikt, dan zit er toch iets niet goed lijkt me. Daar komt ook nog eens bij dat na langdurig gebruik het effect van die middelen sterk verminderd of dat het zelfs een tegengesteld effect heeft (de zgn. analgetica geïnduceerde hoofdpijn (hoofdpijn door teveel pijnstiller gebruik..))
Is dit voor mij of voor Elvira bedoeld?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 14:54
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Is dit voor mij of voor Elvira bedoeld?
Als ik het goed begrepen heb slikt Elvira behoorlijk wat van die pillen. Verder kan mijn stukje ook wel als algemene opmerking worden beschouwd.

Regels voor berichten