Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2002, 12:42
CoolJessy
CoolJessy is offline
Hallo,

Ik wist niet zeker of ik dit beter hier of op psychologie kon plaatsen, maar ik doe t maar hier, dat leek mij het best.

Ik heb een vraag, kun je vergeten herinneringen terug krijgen?
Ik heb namelijk gehoord van mijn moeder dat ik mijn opa vlak nadat hij gestorvan was (ik was toen 2 en n half) nog gezien heb, dat was voordat ik wist dat hij dood was. Ik wist daar zelf niets meer van nu, maar ik zal het me graag zelf willen herrinneren, dus weten jullie of dat mogelijk is en zo ja hoe?
Oud 28-12-2002, 13:56
Sysy
Sysy is offline
dit kan ook wel bij psycho staan...

Als je kijkt naar Freuds theorie zou het kunnen, door psycho analyse. Maar over het algemeen denk ik dat het erg moeilijk zal zijn. Van voor je derde heeft eigenlijk niemand herinneringen waarom weet ik niet uit mn hoofd.... Maar ik ben nu ff niet in de schrijfmood...
Oud 28-12-2002, 14:15
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Sysy schreef:
dit kan ook wel bij psycho staan...

Als je kijkt naar Freuds theorie zou het kunnen, door psycho analyse. Maar over het algemeen denk ik dat het erg moeilijk zal zijn. Van voor je derde heeft eigenlijk niemand herinneringen waarom weet ik niet uit mn hoofd.... Maar ik ben nu ff niet in de schrijfmood...
Citaat:
17 juli 2000, De Standaard: "Freud is dood".
De grensverleggende ideeën van Albert Einstein en Charles Darwin hebben de twintigste eeuw prima overleefd, maar wetenschappers zijn het er steeds vaker over eens dat Sigmund Freud het bij het verkeerde eind had over zowat alles. "De psychoanalyse is een dinosaurus uit de negentiende eeuw die wankelend naar de vergeetput loopt."
Citaat:
http://proto.thinkquest.nl/~llb106/langetermijngeheugen.php zegt:
Bij het lange termijn-geheugen worden herinneringen opgeslagen in reeksen neuronen in de grote hersenen. Nou werkt het brein best ordelijk: de groter hersenen hebben verschillende schorsgebieden voor herinnering: de dingen die je gezien hebt worden bewaard in de visuele cortex, die wat je gehoord hebt in de auditieve cortex, enzovoort. Omdat een herinnering meestal bestaat uit zien, horen, ruiken en misschien ook nog wel voelen wordt zo’n herinnering, als hij wordt opgeslagen in de grote hersenen, dus eerst in stukken geknipt: dit gaat naar die cortex, en dat naar een andere. Een herinnering die in je lange termijn-geheugen zit bestaat dus eigenlijk uit een hele hoop stukjes. Bij dat schema hierboven moet je je dus eigenlijk voorstellen dat die reeks neuronen vertakkingen heeft die elk ergens anders naartoe gaan.

[...]

Het feit dat sommige geheugensporen verwaarloost kunnen raken houdt in dat sommige herinneringen die je lang niet gebruikt verloren kunnen gaan. Zo wissen de hersenen dus eigenlijk dingen die blijkbaar niet belangrijk zijn – als ze wél belangrijk waren zou je ze wel vaker gebruiken! – en komt er weer plek voor nuttige herinneringen.
Misschien zit het nog ergens en komt het ooit een keer bovendrijven, maar áls er ooit iets boven komt drijven is er een grote kans dat het een valse herinnering is.
Oud 28-12-2002, 15:32
CoolJessy
CoolJessy is offline
hmz..mja bedankt voor je info iig.

dat je geen herinneringen van voor je 3e hebt is zeker niet waar, ik heb er wel een paar al zijn de meeste daarvan zo vaag dat ik alleen de plaats nog weet. maar een weet ik nog heel duidelijk (en dat was toen mijn opa nog leefde dus dat zal geen tijd-vergissing zijn)
Oud 28-12-2002, 20:44
*Lady of Hope*
*Lady of Hope* is offline
Heyz,

Ik heb eigenlijk geen goed antwoord op je vraag, maar ik was eens aan het nadenken. Dat stuk van Freud gelezen, maar nou vraag ik me af wat Reminisceren dan is?? Heeft dat er niet ook iets mee te maken??

Schrots, Johannes J.F.
Levensloopmethoden voor groepen.
Handboek Groepspsychotherapie : p. J3.5-1 t/m J3.5-24
Trefw.: groepspsychotherapie / levensgebeurtenissen / levensloop

Samenvatting:
Reminisceren - het ophalen van herinneringen - komt bij jong en oud voor. De verzameling methoden en technieken - al dan niet met therapeutische oogmerken - waarbij mensen gestimuleerd worden om terug te blikken op hun leven, wordt aangeduid met de term 'Levensloopmethoden'. In deze bijdrage worden in het kort enkele individuele methoden besproken, namelijk het Life Experience Interview en het Life Challenges Interview, gevolgd door een uitgebreidere bespreking van enkele prototypische groepsmethoden: 'Groepsreminiscentie' en 'Birren's AutoBiograficCursus (ABC)'. Bron

Liefs,

Lady of Hope

Regels voor berichten