Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2002, 20:41
wicce
wicce is offline
ik heb een probleem, met een vriend van mij. die zie ik haast nooit meer. ik krijg dan het gevoel dat de vriendschao wegebt, ook praten we veel over msn en af en toe telefoon. hij ziet dit niet zo.

als ik dit op tafel leg is het altijd mijn probleem en gooit hij mij altijd problemen in mijn schoot. en zo is het heemaal niet. Ik heb het gevoel dat hij geen vriendschap met mij wil, hij heeft nooit tijd.. en met elkaar omgaan vind ik in een vriendschap belangrijk. ligt het dan aan de verschillende definities die we van vriendschap hebben?

ik wou dat ik hem duidelijk kon maken dat ik het anders zie, en dat het niet een probleem van mij is ofzo.. maar dat kan hij niet inzien.. hij kan ook niet inzien dat als hij zo door gaat hij mij zo kwetst dat hij mij op den duur kwijt gaat raken. hoe moeilijk ik dat ook ga vinden, het is wel vrienden of niet, maar niet iets ertussen in want dat maakt mij aardig depri..

wat is jou definitie van vriendschap en wat zou je in mijn situatie doen?
Oud 14-12-2002, 20:48
sublime
sublime is offline
ik denk dat het ind afhankelijk is van wat je onder vriendschap verstaat. zelf denk ik dat er verschillende vrienden zijn... oppervlakkigere vrienden, met wie je gewoon veel lol kunt hebben, leuke dingen doet enz
en vrienden die er voor je zijn als je problemen hebt enzo...

wat je in jouw situatie moet doen weet ik eigenlijk niet... misschien moet je toch tegen hem zeggen dat je je niet goed voelt bij de situatie, dat hij je kwetst. en belangrijk, vraag hoe jij jullie vriendschap ziet. als hij niet zoveel behoefte heeft aan diepzinnig gedoe, dan moet je gaan bedenken wat die vriendschap dan voor jou betekend... vind je het belangrijk dat jullie veel contact hebben, er altijd voor elkaar zijn, of is het ook genoeg om gewoon af en toe gezellig te bellen etc en een x wat leuks te gaan doen....?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 20:49
Verwijderd
Mijn definitie van vrienden: (waarmee ik dus een vriendschap heb).. Dit zijn de mensen die het niet erg vinden dat ze me begrijpen en me ondanks dat toch steunen in alles wat ik wil en doe. In een vriendschap is elkaar steunen dus heel belangrijk, op welke manier dan ook.

Nee, een vreindschap vind ik niet dat je elkaar veel ziet, veel afspreekt, goed met elkaar op kan schieten enz. Een echt goede vriendschap vind ik juist die waarbij het niet uitmaakt als je niet zoveel tijd hebt voor elkaar, waarbij het niet uitmaakt dat je elkaar niet zoveel ziet en spreekt.. maar waarbij je er op de nodige momenten, toch altijd bent voor elkaar, en ook bereid bent om tijd vrij te maken..

Ik zou in jouw situatie dus eigenlijk niet komen, want ik zou de emotionele band met iemand belangrijker vinden, dan hoevaak we elkaar zien of spreken. Als het maar leuk is als we elkaar spreken en als diegene me wel steunt als ik dat nodig heb, dus dan wel tijd heeft...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 09:46
Sysy
Sysy is offline
Is er überhaupt wel echt een definitie van vriendschap... Meer ideeën over denk ik.
Maar mijn idee over vriendschap is wel hetzelfde als Dusjcrib. Maar op zich vind ik het wel belangrijk dat er tijd voor elkaar gemaakt wordt. Dat je elkaar niet alleen maar nodig hebt als je problemene hebt, maar ook gewoon leuke dingen met elkaar doet.
Maar ik vind met elkaar bellen ook heel belangrijk kan zijn. Ik heb met een vriendin zo'n beetje een vaste dag in de week dat we elkaar bellen omdat we elkaar door verschillende studies nu minder zien.
Msn gesprekken vind ik wat onpersoonlijk, daarover kan je niet echt belangrijke dingen zeggen omdat je niet kan typen hoe je iets wil zeggen...

Maar wat je moet doen, ja ik zou toch zeggen hoe jij je er over voelt, dat hij je kwetst door zo te doen. Misschien heeft hij het echt niet door, en wil hij het best voor je veranderen.
Oud 15-12-2002, 09:56
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Nee, een vreindschap vind ik niet dat je elkaar veel ziet, veel afspreekt, goed met elkaar op kan schieten enz. Een echt goede vriendschap vind ik juist die waarbij het niet uitmaakt als je niet zoveel tijd hebt voor elkaar, waarbij het niet uitmaakt dat je elkaar niet zoveel ziet en spreekt.. maar waarbij je er op de nodige momenten, toch altijd bent voor elkaar, en ook bereid bent om tijd vrij te maken..
Mijn beste vriendin woont in Zeist. Dat is nog niet eens zo heel ver weg maar voor mij dus niet de goedkoopste trip die er te maken is. Aanstaande donderdag zie ik haar pas weer voor het eerst sinds de herfstvakantie.
Maar we hebben iedere dag contact. Is het niet via MSN dan smsen we wel. En altijd om de dag bellen.
Vertrouwen. Dat is het magische woord. Als ze ergens mee zit kan ze bellen want als ik geen tijd heb dan maak ik die gewoon.
Maar ik zie haar eigenlijk nouwelijks. Misschien is dat wel hetgene dat onze band zo sterk maakt.
Oud 21-12-2002, 20:23
Verwijderd
Iemand die je steunt ten alle tijden, die jouw vertrouwt en je neemt zoals je bent maar niet alles klakkeloos goed vindt. En zeer zeker iemand die je de waarheid durft te vertellen en niet achter je rug om je iets flikt.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2002, 21:09
elledc
elledc is offline
Meisje, er is geen defintie voor vriendschap, het is allemaal zo relatief gezien. Ik noemde een meisje mijn beste vriendin, maar het is allemaal zo tijdelijk en niet permanent. Want een mens en een mens zijn gevoelens veranderen nu eenmaal constant. Er bestaan vrienden voor het leven maar dat is hoe je het zelf bekijkt. Mij moet je niet zeggen dat echte vriendschap bestaat want die bestaat niet. Aangezien dat begrip zo ruim is en je het anders bekijkt dan ik. Alleen liefde kan elk ander gevoel overtreffen en is sterker dan wat dan ook. En ze ontruimt vriendschap. Voor mij bestaat dat laatste dus niet echt. Maar het is hoe je het zelf bekijkt.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 18:38
boterbloempie
boterbloempie is offline
een vriendin van mij heeft ooit eens gezegd:
een beste vriendin is niet iemand die je veel ziet, maar iemand tegen wie je alles kunt zeggen en die je kunt vertrouwen, en die er is als je ze nodig hebt.
ik hoop dat je hier iets aan hebt...
Reageren

Regels voor berichten