Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2006, 23:04
Meinita
Meinita is offline
Ik was vanavond op een afscheidsfeestje van een meisje die vre-se-lijk veel (naar eigen zeggen) vrienden had uitgenodigd. Nu heb ik voor jullie een paar vragen.

- Wanneer is iemand een vriend of vriendin?
- Hoeveel échte vrienden of vriendinnen hebben jullie?
- Wat is voor jou een reden om de vriendschap te verbreken?

Wanneer is iemand een vriend of vriendin??
Als ik het gevoel heb dat ik op die persoon terug kan vallen. Als ik ergens mee zit wil ik die persoon dan ook bellen om het te vertellen en die persoon luistert dan ook. Daarbij komt natuurlijk dat ik me op mijn gemak moet voelen en ook dingen voor die persoon over moet hebben. Iemand over wie ik niet negatief praat en die dat ook niet over mij doet.

Hoeveel vrienden of vriendinnen hebben jullie?
2 echte vriendinnen en misschien nog 1 vriend.

Een reden om een vriendschap te verbreken?
Leugens, als er over mij geroddeld wordt door die persoon, de klik die weg is natuurlijk, en als de persoon het vaak laat afweten op voor mij belangrijke momenten.
Oud 28-12-2006, 23:19
Nona
Nona is offline
Citaat:
Meinita schreef op 29-12-2006 @ 00:04 :
Hm, best moeilijk. Ik vind iemand een echte vriend(in) als ik hem kan vertrouwen, mijn gevoelens met diegene durf te delen en daar ook op de juiste manier op gereageerd wordt. Iemand met wie je kunt lachen maar die ook voor je klaarstaat als dat nodig is en die geen misbruik maakt van diezelfde wederdienst.

Ik ga niet tellen hoe veel echte vrienden ik heb, vaak merk je dat ook pas als het erop aankomt denk ik. Mijn vriend is in ieder geval ook mijn beste vriend en ik heb daarnaast nog een aantal goede vrienden en vriendinnen.

En een reden om een vriendschap te verbreken... Ik zou het niet weten. Liegen, bedrog, misbruik maken van etc. Nu maakt iedereen fouten en heel veel kan weer goed komen, maar zeker als het herhaaldelijk gebeurt is het wat mij betreft over.
Oud 28-12-2006, 23:20
ivzmak
ivzmak is offline
Vrienden...

Vriendschap is een illusie...toen ik goed ben gaan luisteren naar het nummer van het ''Goede Doel'' begreep ik het echt...

Als het er echt op aan komt, zullen ook je beste vrienden je niet meer zien staan, is echt heel betrekkelijk...

En over een echte vriend / vriendschap...

De grootste vriendendienst die je op deze aarde kan bewijzen is je eigen leven voor iemand geven...zoals Jezus dat voor ons allemaal heeft gedaan..!
Oud 29-12-2006, 00:30
Verwijderd
Citaat:
ivzmak schreef op 29-12-2006 @ 00:20 :

De grootste vriendendienst die je op deze aarde kan bewijzen is je eigen leven voor iemand geven...zoals Jezus dat voor ons allemaal heeft gedaan..!
topickill detected
Met citaat reageren
Oud 29-12-2006, 00:30
Mariekje*
Mariekje* is offline
Wanneer ik mij op mijn gemak voel bij die persoon, onze vriendschap onvoorwaardelijk is, gevoelens en emoties gedeeld kunnen worden, ik met hem/haar kan lachen en huilen, betrouwbaar is en we altijd bij elkaar terecht kunnen, ook s'nachts. Tevens vind ik het een belangrijk punt dat er geen misbruik word gemaakt van mijn wederdienst.

Ik heb meerdere echte vrienden, waar ik dag en nacht bij terecht kan, ongeacht de situatie. Dit is uiteraard wederzijds, en (helaas) hebben we onze vriendschappen al herhaaldelijk bewezen. Ik tel 5 echte vrienden, en daarmee mag ik mezelf (erg) gelukkig prijzen.

Verraad.
Oud 29-12-2006, 09:17
Verwijderd
Iemand is een vriend of vriendin als ik bij die persoon met álles terecht kan; als ik mijzelf kan zijn bij hem of haar zonder ook maar een moment me druk te maken over hoe ik over kom; als ik met hem of haar kan lachen tot m'n buik er pijn van doet; als we altijd iets hebben om over te praten; als we ook gewoon samen stil kunnen zijn zonder dat het ongemakkelijk is; als ik hem of haar kan vertrouwen; als er een bepaald onderling begrip is...

Hoeveel echte vrienden ik heb... weet je, ik weet het niet eens. Ik heb twee 'beste vriendinnen', nog een goede vriendin en m'n vriend, zij staan het dichtst bij mij. Maar daarnaast maak ik deel uit van twee vriendengroepen en voor die mensen geldt ook alles wat hier boven staat. Ik zou dus kunnen zeggen dat ik in totaal zo'n 15 vrienden heb, en dat valt nog te verdedigen, ook. Het verschil is echter dat ik, hoewel het kan, niet meteen naar iedereen van die groep toe ga met problemen.
...hoewel, eerlijk gezegd zijn er een aantal meiden van mijn studievriendinnengroep met wie ik graag praat over bepaalde problemen. Dus eh... Ik heb eigenlijk geen idee.

Ik heb eigenlijk nooit redenen om een vriendschap te verbreken. Ik kijk nogal de kat uit de boom en noem iemand niet snel een vriend of vriendin (vandaar mijn moeilijk doen over deze groepen ), en daaruit volgt dat ik me eigenlijk nooit vergis in mensen en mijn vrienden me nooit iets flikken waardoor ik de vriendschap zou moeten verbreken.

Vriendinnen van vroeger en ik zijn wel uit elkaar gegroeid, echter, maar dat is iets heel anders dan de vriendschap verbreken en daar heb ik ook niet zo veel moeite mee. Toen speelden we een belangrijke rol in elkaars leven, nu is dat niet meer zo, en het is allemaal okee.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2006, 09:47
Verwijderd
Een echte vriend(in) is voor mij iemand die er altijd is, ook als hij of zij er niet is, ik merk ook of iemand voor mij een echte vriend(in) is in de mate waarin hij of zij iets kan maken...echte vriend(inn)en kunnen nl heel veel doen zonder dat ik het gevoel heb dat ze geen echte vriend(inn)en meer zijn.

Mijn beste vriend is ook mijn man, verder heb ik nog één vriendin waarbij ik dat gevoel heb en nog een vriendin waarbij ik dat gevoel ook heb, maar toch weer net wat anders (met haar heb ik weinig contact, maar als we elkaar zien dan is het net alsof we elkaar de week er voor nog gesproken hebben, zeg maar).
Met citaat reageren
Oud 29-12-2006, 10:25
Verwijderd
Als hij/zij altijd Klaar voor je staan.. Je helpen als je je verdrietig/rot voelt.. Maar ook waar je het heel gezellig mee kan hebben. Elkaar vertrouwen is ook belangrijk.

Ik kan bij een goede vriend altijd terecht, verder kan ik ook altijd nog bij mijn ex terecht. Maar onze vriendschap is heel anders, dan ik en mijn vreindin. met mijn vriendin kan ik altijd lol hebben, maar ik zou er niet snel heen gaan als ik mij verdrietig voel.
Ik heb ook nog wel 3 vriendinnen waar ik het opzich gezellig mee kan hebben, maar ze laten mij vallen op de moment waar ik ze juist nodig heb ( zoals nu)

Ik verbreek niet zo snel vriendschappen. Ik heb ooit een keer een vreindschap helemaal verbroken. Mijn vriendin was jaloers op mij, en deed niks anders dan mij in het openbaar zwart maken.. Ook stelde zij mij voor de keus dat ik moest kiezen tussen haar én mijn vriend. Toen heb ik gezegd dat ze het maar bekeek.. Sindsdien ga ik nooit meer met haar om.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2006, 10:29
Morgan le Fay
Morgan le Fay is offline
Wanneer is iemand een echte vriend of vriendin?
Als je meer met deze persoon kunt dan een beetje samen leuke dingen doen. Je moet jezelf bij deze persoon kunnen zijn en hem of haar dingen kunnen toevertrouwen. Ook moet het niet bij het minste of geringste gebeurd zijn. Echte vrienden kunnen vergeven. Verder weet ik niet wanneer iemand een echte vriend(in) is. Dat gebeurt gewoon.

Hoeveel vriend(inn)en heb je?
1 beste vriendin. verder nog 1 goede vriend en 1 goede vriendin.

Wat is een reden om vriendschap te verbreken?
Als de persoon meerdere malen bewijst je vertrouwen niet waard te zijn.
Oud 29-12-2006, 11:10
Volk
Volk is offline
Wanneer is iemand een vriend of vriendin?
Als je op deze persoon kunt rekenen. Als deze persoon eerlijk is, en er op kunt vertrouwen. En iemand is pas echt een vriend of vriendin van mij als ik 'm in mijn hart heb gesloten, dan zou ik letterlijk mijn leven ervoor geven.

Ik weet het niet. Op het moment zitten er een paar op het randje van vriend/aardig persoon. Maar als ik die randmensen niet meetel denk ik dat het er een stuk of 15 zijn... (er zijn er helaas een paar afgevallen in het afgelopen jaar ) Echte vrienden worden bij mij trouwens gepromoveerd tot broers en zussen, ik beschouw ze dan ook tot échte familie

Vrijwel niks. Of deze persoon moet meerdere malen bewijzen je vertrouwen en vriendschap niet waard te zijn. En meerdere malen is meer dan 3 of 4 keer, mensen zijn ook maar mensen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2006, 11:23
Verwijderd
Citaat:
Volk schreef op 29-12-2006 @ 12:10 :
En iemand is pas echt een vriend of vriendin van mij als ik 'm in mijn hart heb gesloten, dan zou ik letterlijk mijn leven ervoor geven.

Bij mij precies hetzelfde

Met citaat reageren
Oud 29-12-2006, 11:49
Meinita
Meinita is offline
Citaat:
Vrienden...

Vriendschap is een illusie...toen ik goed ben gaan luisteren naar het nummer van het ''Goede Doel'' begreep ik het echt...

Als het er echt op aan komt, zullen ook je beste vrienden je niet meer zien staan, is echt heel betrekkelijk...

En over een echte vriend / vriendschap...

Oud 29-12-2006, 13:00
zeep007
zeep007 is offline
Ik geloof niet echt meer in vriendschap.
In eerste instantie moet er sprake zijn van onvoorwaardelijke vriendschap en vertrouwen, je elkaar het geluk gunnen en verrijken.

Dit dacht ik met meerdere mensen te hebben en helaas blijkt maar weer eens achteraf dat niemand te vertrouwen is.

IK heb een paar, 3 ofzo, vrienden, maar ik kom er af en toe achter dat ook deze achter mijn rug omlullen, mij geen geluk gunnen, en gigantisch bevooroordeeld zijn. Het zijn af en toe net wijven.

Ik accepteer dit feit, en denk dat alleen mijn eigen vriend echt mijn beste vriend is.

Rede voor verbreken vriendschap: uitelkaar groeien, mensen die je naar beneden proberen te halen.
Haal de negativiteit uit je omgeving.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 00:16
butterflyonfire
Mijn vriend is mijn enige echte vriend. Ik denk dat je ook maar met heel weinig mensen je grootste geheimen kan en durft te delen, maar dat is zelfs aan zoiets praktisch als tijd gebonden. Er zijn niet genoeg uren in de dag en dagen in de week om heel veel hele goede vriendschappen te onderhouden die heel diep gaan.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2006, 00:59
Verwijderd
Als je een goede band met iemand hebt, emoties en alles met diegene kan delen, op diegene kan bouwen, etc. En vooral ook iemand waarmee het meteen is alsof je iemand elke dag ziet ook als dat een tijdje niet het geval is.
Ik heb een stuk of 10 echte vrienden en nog een stuk of 8 die op de rand hangen. Sommigen daarvan zie ik gewoon heel weinig, doordat bijna iedereen afgelopen jaar een nieuwe studie is begonnen en alles wat daarbij hoort zoals verhuizen, etc. Maar bij mijn échte vrienden kan ik merken dat als ik ze weer zie, dat het is alsof ik ze elke dag zie, dat het meteen weer super vertrouwd is.
Als het vertrouwen wordt beschaamd.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 17:50
Verwijderd

-Een echte vriend(in) is iemand waar ik blind op kan vertrouwen en waar ik alles aan kwijt kan.
- ik ken op het moment (op een deel van mijn familie na) maar 1 iemand die ik echt blind vertrouw en daar en ik blij om.
- als mijn vertrouwen misbruikt word, dus eigenlijk als hij/zij mij verraad
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 19:24
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ik was vanavond op een afscheidsfeestje van een meisje die vre-se-lijk veel (naar eigen zeggen) vrienden had uitgenodigd. Nu heb ik voor jullie een paar vragen.

Sja, lastig zoiets te kaderen. Op zich vind ik de toilettegelwijsheid "een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt" wel mooi. Zelf heb ik niet een vriend of vriendin die alles in zich heeft, de een kan ik lekker mee uitgaan, de ander mijn hart luchten, de ander deel ik de leespassies mee et cetera. Wat ze allemaal gemeen hebben, is dat ik ze vertrouw. Dat we bij elkaar terecht kunnen.

Om nog een dooddoener uit de kast te halen; wanneer iemand mijn vertrouwen dusdanis schaad, kan dat een reden zijn tot verbreken van de vriendschap.

Of iemand een vriend of een kennis is, vóél je. Met woorden kan ik dat moeilijk omschrijven.
Oud 02-01-2007, 20:10
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik zeg altijd maar, des te meer vrienden, des te minder zelfstandig .
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 21:25
IcedEarth
IcedEarth is offline
Tja, dat verschilt he. Ik maak een onderscheid tussen hele goede vrienden en andere vrienden. De meest van die hele goede vrienden ken ik al sinds de kleuterklas, maar toch zijn zij weer niet degene die ik het meeste zie, of het meeste vertel. Met hen moet ik echt een week van te voren afspreken, omdat die levens na de basisschool niet meer in elkaar verweven zitten, en omdat ik ver van ze af woon. En dan heb je nog andere vrienden, vaak zie ik die juist elke dag, op school etc. Maar ik weet dat vaak als ik ze niet meer elke dag zie er niet zo barveel moeite word gedaan om elkaar meer dan 1 x per maand te zien. Oh help, ik ben nu niet de vraag aan het beantwoorden, maar aan het zwetsen.
Wat is een vriend? Als ie tof is, aardig, we het gezellig hebben, en ook interesse toont als we niet toevallig op het zelfde feestje zijn, in hetzelfde klaslokaal zitten of bij dezelfde sportverening zitten. Anders is het meer een "leuke klasgenoot" oid.

6 vrienden en 1 vriendin. Maar daar bij zitten dan weer 2 familieleden bij, maarja ze zijn ook weer vrienden dus om ze dan niet mee te tellen.......Daarnaast nog 2 vrienden waarvan ik denk dat we echte vrienden worden als ik ze wat langer ken en dat is waarschijnlijk zo.

Verbreken is beetje abrupt, maar een reden om het bewust dood te laten bloeden of om er geen/weinig energie meer in te steken is, als iemand heel vervelend is, en heel veel tijd/energie/goed humeur eist, dit lange tijd volhoudt, het geen vruchten afwerpt. Maar als het een hele lieve vriend was kan die dat maken, maar de persoon in kwestie was dat ook al niet.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 01:08
Skilly
Skilly is offline
Iemand is een vriend of vriendin wanneer ik hem kan vertrouwen en hij/zij me help wanneer het nodig is, waar ik gezellig mee kan hebben en omgekeerd natuurlijk ook.
In totaal 5
Als degene slechte dingen achter me rug zegt, als ik het gevoel krijg dat ik wordt gebruikt. (vertrouwen)
Oud 03-01-2007, 05:16
Hourglass
Hourglass is offline
-Wanneer is iemand een vriend of vriendin?
Betrouwbaar, door de jaren heen blijft, voor je zijn als je ze echt nodig mocht hebben etc.

4

Als die gene je ergens vet hard mee naait, wat zelfs soms nog wel op te lossen is maar als iemand echt te ver gaat.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 08:31
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Citaat:
Goed topic.

- Voor mij is iemand een echte vriend als ik weet dat ik diegene kan vertrouwen. Als ik weet dat diegene me altijd zal steunen en naar me luistert en ook toestaat dat ik dat ook voor hem/haar kan doen. Als we bij elkaar het gevoel hebben dat we zomaar midden in de nacht bij elkaar op de stoep zouden kunnen staan en de ander je gewoon binnenlaat zonder eerst te vragen wat je komt doen.

- 2 sowiezo... Nog een stuk of 3 die ik wel als vrienden beschouw maar eigenlijk niet alles tegen wil vertellen. En nog een aantal mensen die ontzettend lief zijn en die ik ook als vrienden beschouw maar waar ik ook niet alle duistere geheimen tegen zou willen vertellen.

- Wanneer hij/zij mijn vertrouwen verbreekt. Bijvoorbeeld als ik een geheim verteld en hij/zij dat dan doorverteld. Als 'ie er niet voor me wil zijn op moeilijke momenten of me keihard in de steek laat. Om andere reden groeien we misschien uit elkaar maar zou ik niet zomaar contact verbreken.
Oud 03-01-2007, 10:00
lennuzz
lennuzz is offline
Citaat:

hmm benieuwd naar mn eigen antwoorden
- een vriend of vriendin: daar kun je op terugvallen, is eerlijk tegen je en zegt (in je gezicht en niet eerst tegen anderen!!!!) het als die een probleem met je heeft.
bovendien belt een vriend je als jij hem of haar niet belt/mailt/smst/msnt/oid

- ik heb er maximaal 5 waar ik gewoon mezelf bij kan zijn en ben. de rest is om tijd mee te doden en ze hebben allemaal een aparte 'functie'; winkelen, kletsen, uithuilen, for old times sake of iets anders.

- aangezien vrienden geen familie zijn, vind ik ze vrij makkelijk 'weg te doen'. niets en helemaal niemand verplicht mij om met iemand om te gaan als ik dat niet wil. bovendien moeten mensen me niet naaien want ik ben een leuk persoon. ze moeten blij zijn met me dus: wordt er gekloot op wat voor manier dan ook is het ciao.
Oud 03-01-2007, 10:03
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
[QUOTE]Meinita schreef op 29-12-2006 @ 00:04 :
[B]

dat is dus heel erg moelijk
vooral het eerste want als je dat weet weet je het 2de ook
ik heb er al heel vaak eerg lang overnagedacht maar weet erg gewoon geen andwoord op.
Oud 04-01-2007, 05:55
Verwijderd
iemand waarbij je je helemaal op je gemak voelt en alles kunt vertellen en je weet dat je nooit hoeft te schamen tegenover die persoon.

Britt is zo'n iemand
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2007, 10:20
gewoonmax
gewoonmax is offline
Als ze er altijd voor je zijn en als je ze kunt vertrouwen. Ze laten je in ieder geval niet in de steek.

ongeveer 4, van vele vrienden weet ik nog niet in hoeverre ze er altijd voor me zijn.

Als de vriendschap nep is, als het niet meer gaat om vriendschap.

En vrienden zijn niet altijd even netjes overal, of hebben problemen waar ze niks aan willen doen hoe vaak je er ook op hamert, maarja daarvoor zijn het vrienden en als ze niet willen veranderen moet je dat accepteren. Geduld is vaak een schone zaak. Anders ben je zelf geen echte vriend meer.
Oud 04-01-2007, 12:51
Verwijderd
Wanneer ik zeker weet wat ik aan die persoon heb. Mijn vriend is mijn allerbeste vriend en dan heb ik nog een vriendin die ik inmiddels al 10 jaar ken en een ex met wie ik al 6 jaar zeer goed bevriend ben. Met deze drie personen kan ik werkelijk alles bespreken zonder dat er problemen van komen. Deze mensen staan altijd voor me klaar en ik sta altijd voor hen klaar.

Maar ik heb ook een aantal vrienden waarmee ik helemaal niet zoveel persoonlijke zaken bespreek, waarmee ik eens in de twee of drie maanden afspreek en we hebben het dan gewoon erg gezellig. Ik reken deze jongens ook tot mijn goede vrienden, ookal hebben we niet zo'n "diepe" band. Ik weet gewoon dat deze mensen nooit een verkeerd woord over me zullen zeggen en dat ik altijd een leuke tijd met ze zal hebben wanneer we elkaar zien.

Een goede vriend hoeft wat mij betreft dus niet altijd elk lelijk uithoekje van mijn persoonlijkheid te kennen of me direct op te bellen wanneer ik een keer iets naars mee heb gemaakt. Ik verwacht van mijn allebeste vrienden wel dat ze luisteren naar mijn problemen zoals ik naar die van hun zal luisteren, maar ik heb dus ook goede vrienden waarmee ik niet alles deel en die ik toch als zeer waardevol zie.

Een vriendschap verbreek ik wanneer ik merk dat deze niet in evenwicht is. Als de ander meer intimiteit verwacht dan ik of andersom. Of wanneer iemand niet oprecht is.
En ik kan daar heel hard in zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 15:19
Verwijderd
- Wanneer is iemand een vriend of vriendin
als je gewoon jezelf durft te zijn. afgezaagd maar waar
stuk of 5
vriendschap gaat "uit" om dezelfde reden dat alle relaties overgaan: verandering, gebrek aan respect, gebrek aan interesse, iemand doet irritant/egoistisch, iemand klampt zich teveel aan je vast (ongelijke verwachtingen)]
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 16:52
mepsteen
mepsteen is offline
mensen waar ik goed mee kan omgaan en écht vertrouw: minder als 10

mensen waar ik goed mee op kan schieten en eigenlijk wel een vriend kan noemen : over de 50
Oud 04-01-2007, 22:11
madelief21
madelief21 is offline
Heb eigenlijk maar een paar hele goede vrienden die ik echt 100% kan vertrouwen. Heb ze iig nog nooit ergens op betrapt. Klinkt en ervaart altijd 100% zuiver en laten zich ook niet snel beïnvloeden door andere. Daarnaast heb ik natuurlijk mezelf altijd nog....

Daarnaast heb ik genoeg goede bekende, vage vrienden, mensen om leuk mee te doen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 01:48
Magican
Magican is offline
Citaat:
Hoe kan ik bevriend zijn met iemand die dood is?
Oud 05-01-2007, 11:05
ilse
ilse is offline
ik denk dat ik tot een paar jaar geleden echt geen vrienden had, ook mensen als vrienden beschouwde die gewoon meer kennissen waren.. altijd afstand enzo..

edit: een vriendin, daar ben ik helemaal mee opgegroeid.

maar de laatste jaren heb ik echt mensne leren kennen, die ik als mijn vrenden kan zien. ze zijn er voor me, kan altijd bij ze terecht, en ook al hbe ik ze een tijd niet gesproken als ik ze weer zie is t weer goed. soms spreek ik ze meer dan andere keren, we kunnen de afstand nemen die we nodig hebben. maar we komen altijd weer met z'n allen uit. heerlijk

Laatst gewijzigd op 05-01-2007 om 11:10.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 17:50
blacky
blacky is offline
Als ik ten alle tijde op die persoon terug kan vallen. Dat ik bij die persoon terecht kan als het niet goed gaat, maar ook juist als het wel goed gaat. Dat we elkaar respecteren zoals we zijn met onze goede en slechte eigenschappen. Dat iemand mij ergens op aan durft te spreken zonder mij te kwetsen, maar ook zonder bang te zijn dat ik het erg vind om iets te horen. Niet alles wat iemand zegt kan altijd zijn wat ik wil horen namelijk en die persoon moet dat wel durven zeggen. Het moet ook iemand zijn die ik bij wijze van spreken een hele tijd niet kan zien of spreken zonder dat mij dat kwalijk genomen wordt en we daarna gewoon de draad weer oppakken.

Echte vrienden, ik denk 3.

Liegen, bedriegen,roddelen en er niet voor me zijn, maar alleen oog voor mij hebben als die persoon zelf iets kwijt wil. Hert kan echter ook zo zijn dat je uit elkaar groeit. Andere interesses, bezigheden en de ander daarin niets meer te vertellen hebben. Niemand is perfect en iedereen maakt fouten en die fouten kunnen iemand vergeven worden, maar iemand moet niet een aantal keer zo'n fout maken, want dan is het gewoon over.
Oud 11-01-2007, 21:43
blurred
blurred is offline
Interessant topic, omdat ik hier laast toevallig een goede discussie heb gehad met een paar vrienden. Toen bleek dat de definitie van vriendschap voor veel mensen uiteen loopt. Een vriendin van me maakte namelijk de opmerking dat ze ruzie had met een vriend van haar, maar dat ze hem eigenlijk al nooit echt aardig gevonden had. Ik vroeg me toen af hoe ze die persoon dan 'vriend' kon noemen. Het bleek dat ze hem vrijwel ieder weekend ziet en met hem uitgaat, dat ze hm al heel lang kent en ze in dezelfde vriendengroep zitten. Daarom is het een vriend. Met die definitie ben ik het niet eens.

Als ik het gevoel heb dat ik dingen gemeen heb met die persoon. Dat hoeft niet heel veel te zijn, het is juist heel leuk om bevriend te zijn met iemand die in bepaalde opzichten ook totaal anders is dan jijzelf bent. Met een echte vriend(in) kun je over alles praten, ook als je eigenlijk een persoon bent die niet zo makkelijk dingen bloot geeft. Een vriend spreek je regelmatig, maar wanneer je elkaar even wat minder ziet is de vriendschap niet meteen voorbij. Ik vind het ook essentieel dat vrienden naar je LUISTEREN. Tegenwoordig merk ik dat het grootste deel van de mensheid heel graag tegen je praat, maar niet meer zo goed weet wat luisteren nou precies is. Met vrienden kun je goede gesprekken voeren over alle onderwerpen. Het gaat in principe om wat men hier al eerder gezegd heeft: wanneer je jezelf op je gemak voelt bij iemand, weet dat dat wederzijds is, je met iemand kunt lachen én kunt huilen en weet dat je van iemand op aan kunt als het nodig is, dan is het vriendschap.

Mijn vriend is ook mijn beste vriend. Hij is de enige die me voor 100% begrijpt, of eigenlijk meer dan 100% omdat hij me beter kent dan ik mezelf. Mijn zusje is een vriendin van me, met haar heb ik veel karaktereigenschappen gemeen. Daarnaast heb ik 2 mensen die ik vriend (en vriendin) noem. Van andere mensen met wie ik nu vrij intensief omga weet ik dat ik ze niet meer terug zal zien als onze wegen zich weer scheiden, daarom noem ik dat geen vriendschap.

Vooral bedrog. Tegen je liegen over curciale dingen, dingen achter je rug om doen, dingen verzwijgen die niet verzwegen zouden moeten worden zijn redenen om iedere relatie te verbreken, als ze maar serieus genoeg zijn. Daarnaast kan ik het niet hebben als iemand geen moeite doet om je te begrijpen. Vrienden moeten zich in jouw gevoelens en gedachten in kunnen leven, en dat geldt andersom vanzelfsprekend ook.
Oud 13-01-2007, 20:16
pvt. stengo
pvt. stengo is offline

Vertrouwen en kunnen luisteren .

2 en een 15-tal randvrienden.

Wanneer men dingen verzwijgt die zouden moeten verteld worden.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 23:44
ongebruikelijk
ongebruikelijk is offline
Iemand is een vriend als hij/zij dat ook van jou vindt en dat ook zo voelt.

Eigenlijk denk ik niet dat ik èchte vrienden heb. Ik ben soms met de één, dan weer met de ander. En op verschillende momenten vind ik bepaalde personen prettiger om mee om te gaan dan met andere.

Ik hou er eigenlijk ook niet zo van om 'vast' aan iemand te zitten, bijvoorbeeld bellen... Dat duurt altijd zo lang en het lijkt een verplichting Dat gebeurt nu niet meer, maar ik noem maar even iets.

Het liefst ben ik alleen hoewel ik soms wel sterk behoefte heb om gewoon even eruit te zijn en lol te hebben.

Ik denk dat ik 2 echte vrienden kan tellen. Eentje is een vriendin waar ik wel terecht kan als ik daarom 'vraag', maar die niet altijd aandacht voor mij heeft als er bepaalde mensen aanwezig zijn. Maar als ik een tijd niet met haar om ga en daarna weer wel, dan is het gewoon goed.
En nog een vriend die de andere 'vriendengroep' van mij eigenlijk niet zo mag, dat geeft nogal wat problemen, maar ik kan wel met hem lachen. Meestal met een andere vriendin iets met z'n 3en doen.

Een reden om een vriendschap te verbreken weet ik niet zo net, dat ligt altijd aan de situatie en de betreffende persoon. Ik denk dat zoiets alleen voorkomt als je heel erg ruzie hebt en je vriend gaat haten.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 13:53
BleuEyes
BleuEyes is offline
Als ik me bij dat persoon goed voel, als ik ermee kan lachen, als ik met hem/haar serieuze dingen kan bespreken.

Hoeveel échte vrienden of vriendinnen hebben jullie?
Sinds het uit is met mijn vriend, begin ik steeds meer mensen écht te kennen en dat is leuk. Ik denk niet dat ik 1, 2, 3 kan zeggen dat zij mijn vrienden zijn. Ik heb iig 2 hele goede vriendinnen die alles van mij weten. Daarnaast heb ik nog 1 vriendin die ik al 13 jaar ken. De rest hangt er een beetje tussen.

Wat is voor jou een reden om de vriendschap te verbreken?
Dingen doorvertellen aan anderen. Ik móet blind op mijn vrienden kunnen vertrouwen.
Oud 16-01-2007, 16:00
Verwijderd
Als ik me zonder áltijd op m'n gemak voel bij diegene, denk ik. Dat is namelijk niet bij veel mensen zo.

Twee echte vriendinnen, twee jongens die dicht bij echte vrienden in de buurt komen en voor de rest mijn ex die hopelijk ooit mijn beste vriend wordt want ik weet dat we heel veel om elkaar geven en elkaar heel erg goed kennen, maar het is nu wel moeilijk om dat al te zeggen.

Dat gebeurt waarschijnlijk niet snel, niet dat ik zo vergevingsgezind ben, maar ik zal het moeilijk vinden om één van die personen te vergeten ofzo. Het zal het wel moeilijk maken zodra ze geen interesse meer in me tonen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten