Advertentie | |
|
![]() |
|
Mensen kunnen niet zonder aandacht. Er is in de Middeleeuwen een experiment geweest van een zieke koning, die twee groepen baby's op liet voeden door vreemden. De ene groep kreeg alles wat ze fysiek nodig hadden, maar geen enkele andere aandacht. De andere groep werd geknuffeld en toegezongen en -gesproken. De groep die alleen het noodzakelijke kreeg, is overleden.
Ik zal morgen nog wel even zoeken naar bronnen.
|
Ik ken ook iemand die niet zielig deed om aandacht te vragen, maar juist heel vervelend ging doen.
Daar werden andere mensen de dupe van. Het is niet echt dat ik daar dan gelijk een hekel aan heb, maar ik zou ze wel willen voorstellen om verplicht hulp te zoeken zeg maar.
|
tsjahh... mensen die negatief aandacht vragen hebben vaak vervelende dingen meegemaakt zoals pesten of seksueel misbruik.. en veel geslagen worden thuis, (en dan bedoel ik niet zown 'pedagogische tik') Maar omdat mensen er bang voor zijn om het ECHT over iets te hebben, om te gaan voelen, gaan ze 'zielig' doen. Gewoon omdat ze die aandacht nodig hebben. En het allerleukste is, die mensen die negatief aandacht vragen, die weten zelf heel goed waar ze mee bezig zijn, maar om te veranderen, moeten ze eerst andere dingen op een rijtje krijgen, of hun trauma's verwerkt hebben.
deze reply is trouwens gebasseerd op eigen ervaringen en omgeving |
![]() |
|
![]() |
Soms zit ik er niet mee als iemand negatief aandacht vraagt. Dat is dan omdat ik weet dat die persoon zijn vraag om hulp of aandacht niet anders onder woorden kan brengen.
Maar ik begin een haat te ontwikkelen tegen mensen die ondanks alle aandacht nog steeds een chronisch aandachtstekort hebben en op alle mogelijke (negatieve manier) proberen je aandacht te trekken. Voorbeeld hiervan is mijn vader, die al vijf jaar loopt te schreeuwen dat het leven geen zin meer heeft. Hiermee houdt hij mij en mijn moeder wakker snachts, als hij al hardop klagend door de gang struint. Eerst had ik medelijden, maar na honderd keer hulp aangeboden te hebben en er niks voor terug te krijgen, heb ik inmiddels de neiging een bloembak naar zijn hoofd te gooien. Vooral omdat hij over enorm veel dingen liegt, om zo maar aandacht te krijgen. En als hij aandacht krijgt dan wordt het alleen maar erger. Voor de duidelijkheid, mijn vader is een zieke oude man (zowel mentaal als lichamelijk) maar hoe hij zich gedraagt gaat me nu echt te ver.. Cat (zo, dat lucht weer eens op)
||
Citaat:
klopt ja... eigenlijk heb k er nog nooit zo over nagedacht, maar k doe dat ook een beetje.... waarschijnlijk omdat er veel dingen zijn die niet leuk zijn, maar ik wel heb meegemaakt.....
|
Verwijderd
|
Gevonden, met name het cursief gedrukte stukje is van toepassing op het 'negatief aandacht vragen':
Het idee ‘ik ben de moeite waard' dat iemand met een positief zelfbeeld heeft bestaat uit 4 aspecten: 1. emotioneel aspect: ‘Ik voel mij veilig, heb vertrouwen en voel zekerheid’; 2. een sociaal aspect: ‘Ik ben aardig en lief’; 3. een cognitief aspect: ‘Ik ben bekwaam’; 4. een lichamelijk aspect: ‘Ik ben mooi, sterk, atletisch’. Zo kom je tot de optelsom: Veilig, vertrouwen, zeker + aardig en lief + bekwaam + mooi, sterk, atletisch = ik ben de moeite waard. Als één of meer aspecten van het zelfbeeld zodanig negatief wordt ervaren dat het bepalend is voor zijn totale zelfbeeld, dan is er sprake van een negatief zelfbeeld. Je kunt hier opverschillende manieren reageren; op de omgeving gericht of naar binnen gericht. Bij een min op het emotionele aspect wanneer je je reactie op de omgevind richt stel je je sterk afhankelijk van de omgeving op (geringe zelfstandigheid, veel hulp en bevestiging vragen, onzekerheid tonen over of wat het doet, goed is). Bij naar binnen gericht gedrag wordt je weinig ondernemend, (over)gezeglijk, passief, gaat niet op onderzoek en klampt je je vast aan het bekende.Als je versterking nodig hebt van zijn gevoel op het emotionele aspect van zijn zelfbeeld zal je proberen je emotionele basisbehoeften te vergroten. Dit zijn veiligheid, vertrouwen en zekerheid. Sociaal aspect: Op omgeving gericht: agressief aandoend gedrag: een grote mond, van zich afbijten. Als het fysieke vorm aanneemt wordt het gauw slaan en vechten. Naar binnen gericht gedrag: vermijden van sociale contacten. Je gaat weinig met anderen om, gedraagt je teruggetrokken, wordt ontoegankelijk. Lichamelijk gebied (bij negatief zelfbeeld van het uiterlijk): Op omgeving gericht gedrag: je kunt je ‘lelijkheid’ gaan accentueren, bv. door extra slordige kleding of door ongewassen te zijn. Naar binnen gericht gedrag: je zal je zo min mogelijk bewust willen zijn van zijn lichaam. Dat kan zich uiten in weinig opvallende kleding, maar ook in verwaarlozing van het lichaam, een slecht, ineengedoken lichaamshouding ed. Wanneer het je niet lukt om van de plus een min te maken kan het zijn dat je compensatie-gedrag gaat vertonen. Er zijn twee soorten reacties mogelijk als je bepaalde aspecten als negatief ervaart, dit noemen ze compensatiedrang, namelijk: - Je probeert om van die min een plus te maken door de aandacht te verleggen naar andere elementen binnen dat aspect. Een voorbeeld hiervan is - op een nadrukkelijke manier - aandacht vragen van andere mensen in bv. de klas. - Als dit niet lukt probeer je andere aspecten te versterkten. er als het ware een grotere plus van te maken. Je kunt daarbij denken aan niet meer buiten spelen (bv., maar geldt meer voor kinderen) en alle aandacht laten uitgaan naar huiswerk maken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Moeilijk lijkt mij dat zeg!, heb je dan ook zo'n dringende neiging er heel ver van weg te lopen? *kent dat wel een beetje met haar eigen vader, alleen in een wat lichtere vorm* Mijn pa kan altijd om de kleinste dingen zeuren en ook mekkeren over zijn gemoedstoestand en lichamelijk klachten etcetc en dan heb ik soms ook echt zoiets van; "rot alsjeblieft een eind op". Soms ga ik wel in op zijn aandachtvragende gedrag(tenminste zo zie ik het),probeer ik te helpen, maar ik heb de laatste tijd steeds meer van, zo ver mogelijk er van weg lopen. Geen zin zijn *** gedrag over me heen te krijgen.(want dat is dan vaak ook weer het gevolg, als ik er mij wat mee ga bemoeien, dan krijg ik de hele lading over me heen, want ik begrijp het dan weer niet en ik zeur en het ligt dan aan mij). Btw; nou schets ik wel een erg negatief beeld van 'm, dit is de ene kant van 'm. Ik merk dat ik er wel steeds beter mee over weg kan. Ik sta veel meer stil bij het feit dat iemand om aandacht vraagt(dan wel op een negatieve manier), omdat hij of zij er op een andere manier niet mee kan om gaan. Ik sta ook meer stil bij het feit dat het zeker irritatie bij mij kan opwekken, maar dat dit ook wel eens met mezelf te maken kan hebben.(ik ben zelf geneigd dingen(problemen) voor me te houden, mensen er niet mij lastig te vallen en als een ander het dan in een extremere mate doet(voor mijn gevoel dan, het aandacht vragen), dan kan ik dat soms gewoon helemaal niet hebben)>> misschien omdat ik mezelf juists aandacht ontzeg.(vooral thuis) (dat kan dus ook nog) ![]() *geeft overigens toe dat ze soms ook best eens een aandachtvragende bui heeft*>>maar wie niet?
||
Citaat:
antwoord de vraag dan nog eens. @iamre18 ---> goed antwoord ![]()
|
![]() |
Ik zat me net te bedenken.. bij katten is dat heel anders.. als mijn kat bij iemand anders op schoot sprong en zo ons gesprek verstoorde, terwijl ze met haar klauwen probeerde die persoon z'n boterham af te pakken, dan was het 'aaah, wat schattig'
![]() Of als ze luid miauwend op je voeten ging staan in de keuken, richting de koelkast kijkend, of als ze midden in je repetitieweek op je boek ging zitten terwijl je bezig was.. ![]() Probleem met mensen is dat ze sneaky aandacht vragen. Ze klagen, ze zeuren, ze zeiken. Ze draaien om de dingen heen met als doel dat jij het aan ze gaat vragen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
negeren = flirten? maffe meiden. aim_and_fire | 14 | 02-07-2012 18:33 | |
Psychologie |
Syndroom van Asperger Sienna M | 26 | 10-04-2010 20:32 | |
De Kantine |
Een 'ouderwets' pak slaag; moet dat kunnen of niet? Missy | 207 | 23-11-2008 22:00 | |
Psychologie |
zelverwonding (oorzaken en gevolg) anarpunk | 1 | 12-09-2003 07:59 | |
Psychologie |
Waarom is zelfmedelijden egoïstisch? Severus | 27 | 01-07-2003 21:14 | |
Psychologie |
heel veel aandacht nodig en aandacht vragen op negatieve manier Black Reina | 12 | 14-05-2002 19:40 |