Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Los van de vraag waarom God bedacht is en of er wel een God is of niet: Ik begrijp de tendens niet zo goed dat het hele leven alleen maar mooi en schattig en goed en lieflijk moet zijn, en wanneer dit niet het geval is het dan maar voor het gemak af te schuiven op "nou, dan kan er daarom toch zeker geen God zijn?"
Waar komt het streven vandaan dat we in een perfecte wereld moeten leven, zonder ellende en dooie babies en oorlogen? |
![]() |
|
ik persoonlijk geloof volledig niet dat God een mens zou zijn. ik denk dat God gewoon alles is. geen mens of geest dat toekijkt op de wereld maar IETS wat men soms beschrijft als het bovennatuurlijk. het allerhoogste of hoe je het ook wilt uitdrukken. volgens mij is God de wereld, het heelal en alles er omtrent. mss bedoelen ze zo in de bijbel dat je in evenwicht moet komen met de aarde. er zijn genoeg van culturen waar mensen proberen dit na te volgen (denk maar aan China).
||||
Citaat:
Citaat:
Jouw menselijke bewustzijn hoeft niet per se het hoogste en machtigste te zijn wat er is. als jij iets kleins kan scheppen is er geen reden om aan te nemen dat er niet iets hogers is dat als een gevolg van zijn hoger zijn ook grotere dingen kan scheppen. Citaat:
Wat weten wij nou van gods plan? Wie weet iezen we er zelf voor om hier te leven. Dat zeggen mensen met een BDE iig. Of zitten wij vast in een draaikolk in een groter multiversum, zoals hindoeisten en boeddhisten geloven. Wanneer we uitdie draaikolk stappen komen we uit de reincarnatiecirkel en zijn we verlicht. En dit zijn al enkele tegenverklaringen. Er zijn er meer. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik vind het een beetje te makkelijk om te zeggen van wat weten wij nou van Gods plan. Dit bevestigd mijn stelling mooi trouwens: vragen waarop we geen antwoord weten schrijven we maar toe aan "Gods plan" lekker makkelijk he>?? ![]()
||
Citaat:
ja dat is er in bepaalde gevallen zeker van gemaakt, maar dat is niet waarom goden in principe bedacht zijn.
|
Het is iets typisch menselijks om alles wat gebeurt te willen verklaren. Daarom is de wetenschap ook zo hoog ontwikkeld, omdat de mens alles wil weten en verklaren.
Er zijn echter bepaalde dingen die heel moeilijk of helemaal niet te verklaren zijn (bijvoorbeeld het ontstaan van de aarde). Om ook daarvoor een oorzaak aan te wijzen heeft de mensheid godsdiensten bedacht. Eh....volgens mij herhaal ik nu de stelling van duyvel ![]() ![]()
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Vanuit onze huidige samenleving waarin velen steeds meer atheist worden zeggen sommigen dat God een verzinsel is. Kijk je echter vanuit de Bijbel, dan zie je dat God contact heeft gelegd met menselijke levensvormen (denk aan Mozes). Als je hiernaar kijkt zou je dus kunnen zeggen dat God geen verzinsel is. Hoe kan iemand immers een verzinsel horen en zien? Ik denk zelf dat God geen verzinsel is. Ik ga uit vanuit mijn geloof en de Bijbel dat God echt bestaat en dat God zorgt voor alles wat om ons heen gebeurt. God oordeelt wanneer er oorlog en vrede is. God communiceert ook met mensen. Deze communicatie is mogelijk op drie manieren:
*Directe communicatie. *Communicatie via een andere persoon. *Communicatie door een gebeurtenis. In het eerste geval is God te zien als een soort van bewustzijn dat vanuit het innerste van een persoon tot hem spreekt. In deze vorm van communicatie verkondigt God zijn boodschap direct aan een persoon. In het tweede geval heeft God een persoon verkozen om Zijn boodschap door te geven aan andere mensen. In het derde geval spreken we van voortekens. God kan zich ook openbaren door middel van tekens. Veel mensen gaan in het geval van voortekens of 'omens' uit van toevalsfactoren en/of onzinverhalen. Ikzelf denk echter dat God zeer zeker bestaat en dat de drie communicatievormen ook zeer zeker echte communicatie met God betreffen. Ik denk dat ik met mijn mening deze discussie nieuw leven inblaas omdat ik, naar het schijnt, de enige ben die in deze discussie gelooft dat God geen verzinsel is...
|
![]() |
UTFS
http://forum.scholieren.com/showthre...ight=verzinsel http://forum.scholieren.com/showthre...ight=verzinsel http://forum.scholieren.com/showthre...ight=verzinsel
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
tis maar net of je er in gelooft of niet op sommige momenten denk ik wel dat er een god is maar op andere momenten als er bijvoorbeeld mensen in mijn omgeving doodgaan twijfel ik er soms wel aan omdat ik niet denk dat er iemand is die mensen bij je weghaald ook al is het dan zo bedoeld
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
waarom kan je niet geloven dat 1 zo'n vent de hele wereld erbij met alles heeft geschapen? Dat moet god wel zijn geweest, want idd een simpele vent kan dat niet. maak maar eens een grassprietje na. dat kan je niet. en de rest doet de duivel, er is een grote kwade macht. Het leven is een spel tussen god en de duivel, kijken wie er overwint, maar god heeft alles geschapen, en satan was gewoon een gevallen engel, maar probeert mensen mee te sleuren in de ondergang. en als je zegt dat de mensen slecht zijn die dood gaan dan geloof je in karma, en als je dat niet gelooft moet het dus wel de duivel zijn die ziekte en verderf rond strooit.. maargoed tis niet erg als je zo jong al dood gaat, of zo ziek word, als je echt goed leeft volgens de wetten van de bijbel, en je wil naar de hemel, kom je er dus ook, en zou ik persoonlijk dus blij zijn om dood te gaan (als dat zo was) je geeft zelf al antwoord op je vragen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
argumenten graag... ?
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ik zeg trouwens helemaal niet dat God niet bestaat omdat er lijden op aarde is. Maar om nou meteen een god erbij te halen omdat het anders allemaal zo moeilijk wordt..... Denk eens na: 3000 jaar geleden wist men niet wat bliksem en onweer was. Dus bedachten de Thor, de dondergod die met een strijdwagen over de wolken reed en af en toe een klap uitdeelde als hij boos was. Sinds enige tijd weten wij hoe donder en bliksem ontstaan, dus hebben we de dondergod niet meer nodig... Natuurwetenschap wint steeds meer terrein, steeds meer onjuistheden worden door de kerk toegegeven, ik begrijp echt niet dat je dat nog kunt geloven.....
||||
Citaat:
Citaat:
maar nogmaals, er is geen enkel natuurverschijnsel dat bewijs is dat God niks gemaakt heeft. Citaat:
wist je dat er in Israel bij een berg waar Mozes zogenaamd was om 12 pilaren symbool voor de stammen van Israel, 12 pilaren gevonden zijn. In de bijbel staat weliswaar dat het een andere berg (sinai) was, die er vlakbij ligt. |
![]() |
||||
[QUOTE]Kenny McCormick schreef:
[B] Citaat:
Bovendien, wat is het bewijs voor het WEL bestaan van een schepper? Citaat:
![]() Citaat:
|
Misschien moet ik dit er ff bij zeggen voordat het heel verkeerd over komt; ik heb zelf niet wat je noemt een relaxt leventje en zou als er werkelijk een God is die zoveel macht heeft het heel stom vinden dat hij zo laat lijden of er nou een reden voor is of niet want ik kan geen goede reden verzinnen voor lijden.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
(ff tussen haakjes: ik vind het prachtig hoor, al die religies op de wereld, iedere cultuur heeft zo zijn eigen dingetjes om zich aan vast te houden. Jammer dat er zo veel misbruik van wordt gemaakt, en de Christenen zijn daar natuurlijk kampioen in)
||
![]() |
Citaat:
Door alle zendingswerk worden er daar veel meer mensen gered dus miss lijdt nederland wel in de toekomst een stuk erger
||
Citaat:
we zijn allemaal individuen. Of er nou 45 miljoen hongerende Afriikanen zijn of 45 miljoen mensen die lijden maar dan verspreid over de hele wereld maakt geen fuck uit. |
![]() |
||
Citaat:
Daarbij ben ik helemaal niet gelovig, maar mensen die het atheïsme aanhangen zijn even erg als theïsten. Vind je ook niet? |
![]() |
|
Verwijderd
|
God, álle goden, zijn bedacht
a) om redenen te geven voor dingen die mensen niet konden verklaren, zoals het ontstaan van de wereld, natuurrampen, goed en kwaad en of dat nou wel of niet bestond. b) uit angst. Mensen zijn bang op te houden met bestaan, bang voor pijn, bang voor dood, bang voor alles wat ze niet weten. Bedenk een god en je wéét meer. Er is leven na de dood, dus je hoeft daar niet bang voor te zijn. Er is een reden voor je bestaan, ookal ken je die niet, dus je hoeft je niet nutteloos te voelen. En ga zo maar door. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Nog een voorbeeld: je hebt een 1 meter brede gang met allemaal deuren erin met kamers erachter. Jij zit in een van die kamers. De deur zit dicht. Welke kant gaat de deur open? Je gelooft naar binnen, want dat is logisch. Maar zeker weten doe je het niet. Begrijp je wat ik bedoel? Iedereen is in principe agnosticus, omdat niemand iets zeker kan weten. Maar je kan wel zien wat het meest logisch is, als je gewoon je ogen opendoet. En dus is atheisme de meest logische keuze. (pleidooi voor het atheisme ![]() |
![]() |
|
Oooh, nee, nee lieve schat, dat weet je helemaal niet zeker
![]() Maar even serieus, zooi op met die rationele praatjes ![]()
||
Citaat:
Waarom maakt god op een of andere manier onderscheid tussen mensen, waarom lijden ze in Afrika honger, terwijl wij hier dagelijks eten weg moeten gooien....??? (en kom nou ajb niet weer met "gods ondoorgrondelijke plan" aan) ![]() (ps. ik begrijp ook wel dat je iemands geloof niet met argumenten kunt bestrijden, als zijn ze nog zo sterk. Zeker de christenen, die hebben geen argumenten nodig, alles staat toch al in de bijbel, en alle tegensprekende bijbelboeken hebben ze gewoon weggelaten en er nooit meer over gesproken. Maar....evengoed een leuke discussie!!)
Laatst gewijzigd op 28-02-2003 om 01:31. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je aanleiding hebt om iets te denken, ís het toch logisch? Vertel jij me dan maar eens waarom het zo logisch is dat er wél een god is... al die tekenen die er niet zijn, al die goden die we niet zien... |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |