Een jongeman op stand wilde weten welke kwaliteiten een man nodig had om het volwassen leven binnen te stappen. Om een antwoord daarop te vinden ging hij naar zijn meester die hem had leren lezen.
- Meester.
Wat is er mijn zo ijverige leerling?
- Men heeft me verteld dat ik moest leren in zelfstandigheid te leven. Wat moet ik daar allemaal voor weten?
Je zult in aanraking moeten komen met de magnifieke kunst van het dichten om op fatsoenlijke en adelijke manier redevoeringen te kunnen houden die voor een volwassen leven noodzakelijk zijn.
- Waarvoor zijn deze kunsten noodzakelijk?
Een man moet welbespraaktheid bezitten om te discussiëren over politieke aangelegenheden, om financiële zaken te bespreken en moet zich in het sociale leven goed kunnen uitdrukken om niet voor idioot aangezien te worden.
- Ik geloof niet dat dit mijn eerste prioriteit benodigt. Ik zal u later nog eens benaderen.
De jongeman ging naar een volgende leermeester in de hoop dat deze hem een antwoord kon geven.
- Pastoor.
Wat is er, mijn kind?
- Men heeft me verteld dat ik moest leren in zelfstandigheid te leven. Wat moet ik daar allemaal voor weten?
Maar mijn zoon, vanzelfsprekend moet u kennis hebben van de Bijbelse teksten.
- Welke waarde hebben deze teksten voor mijn volwassenheid?
De Hemelse Woorden vertellen je hoe je op de juiste manier God moet dienen.
- Waarom moet ik God dienen?
Omdat de Heer u het leven heeft gegeven.
- Zijn dat niet mijn ouders geweest die dat hebben gedaan?
Het is God die ieder mens het leven inblaast.
- Pastoor, u verveelt mij met uw ‘wijsheden’. Ik vertrek weer.
Gaat in vrede en vergeet niet dat God op u let. Wees gewaarschuwd.
De jongeman was geïrriteerd geraakt door de pastoor.
Hij begon moedeloos te worden en liep wat suf door de steegjes achter de kerk. Hij liep een man met een viool tegen het lijf die hij niet had zien aankomen.De man liet zijn viool vallen.
- Excuseert u mij toch. Dit onfortuinlijke ongeluk was niet met opzettelijke bedoelingen.
Verontschuldigt u toch niet. Laten we er geen probleem van maken; dat zou zonde zijn van zo’n mooie dag.
- Dank u heer.
Zat u misschien met uw gedachten in een andere wereld?
- Ik probeer een antwoord te vinden op een vraag waarop ik maar geen antwoord kan vinden.
Misschien kan ik u helpen. Hoe luidt de vraag die u kwelt?
- Mijnheer, ik zou zo graag willen weten welke kwaliteiten ik nodig heb om als man in het leven te kunnen staan.
Het antwoord daarop lijkt simpeler dan het daadwerkelijk is. De enige kwaliteit die u benodigt, is het leren genieten van het leven.
- Maar dat is toch niet zo moeilijk?
Vergis u niet. De wereld waarin wij leven brengt zoveel ellende, verdriet en pijn met zich mee, dat het soms moeilijk is er nog geluk in te herkennen.
- Dan zal ik op zoek moeten gaan naar het geluk.
Ik wens u veel succes. Menigeen is u voorgegaan en heeft gefaald.
- Dankuwel, heer.
De jongen had een antwoord gevonden dat hem tevreden stelde en ging op zoek naar het geluk. Niet wetende dat dit moeilijker te vinden was dan een antwoord op verreweg de meeste vragen.