Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2002, 16:24
Zsa Zsa
Zsa Zsa is offline
Hoi mensen,

Ik zit dit jaar in mijn examenjaar. Ik heb het momenteel helemaal gehad met school en zit er over te denken om volgend jaar een jaartje iets anders te gaan doen en vervolgens na een jaar weer verder te gaan studeren.
Mijn vraag is of iemand van jullie dit gedaan heeft (of van plan is) en wat je ervaringen ermee zijn. Wat kun je gaan doen, is het moeilijk(er) om daarna weer naar school te gaan, etc

Alvast bedankt voor jullie reacties,
Groeten
Oud 15-11-2002, 16:52
Smartie
Smartie is offline
Een vriendin van mij is dus bijna twee jaar gaan reizen door Azie en Australie. Zij is gewoon daarna naar de universiteit van amsterdam gegaan en is dit jaar goed op weg met haar studie. Zij vond vooral alle ervaringen die ze heeft opgedaan heel mooi aan het reizen, en ze heeft haar huidige vriendje leren kennen ...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 17:44
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
Ik doe dat nu.

ik werk nu een jaar, in september 2003 begin ik aan de Kunstacademie weer met school.
Ik heb mijn toelating voor het studiejaar 2002-2003 een jaar opgeschoven, dus ik ben nu al zeker van een plekkie op de Academie.
Ik werk nu dus om het te kunne betale <ook op kamers enzo dan>

maar okee -- > mijn ervaringen ermee.
Ik had nooit eerder echt een baan gehad, en ik begon al heel snel school te missen, ik werkte in een winkeltje met 3 collegas, en dan merk je al gauw dat in de klas zitten veel leuker is ik heb nu ontslag genomen, (vanwege vele redenen)
en ik ga vanaf 1 januari erges anders weer fulltime werken.
Ik mis school en daarom ben ik zeer blij als ik er weer mee mag beginnen jeah. maar gewoon ffies doorzette, en al met al leer je er toch wel veel van hoor, je leert studeren te waarderen.
en krijgt er geld mee.

dank u
Oud 16-11-2002, 02:25
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Ik heb nu ook een jaartje "vrijaf" genomen, huur appartement, werk in weekend in doe-het-zelf (goede sfeer, leuke collega's, weinig druk) en zet in de week pc's ineen en doe verscheidene jobs.

Het bevalt me goed, ik kan verkopen, ben handig en heb van redelijk wat kennis, en deze ervaring zal al goed staan op m'n cv

Maarja de beste jobs gaan natuurlijk altijd aan je neus voorbij zonder diploma, behalve als je in de verkoop staat ofzo (dan verkoop je jezelf gewoon )
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 18:44
Balance
Balance is offline
ik ken iemand die er ook eerst een jaartje tussenuit wilde. Dat werden drie jaartjes, maar uiteindelijk gaat ze nou toch wel terug, want ze zag het niet zitten dat ze de rest van d'r leven moest doen wat ze voor werk deed.
Maar ze vindt het wel onwijs moeilijk, aangezien ze van een maandsalaris naar bijna niks gaat en dus haar manier van leven heel erg moet aanpassen door 't geld wat ze opeens minder heeft...
Oud 16-11-2002, 20:31
Tampert
Tampert is offline
denk dat ik tussen Ba en Ma wel een jaartje iets anders ga doen...

Ik denkl niet dat ik erg ver wil reizen. (in mijn eentje zeker niet)
Oud 16-11-2002, 21:50
LeRatLuciano
LeRatLuciano is offline
Dit word mijn tweede jaartje er tussenuit

ik moet zeggen dat het aan de ene kant wel bevalt als je werkt omdat je vrij bent en geld hebt maar ik moet zeggen dat ik school wel mis en me dit leventje zo niet voor altijd zou willen.
vooral omdat ik nu zoveel werk in vergelijking met een part time baantje na school is de lol van werken er echt af.

het was voor mij ook meer omdat ik totaal niet wist wat ik wilde en nu nog steeds niet eigenlijk dus leek het me beter om te gaan werken en ervaring op te doen.

maar goed ik hoop in septemer 2003 weer verder te gaan met een opleiding die ik nu nog niet heb uitgekozen.

Rat
Oud 16-11-2002, 22:44
tjaptjoy
tjaptjoy is offline
klinkt allemaal niet slecht
Oud 17-11-2002, 10:20
CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
Citaat:
LeRatLuciano schreef:
Dit word mijn tweede jaartje er tussenuit

ik moet zeggen dat het aan de ene kant wel bevalt als je werkt omdat je vrij bent en geld hebt maar ik moet zeggen dat ik school wel mis en me dit leventje zo niet voor altijd zou willen.
vooral omdat ik nu zoveel werk in vergelijking met een part time baantje na school is de lol van werken er echt af.

het was voor mij ook meer omdat ik totaal niet wist wat ik wilde en nu nog steeds niet eigenlijk dus leek het me beter om te gaan werken en ervaring op te doen.

maar goed ik hoop in septemer 2003 weer verder te gaan met een opleiding die ik nu nog niet heb uitgekozen.

Rat
jaja , zo gaat dat....
bij mij ongeveer precies t zelfde
begin alleen goed gek te worden van mijn (ongeschoolde) werk en de simpele collega's en de weinige vrij tijd (snipperdagen sta ik 3 negatief )
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 17:00
xcorienx
xcorienx is offline
er zijn 1001 uitwisselingsorganisaties en anders kun je altijd nog scholen en universiteiten gaan aanschrijven, wanneer je precies weet waar je heen wilt. je decaan heeft als het goed is daar bergen informatie over. ook over werken in het buitenland. (mocht je naar het buitenland willen...)
ik zit nu in estland voor een jaar met de rare combinatie middelbare school/kunstacademie. naar de eerste moet ik, omdat dat verplicht is (en ik ga nu niet uitleggen hoe of wat, dan verveel je je nu al) en het tweede is wat ik wil en wat ook kan, omdat ik afgelopen jaar m´n vwo-diploma heb gehaald.
voor mij is het erg goed een jaar niet in nederland te zijn en ik weet ook nog niet of ik weer terug wil...
eh ja, als je erover denkt kun je je inderdaad het beste zoveel mogelijk te laten informeren. (oke, cliché)
ik vermaak me prima hier en heb geen idee hoe ik het ga vinden als ik terug ben.
als ik je één raad mag geven: ga niet als je zakt voor je examen, maar maak eerst je school af. een aantal van mijn vrienden die tijdens hun middelbare schooltijd zijn weggegaan, hebben soms niet en soms met grote moeite alsnog (spoedVWO) hun VWO gehaald en ook hier zie ik mensen die zijn teruggekomen en het niet trekken om hun school nog af te maken. je verandert gewoon behoorlijk en het beste moment is een natuurlijke verandering uitbuiten, als tussen middelbare school en vervolgopleiding enz.
mocht je er nog over denken om niet na je middelbare school maar tijdens of vlak na je studie weg te gaan -> AIESEC is een manier (heb alleen geen adres van nederland )
en volgend jaar als ik terugkom wil ik politicologie met minor geschiedenis gaan doen in leiden. ik ben benieuwd hoe dat zal gaan
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 12:30
dieselgirl17
dieselgirl17 is offline
hoi,
ik zag het ook niet meer zo zitten op school. Om school weer wat interresanter te maken voor nu. En over een half jaar ga ik naar Amerika als het goed is en daar mijn laatste schooljaar afmaken.
Zo bevalt het mij best goed, en hou het goed uit op school, beschien idee voor mensen?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 19:08
sublime
sublime is offline
ik zit er ook over te denken een jaar weg te gaan, niet zo zeer omdat ik geen zin heb om te studeren als wel omdat het me gewoon erg leuk lijkt...

zit te denken aan
- een jaar studeren in het buitenland
- een bepaalde tijd vrijwiligerswerk doen
- in het buitenland gaan werken + reizen...

het probleem is, voor al bij studeren wat ik het liefst zou willen, dat het ontzettend veel geld kost

het liefst zou ik een jaar naar schotland gaan, maar voor een arme scholiere als ik is dat aardig onbetaalbaar

maar in bv scandinavië, ierland en duitsland hoef je geen collegegeld te betalen dat scheelt dus stukken. en in belgie is het gewoon veel lager dan hier heb ik begrepen. dus misschien ga ik wel een jaartje studeren bij onze zuiderburen lijkt me wel gezellig
maar ik zoek nog naar andere mogelijkheden....

greetzz
Met citaat reageren
Oud 06-12-2002, 14:36
I'ts Moi
I'ts Moi is offline
Ik wil ook heel graag een jaar naar het buitenland. Ik moet eerst nog een keer examen doen en omdat ik geen idee heb wat voor opleiding ik wil doen, wil ik er liever een jaartje tussenuit. Ik wil niet gewoon gaan werken in Nederland, want een vriendin van mij doet dat nu en ik merk gewoon aan haar dat je dan een heel ander leven gaat leiden. Je hebt veel geld en je sociale contacten gaan eraan. Maargoed ik wil heel graag naar Spanje om daar te gaan werken en de taal te leren. Maarja ik moet eerst mijn diploma maar eens halen...

Kuzzje IK
Oud 06-12-2002, 17:46
zeep007
zeep007 is offline
ik weet nog totaal niet wat ik volgend jaar wil en ik wil een duidelijk bewuste afgewogen beslissing maken. Daardoor wil ik steeds meer er een jaartje tussenuit gaan. Zodat ik meer ervaring op doe en misschien uiteindelijk weet wat ik wil.

Het enige waar ik een beetje mee zit, is dat ik dus 19 ben als ik mn diploma heb en om dan er alsnog een jaar tussenuit te gaan, dan ben ik 20/21 om weer te gaan studeren.

*twijfel*
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 11:48
Daffie
Daffie is offline
ik reageer een beetje laat maarja....
ik ben al echt zo'n 3 jaar bezig om allemaal info over een jaartje buitenland te krijgen. ben allemaal bijeenkomsten afgelopen, maar elke x durfde ik op t laatste moment niet. maar nu heb ik vorige week bij Ef 3 maanden vancouver geboekt en daarna 6 maanden barcelona. ik ga daar dus engels en spaans studeren en examens halen. Je hebt lekker allen 's ochtends les zodat je 's middags leuke dingen kunt doen en bovendien zijn 2 taaldiploma's ook wel erg handig voor de studies die mij leuk lijken!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 11:58
sublime
sublime is offline
Citaat:
Daffie schreef:
ik ben al echt zo'n 3 jaar bezig om allemaal info over een jaartje buitenland te krijgen. ben allemaal bijeenkomsten afgelopen, maar elke x durfde ik op t laatste moment niet. maar nu heb ik vorige week bij Ef 3 maanden vancouver geboekt en daarna 6 maanden barcelona. ik ga daar dus engels en spaans studeren en examens halen. Je hebt lekker allen 's ochtends les zodat je 's middags leuke dingen kunt doen en bovendien zijn 2 taaldiploma's ook wel erg handig voor de studies die mij leuk lijken!
tja als je het kan betalen....
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 11:59
Verwijderd
Citaat:
zeep007 schreef:

Het enige waar ik een beetje mee zit, is dat ik dus 19 ben als ik mn diploma heb en om dan er alsnog een jaar tussenuit te gaan, dan ben ik 20/21 om weer te gaan studeren.

*twijfel*
Dat maakt niks uit joh, ik zit nu ook in de klas waar 80% ouder is dan 21, dus zo oud ben je dan nog niet hoor
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 12:15
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
stefano schreef:
Dat maakt niks uit joh, ik zit nu ook in de klas waar 80% ouder is dan 21, dus zo oud ben je dan nog niet hoor
Idd, dat is bij mij ook. Bijna alle mensen zijn ouder dan 20.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 13:02
zeep007
zeep007 is offline
thanx, ik weet nu nog steeds niet wat ik wil en er een jaartje tussenuit gaan wordt steeds aantrekkelijker.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 17:37
CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
ja lekker gewend raken aan dat je een auto hebt en een maandelijks inkomen enzo
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 15:01
Verwijderd
tja, ik zit pas in de derde, dus ik moet nog drie jaar, maar ik wil absoluut een tijdje naar het buitenland. geen idee wat ik dan ga doen en hoe, maar het blijft een leuk vooruitzicht
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 16:28
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
CokemanLalalala schreef:
ja lekker gewend raken aan dat je een auto hebt en een maandelijks inkomen enzo
... en dan niet meer terug naar school willen, omdat het toch wel erg fijn is.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 17:00
Daffie
Daffie is offline
Citaat:
sublime schreef:
tja als je het kan betalen....
daar heb je zeker gelijk in, weet ik ook wel, maar je hebt ook andere programma''s waar ik ook nog heel lang over gedacht heb waarbij je kunt werken en trekken en toch een organisatie achter je hebt staan.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 21:03
2STEPS
2STEPS is offline
Citaat:
Daffie schreef:
Hey..

Ja, ik was ook van plan een jaar of half jaar naar barcelona te gaan.Talen studeren, en dan vooral spaans.Maar wat doe je dan in die andere 6 maanden die je dan in Nederland zit?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 00:02
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
2STEPS schreef:
Maar wat doe je dan in die andere 6 maanden die je dan in Nederland zit?
Uhhh, werken?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-12-2002, 11:55
2STEPS
2STEPS is offline
Citaat:
Wawl schreef:
Uhhh, werken?!
Werken?Wat is dat?
Met citaat reageren
Advertentie