Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2002, 18:46
Verwijderd
ik hoorde laatst iemand van die geld heeft geleend tijdens zijn studie, dat laten beleggen en van de winst kon ie' wat leuke dingen doen. Mijn vraag is of dat nu nog steeds mogelijk is?
-Het rentepercentage dat je aan het ibg moet betalen is 4,03% (op jaarbasis)
-Is later niet meer aftrekbaar voor de belasting (was het altijd wel geloof ik)

Weet iemand of dit nog mogelijk is, en zo ja waar. Het zelf gaan beleggen lijkt me niet echt handig omdat het een vrij laag bedrag is (5000 euro op jaarbasis) en ik geen tijd heb om de beurs in de gaten te houden (ok misschien indexbelegging ofzo) en ik wil gegarandeerd meer hebben dan ik moet terugbetalen (beleggen valt dus al een beetje af)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2002, 21:30
Thomas
Thomas is offline
Risico lijkt me veel te groot om dat met je studieschuld te gaan doen. En je geeft het antwoord zelf al in je laatste regel.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 01:20
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Wawl schreef:
Risico lijkt me veel te groot om dat met je studieschuld te gaan doen. En je geeft het antwoord zelf al in je laatste regel.
Inderdaad, lenen is überhaubt al een dure zaak, maar als je je studie niet haalt, kan je nog meer terugbetalen, en als je dan geen baan vindt, heb je een groot probleem.
Oud 19-12-2002, 16:16
Spacey
Spacey is offline
ik raad het af, je kan beter bijbaantje zoeken
Oud 20-12-2002, 00:51
Tampert
Tampert is offline
mja ik sluit me wel aan bij bovenstaande mensen.

En ik verplaats dit naar S&S want ik denk dat men daar misschien meer tips heeft en het hoort daar eigenlijk ook net iets meer thuis
Oud 20-12-2002, 14:05
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Dat ga ik ook doen. Het rentepercentage is vrijwel gelijk aan het inflatieniveau waardoor de lening je dus praktisch niets kost, en als je eenmaal bent afgestudeerd verdien je toch al veel meer dan dat je nu zou doen.
Oud 20-12-2002, 15:05
Verwijderd
Ik leen niks van de IB-groep. Ten eerste leef ik zodanig dat ik prima rond kan komen met m'n studiefinanciering en bijverdiensten. Verder, mocht ik ooit in financiële moeilijkheden komen, dan leen ik liever geld van m'n ouders. Die zijn dan nog net weer wat coulanter dan de IB-groep.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2002, 21:42
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Ik leen niks van de IB-groep. Ten eerste leef ik zodanig dat ik prima rond kan komen met m'n studiefinanciering en bijverdiensten. Verder, mocht ik ooit in financiële moeilijkheden komen, dan leen ik liever geld van m'n ouders. Die zijn dan nog net weer wat coulanter dan de IB-groep.

Ik hoef eigenlijk ook geen geld te lenen om dingen te kopen, Ik zit er alleen over na te denken om het geld te gaan beleggen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar diverse obligaties (bijvoorbeeld aegon en ing) zit het rentepercentage van die obligaties tussen de 5 en 6,75% (misschien zijn er gunstigere te vinden, heb me er nog echt in verdiept) dat zou dus betekenen dat je een 'winst' hebt van ongeveer 1,5% (als je uitgaat van een rentepercentage van 4,25% wat het nu ongeveer is) . Dat lijkt in principe niet echt veel maar je loopt er ook vrijwel geen risico op en als je het maximale bedrag leent komt het neer op 75 euro per jaar waar je niets voor hoeft te doen.....
Met citaat reageren
Oud 21-12-2002, 22:17
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Alex schreef:
Dat lijkt in principe niet echt veel maar je loopt er ook vrijwel geen risico op en als je het maximale bedrag leent komt het neer op 75 euro per jaar waar je niets voor hoeft te doen.....
Dat komt dus neer op 1,44 Euro per week. Joepie!
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef:
Dat komt dus neer op 1,44 Euro per week. Joepie!
Ach, het is geld waar je niks voor hoeft te doen..
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 19:31
Mariebel
Mariebel is offline
Ik vraag wel een lening aan omdat ik i8n het derde jaar van mijn studie naar het buitenland moet en ik niet wil dat mijn ouders dat allemaal betalen. Zolang ik het geld niet nodig heb zet ik het op een rekening waar je 4,2% rente krijgt, meer dus dan je aan de ib-groep terug moet betalen.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 00:04
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Mariebel schreef:
Ik vraag wel een lening aan omdat ik in het derde jaar van mijn studie naar het buitenland moet en ik niet wil dat mijn ouders dat allemaal betalen.
Dat is pas een attente dochter!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten