Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2005, 15:37
Verwijderd
Ik ga me binnenkort aanmelden bij de IB-groep, want volgend jaar begin ik met studeren...
Maar je moet dan geloof ik ook gelijk opgeven of je wilt lenen en hoeveel, maar ik las ook dat je per maand kunt kiezen of en hoeveel je wilt lenen.
Maakt het dan uit of je nu zegt of je wel/niet wilt lenen (is dat dus nog te veranderen)?

Ohja en mensen die lenen: hoeveel lenen jullie (gemiddeld)?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2005, 16:04
Rodion
Rodion is offline
Je kunt het volgens mij nog wel veranderen, hoor. Maar ik raad aan om niet te lenen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 16:27
Gothic
Gothic is offline
ik hoef niet te lenen omdat m'n ouders bijbetalen...
Oud 10-12-2005, 17:10
Niet Slaan
Niet Slaan is offline
De IB-groep is heel goed in mailtjes beantwoorden. Ik heb altijd binnen 2 dagen antwoord.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 17:11
Verwijderd
Citaat:
kwibus schreef op 10-12-2005 @ 17:04 :
Je kunt het volgens mij nog wel veranderen, hoor. Maar ik raad aan om niet te lenen.
Ik ga het ook niet doen omdat ik dat zo leuk vind... Het is waarschijnlijk gewoon noodzaak. Zo veel geld hebben mn ouders niet.

Maargoed, het is wel fijn als je het per maand kunt bepalen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 17:27
LoeLoe
LoeLoe is offline
Ik zou alleen lenen als je het echt nodig hebt. En dat kun je het beste voor jezelf bepalen.

Je kunt het ook eerst een tijdje aankijken. Merk je dat je meer nodig hebt, dan kun je altijd nog een brief naar de ib-groep sturen. Die brief kun je uitprinten op de site van de ib-groep. Het ligt eraan op welk moment je je daarvoor inschrijft maar ik had toendertijd al het geluk dat de maand erna meteen mijn lening erbij zat waar ik me voor had opgegeven
Oud 10-12-2005, 17:44
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ze vraagt informatie over hoe het lenen werkt, geen advies over wel of niet lenen. (en al helemaal geen zinloze opmerkingen van mensen die niet hoeven te lenen, fijn voor je, maar dat heeft hier niks mee te maken.)

Het makkelijkste is om (op www.ib-groep.nl) een 'mijn ib-groep' account aan te vragen. (staat op de site wel duidelijk dacht ik hoe dat moet). Kost je niks, en is ontzettend handig. Je kan dan op elk moment aangeven welk bedrag je wil ontvangen de volgende maand, en dat ook op elk moment weer veranderen. (en je kan makkelijk zien hoeveel schuld je opbouwt, wanneer je je geld krijgt, en andere zaken.)

op die manier kun je inderdaad elke maand bekijken hoeveel je nodig hebt.
Oud 10-12-2005, 18:18
Verwijderd
Dankjewel!!
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 20:20
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
kwibus schreef op 10-12-2005 @ 17:04 :

dat is natuurlijk heel erg persoonsgebonden. Zonder die lening was studeren niet voor mij weggelegd, en ben dus blij dat ik het wel heb .

De voorwaarden zijn relatief gunstig, en bij mijn weten kun je altijd meer/minder lenen, of helemaal niet meer. Wat de voorwaarden daarvan precies zijn weet ik niet; het is op je ouders na, de beste mogelijkheid denk ik .
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 20:59
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
lenen is na ouders en _na zelf werken_ de beste optie, denk ik. je bouwt natuurlijk namelijk wel een aardige studieschuld op als je elke maand 300 euro zou lenen, bijvoorbeeld. (niet dat ik vind dat er iets mis is met lenen, als je dan wel en anders niet goed kan studeren zou ik het zelfs aanraden. Het moet echter wel terugbetaald worden.)
Oud 10-12-2005, 21:07
Verwijderd
Ja, maar 300 euro kun je volgens mij niet eens lenen? Dacht dat het maximum ergens in de 200 euro was..

Maarja, ik denk dat ik toch zal moeten lenen. Weet nog niet wat mn aanvullende beurs wordt.. Weet wel dat mn ouders me (tot hun spijt) weinig kunnen geven..
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 21:38
Sartre
Sartre is offline
Het maximum is geloof ik rond de 750 euro. Tenminste, dat krijg ik eind december, even een maandje maximaal geleend. In januarie gaat het weer terug naar 200 per maand. Je kan met een simpel telefoontje je lening omhoog en omlaag zetten. Heel makkelijk allemaal. Leen alleen als je het echt nodig hebt, maar ook als je niet elke avond alleen voor de tv wil zitten en gewoon een beetje een leuk studentenleven wil hebben. Je kan het in 25 jaar terug betalen, naar draagkracht. Met een redelijk betaalde baan draag je zo'n 100 euro per maand af.
Oud 10-12-2005, 22:13
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
het maximum te lenen bedrag is ook afhankelijk van hoeveel je al krijgt; als je weinig krijgt (bv alleen basisbeurs) dan kun je meer lenen dan als je ook een aanvullende beurs krijgt (maar het theoretische maximale totaalbedrag is voor iedereen gelijk). Als je al je stufi al 'opgebruikt' hebt, kun je maximaal gaan bijlenen (rond de 800 euro dacht ik).

@sartre : de hoogte van het af te lossen bedrag gaat in eerste instantie niet naar draagkracht (in tegenstelling tot wat velen denken) maar adhv de hoogte van de schuld. als je een draagkrachtmeting of uitstel aanvraagt kan het bedrag minder worden, maar daarmee zie je wel af van het wegschelden van je schuld na 15 jaar. In beginsel doet het er niet toe hoeveel je verdient, maar hoeveel je geleend hebt.

Offtopic: (en het is januari, niet januarie
Oud 10-12-2005, 22:23
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 10-12-2005 @ 23:13 :
@sartre : de hoogte van het af te lossen bedrag gaat in eerste instantie niet naar draagkracht (in tegenstelling tot wat velen denken) maar adhv de hoogte van de schuld. als je een draagkrachtmeting of uitstel aanvraagt kan het bedrag minder worden, maar daarmee zie je wel af van het wegschelden van je schuld na 15 jaar. In beginsel doet het er niet toe hoeveel je verdient, maar hoeveel je geleend hebt.

Offtopic: (en het is januari, niet januarie
Ik denk dat Sartre al vooruit denkt naar die wetswijziging die er aan zit te komen waarmee de afbetaaltijd wordt verlengd naar 25 jaar en er wel standaard naar draagkracht wordt gekeken ipv hoogte van de schuld. Wat ik overigens een prima wetswijziging vind.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 23:14
Verwijderd
Ik snap het hele plan nog niet helemaal maar mijn ouders stonden erop dat ik de maximale lening zou nemen. Na mijn studie betalen mijn ouders een gedeelte ervan direct terug en moet ik een deel zelf afbetalen. Ik hou elke maand wel wat over want 730 euro per maand heb ik niet nodig, hoewel ik minder overhoud dan verwacht, maar dat terzijde. Mijn ouders vonden dat fiscaal beter. Zij kunnen dan geld om in de zaak te investeren gescheiden houden, en verder heb ik het onthouden maar ze hadden er duidelijk redenen voor. Ze betalen liever de relatief lage rente in plaats van direct geld aan mij te geven.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 15:39
dwight88
dwight88 is offline
hoeveel je elke maand ook binnenkrijg, het opmaken is nooit het grootste probleem . Probeer in je achterhoofd te houden waarvoor je geleend hebt, en dat dat hele bedrag niet bedoeld is voor een lang-leve-de-lol-leven.. ook al is het niet erg er iets van de lening voor te gebruiken .
Met citaat reageren
Oud 11-12-2005, 18:27
LB06
LB06 is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 11-12-2005 @ 16:39 :
hoeveel je elke maand ook binnenkrijg, het opmaken is nooit het grootste probleem . Probeer in je achterhoofd te houden waarvoor je geleend hebt, en dat dat hele bedrag niet bedoeld is voor een lang-leve-de-lol-leven.. ook al is het niet erg er iets van de lening voor te gebruiken .
Dat geldt ook niet altijd. Stel je hebt het te druk met je studie (je hebt er bijvoorbeeld 2), en je hebt daardoor geen tijd om bij te verdienen. Dan is lenen een heel goede optie, als je niet op een krent wil gaan zitten. Je mag er in mijn ogen redelijkwijs van uit gaan dat je later voldoende financiële armslag hebt om alles terug te betalen. Maar je moet het natuurlijk niet gaan verbrassen.

Zelf hebben mij ouders het eerste jaar + rijbewijs zo goed als helemaal betaald. Nu zit ik in het tweede jaar, en heb ik mijn college- en boekengeld zelf moeten betalen. Hiervoor ben ik sinds mei dit jaar begonnen met lenen voor €200 per maand. Deze lening ga ik per jan. 2006 stopzetten, omdat ik een bijbaantje heb.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 21:41
Verwijderd
Niks mis mee. Ik ben het nu ook van plan. 1,5 jaar lang want dan ben ik klaar met mijn studie. En dan heb je 15 jaar de tijd om het terug te betalen.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 22:48
forumfreakie
forumfreakie is offline
Citaat:
Majel schreef op 10-12-2005 @ 22:07 :

Maarja, ik denk dat ik toch zal moeten lenen. Weet nog niet wat mn aanvullende beurs wordt.. Weet wel dat mn ouders me (tot hun spijt) weinig kunnen geven..
Over het algemeen is het helemaal niet zo nadelig dat je ouders je niet zoveel kunnen geven. Als je ouders niet zo veel verdienen zit er al snel een mooie aanvullende beurs in en als je daarnaast ook nog wat werkt kom je echt wel rond.
Veel ouders die wel veel verdienen vinden dat hun kind best zelf voor zijn studie kan werken, wat ik overigens terecht vind.
Oud 19-12-2005, 09:27
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
forumfreakie schreef op 18-12-2005 @ 23:48 :

Veel ouders die wel veel verdienen vinden dat hun kind best zelf voor zijn studie kan werken, wat ik overigens terecht vind.
en ondermijnen daarmee het hele systeem van aanvullende beurzen, omdat hun kind die niet krijgt omdat er vanuit gegaan wordt dat de ouders die kosten op zich nemen. Niet dat die kinderen niet zouden kunnen/mogen/hoeven werken, maar dat doen mensen met een aanvullende beurs ook.
Oud 19-12-2005, 10:15
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 10-12-2005 @ 23:23 :
Ik denk dat Sartre al vooruit denkt naar die wetswijziging die er aan zit te komen waarmee de afbetaaltijd wordt verlengd naar 25 jaar en er wel standaard naar draagkracht wordt gekeken ipv hoogte van de schuld. Wat ik overigens een prima wetswijziging vind.
Mwah, ik heb daar nog een beetje gemengde gevoelens over. Enerzijds vind ik het wel sympathiek dat men naar draagkracht kijkt, anderzijds vind ik dat je financiëel wanbeleid van studenten ook niet moet stimuleren. Want dat krijg je dan natuurlijk wel, iemand die een studie doet waarmee de kans op een goedbetalende baan minimaal is zal veel lenen en denken 'het gaat toch naar draagkracht, dus nu leef ik er maar op los, want het boeit niet dat ik na mijn studie niets verdien'.

Ontopic: lenen is inderdaad redelijk snel te veranderen, ik heb ook gewoon de maand voor mijn ouders stopten te betalen zelf mijn lening met 150 euro verhoogd (het bedrag dat je maandelijks aan collegegeld wordt afgeschreven).
Met citaat reageren
Oud 01-01-2006, 17:21
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik heb hier ook een vraagje over.

Ik moet binnenkort gaan lenen omdat mijn ouders niet meer willen betalen voor mij.
Kun je dan nog altijd naderhand (na de 4 jaar stufi) lenen, of heb je dan je tijd om te lenen opgebruikt bij de ib groep?
Oud 01-01-2006, 17:33
LoeLoe
LoeLoe is offline
Het antwoord op je vraag staat volgens mij ook op de site van de ib-groep.

Ik meen dat je dan nog iets avn 7 jaar mag lenen? Maar pin me er niet op vast..
Oud 01-01-2006, 18:03
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ok, dank je
Oud 01-01-2006, 18:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 01-01-2006 @ 18:21 :
Ik heb hier ook een vraagje over.

Ik moet binnenkort gaan lenen omdat mijn ouders niet meer willen betalen voor mij.
Kun je dan nog altijd naderhand (na de 4 jaar stufi) lenen, of heb je dan je tijd om te lenen opgebruikt bij de ib groep?
Je hebt vier jaar (tenzij je studie langer duurt) recht op basisbeurs + eventueel aanvullende beurs + lening en daarna mag je nog drie jar alleen lenen.
Oud 01-01-2006, 21:13
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 01-01-2006 @ 19:29 :
Je hebt vier jaar (tenzij je studie langer duurt) recht op basisbeurs + eventueel aanvullende beurs + lening en daarna mag je nog drie jar alleen lenen.
korte aanvulling : na 4 jaar stufi, wordt de maximale lening verhoogd naar het totaalbedrag van stufi (+aanvullende beurs) en de maximale lening die je eerst kon lenen, zodat je niet ineens geld tekort zou komen als je vantevoren stufi+max. lening zou hebben.
Oud 01-01-2006, 21:59
Estar
Estar is offline
Ik ga niks lenen omdat ik de mogelijkheid heb een hoopje geld opzij te zetten.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 09:38
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Estar schreef op 01-01-2006 @ 22:59 :
...

wat moeten wij met die info eigenlijk...
Oud 02-01-2006, 10:24
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Estar schreef op 01-01-2006 @ 22:59 :
Flink gewonnen in de oudejaarsloterij?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 11:21
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 02-01-2006 @ 10:38 :
...

wat moeten wij met die info eigenlijk...
Daar vroeg TS naar
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 13:37
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-01-2006 @ 12:21 :
Daar vroeg TS naar
nee hoor. ze vroeg aan de mensen die lenen, hoeveel die lenen, en hoe het zit met het veranderen van de lening tijdens een studie.

Reageren

Regels voor berichten