Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2002, 14:49
mixtape
mixtape is offline
Ik ga een nieuwe bas kopen, hiep hoi.

Nou heb ik dus de keuze uit de Ibanez EDB600 en EDB605 (http://www.ibanez.com/edb/) - je begrijpt het al de een is 4-snarig de ander heeft 5 snaren.

Nou zit ik enorm te twijfelen. Ik heb al een 4-snaar.
En ik denk dat je met een 5-snaar nooit verkeerd zit, zeker niet als je rock/metal wilt spelen.. toch?

Alleen ik vroeg me af of het moeilijker is om een 5 snaar te bespelen? Aangezien de nek ook iets breder is en ik kleine handjes heb..
Is er veel verschil tussen een 4 en 5 snaar? (behalve een snaar meer/minder..) En dan bedoel ik ook of ik 'gewone' 4-snaar nummers kan blijven spelen (lijkt me van wel uiteraard..)

Ik was sowieso van plan ooit een 5-snaar te kopen.. dus ik denk dat ik er wel goed aan doe.. ik wil alleen van m'n twijfels af.
Oud 15-12-2002, 14:54
Verwijderd
Heb je ze allebei wel eens in een winkel gevonden?
Ik zou gewoon kijken wat je lekkerder vindt spelen, en hoe hard je die lage B nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 15:13
mixtape
mixtape is offline
Citaat:
wouszer schreef:
Heb je ze allebei wel eens in een winkel gevonden?
Ik zou gewoon kijken wat je lekkerder vindt spelen, en hoe hard je die lage B nodig hebt.
Nee ik heb ze allebei nog nooit in een winkel gevonden. Maar ik wil de EDB al hebben sinds ik begon met bassen - ik kan 'm natuurlijk overal bestellen. Maar ben van plan om naar EMI in eindhoven te gaan, want op de website staat de 605 voor €672,- dus hoop dat ze 'm ook in de showroom hebben staan of zo (de 600 staat er overigens niet).

Ik denk dat ik gewoon vandaag of morgen even langs feedback fiets (zit hier 10 minuten vandaan) en even idd wat 5-snaren ga bekijken / bespelen.
Lage B (speel je dan een lage B? mijn verstand van 5-snaren is zero) heb ik niet perse nodig, maar ik heb zoiets van 'altijd handig', of denk ik dan verkeerd?
Oud 15-12-2002, 15:13
Thunder Child
Thunder Child is offline
als je al een 4snarige hebt is een 5snarige toch alleen maar leuk voor erbij?
ik zou liever een 4snarige en een 5snarige hebben ipv twee 4snarigen
Oud 15-12-2002, 15:17
Rebirth Of Cool
Rebirth Of Cool is offline
wat voor muziek style speel je
Oud 15-12-2002, 15:35
Carn
Carn is offline
het zal vast moeilijker te bespelen zijn, maar wel veel gaver als je er ook echt iets mee kan
Oud 15-12-2002, 15:35
mixtape
mixtape is offline
Citaat:
Rebirth Of Cool schreef:
wat voor muziek style speel je
rock/nu-metal
Oud 15-12-2002, 15:42
Nomen Nescio
Nomen Nescio is offline
4-snarig= E,A,D,G
5-snarig= B,E,A,D,G

Tja 5-snarig, als je echt alle snaren gebruikt (en vooral de B) dan is het handig om te hebben. Wat je ook kunt doen is een B snaar kopen, de G-snaar van je 4-snarige bas halen en alle snaren er 1 naar beneden zetten (zodat het dus B,E,A,D wordt). Scheelt een hoop duiten en heb hebt hetzelfde effect (daar bij NU-metal de G praktisch toch nooit wordt gebruikt)
Oud 15-12-2002, 16:05
Q
Q is offline
Citaat:
CreedGirl schreef:
rock/nu-metal
Als je die genre wilt spelen raad ik je zeker aan om een 5-snaar te nemen. Ik heb er ook een gehad en zeker geen spijt van gehad. Maar nu wil ik de wat funk achtige kant op en dat gaat gewoon beter met een 4 snaar.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 16:56
Rhinus
Rhinus is offline
2 snaren is volgens mij al zat..
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 17:02
harrie84
harrie84 is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
2 snaren is volgens mij al zat..
voor jou wel jaa
Oud 15-12-2002, 18:04
Rhinus
Rhinus is offline
Jup .

Maare, in normale nummers doe je het ook met de 2 bovenste. En dat terwijl de onderste veel makkelijker spelen..
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 18:09
Verwijderd
tis maar wat je onder en boven vindt...

ik heb trouwens geen verstand van 5-snarige basgitaren, ik heb ooit op een 5-snarige fender gespeeld, die was kut, maar ik vind alle fenders kut dus dat zegt niks
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 18:38
Inf3sted Funk
Inf3sted Funk is offline
5 snaar is wel vet, maar echt alleen als je er veel gebruik van maakt, anders is het zonde

Als je nu een 5 snarige koopt, maar merkt dat die 5de snaar alleen maar in de weg zit ga je toch weer op je oude (en waarschijnlijk mindere) bas spelen, en dat is zonde van het geld.

Ik heb zelf alleen nog maar 4 snarig, maar wel eens een tijdje 5 snarig gespeeld en dat is toch best wel wennen en flink irritant bij "4 snarige" nummers

Edit:

K zit nu ff op die ibanez site te kijken en k zou toch wat graag eens een SRX willen bespelen...
Ben benieuwd hoe die klinken

Laatst gewijzigd op 15-12-2002 om 18:41.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 12:50
mixtape
mixtape is offline
Made my choice

Heb gisteren bij Feedback even een paar 5-snaren uitgeprobeerd. En het is iets moeilijker omdat de snaren natuurlijk dichter bij elkaar liggen, maar dat lijkt mij gewoon een kwestie van wennen en oefenen.

Gelijk maar even geďnformeerd naar de EDB605, de importeur had 'm niet meer maar de nieuwe levering komt in maart (das gebruikelijk, had ik met m'n vorig bas ook). Heb 'm dus ook maar meteen besteld Voor €620,- -> dat is €50,- goedkoper dan bij EMI... Feedback

Die B-snaar is gewoon handig, zeker als we dadelijk met m'n band eigen nummers gaan schrijven.
Oud 18-12-2002, 16:16
Rhinus
Rhinus is offline
Ik denk dat ik een B snaar ook wel fijn zou vinden. Want bij Fretje 7 spelen is makkelijker dan bij Fretje 2.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 17:39
Escapism
Escapism is offline
ik zou die gitaar sowieso niet kopen voor je em in je handen hebt gehad...

als je wilt gaan slappen is 4 snarig wel handiger, maar als je nu nog een 4-snarige heb is t natuurlijkt handigst om t allebei te hebben

ow je hebt je keus al gemaakt
Oud 18-12-2002, 19:56
hacho
hacho is offline
gefeliciteerd
Oud 19-12-2002, 15:17
Verwijderd
Citaat:
CreedGirl schreef:
Made my choice

Heb gisteren bij Feedback even een paar 5-snaren uitgeprobeerd. En het is iets moeilijker omdat de snaren natuurlijk dichter bij elkaar liggen, maar dat lijkt mij gewoon een kwestie van wennen en oefenen.

Gelijk maar even geďnformeerd naar de EDB605, de importeur had 'm niet meer maar de nieuwe levering komt in maart (das gebruikelijk, had ik met m'n vorig bas ook). Heb 'm dus ook maar meteen besteld Voor €620,- -> dat is €50,- goedkoper dan bij EMI... Feedback

Die B-snaar is gewoon handig, zeker als we dadelijk met m'n band eigen nummers gaan schrijven.
Tot in maart!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten