Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-12-2002, 14:31
wondersbestaan
wondersbestaan is offline
Waarom willen mensen graag het waarom van alles weten? Om zichzelf te beschermen, zodat je niet gaat twijfelen of de verkeerde dingen gaat denken? Om alles beter te begrijpen en iets daardoor beter te kunnen accepteren? Want als iets een reden heeft, kun je er een theorie of verklaring op los laten en lijkt het veel werkelijker. Dan is het niet zo vaag en onzeker. Of om geen valse hoop te koesteren en niet teleurgesteld te worden, als het toch anders uitpakt?
Oud 24-12-2002, 14:55
Wasteland
Wasteland is offline
Citaat:
wondersbestaan schreef:
Waarom willen mensen graag het waarom van alles weten? Om zichzelf te beschermen, zodat je niet gaat twijfelen of de verkeerde dingen gaat denken? Om alles beter te begrijpen en iets daardoor beter te kunnen accepteren? Want als iets een reden heeft, kun je er een theorie of verklaring op los laten en lijkt het veel werkelijker. Dan is het niet zo vaag en onzeker. Of om geen valse hoop te koesteren en niet teleurgesteld te worden, als het toch anders uitpakt?
Inderdaad zoals je al zei om meer "zekerheid" te geven over hun onderwerp. Om wat meer duidelijkheid te verschaffen. Mag ik vragen waarom je dit wilt weten?
Oud 24-12-2002, 15:03
Net echt
Net echt is offline
Ik denk dat je de redenen eigenlijk wel heel goed heb samengevat...
Oud 25-12-2002, 08:40
Verwijderd
Om de illusie te handhaven dat ze (haast) alles zelf onder controle hebben. Ik bedoel, je zou maar leven in een wereld van volledige chaos waarin jij toekijkt hoe er van alles gebeurt zonder dat jij er grip op hebt.

Het gevolg is dat elk mensje orde probeert te schaffen in deze chaos.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 14:28
Verwijderd
als je heel veel weet, maar je weet van niets waarom of waardoor het zo is... wat ben je dan verder?
het waarom van iets willen weten is een manier om verbanden te leggen tussen dingen
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 15:51
Fade of Light
Fade of Light is offline
en het belangrijkste: nieuwschierigheid
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 21:41
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
om t leven minder zinloos te maken., ik bedoel, je leeft om dood te gaan.. dat weet iedereen alleen das geen fijne ged8e en daarom zoeken veel mensen andere doelen om t beter te kunnen accepteren
Met citaat reageren
Oud 26-12-2002, 18:10
wondersbestaan
wondersbestaan is offline
Citaat:
Mag ik vragen waarom je dit wilt weten?
Niet echt een speciale reden......Zat wat na te denken en had de behoefte om het even op te schrijven. Heb het ook nog verder uitgewerkt, maar pas nadat ik het hier geplaatst had

Was ook wel een beetje benieuwd of jullie nog wat ideetjes hadden....
Oud 27-12-2002, 12:28
Verwijderd
Ja, dat is een interessante vraagstelling. Ikzelf hou het leven liever 'magisch' in plaats van alles wetenschappelijk en rationeel te verklaren. Maar het kan een vorm zijn van zin aan het leven willen geven. De vraag wat de zin van het leven is blijft namelijk onbeantwoord. De zin van het leven is de zin die jij aan jouw leven geeft, maar een algemeen nut is er niet. Ik denk dat mensen dit niet kunnen en willen accepteren en daarom maar naar het waarom van alles blijven zoeken in de hoop ooit een algemeen nut te ontdekken van de mensheid ofzo..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten