Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-12-2002, 02:14
Methuselah
Methuselah is offline
is just to love and to be loved in return...

Het is 'n mooie zin die ik uit Moulin Rouge heb gehaald, maar klopt hij wel? Je leert toch niet liefhebben? Liefhebben DOE je toch gewoon?
Oud 31-12-2002, 08:32
Justice
Justice is offline
Idd, liefde leer je niet, dat zit in je...
Maar aan de andere kant, de manier hoe je wordt opgevoed, en de gebeurtenissen onder je opvoeding (al dan niet negatief) zijn wel degelijk van invloed hoe je lief hebt... De opvoeding is een leerproces...
Oud 31-12-2002, 09:03
Gothic
Gothic is offline
Je leert wel degelijk liefhebben. Sommige mensen hebben het geluk dat ze het op jouw leeftijd kunnen, sommige mensen hebben het geluk op te groeien met veel liefde. Je doet je ouders na, je bent een kopie van ze. Maar wat als je niet weet hoe het moet? Niet weet hoe je van iemand moet houden, omdat in jouw wereld houden van pijn voelen betekend. Dat je liever iets minder van iemand houdt, gewoon omdat dat minder pijn doet. En als iemand anders van je houdt dat dat pijn doet? Dan wil je niets liever dan wegkruipen ver weg. Je wilt wel liefde, maar je kan het niet accepteren en terug geven.
Ik vind dus wel degelijk dat je het moet leren. Je leert in eerste instantie van je ouders, maar niet iedereen heeft dat. Ik moet het absoluut nog leren...
Oud 31-12-2002, 09:37
Verwijderd
Je moet het leren..

Stel dat je in je jeugd zo slechte ervaringen met mensen had dat je in jezelf keerde? Als je er altijd van uitging dat mensen slecht zijn? Als je nul ervaring met liefdesgevoelens hebt? Elk gevoel dat je ooit had opkropte en naar verweghistan stuurde?

Als je er dan toch mee geconfronteerd wordt, begrijp je de wereld niet meer. Sterker nog: het verandert je compleet als je begint ervoor open te staan..
Met citaat reageren
Oud 31-12-2002, 12:16
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
******** schreef:
Je moet het leren..

Stel dat je in je jeugd zo slechte ervaringen met mensen had dat je in jezelf keerde? Als je er altijd van uitging dat mensen slecht zijn? Als je nul ervaring met liefdesgevoelens hebt? Elk gevoel dat je ooit had opkropte en naar verweghistan stuurde?

Als je er dan toch mee geconfronteerd wordt, begrijp je de wereld niet meer. Sterker nog: het verandert je compleet als je begint ervoor open te staan..
Maar als je geen slechte jeugd hebt gehad, dan moet dat toch niet?
Oud 31-12-2002, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef:
Hmm nou eigenlijk ook wel. Daarnaast denk ik dat met de spreuk iets anders wordt bedoeld..
Met citaat reageren
Oud 31-12-2002, 13:23
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
******** schreef:
Daarnaast denk ik dat met de spreuk iets anders wordt bedoeld..
eindelijk iemand die 't zegt
Oud 31-12-2002, 15:07
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Methuselah schreef:
als je alleen op de wereld zou zijn, in een hokje opgsloten zou zitten, dan zou je niet meteen kunnen liefhebben. Want je kent het niet. Je leert het toch van je ouders en familie enz?

Ik heb niet op de 'spreuk' gelet, ik heb gewoon je vragen proberen te beantwoorden. Als je iets anders bedeotl moet je het erbij zetten of uitleggen oid.
Oud 31-12-2002, 16:12
WastedYouth
WastedYouth is offline
Citaat:
Gothic schreef:
als je alleen op de wereld zou zijn, in een hokje opgsloten zou zitten, dan zou je niet meteen kunnen liefhebben. Want je kent het niet. Je leert het toch van je ouders en familie enz?
maar als je alleen op de wereld bent heb je het niet nodig om lief te hebben.. ik denk dat als je dan iemand tegen komt, en hij doet iets waarvan jij beter/blij wordt dat je dan automatisch lief hebt..
Je beseft misschien dan niet dat het liefhebben heet/is maar je waardeert die persoon dan toch.. is dat dan niet liefhebben zonder het ooit "geleerd" te hebben?
Oud 31-12-2002, 16:41
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
WastedYouth schreef:
maar als je alleen op de wereld bent heb je het niet nodig om lief te hebben.. ik denk dat als je dan iemand tegen komt, en hij doet iets waarvan jij beter/blij wordt dat je dan automatisch lief hebt..
Je beseft misschien dan niet dat het liefhebben heet/is maar je waardeert die persoon dan toch.. is dat dan niet liefhebben zonder het ooit "geleerd" te hebben?
Ik denk niet dat liefbhebben en waarderen hetzelfde is. Ik heb iemand die iets doet waar ik blij van word meteen liefheb. Ik denk juist dat je als je dan iemand tegenkomt juist argwaan hebt en mensen helemaal niet vertrouwt oid, tenslotte ken je het niet, en je bent voorzichtig met dingen die je niet kent...

Offtopic: Mooi oog
Oud 31-12-2002, 18:42
Verwijderd
ik heb moeten leren liefhebben klinkt raar mischien...
maar ik wist nietgoed hoe het moest, iemand die me snapt?
Het zal wel in me zitten, maar ik wist niet goed hoe ik er uiting aan moest geven, moest ik leren. zoiets
Met citaat reageren
Oud 31-12-2002, 22:52
Herrie
Herrie is offline
De betekenis van deze spreuk is volgens mij: Als je van iemand houdt en dit goed kan laten merken aan die persoon, dan zal er ook van je gehouden worden....
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 13:50
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
dr zijn ook wel dingen die je moet leren. of als je vaak gekwetst bent zul je het misschien opnieuw moeten leren..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten