Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2003, 12:00
Point of View
Point of View is offline
Waaah.. het komt op mij nog steeds over als gegoochel met definities..

Opgave 1
Een n×n driehoeksmatrix is een matrix van de vorm

A =
( a11 a12 a13 …… a1n )
( 0---a22 a23 …… a2n )
( 0--- 0--a33 …… a3n )
( 0 … … … … …… … … )
( 0 … ………… …0 …ann )

Laat Wn de verzamelingen van alle reële driehoeksmatrices zijn.
a) Toon aan dat Wn een deelruimte is van Mn×n (R)
b) Schrijf een basis op voor W2. Wat is dim (W2)?
c) Wat is dim (Wn)?

Opgave 2
Laat zien dat de deelruimtes {0}, N(T) en R(T) T-invariant zijn, als T:V --> V een lineaire afbeelding is.

Mijn (bijna) oplossingen:

1a) Dus hier moet ik aantonen dat 0 in Wn zit en dat je kan optellen en scalair vermenigvuldigen in Wn. Nou als je W0 hebt, zit 0 er in. En met het optellen en scalair vermenigvuldigen moet ik gewoon een voorbeeldje doen daarvan? Lijkt mij een beetje simpel.

1b) W2 is de verzameling van M2×2, M1×1 en M0×0. Dus als ik een basis voor M2×2 opschrijf is het voldoende? Dat wordt dan
(1 0) (0 1) (0 0) (0 0)
(0 0), (0 0), (1 0), (0 1)
De dimensie hiervan is 4.

1c) De dimensie van Wn is dan 2n.

2) Als T:V--> V een lineaire afbeelding is, moet het de lineaire structuur bewaren. Dus T(x+y) = T(x) + T(y) en T(ax) = aT(x).

T:V --> V
Een deelruimte X c V heet T-invariant als T(X) c X

Dus.. ik zie wel het principe van wat ik moet doen, maar ik kom er niet uit!

Laatst gewijzigd op 04-01-2003 om 12:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2003, 14:30
mathfreak
mathfreak is offline
1a) Laat V een gegeven vectorruimte zijn over een getallenlichaam K en U een deelverzameling van V en laat u1 en u2 elementen zijn van U en l1 en l2 elementen zijn van K, dan is U een deelruimte van V als l1*u1+l2*u2 een element van U is. Neem V=Mn×n(IR), U=Wn en K=IR en toon aan dat Wn aan de gestelde definitie van een delruimte voldoet en dus inderdaad een deelruimte van Mn×n(IR) is.
2) Laat V een gegeven vectorruimte zijn met X als deelruimte en T:V--> V een gegeven lineaire afbeelding van V in V, dan definiëren we:
T(X)={y element van X|y=T(x) en x element van X}. Kies nu voor X de deelruimten {0}, N(T) en R(T) en pas de definitie van T(X) toe om zo de T-invariantie van deze deelruimten aan te tonen.

Laatst gewijzigd op 04-01-2003 om 14:32.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 10:31
Point of View
Point of View is offline
aha.. bedankt! 1 is in ieder geval gelukt nu..

maar bij opgave 2.. moet bewerking T niet gedefinieerd zijn? In de voorbeelden in het boek staat steeds wat voor een bewerking T is, bijv. spiegeling in de x-as o.i.d. Dan zou je kunnen testen of de condities voor T-invariant opgaan. Maar nu niet lijkt me...?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 11:03
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Point of View schreef:
aha.. bedankt! 1 is in ieder geval gelukt nu..

maar bij opgave 2.. moet bewerking T niet gedefinieerd zijn? In de voorbeelden in het boek staat steeds wat voor een bewerking T is, bijv. spiegeling in de x-as o.i.d. Dan zou je kunnen testen of de condities voor T-invariant opgaan. Maar nu niet lijkt me...?
Dat je niet zou kunnen nagaan of de voorwaarden voor T-invariantie opgaan omdat T niet gedefinieerd is klopt niet. Merk in dat verband op dat bij de definitie van T-invariantie alleen over de lineaire afbeelding T wordt gesproken zonder deze nader te definiëren omdat dat voor de definitie verder niet van belang is. Kijk nog maar eens naar de definitie van T(X) die ik gaf en maak tevens gebruik van de definitie van N(T) en R(T). Op die manier moet er uiit te komen zijn.
Ik zag overigens in je profiel dat je uit de buurt van mijn broers woonplaats (Emmen) komt. Wat studeer je precies als ik vragen mag?
Oud 05-01-2003, 15:48
Point of View
Point of View is offline
Ik studeer natuurkunde in Groningen (1e jaars).. erg leuk alleen is de wiskunde wennen.. kzit daar op kamers maar ik kom nog wel elk weekend trouw thuis

hmm.. mijn vader kent geen van asseldonk uit emmen.. ik ook niet trouwens..

bedankt voor de hulp!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 16:40
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Point of View schreef:
Ik studeer natuurkunde in Groningen (1e jaars)..
wéér een wat hebben jullie nou allemaal met natuurkunde?

Eva (die altijd slechtgehumeurd is als ze natuurkunde moet leren )
Oud 05-01-2003, 17:09
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Point of View schreef:
Ik studeer natuurkunde in Groningen (1e jaars).. erg leuk alleen is de wiskunde wennen.. kzit daar op kamers maar ik kom nog wel elk weekend trouw thuis
Het is inderdaad wennen wat wiskunde bedrijven op universitair niveau betreft, maar het kan op zich ook een uitdaging zijn als je er eenmaal aan gewend bent.

Citaat:
Point of View schreef:
hmm.. mijn vader kent geen van asseldonk uit emmen.. ik ook niet trouwens..
Het zou ook wel heel toevallig zijn als dat wel zo was. De naam Van Asseldonk zal in de noordelijke provincies waarschijnlijk niet voorkomen, maar in Brabant, waar ik woon, komt hij vaak voor. Overigens komt mijn broer wel vrijwel elk weekend naar mij toe (ik woon sinds 13 oktober op mezelf in het ouderlijk huis) omdat hij nog steeds lid en tevens jeugdcoach is van de badmintonclub in mijn woonplaats.

Citaat:
Point of View schreef:
bedankt voor de hulp!
Graag gedaan. Succes met je studie.
Reageren

Regels voor berichten