Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2002, 16:44
Anne
Anne is offline
Schommelen.
Schuin omhoog en met een
vrije val naar beneden.
Dan weer omhoog en
naar de grond, omhoog,
grond, omhoog.

Schommelen.
Mijn benen in de lucht en
zwierend in de lucht.
Vrije vogel uit een
gesloten kooi, zwevend
in de wolken.

Schommelen.
Met de wind mee omhoog en met
de wind terug beneden.
Dan weer omhoog, beneden, omhoog,
omhoog en een sprong.
Ik vlieg!
Oud 28-12-2002, 16:48
Gothic
Gothic is offline
Ik vind het niet echt een goed gedicht. Je hebt iets simpels, iets gewoons niet bijzonder genoeg beschreven...
Oud 28-12-2002, 19:40
iamre18
iamre18 is offline
Tis heel simpeltjes, bij de 1e 2 strofes vind ik dat wel leuk, lekker luchtig, speels als een kind geschreven. Alleen van de derde strofe, had je een krachtiger eind van kunnen maken.

Een klein veranderingetje had ik aangebracht bij de laatste 2 zinnen:

omhoog, Spring.

en ik Vloog!.
Oud 29-12-2002, 17:01
Medea
Medea is offline
Ik vind het een heel lief, echt gedicht. Het is misschien wel simpel maar er zit echt beweging in. Het enige dat ik zou veranderen is 'Vrije vogel uit een gesloten kooi', het past niet echt in de stijl.
Het is iets gewoons, gewoon beschreven. En dat maakt het mooi,
juist dat het zo eenvoudig en simpel is, maakt het een gedicht dat ik niet vlug ga vergeten.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 19:15
berteltje
berteltje is offline
Hmm, ik weet het niet. Het idee is op zich best leuk, vind alleen de uitwerking niet echt geweldig. Wat gothic al zei, simpel...

Weet niet zo goed, maar heb iig betere van je gelezen

(L)Kimry
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 21:03
hajo
hajo is offline
Can't help it, maar ik vind dit eigenlijk best wel een poetisch hoogstandje. Ten eerste is er gebruik gemaakt van een minimaal aantal woorden. Ten tweede zijn de zinnen afgebroken op de meest ideale plaatsen. Ten derde beschrijfd het gedicht een gebeurtenis die je niet elke dag tegenkomt bij poezie (origineel dus). Ten vierde is het ook nog eens herkenbaar voor iedereen.

En dan krijgt het de kritiek te simpel te zijn... Volgens mij is dat kenmerkend voor goede poezie. Natuurlijk zijn er altijd mensen die het idee in hun hoofd hebben dat poezie ingewikkeld en moeilijk zou moeten zijn, maar dat is slechts een idee van enkelen.

Ik vind hem top
(natuurlijk zijn er nog een aantal veranderingen die je zou kunnen verwerken om het geheel nog beter te maken, maar een gedicht is een diamant, die je altijd blijft bij slijpen.)

Laatst gewijzigd op 30-12-2002 om 10:04.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 12:34
cottoncandy
cottoncandy is offline
Wat is er in godsnaam mis met simpelheid / duidelijkheid?
Iets duidelijk en mooi onder woorden brengen is net zo goed een talent als dmv geworstel met woorden te zeggen dat je je kut voelt oid.
Ik vind het een mooi gedicht, 'te simpel' is een beetje een stom argument. Het gaat erom dat je een gebeurtenis of gevoel goed kan weergeven, en dat is in dit geval gelukt.
Oud 30-12-2002, 18:13
berteltje
berteltje is offline
Citaat:
cottoncandy schreef:
Iets duidelijk en mooi onder woorden brengen is net zo goed een talent als dmv geworstel met woorden te zeggen dat je je kut voelt oid.
Ik vind het een mooi gedicht, 'te simpel' is een beetje een stom argument. Het gaat erom dat je een gebeurtenis of gevoel goed kan weergeven, en dat is in dit geval gelukt.
Er is niets mis met simpelheid, maar ik vind het voor dit gedicht té simpel.

En dat het een 'stom argument' is, is nog stommer dan wat jij stom vind, want het is toch een mening Als ík of Gothic het te simpel vinden, vinden wij dat. (heeft bijna zin om 'lekker puh' te zeggen)
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 18:43
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
cottoncandy schreef:
Ik vind het saai. Dit gaat over schommelen. Ze beschrijft het niet bijzonder. Schommelen is normaal, gewoon en niet boeiend om iets over te lezen, tenzij het heel bijzonder is weergegeven of b.v. uit een bijzonder oogpunt. Dat alles mist het gedicht mijns inziens. Daarom zei ik simpel, en daarom vind ik dat in dit gedicht slecht.
Oud 31-12-2002, 08:22
Anne
Anne is offline
Citaat:
Gothic schreef:
Schommelen is normaal, gewoon en niet boeiend om iets over te lezen, tenzij het heel bijzonder is weergegeven.
Bedenk wel dat dat jouw persoonlijke mening is. Voor mij is schommelen niet zo bijzonder, omdat ik vroeger altijd moest overgeven.
@ hajo: ik ben heel erg benieuwd naar eventuele veranderingen in mijn gedicht. Ook de kritiek van anderen stel ik op prijs. Het is misschien te simpel, voor mij niet. Toch geef ik toe dat ik zelf ook nog helemaal niet tevreden ben. Het kan veel beter. Het kan altijd beter.
Het is in ieder geval duidelijk dat de meningen verdeeld zijn.
Oud 31-12-2002, 08:58
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Anneee schreef:
Bedenk wel dat dat jouw persoonlijke mening is. Voor mij is schommelen niet zo bijzonder, omdat ik vroeger altijd moest overgeven.
Ja, maar dat geef je niet weer, dat komt er niet uit
Oud 31-12-2002, 09:12
Anne
Anne is offline
Citaat:
Gothic schreef:
Ja, maar dat geef je niet weer, dat komt er niet uit
Nee, dat klopt. Het is te simpel, dat weet ik. Wat ik probeerde was een droom te beschrijven, een simpele droom en daarom met zo min mogelijk bijzondere woorden. Omdat schommelen voor andere mensen niet bijzonder is. Maar ik vrees dat dat niet gelukt is...
Oud 31-12-2002, 09:35
iamre18
iamre18 is offline
Citaat:
Anneee schreef:
Nee, dat klopt. Het is te simpel, dat weet ik. Wat ik probeerde was een droom te beschrijven, een simpele droom en daarom met zo min mogelijk bijzondere woorden. Omdat schommelen voor andere mensen niet bijzonder is. Maar ik vrees dat dat niet gelukt is...
Uhm, dat vind ik wel gelukt, die simpelheid zet je goed weer!.
Oud 04-01-2003, 12:52
cottoncandy
cottoncandy is offline
Citaat:
Kimry schreef:
Er is niets mis met simpelheid, maar ik vind het voor dit gedicht té simpel.

En dat het een 'stom argument' is, is nog stommer dan wat jij stom vind, want het is toch een mening Als ík of Gothic het te simpel vinden, vinden wij dat. (heeft bijna zin om 'lekker puh' te zeggen)
Lees dan tussen de regels door! Met 'te simpel is een stom argument' bedoel ik dat het geen kritiek is op een gedicht. Het kan een goed argument worden als je misschien wat meer in details treedt. 'Hmm tis kut, want ik vind het te simpel' daar kan je toch niets mee als je serieuze meningen en kritiek wil?
Reageren

Regels voor berichten