Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2003, 22:58
Sannetje
Sannetje is offline
Kan het dat je ziek wordt van de spanningen van school, ook als deze niet extreem zijn?

Ik ben al drie maanden ziek. In de weekenden is het minder, en afgelopen vakantie ging het goed, tot twee dagen geleden, toen school weer in zicht begon te komen. Net weer een heel heftige pijnaanval gehad (maagpijn), terwijl ik dat al een paar weken niet meer had gehad.

Kan het echt zo sterk aan school gerelateerd zijn, en wat is een manier om de spanningen te beperken (behalve stoppen met school?)
Oud 04-01-2003, 23:21
Balance
Balance is offline
Ik weet het niet precies, maar ik weet wel dat school vaak als zwaarder wordt ervaren dan gewoon werken, omdat je (bij simpel werk dan) niet echt veel denkwerk verricht, terwijl je bij school toch wel met veel stress te maken hebt enzo.

Op die manier kan je zelf daardoor alleen al gebroken zijn, dus eigenlijk denk ik dat het best kan.

Maar alleen al door het denken aan school
Kan dat geen toeval zijn geweest?
Oud 04-01-2003, 23:23
Balance
Balance is offline
Oh ja, mocht je idd ziek zijn door school (spanningen enzo), dan hoort dat normaal gesproken toch wel even weg te zijn na een vakantie... Je hebt dan (in dit geval twee) weken de tijd gehad om uit te rusten en bij te komen.

En ik vind het ook wel raar dat het MAAGpijnen zijn.
Ziek door school is vaak eerder te voelen in de vorm van (veel) hoofdpijn en gewoon dat heel het lichaam is uitgeput.

Ik zou het toch even na laten kijken als ik jou was!!
Dan kan de dokter beslissen of het aan school ligt of niet..!
Oud 05-01-2003, 10:18
iamre18
iamre18 is offline
Citaat:
linda85 schreef:
Oh ja, mocht je idd ziek zijn door school (spanningen enzo), dan hoort dat normaal gesproken toch wel even weg te zijn na een vakantie... Je hebt dan (in dit geval twee) weken de tijd gehad om uit te rusten en bij te komen.

En ik vind het ook wel raar dat het MAAGpijnen zijn.
Ziek door school is vaak eerder te voelen in de vorm van (veel) hoofdpijn en gewoon dat heel het lichaam is uitgeput.

Als het vaak voorkomt, zou je idd naar de huisarts kunnen gaan.
Overigens denk ik, dat maagpijnen best kunnen ontstaan door spanningen (van school). De spanningen hoeven na een vakantie er echt niet uit te zijn. Spanningen worden vaak denk ik, aangwakkerd door je gedachten. Misschien zou je daar iets mee kunnen doen?. (zit je met bepaalde negatieve gedachten ten opzichte van school?)> schrijf ze 's op en kijk of ze reeel zijn. STel ze ter discussie. Hiermee zijn je lichamelijk klachten niet in eens weg, maar t kan je gedachten misschien wat realistischer maken, waardoor je ontspannender kan worden. Verder zou je een moment of een paar momenten op een dag, gewoon s effe rustig relaxed ergens kunnen gaan zitten. Muziekje op. Evn helemaal rust. (stilstaan bij ademhaling, dat deze rustig is, kan ook een hoop schelen). Of ga in bad, lekker ontspannen(geen bad, onder de douche).
Oud 05-01-2003, 10:52
Sannetje
Sannetje is offline
Citaat:
linda85 schreef:

Maar alleen al door het denken aan school
Kan dat geen toeval zijn geweest?
Nou, het kan wel, maar 't is vreemd, want het ging net echt een stuk beter, ik kon zelfs af en toe een klein beetje van iets lekkers hebben zonder er last van te krijgen, en nu weer niet meer...

Maar het kan inderdaad ook toeval zijn, dat er toch iets in m'n eten zat ofzo..

Citaat:
linda85 schreef:
Ja, 't was ook (bijna) weg, maar ik moest nog een aantal dingen doen voordat ik weer naar school ging (werkstuk, boekverslagen), en toen school, en dus de dingen die ik nog moest doen, in zicht kwamen...kreeg ik last.

Citaat:
linda85 schreef:

Nou, ik heb er al flink naar laten kijken....al verschillende onderzoeken gehad (drie keer bloed laten prikken, overal laten duwen, een echo laten maken, urine laten onderzoeken en met een camera in m'n maag laten kijken)
En de dokter weet nu ook niet meer zo goed wat 't, lichamelijk, kan zijn.
Oud 05-01-2003, 10:55
Sannetje
Sannetje is offline
Citaat:
iamre18 schreef:
Als het vaak voorkomt, zou je idd naar de huisarts kunnen gaan.
Overigens denk ik, dat maagpijnen best kunnen ontstaan door spanningen (van school). De spanningen hoeven na een vakantie er echt niet uit te zijn. Spanningen worden vaak denk ik, aangwakkerd door je gedachten. Misschien zou je daar iets mee kunnen doen?. (zit je met bepaalde negatieve gedachten ten opzichte van school?)> schrijf ze 's op en kijk of ze reeel zijn. STel ze ter discussie. Hiermee zijn je lichamelijk klachten niet in eens weg, maar t kan je gedachten misschien wat realistischer maken, waardoor je ontspannender kan worden. Verder zou je een moment of een paar momenten op een dag, gewoon s effe rustig relaxed ergens kunnen gaan zitten. Muziekje op. Evn helemaal rust. (stilstaan bij ademhaling, dat deze rustig is, kan ook een hoop schelen). Of ga in bad, lekker ontspannen(geen bad, onder de douche).

ik zal er inderdaad eens wat over opschrijven...dit heb ik ook gedaan toen ik net ziek was, omdat ik niet snapte waar het vandaan kwam. Ik dacht toen dat het van iets anders dan school kwam, maar ik begin me nu af te vragen of dat wel klopt omdat 't zo aan school gerelateerd lijkt te zijn.

Ontspannen is inderdaad ook goed om regelmatig even te doen, want dat doe ik meestal niet zo bewust..

Bedankt in elk geval voor de reacties!
Oud 08-01-2003, 09:11
Verwijderd
(ik zit niet meer op school)
Toen ik nog naar school ging had ik bijna elke dag hoofdpijn en was ik misselijk. Ik ben toen naar mijn huisarts gegaan en die zei dat het zou kunnen omdat ik zo'n tegenzin had (voor school) dat ik er lichamelijk ziek van werd.
Dus ja, het kan. Wat je ertegen kan doen weet ik niet, daar heeft m'n huisarts verder ook niks van gezegd (nee ik heb geen goeie huisarts). Ik ben op m'n 15e gestopt met school.
Probeer het alsjeblieft vol te houden en ga naar je huisarts, misschien dat hij/zij wel een oplossing weet voor je probleem.

Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 09:40
Drizzt
Drizzt is offline
Langdurige stress, bewust danwel onbewust, kan inderdaad leiden tot klachten van somatische (lichamelijke) aard. Als je echt al 3 maanden ziek bent, zonder duidelijk aanwijbare lichamelijke oorzaak, en dit je belemmert in je dagelijkse functioneren - dus ook het bezoeken van school - kun je met je huisarts overleggen of het verstandig zou zijn eens een bezoekje aan een psycholoog te brengen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 15:42
Sannetje
Sannetje is offline
Citaat:
Drizzt schreef:
Langdurige stress, bewust danwel onbewust, kan inderdaad leiden tot klachten van somatische (lichamelijke) aard. Als je echt al 3 maanden ziek bent, zonder duidelijk aanwijbare lichamelijke oorzaak, en dit je belemmert in je dagelijkse functioneren - dus ook het bezoeken van school - kun je met je huisarts overleggen of het verstandig zou zijn eens een bezoekje aan een psycholoog te brengen.

Ik heb net een therapiejaar afgesloten...
Oud 09-01-2003, 20:36
Gwenniej
Gwenniej is offline
jah ik heb het ook.
alhoewel...
k ben erg moe, echt slopend moe
soms hoofdpijn en duizelig enzow...
en dan meld ik me ziek van school en dan zit ik ziek thuis
en gaat alles weer goed
en alsk dan na 2 dagen denk van ow k voel me helemaal niej meer ziek..dan moet ik weer naar school van me moeder..
en dan begin ik me weer ziek te voelen
en ik heb oowk altijd dak helemaal toeleef an vakanties...

maar ik merkte wel dat thuisblijven van schoolziek nie jgoed was...want de drempel van weer trug gaan naar school..wordt steeds hoger, zo kreeg ik oowk hyperventilatie aanvallen enzo op zondag avond omdat ik s'maandags weer naar school ging..
Sinds vorig jaar ofzo blijf k gewoon doorgaan met school enzo...
en dan lijkt het dat je beetje over de ziekte heen werkt...
maar als het dan vakantie is, dan komen in de vakantie alle spanningen eruit en wordt ik dan ziek

mjuh keb ut wel goed op school qua vrienden enzow...
maar huiswerk enzow is echt
keb er altidj veel stress door
of ik het nu wel of niet maak..

Regels voor berichten