Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
|
Een leuk verhaal. Ik heb een paar puntjes commentaar:
In haar kamer keek haar moeder van het werk op. 2 keer “haar” is niet zo mooi. Ik zou de 1e weghalen en er “de” neerzetten. Wil je zeggen dat Sofie haar moeder op de kamer van Sofie zit te werken? Dan kan je ook wel die 2e “haar” weghalen, het is wel duidelijk dat het “haar moeder” is. Na drie maanden kreeg ze de uitslag. Heeft ze dan meegedaan aan een wetstrijd uit het kunsttijdschrift? Ik maar uit de tekst op dat ze het alleen maar opgestuurd heeft zodat het geplaatst kon worden en iedereen kon zien hoe goed ze is. Ik denk dat “bericht” beter is dan “uitslag”. De brief zei, met veel moeilijke woorden, dat ze onbekwaam was, afgrijselijk slecht voor haar leeftijd en dat ze zich beter bij het rekenen kon houden. “Het” staat niet zo goed. Het is een beetje overbodig, maar het kan allebei wel. Verder zit ik in de laatste 2 alinea’s met de tijd waarin het is geschreven. Ik kom er niet zo heel goed uit, kijk maar of je het met me eens bent. Nadat ze die brief krijgt zeg je dat die brief zei enz. Alles in die zin is vt, maar is het niet zo dat het nog steeds in die brief staat dat ze onbekwaam is. Ik vind het een beetje lijken alsof ze “onbekwaam was” en dat nu niet meer is. In die laatste zin die ik geciteert heb zou ik “was in “is” veranderen en “kon” in “kan”, omdat op het moment dat die brief komt, Sofie nog steeds onbekwaam is. (tenminste ik kan me niet voorstellen dat ze in die 3 maanden heel erg vooruit gegaan is. Wel kun je dan laten staan dat ze niet alles begreep. Het is weer over kleine dingen dit. Ik heb echt waardering voor je verhalen en ben erg nieuwsgierig naar de vernieuwde versie van het verhaal over die rus. ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
Net als bij (je) Lotje enige tijd geleden lijkt het bovendien alsof je de dialoog met een kind gebruikt om even mooi wat dingen duidelijk te maken. ![]() ![]() Je ziet er trouwens leuk uit zag ik in het fotoboek, maar dat zal ik daar nog wel even neerzetten. Groetjes, Johan |
![]() |
||
Citaat:
“Ik heb de kleurwedstrijd gewonnen, kijk maar!” Moeder keek weer op van haar werk. Het kleine kind hield trots een tekening voor, vol viltstiftkrassen, wascovlekken en dergelijke troep. “Heb je echt gewonnen? Waarom,” vroeg moeder. Gedurende het hele verhaaltje wilde ik het lief en schattig houden, iets wat alleen lukt als mensen zich goed in kunnen leven. Daarom heb ik het grotendeels door de dialogen laten vertellen. ![]() Ik maakte er net vierenvijftig procent van, maar dat zou nog dommer zijn, omdat het Sofie'tje geen poot heeft om op te staan. Vandaar het volgende: “Nou, nou, nou, omdat papa mijn papa is en omdat papa een hele knappe kunstenaar is heb ik ook wat van zijn genen. Dat heb ik gelezen in de medische encyclopedie.” Danke schön, Scimmia
|
Verwijderd
|
Ik heb eigenlijk weinig toe te voegen aan de reacties van de anderen om je tips voor eventuele verbetering te geven, maar ik kan er nog wel een kanttekening bij plaatsen.
Dit verhaal is een, misschien overdreven, voorbeeld van hoe 'wij' onze kinderen op laten groeien in een droomwereld met roze konijnen en teletubbies, die met het verkondigen dat Sinterklaas niet bestaat, ingewisseld wordt met een tranendal vol van kommer en kwel. Misschien zou in opvoedkundig opzicht het handiger zijn om het wat geleiderlijker te doen, maar dat staat metersver van het verhaal. Laat maar en vergeef mij. LUH-3417 |
![]() |
|
Wouw, wat een heerlijk verhaal.
![]() [I] “Ze vinden je erg goed, maar willen slechtere kinderen een kans geven. Ze zeggen dat jij je aandacht bij het rekenen moet houden, zodat alle andere kinderen niet jaloers worden,” loog moeder.[/ I] Het -> zelfde verhaal als bij de eerste versie bij wat die mensen van haar tekening vonden.
|
En het nieuwe deel:
Sofie huppelde vrolijk verder door het huis, op weg naar haar eigen kamertje. Met een sprongetje belandde ze op de grote, donkerblauwe stoel. Samen met moeder had ze die uitgezocht, toen ze naar de Dr. Theodore Hendriksschool mocht. “Omdat het zo’n goede prestatie van je is,” had moeder gezegd. Sofie begreep niet wat er allemaal zo belangrijk aan was, behalve het feit dat ze gingen verhuizen en dat ze een stoel uit mocht zoeken. In de stad werd moeder van hot naar her getrokken, tot zij de kleine vertelde dat een dag zo voorbij was. Toen werd er rustiger gekeken en wilde Sofie per se deze stoel hebben. Hij stond in een klein antiekwinkeltje, helemaal achteraan en onder het stof. Vleiend noemde Sofie hem haar Pyta-stoel, in de veronderstelling dat grote wiskundigen hem ook hadden gebruikt. Na een week werken hadden moeder en Sofie Pyta's oude, versleten uiterlijk veranderd in de aanblik van een prachtige stoel, met donkerblauwe, suède stof, vering en schuimrubber op de leuningen. Zonder na te denken pakte Sofie een schrijfblok met pen en ging een brief aan Vincent, haar vader schrijven. Lieve papa, Hoe gaat het met je, ben je nog steeds dood? Ik weet dat mama zegt dat je dit kan zien, lezen, maar ik geloof het niet. Je ging onder de grond, daar is geen licht. Je vertelde me dat ik moest gaan tekenen. Dat heb ik gedaan, maar het ging niet goed. Ik deed mee aan een tekenwedstrijd van school en won die. Daarna stuurde ik de tekening naar een blad op, het duurde drie maanden voordat ze wat zeiden. Daarna begonnen ze gemene dingen te zeggen, op een mooie manier. Ik las die brief, maar mama pakte hem, omdat ik het volgens haar niet begreep, af. Ik wist niet dat ze achter me stond. Zij vertelde me dat de mensen mijn tekening niet wilden hebben, omdat ik té goed ben. Maar wat ze schreven, was dat ik juist helemaal niet goed ben. Ik heb mama dat maar niet vertelt, anders voelt ze zich misschien droevig. Ik ga weer stoppen. Dag, papa. Sofie Ze pakte een roze enveloppe en stopte de brief er in. Met een berensticker plakte ze hem dicht, om hem vervolgens op de schaal in de huiskamer te leggen. Alle dingen voor vader kwamen daar te liggen. Dat brachten ze elk weekend naar hem toe, bij hun wekelijkse bezoekjes.
Laatst gewijzigd op 12-01-2003 om 20:14. |
![]() |
|
Verwijderd
|
ff een beetje mierenneuken
![]() Van hot naar haar...? Doe het of Engels of Nederlands, niet allebei. ![]() per sé schrijf je volgens mij anders...heeft mathfreak mij ooit verteld... ![]() 'het oude veranderd in een prachtige stoel' <- wat houdt 'het oude' in...? In Sofies brief begint de zin 'je ging onder de grond' zonder hoofdletter. 'plakt ze het ding dicht' klinkt wel heel oneerbiedig. ![]() 'om het vervolgens', is een enveloppe/brief 'het'? (weet ik niet, hoor) Komt er nog meer? ![]() |
![]() |
|
Van hot naar haar is toch een uitdrukking?
Hoe schrijf je per sé dan? Enveloppe/brief idd het, geloof ik. Wat de rest betreft geef ik je meteen gelijk. ![]() Nóg meer? Oké, waarom ook niet. ![]() Binnen nu en overmorgen staat er nog wat. Hoe vond je dit eigenlijk, gemeen of leuk?
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Wat zou er gemeen zijn aan dit? |
![]() |
|
Mijn moeder, spellingsfreak op en top, zegt dat het van hot naar haar is.
Gemeen omdat de pa dood is gegaan en Sofie het weet, maar d'r moeder niet. En omdat ze de wedstrijd op school won omdat d'r pa dood is. Per se klopt, aldus wolters.
|
helemaal achter aan en onder het stof
Achteraan moet aan elkaar. Is het misschien iets om te melden in die brief die Sofie schrijft dat het om een wedstrijd gaat in dat tijdschrift? Verder heb ik helemaal niets kunnen vinden om commentaar op te leveren. ![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() Het is eigenlijk ook beter zo. Je laat meer zien dat ze vreselijk van zichzelf overtuigt is. ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Je vreugde-moment van vandaag #1 Verwijderd | 228 | 27-11-2004 09:14 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
bijbelvraagje Kirk22 | 95 | 23-05-2003 17:22 | |
Verhalen & Gedichten |