Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2003, 21:30
aap777
aap777 is offline
ik denk dat veel mensen op cda stemmen uit geloofsredenen.
veel mensen stemmen áltijd uit die reden op cda, zonder dat ze weten wat voor programma ze hebben.

ben ik de enige die dat denkt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2003, 21:33
naam onbekend
naam onbekend is offline
Nee, dat denk ik ook. Maar ik denk dat dat voor de PvdA en de VVD bijvoorbeeld net zo goed geldt. De SGP spant de kroon: die hebben al jaren hetzelfde aantal zetels.
Oud 22-01-2003, 21:36
Dikkie
Dikkie is offline
ik heb geen geloof, maar ik vind dat het cda best een goed programma heeft
Oud 22-01-2003, 21:37
aap777
aap777 is offline
cda heeft geen goed programma naar mijn mening
doe mij maar sp of pvda
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 21:37
marlies
marlies is offline
Geloofsredenen op het CDA? Kies dan SGP of CU..CDA is nauwelijks meer christelijk te noemen!!
Oud 22-01-2003, 21:47
Balance
Balance is offline
Citaat:
marlies schreef:
Geloofsredenen op het CDA? Kies dan SGP of CU..CDA is nauwelijks meer christelijk te noemen!!
En toch zijn er zat mensen die op het CDA stemmen vanwege hun geloofsovertuigingen.
Ik heb vandaag op tv al diverse dorpen langs zien komen waar het percentage CDA stemmers toch heel veel hoger was dan in andere dorpen. Ook op tv wijdden de mensen die er verstand van schijnen te hebben dat verschijnsel aan het geloof toe.

SGP en CU zijn ook gelijk wel een stuk strenger als CDA.
En op tv werd ook een dorp laten zien waar men traditioneel op de SGP stemmen, maar vanwege strategische doeleinden toch dit jaar naar het CDA ging. 'T blijft toch allemaal wel in dezelfde sfeer...
Oud 22-01-2003, 21:49
autodropje
autodropje is offline
ik denk vooral veel mensen die denken dat balkenende betrouwbaar is
Oud 22-01-2003, 22:03
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
autodropje schreef:
ik denk vooral veel mensen die denken dat balkenende betrouwbaar is
Simpele zielen...

Ik snap btw écht niet wat men in Potter ziet....hij heeft geen uitstraling, geeft NOOIT zn mening, draait overal omheen en is voor een groot deel schuldig aan de val van het vorige kobinet...hij kon ingrijpen, maar deed dat niet...
Oud 22-01-2003, 22:05
aap777
aap777 is offline
Citaat:
D@mien schreef:
Simpele zielen...

Ik snap btw écht niet wat men in Potter ziet....hij heeft geen uitstraling, geeft NOOIT zn mening, draait overal omheen en is voor een groot deel schuldig aan de val van het vorige kobinet...hij kon ingrijpen, maar deed dat niet...
inderdaad, dat kereltje is waardeloos.
ik snap echt die mensen niet die op hem stemmen.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 22:10
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
webjunk schreef:
ik denk dat veel mensen op cda stemmen uit geloofsredenen.
Niet mee eens, zo is het misschien bij de CU, maar niet bij het CDA.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 22:19
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
D@mien schreef:
Simpele zielen...

Ik moet hierbij nog toevoegen dat HP niet zelf zn speaches schrijft....zelfs de 'grapjes' zijn voor hem gemaakt.
Oud 22-01-2003, 22:54
Boogie
Boogie is offline
Dat denk ik ook. Ik denk dat christelijk-socialen iets beter moeten nadenken voordat ze op het CDA stemmen. Het CDA is momenteel niet meer wat ze 20 jaar geleden waren.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 22:57
Martian
Martian is offline
Op TV zeiden ze net dat men (o.a. natuurlijk) CDA stemt omdat men wel heel graag een christelijke premier ziet, ook al is men het vaak meer eens met de CU.

Zo streng zijn die overigens niet eens; wel strenger dan het CDA, maar een stuk redelijker dan veel mensen (niet-christenen) hier denken....
Oud 23-01-2003, 10:45
Verwijderd
CDA heeft niet echt meer de christelijke uitstraling van weleer: als je kijkt naar hun leden: zitten niet-gelovigen bij, moslims, hindoe's, alles.... Dan kun je je partij niet meer per definitie christelijk noemen. Hoogstens een partij die enigszins bouwt op christelijke waarden en normen: en die zijn echt zo slecht nog niet als je ze een beetje *up-to-date* maakt. (dus niet zoals de SGP). De CU is wel een echte christelijke partij maar heeft wel een aardig goed programma. Ze zijn duidelijk dat is 1. Maar ze hebben een behoorlijk sociaal beleid voor ogen. Verder hebben ze ook een aardig programma. Als ze nog iets realistischer worden op enkele punten krijg je echt een goede partij (let wel: ik ben geen CUstemmer). Ik snap sowieso niet dat er christelijke mensen zijn die vanwege het sociale karakter op SP stemmen o.i.d. CU verschilt echt niet zo heel veel op sociaal gebied. Bovendien zijn natuur en millieu ook heel belangrijk voor CU...
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 17:50
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Veel mensen verkijken zich inderdaad op de CU. Aan de ene kant willen ze de euthanasiewetgeving, de abortuswet en het homohuwelijk terugdraaien, maar op andere gebieden zijn ze een stuk socialer dan het CDA bijvoorbeeld.

Het CDA is populair onder alle lagen van de bevolking, maar een deel is nog steeds afkomstig van mensen die zichzelf als christenen zien. Onder ouderen is de partij zeer populair, en ik ben benieuwd hoe groot de partij over 20 jaar nog is.
Oud 23-01-2003, 18:07
xcorienx
xcorienx is offline
ik ben het niet met je eens. veel mensen hebben cda gestemd, omdat ze nieuwsgierig zijn wat het cda nu inhoudt, veel mensen als anti-pvda stem en ook veel cda-stemmers omdat ze het minder met de andere partijen eens zijn (zoals naar ik hoop mensen meestal stemmen)

Citaat:
KurtYo schreef:
Bovendien zijn natuur en millieu ook heel belangrijk voor CU
voor de samenvoeging tot CU was de RPF de groenste partij van nederland (serieus te nemen partij dan)
verder ben ik het met Martian eens dat de CU een redelijker partij is dan de meeste mensen denken.

@linda85: heb je vorig jaar het interview met het oudste pvda-lid gezien (in het NOS-journaal)? waarom stemt u op de pvda? ach, het is altijd al mijn partij geweest en ik heb er altijd al op gestemd. ik herinner me nog die tijd...........
wat dat betreft ben ik het met naam onbekend eens. het geldt voor de meeste grote partijen.
Oud 23-01-2003, 18:10
WolterB
WolterB is offline
ja, die mensen zijn er inderdaad.

mijn opa bijvoorbeeld. hij geeft als reden op om op het CDA te stemmen: ze zijn christelijk en groot en ik heb er altijd al op gestemt, dus nu doe ik het weer.
Oud 23-01-2003, 18:15
Verwijderd
Citaat:
xcorienx schreef:
(..) veel mensen hebben cda gestemd, omdat ze nieuwsgierig zijn wat het cda nu inhoudt,(..)
Als mensen dat doen zou ik dat een shitreden vinden, dat kan je ook zien door het partijprogramma door te nemen. Maar helaas gebeurt dat wel. Want Balkenende komt zooo betrouwbaar over...(maar ja of nee zijn wel erg moeilijke woorden..).
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 18:19
Verwijderd
Ik denk dat een hoop mensen op het CDA stemmen omdat Balkenende er geen geheim van maakt dat hij een voorstander is van minimumstraffen, twee gevangenen in één cel, hardere straffen e.d.

Dat scoort altijd goed bij paupers.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 18:24
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ik denk dat een hoop mensen op het CDA stemmen omdat Balkenende er geen geheim van maakt dat hij een voorstander is van minimumstraffen, twee gevangenen in één cel, hardere straffen e.d.
Anti-gedoodbeleid mbt. abortus, euthenasie en cannabis zal ook in mindere mate hebben meegescoort.
Oud 23-01-2003, 18:32
NN
NN is offline
Dat het CDA weer het grootste is geworden wijst uit dat het merendeel van de Nederanders zo weinig politieke kennis heeft. Balkenende toont niet eens respect voor de wil van de kiezer, hij wil alles om maar weer een rechts kabinet te kunnen vormen! Heel erg jammer dat we nu weer aan hem vastzitten, hopelijk beseft iedereen ooit een keer dat we nu ook één van de meest ervaren, betrouwbare en duidelijke politici van Nederland aan het roer hadden kunnen hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 18:43
xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
Milk schreef:
Als mensen dat doen zou ik dat een shitreden vinden, dat kan je ook zien door het partijprogramma door te nemen. Maar helaas gebeurt dat wel. Want Balkenende komt zooo betrouwbaar over...(maar ja of nee zijn wel erg moeilijke woorden..).
bedoel meer dat ze 9 jaar geleden genoeg hadden van het cda en wel eens willen weten hoe het cda het nu gaat aanpakken
Oud 23-01-2003, 20:36
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Ik denk dat de echte christelijke partijen wel CU en SGP zijn hoor.
In het CDA zitten tenslotte ook een moslim en hindoe, alhoewel ik JPB errug goed vind! Ik zou zelf als ik mocht stemmen voor de CU kiezen.
Oud 23-01-2003, 20:40
Martian
Martian is offline
Citaat:
Bertine schreef:
Ik denk dat de echte christelijke partijen wel CU en SGP zijn hoor.
In het CDA zitten tenslotte ook een moslim en hindoe, alhoewel ik JPB errug goed vind! Ik zou zelf als ik mocht stemmen voor de CU kiezen.
De SGP draagt een vorm van Christendom uit die veel te dwingend is. Persoonlijk vind ik dat je ze nauwelijks meer christelijk kan noemen.

De CU is veel genuanceerder.
Oud 24-01-2003, 15:55
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
Martian schreef:
De SGP draagt een vorm van Christendom uit die veel te dwingend is. Persoonlijk vind ik dat je ze nauwelijks meer christelijk kan noemen.

De CU is veel genuanceerder.
Dat is niet zo, het zijn gewoon heel erg strenge christenen, reformatorisch noem je dat. Mensen die er zelf op stemmen zouden ook niet willen dat ze in de regering komen, ze moet gewoon hun stem in de oppositie laten horen. Ik zou ok never op de SGP stemmen omdat ik het gewoonweg niet met hun eens ben. Er bestaan vooral veel vooroordelen over de SGP, bijv over het vrouwenstandpunt, dat ze vrouwen discrimineren. Dat is dus niet zo. In de Bijbel staat dat mannen andere taken hebben dan vrouwen, dat vind ik ook wel, maar dat is in de kerk. Dominee en ouderling zijn vinden ze iets voor mannen (dat vind ik ook), maar ze denken dat je dat ook in de staat moet uitvoeren. Dat vind ik dus weer helemaal niet, want KERK EN STAAT zijn gescheiden. Je moet gewoon respect hebben voor de SGP en die reformatorische groep.
Oud 24-01-2003, 17:15
the_conquer
the_conquer is offline
helaas heb ik ook gemerkt dat cda won
Oud 24-01-2003, 17:27
Vice
Vice is offline
welke partij had jij dan liever zien winnen
Oud 24-01-2003, 18:08
Joostje
Joostje is offline
sorry hoor, maar als je zegt dat vrouwen niet in de politiek thuishoren lijkt me dat toch echt discrimineren.
Oud 24-01-2003, 18:33
Verwijderd
Citaat:
xcorienx schreef:
bedoel meer dat ze 9 jaar geleden genoeg hadden van het cda en wel eens willen weten hoe het cda het nu gaat aanpakken
Ah, ik dacht dat je iets anders bedoelde. Maar goed, dat valt toch ook wel in het partijprogramma te lezen, grotendeels denk ik Probeert het een beetje goed te lullen ..
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 19:00
Martian
Martian is offline
Citaat:
Bertine schreef:
Dat is niet zo, het zijn gewoon heel erg strenge christenen, reformatorisch noem je dat. Mensen die er zelf op stemmen zouden ook niet willen dat ze in de regering komen, ze moet gewoon hun stem in de oppositie laten horen. Ik zou ok never op de SGP stemmen omdat ik het gewoonweg niet met hun eens ben. Er bestaan vooral veel vooroordelen over de SGP, bijv over het vrouwenstandpunt, dat ze vrouwen discrimineren. Dat is dus niet zo. In de Bijbel staat dat mannen andere taken hebben dan vrouwen, dat vind ik ook wel, maar dat is in de kerk. Dominee en ouderling zijn vinden ze iets voor mannen (dat vind ik ook), maar ze denken dat je dat ook in de staat moet uitvoeren. Dat vind ik dus weer helemaal niet, want KERK EN STAAT zijn gescheiden. Je moet gewoon respect hebben voor de SGP en die reformatorische groep.
Dit weet ik allemaal wel

Ik zei het ook niet zo genuanceerd. Het is idd meer dat ze een vorm van christendom belijden die ik heel fout vind. Dit geld ook voor reformatorische scholen (Tristar, Guido de Bres, etc.).

Ze discrimineren geen vrouwen misschien, ze beperken de keuzevrijheid van de vrouw wel heel erg.

en respect... ach... zij zouden ook geen respect hebben voor mensen die niet volgens hun leer zouden willen leven als ze de macht hadden.
Oud 24-01-2003, 20:35
Genesis
Genesis is offline
Ik heb welbewust op meneer Balkenende gestemd. Ik denk dat dat wel goed komt, heb er vertrouwen in. Jammer dat een meerderheidscoalitie met de VVD er niet in zat, dan was er veel meer uit gekomen! Jammer, want nu zullen veel kiezers bij de volgende verkiezingen CDA afrekenen op het niet nakomen van hun partijprogramma..

Genesis
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 21:20
KissMyJackass
KissMyJackass is offline
Citaat:
Ik heb welbewust op meneer Balkenende gestemd. Ik denk dat dat wel goed komt, heb er vertrouwen in. Jammer dat een meerderheidscoalitie met de VVD er niet in zat, dan was er veel meer uit gekomen! Jammer, want nu zullen veel kiezers bij de volgende verkiezingen CDA afrekenen op het niet nakomen van hun partijprogramma..
yep, balkenende meent t vast niet zo slecht... hij is absoluut niet de enige die zn speeches laat schrijven, dat doen ze gewoon allemaal, en ja hij wil een centrum-rechts kabinet maar dat doet ie ook gewoon omdat ie t beste voor t land wil

enneuh waar dit topic over begonnen is... ik denk ook niet dat er alleen maar christenen op hem stemmen
waarom:
ook christenen denken nog wel eens na, en stemmen niet blind op een partij, toevallig omdat ie christelijk is
en zoveel christenen zijn er tegenwoordig niet meer... als t cda al zn stemmen van christelijke stemmers moest hebben hadden ze er behoorlijk weinig
Oud 25-01-2003, 08:10
xx
xx is offline
Ik HOOP echt dat over 4 jaar cohen premier wordt, want dan zitten zijn 6 jaar in A'dam er ook op dus ik blijf hopen.........

BTW ik denk dat mensen op het CDA stemmen omdat ze graag wilde dat het cda en vvd een coalitie gaan vormen, gelukkig is dat niet gelukt!!!

En idd in dorpen werd veel meer op het cda dan in de grote steden, mensen zijn daar ook natuurlijk ook meer geloviger dan in de stad.

maar wat ik ook nog even kwijt moet, is dat ik het van balkenende echt hypocriet vindt dat hij al die tijd in de verkiezingscampagne niet kon zeggen of hij met de LPF wil samen regeren, en toen de eerste uitslagen binnenkwamen (in het voordeel van CDA ) hij gelijk zei: nu kunnen er meerdere coalities gevormd worden met bijv. vvd+d66 of vvd+LPF

ECHT BELACHELIJK VOND IK DAT!!!!!!!!!

xx
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 13:39
niceman1984
niceman1984 is offline
Mijn mening is dat: als je voor het christelijk geloof stemt kun je beter maar Christenunie stemmen, k vind dat CDA zijn sociale gezicht heeft verloren, de partij kruipt teveel naar de VVD toe, terwijl christenen vanuit hun geloof voor de zwakkeren opkomen (zoals je mischien weet zijn LPF en VVD niet erg sociaal als het daar aan toe komt deze rechtse partijen)

vroeger: CDA tegenwoordig: DA (Die C kunnen ze wel deruit halen )
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 17:02
Genesis
Genesis is offline
Citaat:
xx schreef:
Ik HOOP echt dat over 4 jaar cohen premier wordt, want dan zitten zijn 6 jaar in A'dam er ook op dus ik blijf hopen.........
Dan hoop ik dat hij er op dat moment wat positiever tegenover staat. Hij kwam op mij niet heel gemotiveerd over en na de verkiezingen was hij erg opgelucht. Premier zijn is hard werken, en ik denk dat je dat alleen kan als je dat vol overgave kan... Die indruk gaf hij mij echter niet..

Citaat:
BTW ik denk dat mensen op het CDA stemmen omdat ze graag wilde dat het cda en vvd een coalitie gaan vormen, gelukkig is dat niet gelukt!!!
natuurlijk.. Waarschijnlijk heeft de nek-aan-nek race CDA/PvdA de VVD ook redelijk wat stemmen gekost omdat mensen op CDA gingen stemmen ipv VVD.

Citaat:
En idd in dorpen werd veel meer op het cda dan in de grote steden, mensen zijn daar ook natuurlijk ook meer geloviger dan in de stad.
hm.. waar baseer je dat op? Weet niet of mensen in dorpen gemiddeld genomen wel zo heel erg veel geloviger zijn dan in de stad, maar al was het zo, ik betwijfel of dat de enige reden is.

Citaat:
maar wat ik ook nog even kwijt moet, is dat ik het van balkenende echt hypocriet vindt dat hij al die tijd in de verkiezingscampagne niet kon zeggen of hij met de LPF wil samen regeren, en toen de eerste uitslagen binnenkwamen (in het voordeel van CDA ) hij gelijk zei: nu kunnen er meerdere coalities gevormd worden met bijv. vvd+d66 of vvd+LPF

ECHT BELACHELIJK VOND IK DAT!!!!!!!!!

xx
Ten eerste heeft balkie altijd gezegd geen enkele partij uit te sluiten maar de voorkeur te geven aan CDA/VVD. LPF vindt hij echter geen goede keuze omdat de kiezer dat niet zou begrijpen. Hij wil graag PvdA in de oppositie krijgen omdat hij dan meer van zijn eigen partijprogramma kan realiseren. Ik vind het best begrijpelijk dat PvdA niet zijn eerste keuze is, dat vond hij voor de verkiezingen ook al..

Genesis
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten