Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2001, 20:58
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
ik ga waarschijnlijk naar de havo (k doe nu vwo), maar ik wil naar de universiteit van utrecht.
nu weet ik dat je een jaar hbo kan volgen, je propedeuse halen en dan naar wo kan gaan. maar hoe zit dat? zitten daar nog bepaalde eisen aan verbonden (ik wil bijv. psychologie ga doen op wo niveau)?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-01-2002, 13:30
thuggirl
thuggirl is offline
hmm mijn vriendin wou ook psychologie gaan doen op wo...maar ze zit op havo..dus had ze gevraagd ...en ze gaat blijkbaar sph doen 1 jaar...en als ze het haalt mag ze naar universitiet voor psychologie..zover ik weet verder geen eisen..
Oud 02-01-2002, 13:35
sublime
sublime is offline
volgens mij gaat het er gewoon om dat je je propedeuse haalt (dus genoeg studiepunten halen) daarna kun je volgens mij elke uni studie doen die je wilt.
mijn broer wil arcehologie studeren en doet nu eerste jaars leraren opleiding geschiedenis; die studies lopen nog wel in elkaar over ook....
Met citaat reageren
Oud 02-01-2002, 21:20
Snufje
Snufje is offline
Ik heb per ongelijk een boekje opgevraagd van de UT over van het HBO naar het WO. De studie psychologie staat er nog in.. Erg vreemd naar mijn mening..

Oh, wacht... In het psychologie informatieboekje:

*
Een hbo-diploma of een hbo-propedeuse geeft je eveneens toegang tot de opleiding Psychologie. Voorwaarde is wel dat je voldoende wiskundekennis hebt opgedaan in je hbo-opleiding of dat je een vwo-opleiding hebt met wiskunde A of B. Daarnaast word je met je hbo-diploma of hbo-propedeuse toegelaten als je een voldoende hebt voor wiskunde B op je eindexamenlijst van de havo. Voldoe je niet aan de wiskunde-eis dan kun je een zomercurcus volgen. Relaevante informatie van je ook in de speciale brochure 'Overstap hbo-wo'die je kunt aanvragen bij het studieinformatiecentrum.

Nou, dat was het. Dat boekje van hbo-wo mag je van mij wel lenen (hebben zelfs..), moet je maar zeggen als je die nog nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2002, 10:05
Henkbeckham
Henkbeckham is offline
Ik ben nu bezig mijn propedeuse te halen. Het is dan de bedoeling dat je al je studiepunten haalt. Nou ik kan je al vertellen dat dat niet gemakkelijk is

Oud 03-01-2002, 12:52
Verwijderd
De hoofdregel is dat als je al je punten van het eerste jaar van een bepaalde HBO-opleiding binnenhebt, dat je dan toegang hebt tot het propaedeusejaar van de universitaire versie ervan. Dus met HBO-MER (Management, Economie, Recht) kun je naar het eerste jaar van de studie Rechten. Bij Psychologie zit het dus vergelijkbaar.

Houdt er echter wel rekening mee dat je een jaar studiefinanciering en recht op OV misloopt aan het eind van je studie. Als jij een jaar een HBO-opleiding doet krijg je studiefinanciering, die aan het eind van de universitaire studie vervalt. Da's een nadeel.

Verder zou ik sowieso iedereen aanraden om eerst VWO te doen als je de mogelijkheid hebt. Je zit bij andere mensen in de klas, je algemene kennis is groter dan wanneer je met HAVO van school gaat. Ik zie het zelf ook gebeuren, ik ben nu tweedejaars Nederlands recht en de mensen die bij mij zitten die van een HBO-opleiding komen hebben echt een achterstand in de algemene ontwikkeling, bijvoorbeeld Nederlands en Engels...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 18:24
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
wat is sph?

btw, dis nu mijn 4e jaar dat k vwo doe... dus die ervaring heb ik al, dus ik denk dat het met mijn algemene kennis zal meevallen behalve met engels...

maar ik ben ook van plan om mijn kennis engels ergens anders te vergroten (cursus of een jaar amerika)
Met citaat reageren
Oud 07-01-2002, 09:23
DrPain
DrPain is offline
De eisen voor naar WO vanaf HBO is in 1 jaar (eerste jaar) de volle 42 studiepunten.

Sommige scholen geven studiepunten kado, zoals HTS elektrotechniek in Eindhoven. Daar moet je 36 studiepunten halen en krijg je de andere 6. Maar wil je naar WO moet je alle 42 halen. Dus niet 36+6 = 42, maar echt al je tentames, en das kut. Vooral als je van HAVO af komt.
Oud 07-01-2002, 12:57
Dark Enchantress
Dark Enchantress is offline
Citaat:
Mateja_Kezman schreef:
Ik ben nu bezig mijn propedeuse te halen. Het is dan de bedoeling dat je al je studiepunten haalt. Nou ik kan je al vertellen dat dat niet gemakkelijk is

Ik ben er ook mee bezig en het is verrot moeilijk
Reageren

Regels voor berichten