De hoofdregel is dat als je al je punten van het eerste jaar van een bepaalde HBO-opleiding binnenhebt, dat je dan toegang hebt tot het propaedeusejaar van de universitaire versie ervan. Dus met HBO-MER (Management, Economie, Recht) kun je naar het eerste jaar van de studie Rechten. Bij Psychologie zit het dus vergelijkbaar.
Houdt er echter wel rekening mee dat je een jaar studiefinanciering en recht op OV misloopt aan het eind van je studie. Als jij een jaar een HBO-opleiding doet krijg je studiefinanciering, die aan het eind van de universitaire studie vervalt. Da's een nadeel.
Verder zou ik sowieso iedereen aanraden om eerst VWO te doen als je de mogelijkheid hebt. Je zit bij andere mensen in de klas, je algemene kennis is groter dan wanneer je met HAVO van school gaat. Ik zie het zelf ook gebeuren, ik ben nu tweedejaars Nederlands recht en de mensen die bij mij zitten die van een HBO-opleiding komen hebben echt een achterstand in de algemene ontwikkeling, bijvoorbeeld Nederlands en Engels...
|