Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2003, 19:09
Directeur
Directeur is offline
Dit jaar ben ik in utrecht begonnen aan de HBO opleiding IBMS (International Business and Management studies). Dit is een volledig engelstalige, brede economische opleiding met een duidelijk internationaal karakter (logisch).
Tot nu toe gaat het me allemaal gemakkelijk af. Daar waar anderen laag scoren met toetsen lukt het mij allemaal prima met relatief weinig inspanning. De opleiding bevalt me in die zin dus wel.
Er zijn echter ook dingen die ik minder vind. Het is natuurlijk een heao opleiding en dat betekent veel groepsprojecten enzo, en het is allemaal nogal praktijk gericht. Dit is allemaal goed, en ook zeker leerzaam voor mij. Toch merk ik dat ik vakken waar veel echte theorie bij komt kijken het leukst vind. Dan moet je dus denken aan vakken waarbij je bijvoorbeeld de macro economie, en macro economische modellen bestudeert. Dit vind ik erg interessant, en eigenlijk vind ik dat dit te weinig aan bod komt in deze opleiding. Het mag allemaal wel wat 'dieper'.
Vandaar dus dat het idee een universitaire studie te gaan doen steeds vaker in me opkomt. Dan wil ik dus dit jaar mijn propedeuse halen, en dan volgend jaar overstappen naar het WO. Ik heb namelijk geen vwo diploma, ben na de 4e naar de havo gegaan.
Ik weet dat universiteiten deze route steeds meer afsluiten, omdat slechts 30% van de hbo-ers het redt (toch?). Ik zit dus met deze vragen:
- zijn er hier mensen die deze overstap gedaan hebben? Hoe beviel dat?
- Kan ik met mijn IBMS propedeuse gewoon aan elke economische studie beginnen?
- Welke studie raden jullie mij aan kijkend naar mijn verhaaltje hierboven?
Oud 17-11-2003, 20:16
Thomas
Thomas is offline
1. Ik heb erover nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat ik beter eerst mijn HBO studie af kan ronden om daarna eventueel nog naar de uni te gaan.
2. Ja, dat kan nog altijd.
3. (Algemene) Economie.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 16:33
NN
NN is offline
Overgang van HBO-P leidt vaak tot studievertraging op de uni.

(En nu zou ik het eens leuk vinden als ik niet door alle ambitieuze HBO'ers wordt aangevallen.)
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 17:07
jbtq
jbtq is offline
Ik ben dit jaar dus wel overgestapt van hbo naar uni. Dus eerst mijn p behaald en daarna overgestapt. Ik vind het zelf wel te doen. Maar goed, ik denk wel dat het in jou geval niet handig zou zijn, omdat jij er niks mee op schiet. Als je nu naar de uni gaat ga je weer terug naar de eerste. Totaal zal het dus nog 6 [ je hbo jaar+ 5 jaar uni] jaar duren tot je een master heb gedaan. Vanaf het hbo kost het precies even veel. Dus ja, het heeft niet veel zin. Ik zou als ik jou was gewoon lekker door gaan op het hbo, en als het dan te makkelijk word kun je altijd nog naar je studie begeleider gaan en vragen of je meer vakken mag volgen. Enne ik ben wel overgestapt maar ben tegelijk een hele andere opleiding gaan doen. Dus dan heeft het wel zin
Oud 19-11-2003, 10:46
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 18-11-2003 @ 17:33:

(En nu zou ik het eens leuk vinden als ik niet door alle ambitieuze HBO'ers wordt aangevallen.)
Amen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 11:03
Verwijderd
Citaat:
jbtq schreef op 18-11-2003 @ 18:07:
Totaal zal het dus nog 6 [ je hbo jaar+ 5 jaar uni] jaar duren tot je een master heb gedaan.
sinds wanneer duren economische studies ook 5 jaar dan? Bij mijn weten zijn het alleen biologie, geneeskunde e.d. die meer dan 4 jaar duren.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 13:57
jbtq
jbtq is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-11-2003 @ 12:03:
sinds wanneer duren economische studies ook 5 jaar dan? Bij mijn weten zijn het alleen biologie, geneeskunde e.d. die meer dan 4 jaar duren.
Dat weet ik dan niet precies, maar wel dat elke bachelor opleiding 3 jaar duurd. Als het dan dus 4 jaar is i.p.v 5 jaar heb je dus 1 jaar minder master. Nou ja, dan maakt het dus nog steeds niet uit of je nu via de hbo route de master route gaat doen of via de uni route.
Oud 19-11-2003, 14:22
Hagel
Hagel is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-11-2003 @ 12:03:
Dat ligt eraan wat voor een master je wilt doen, onderzoeksmasters duren vaak 2 jaar.

Ik zelf ben ook via hbo-prop naar de Uni (engelse taal en cultuur)gegaan, mij bevalt het wel, maar ik ben pas net begonnen
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 14:34
Balance
Balance is offline
Citaat:
Directeur schreef op 17-11-2003 @ 20:09:
Ik weet dat universiteiten deze route steeds meer afsluiten, omdat slechts 30% van de hbo-ers het redt (toch?).
Ik was laatst op een informatieavond en daar vertelde mijn decaan dat tegenwoordig nog maar 5 tot 10% het redt en dat de universiteiten het om die reden dan ook willen afschaffen dat je met je P naar de universiteit mag.
Oud 20-11-2003, 11:03
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
NN schreef op 18-11-2003 @ 17:33:

Welnee, meer dan 80% valt gewoon af, dus er is helemaal geen sprake van studievertraging
Oud 20-11-2003, 13:24
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 19-11-2003 @ 15:34:
Ik was laatst op een informatieavond en daar vertelde mijn decaan dat tegenwoordig nog maar 5 tot 10% het redt en dat de universiteiten het om die reden dan ook willen afschaffen dat je met je P naar de universiteit mag.
Ja, maar daar willen die mafketels bij het ministerie van OC&W weer een stokje voor stekel, omdat die plannen natuurlijk behoorlijk de BaMa-structuur ondermijnen. Die was nou juist bedoeld om de scheiding tussen HBO en WO minder scherp te maken.

Dat stelletje klojo's helpt het hele onderwijssysteem nog om zeep.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 13:36
Balance
Balance is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-11-2003 @ 14:24:
Ja, maar daar willen die mafketels bij het ministerie van OC&W weer een stokje voor stekel, omdat die plannen natuurlijk behoorlijk de BaMa-structuur ondermijnen. Die was nou juist bedoeld om de scheiding tussen HBO en WO minder scherp te maken.

Dat stelletje klojo's helpt het hele onderwijssysteem nog om zeep.
idd.

en die BaMa structuur maakt het verschil volgens mij alleen nog maar groter, want voor het HBO zijn er nog niet veel Masters en áls je toch een Master wil volgen, dan moet je hem volledig zelf betalen. Je krijgt geen studiefinanciering of wat dan ook (wat WO'ers wel krijgen)
Oud 20-11-2003, 16:33
Verwijderd
Allicht. Mijns inziens kunnen ook alleen universiteiten een master verlenen. Master wordt geacht het equivalent te zijn van een afgerond doctoraal, dus met civiel effect (dragen van drs., mr., of ir.-titel). Bachelor wordt geacht het equivalent te zijn van de (behalve bij de HTS geen civiel effect hebbende) afronding van een HBO-opleiding. Het is dus nogal onzinnig om op HBO-niveau masters te gaan verlenen, omdat je dan in feite de scheiding tussen HBO en WO doorkruist.

Maar ik snap wel waar die smiechten bij OC&W heen willen. Ze zijn van plan het hele onderscheid uit te vagen, zodat er straks alleen een onderscheid tussen praktijkgericht en wetenschappelijk zal bestaan. Grote kul natuurlijk. Veel studies zijn naar hun aard wetenschappelijk gericht, óók wanneer ze voor een beroep opleiden. Er bestaat geen niet-wetenschappelijke manier om de rechtsgeleerdheid te bedrijven, er bestaat geen niet-wetenschappelijke manier om de sociologie te bedrijven. Als die straks op HBO-niveau een master gaan opleveren is het eind zoek.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 18:49
Directeur
Directeur is offline
Citaat:
jbtq schreef op 18-11-2003 @ 18:07:
Ik ben dit jaar dus wel overgestapt van hbo naar uni. Dus eerst mijn p behaald en daarna overgestapt. Ik vind het zelf wel te doen. Maar goed, ik denk wel dat het in jou geval niet handig zou zijn, omdat jij er niks mee op schiet. Als je nu naar de uni gaat ga je weer terug naar de eerste. Totaal zal het dus nog 6 [ je hbo jaar+ 5 jaar uni] jaar duren tot je een master heb gedaan. Vanaf het hbo kost het precies even veel. Dus ja, het heeft niet veel zin. Ik zou als ik jou was gewoon lekker door gaan op het hbo, en als het dan te makkelijk word kun je altijd nog naar je studie begeleider gaan en vragen of je meer vakken mag volgen. Enne ik ben wel overgestapt maar ben tegelijk een hele andere opleiding gaan doen. Dus dan heeft het wel zin
Misschien dat het qua tijd allemaal niet zoveel uitmaakt, maar ik ga de komende drie jaar natuurlijk liever iets doen wat meer een uitdaging voor me is en wat me waarschijnlijk ook meer interesseert, dan dat ik eerst deze hbo opleiding "uitzit".
Ik bedoel dus: Ik wil liever de kennis van de bachelor studie economie krijgen dan de kennis van de hbo bachelor opleiding IBMS. Dus in die zin heeft het wel zin om de overstap te maken.

bedankt voor jullie reaxies overigens.
Oud 20-11-2003, 19:01
NN
NN is offline
Citaat:
linda85 schreef op 20-11-2003 @ 14:36:
idd.

en die BaMa structuur maakt het verschil volgens mij alleen nog maar groter, want voor het HBO zijn er nog niet veel Masters en áls je toch een Master wil volgen, dan moet je hem volledig zelf betalen. Je krijgt geen studiefinanciering of wat dan ook (wat WO'ers wel krijgen)
Een HBO'- er krijgt vier jaar stufi, een uni-student ook. Lijkt mij logisch en redelijk, toch?
Of moeten wij genoegen nemen met vier jaar en krijgen dan HBO-'ers vier jaar plus geld voor een master?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 19:05
NN
NN is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 20-11-2003 @ 12:03:
Welnee, meer dan 80% valt gewoon af, dus er is helemaal geen sprake van studievertraging
OK, het is in elk geval duidelijk dat een HBO-'er moeite heeft op de uni.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2003, 19:13
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-11-2003 @ 11:46:
Amen.
Tot nu toe nog geen eigenwijze reactie meer gehad. misschien helpt zo'n verzoekje toch...
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 13:56
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
NN schreef op 20-11-2003 @ 20:01:
Een HBO'- er krijgt vier jaar stufi, een uni-student ook. Lijkt mij logisch en redelijk, toch?
Of moeten wij genoegen nemen met vier jaar en krijgen dan HBO-'ers vier jaar plus geld voor een master?
Nee, elke student heeft maar recht op vier jaar stufi... en ik dacht dat je voor een Master-opleiding (HBO of WO) helemaal geen stufi meer krijgt, maar dat weet ik niet zeker.

Citaat:
nare man schreef: Allicht. Mijns inziens kunnen ook alleen universiteiten een master verlenen. Master wordt geacht het equivalent te zijn van een afgerond doctoraal, dus met civiel effect (dragen van drs., mr., of ir.-titel). Bachelor wordt geacht het equivalent te zijn van de (behalve bij de HTS geen civiel effect hebbende) afronding van een HBO-opleiding. Het is dus nogal onzinnig om op HBO-niveau masters te gaan verlenen, omdat je dan in feite de scheiding tussen HBO en WO doorkruist.
De HBO Masters krijgen andere titels dan de WO masters. In elk geval mag je met je WO Master ook nog de oude titels drs. en mr. gebruiken. HBO Masters mogen dat niet, zij gebruiken een andere titel waaraan te zien is dat zij een HBO master hebben en géén WO master. Dus dat je die scheiding doorkruist valt nog wel mee. HBO masters zijn ook heel anders qua onderwijs denk ik, meer praktijkgericht en de WO masters zullen meer wetenschappelijk gericht zijn. Daarnaast is het zo dat je HBO een afgeronde opleiding is, terwijl een WO-er pas met een bachelor en master een volledige academische opleiding heeft gevolgd. Die masters sluiten waarschijnlijk ook veel meer aan op de bachelor, terwijl de HBO masters meer gericht zullen zijn op mensen met een HBO bachelor die al een poos gewerkt hebben en nu hun kennis willen verbreden.

Overigens hoef je niet heel erg bang te zijn dat de scheiding tussen WO en HBO helemaal wegvalt, om de doodeenvoudige reden dat maar 2% van de HBO'ers aangeeft een master te willen volgen, tegenover 98% van de WO'ers.

wat een lange post voor mijn doen
Oud 21-11-2003, 16:00
NN
NN is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 21-11-2003 @ 14:56:
Nee, elke student heeft maar recht op vier jaar stufi... en ik dacht dat je voor een Master-opleiding (HBO of WO) helemaal geen stufi meer krijgt, maar dat weet ik niet zeker.

De HBO Masters krijgen andere titels dan de WO masters. In elk geval mag je met je WO Master ook nog de oude titels drs. en mr. gebruiken. HBO Masters mogen dat niet, zij gebruiken een andere titel waaraan te zien is dat zij een HBO master hebben en géén WO master. Dus dat je die scheiding doorkruist valt nog wel mee. HBO masters zijn ook heel anders qua onderwijs denk ik, meer praktijkgericht en de WO masters zullen meer wetenschappelijk gericht zijn. Daarnaast is het zo dat je HBO een afgeronde opleiding is, terwijl een WO-er pas met een bachelor en master een volledige academische opleiding heeft gevolgd. Die masters sluiten waarschijnlijk ook veel meer aan op de bachelor, terwijl de HBO masters meer gericht zullen zijn op mensen met een HBO bachelor die al een poos gewerkt hebben en nu hun kennis willen verbreden.

Overigens hoef je niet heel erg bang te zijn dat de scheiding tussen WO en HBO helemaal wegvalt, om de doodeenvoudige reden dat maar 2% van de HBO'ers aangeeft een master te willen volgen, tegenover 98% van de WO'ers.

wat een lange post voor mijn doen
Ik verwacht voor mij master gewoon nog wel stufi te krijgen. Het is immers onderdeel van mijn vierjarig unicurriculum.

Het is te gek voor woorden dat er HBO-masters komen. Een master, vroeger doctoraal, behoort een inhoudelijke verdieping te zijn. Hoe kan dat nou op een HBO?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 16:19
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 21-11-2003 @ 17:00:
Het is te gek voor woorden dat er HBO-masters komen. Een master, vroeger doctoraal, behoort een inhoudelijke verdieping te zijn. Hoe kan dat nou op een HBO?
Precies. Een mastertitel is het equivalent van de vroegere mr., drs. en ir.-titels. Op HBO kon men voor de BaMa-invoering geen titels verkrijgen (behalve Ing. op de HTS). Waarom zouden HBO's dan nu ineens wél een mastertitel kunnen uitgeven, die immers gelijk staan aan de vroegere civiele titels? Mogen die HBO's dan zomaar ineens titels gaan uitdelen? I think not.

Met citaat reageren
Oud 21-11-2003, 16:44
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-11-2003 @ 17:19:
Precies. Een mastertitel is het equivalent van de vroegere mr., drs. en ir.-titels. Op HBO kon men voor de BaMa-invoering geen titels verkrijgen (behalve Ing. op de HTS). Waarom zouden HBO's dan nu ineens wél een mastertitel kunnen uitgeven, die immers gelijk staan aan de vroegere civiele titels? Mogen die HBO's dan zomaar ineens titels gaan uitdelen? I think not.

Misschien schaft Nijs de uni's ook nog wel even af gedurende dit kabinet. Dat zijn toch maar verouderde onwillige instellingen waar veel te veel geld verspild wordt. Iedereen moet maar genoegen nemen met zo'n op de praktijk gericht HBO-managersopleidinkje.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 14:26
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-11-2003 @ 17:19:

Nee, ei, die HBO titels staan niet gelijk aan de vroegere civiele titels... lees eens goed! Of leren jullie dat tegenwoordig niet meer op de uni doordat jullie zo bezig zijn met 'verdieping' van je lessen Overigens mochten sommige opleidingen naar ik meen wél titeltjes uitdelen (je zegt het zelf al: oa Ing. op de HTS en naar ik meen mag mijn stiefzus die PABO heeft gedaan ook iets voor haar naam zetten) maar het was idd niet gebruikelijk. Die HBO titels zijn volgens mij ook alleen maar ingevoerd om mee te kunnen doen met andere landen. Stelletje klojo's die dat bedacht heeft
Citaat:
NN schreef: Het is te gek voor woorden dat er HBO-masters komen. Een master, vroeger doctoraal, behoort een inhoudelijke verdieping te zijn. Hoe kan dat nou op een HBO?
Dat kan zeker wel. Na 4 jaar weet jij echt niet alles op je vakgebied! Bovendien vind ik dat er met de huidige manier van lesgeven zeker wel wat verdiept kan worden. (let op: ik praat nu over mijn eigen opleiding!) Ik krijg nu één vak 7 weken (7 lessen) en daarna sluit je het af. De vakken worden voortgezet in de volgende jaren, wat dus inhoudt dat je 28 lessen van één vak krijgt (4 x 7) en dat is nog vaak over één boek Dus die verdieping is best te realiseren En ja, ik ben het zelf ook niet met die onderwijsmanieren eens, ik leer echt geen drol daar

Maar goed, ging dit topic er niet over om met een P over te stappen naar de Uni en NIET over het verschil tussen HBO en WO masters? We dwalen af, mensen
Oud 23-11-2003, 15:33
NN
NN is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 23-11-2003 @ 15:26:
Overigens mochten sommige opleidingen naar ik meen wél titeltjes uitdelen (je zegt het zelf al: oa Ing. op de HTS en naar ik meen mag mijn stiefzus die PABO heeft gedaan ook iets voor haar naam zetten) maar het was idd niet gebruikelijk.
Maar goed, ging dit topic er niet over om met een P over te stappen naar de Uni en NIET over het verschil tussen HBO en WO masters? We dwalen af, mensen
T.a.v. je stiefzus, zij mag zich juf noemen.
T.a.v. je opmerking over de discussie, die dwaalt inderdaad een beetje af.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 20:38
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
NN schreef op 23-11-2003 @ 16:33:
T.a.v. je stiefzus, zij mag zich juf noemen.
Nee, ze mag echt iets voor d'r naam zetten iets wat er wel idd aan refereert dat ze juf is ja Vragen zal alleen moeilijk gaan, omdat ze nu niet kan praten (kaakoperatie)
Oud 23-11-2003, 21:51
Verwijderd
Mijn vriend is universitair docent bedrijfseconomie en ziet in het eerste jaar echt geen verschil in mensen die van het VWO komen en mensen die beginnen met een HBO-P als achtergrond. Waar hij wél verschil zit, zij mensen die met een HBO-diploma instromen in de Master; die mensen halen het vaak ook niet omdat ze veel vaardigheden missen.

Mijn vriend zegt dus ook dat wanneer het je op het HBO in het eerste jaar goed afgaat (dus geen 6 gemiddeld, maar hoger) dan kan je het eerste jaar economie op het WO ook aan; maar instromen met een HBO-diploma is veel moeilijker. Ook zegt hij dat cijfers over het falen van HBO-studenten in het WO zijn gebasseerd op mensen die instromen en dus níet in het eerste jaar beginnen. Overigens houden universiteiten over het algemeen niet van HBO instromers, HBO'ers die gewoon in het eerste jaar beginnen zijn geen probleem... volgens mijn vriend dan.

Zelf ben ik nu ook eerste jaars HBO en ik vind het veel te makkelijk; ik heb een jaar VWO thuis gedaan, van de 7 vakken heb ik er 5 gehaald, die andere twee dus niet, maar ik ben er ongelofelijk blij mee Ik ben van plan om wanneer ik dit jaar mijn P haal, ik graag naar het WO wil, ik geloof ik zeker dat ik het ga halen; men zus doet op het WO een vergelijkbare studie die ik dus wil gaan volgen en dat kan ik echt heel goed volgen. Overigens heb ik wiskunde A op VWO-os niveau, dus wat dat betreft kan ik aan veel alfa-studies wel beginnen met mijn HBO-P tegen die tijd (vaak eisen ze dus wiskunde op VWO niveau).
Als ik jou was zou ik eens contact opnemen met de universiteit van jouw keuze en je vraag daar voorleggen; die mensen kunnen je vertellen of ze in HBO-studenten die in het eerste jaar beginnen vertrouwen hebben.

Laatst gewijzigd op 23-11-2003 om 21:55.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2003, 14:55
NN
NN is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 23-11-2003 @ 21:38:
Nee, ze mag echt iets voor d'r naam zetten iets wat er wel idd aan refereert dat ze juf is ja Vragen zal alleen moeilijk gaan, omdat ze nu niet kan praten (kaakoperatie)
Kan ze het niet even op papier zetten voor je?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 12:35
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
NN schreef op 24-11-2003 @ 15:55:
Kan ze het niet even op papier zetten voor je?
Ze ligt in het ziekenhuis dus ze heeft wel even wat anders aan d'r hoofd
Reageren

Regels voor berichten