Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ontopic:Ik word zo gigantisch moe van zulke discussies Wat veel atheneumleerlingen vergeten, is dat het gymnasium veel langer bestaat dan het atheneum. Vroeger was het de enige mogelijkheid om naar de universiteit te gaan. Zoals je wellicht weet, is de voorloper van het atheneum het HBS (Hoger Burger School) en verschilde dat wel degelijk meer. Maar wat boeit het toch wat andere doen en wat hun motivatie is. Ik doe het gymnasium en dat is mijn keuze die waar een ander NIETS mee te maken heeft. Ik zit in de vijfde in een klas van nu 28 leerlingen, waarvan er 7 nog het gymnasium doen. Wij zijn absoluut niet dommer. Meer dan de helft dreigt te blijven zitten, maar geen enkel gymnasiastje. Dus hoezo dom.... Een beetje meer algemene ontwikkeling kan echt geen kwaad. Net zo min als wat meer respect voor je klasgenoten.
|
![]() |
Ik leg het even uit:
Vroeger, lang geleden, in een ver land... Was het zo dat er op de universiteiten in ons mooie kleine landje les werd gegeven in de taal Latijn. Je kon dan ook alleen maar in aanmerking komen voor een universitaire studie als je de Latijnse taal beheerste. En voilá, daar was het gymnasium. Later werd echter ingezien dat er ook best in een andere taal, bijvoorbeeld de moedertaal, gedoceerd kon worden. Zo geschiedde. Maar... wat te doen met het latijn? Van hogerhand werd toen besloten dat het volgende zou gebeuren: het gymnasium zou onveranderd blijven, latijn zou in het pakket blijven. Daarnaast werd de opleiding atheneum (alias vwo) geschapen. Dit is dezelfde opleiding als het gymnasium, op het latijn na, dat wordt op het atheneum niet gegeven. Aldus geschiedde en ze leefden allemaal nog lang en gelukkig. (afgezien van een aantal mensen die hier een onwíjs punt van maken)
|
Verwijderd
|
Nou, je kunt wel voorzichtig zeggen dat er een verschil is tussen gymnasiasten en 'gewone' atheneumleerlingen. De gymnasiasten laten zich er iets vaker op voorstaan en hebben vaak ook een wat 'betere' achtergrond. Ze zijn vaak ook gemotiveerder wat samenhangt met het feit dat je Latijn en Grieks alleen goed kunt/moet doen als je er echt gemotiveerd voor bent.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
en in de eerste tot en met de derde had je bij ons gewoon een ander vak niet of minder
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Overigens heb je in de 1e latijn, in de 2e en 3e latijn en grieks, en in de 4e, 5e en 6e latijn of grieks, afhankelijk van wat je kiest. Zo'n 75% kiest latijn, 20% kiest grieks en 5% kiest allebei.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Wat veel mensen denken, maar wat niet zo is. Allure | 403 | 28-01-2010 14:54 | |
Verhalen & Gedichten |
lief dagboek xDifferent | 5 | 07-12-2006 19:48 | |
Verhalen & Gedichten |
Mijn levensverhaal Verwijderd | 13 | 08-04-2005 20:28 | |
Liefde & Relatie |
Bang mn broertje kwijt te raken aan ADHD Verwijderd | 21 | 30-06-2004 17:27 | |
Psychologie |
Samenvatting Sweet_Hadar | 3 | 14-01-2004 17:22 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Krijg de kanker: Nederland! Fellaci | 30 | 28-01-2002 14:22 |