Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2002, 20:21
Oen
Oen is offline
Beetje vreemd ik zit nu in de 5e van vwo (atheneum) en er zitten ook wat gymnasiasten in mijn klas het enige verschil (naast het feit dat ze gewoon veel dommer zijn) is dat ze een vak meer hebben, en dat is latijn. En dan vinden ze zichzelf zoveel beter, daarom heeft het een andere naam?? Beetje vreemd vind ik zelf. En nu met de 2e fase zit latijn zelfs als een vak in het keuze deel. (wel moet je dat nemen anders heet je een atheneumner).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2002, 20:34
Requiem II
Requiem II is offline
Volgens mij doe je alleen gymnasium met grieks EN latijn, maar goed.

Ja, beetje onzin vind ik ook verder, dat onderscheid dat wordt gemaakt. Het is een stukje meer werk, maar qua intelligentie zal het vaak niet uitmaken.

Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 20:37
PV
PV is offline
volgens mij was het vroeger veel verdeelder, had je aparte gymnasiumscholen enzo.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 21:34
Verwijderd
nee, officieel krijg je geloof ik gewoon een gymnasiumdiploma als je vwo + latijn OF grieks hebt. op echte gymnasia doe je natuurlijk wel wat meer: latijn en grieks, maar goed, in de 4e heb je nog maar 1 van de 2.

even terugkomend op Oen: kvind het een beetje jammer dat je zo praat over gymnasiasten: volgens mij komt dat eerder voort uit jaloezie omdat zij wel een klassieke taal (die overigens veel tijd kost) aan hun lijst kunnen toevoegen, en jij niet. ik wil niet doen alsof gymnasium zoveel beter is, maar uit de statistieken blijkt wel dat gymnasiasten vaker meteen hun studie afmaken, en dus ook zeker niet dommer zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 21:56
Oen
Oen is offline
Nou ja zeg, ik heb niks tegen zo'n mensen, zeg alleen dat ik ze dommer vind dan mij en dat is dan ook vrijwel iedereen die geen N&T doet in mijn ogen
Verder vind ik hun arrogante gedrag maar niks (*Hoor wie het zegt*).

FF weer ontopic, Ja ik heb wat tegen ze, en ja ik zou ook wel een klasieke taal willen doen, maar dit alleen omdat ik alles zou willen (sowwy maar een grote interesse). Verder vind ik het gewoon raar dat ze een andere naam hebben. En als ik heul eerlijk ben moet ik toch toegeven dat de gymnasiasten dommer zijn dan mij, op de belangrijke gebieden. Ook kan ik nooit goed met ze opschieten, omdat er toch een eigendunk in zit die er steeds weer naar boven komt. Zelf ben ik blij dat ik geen gym gekozen heb want nu kan ik me concentreren op de vakken.

Met citaat reageren
Oud 09-03-2002, 23:11
Jamie
Jamie is offline
omdat het voor mongolen is...
Oud 10-03-2002, 00:07
Balance
Balance is offline
Citaat:
Jamie schreef:
omdat het voor mongolen is...
gelukkig zegt je reactie al genoeg over jouw verstand!

ontopic: er zijn nog steeds gymnasium-scholen of hoe je die ook moet noemen.
kvind gymnasiasten niet dommer of slimmer als andere leerlingen en ik denk dat het onderscheid gewoon gemaakt is omdat het vroeger wel wat uitmaakte of je een klassieke taal had gedaan of niet.. klassieke talen gaven vroeger ook status enzo...
maar ja, op zich: havo en vwo scheelt qua vakken ook maar weinig, alleen doet havo (veel dezelfde) vakken in 2 jaar ipv 3 jaar

Oud 10-03-2002, 00:16
Jamie
Jamie is offline
Citaat:
linda85 schreef:
gelukkig zegt je reactie al genoeg over jouw verstand!
Tis ook al zo laat he...
Oud 10-03-2002, 00:37
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Oen schreef:
Nou ja zeg, ik heb niks tegen zo'n mensen, zeg alleen dat ik ze dommer vind dan mij en
Dommer dan MIJ?
Oud 10-03-2002, 00:38
Jamie
Jamie is offline
Is het dan toch dommer als mij ???

[Dit bericht is aangepast door Jamie (10-03-2002).]
Oud 10-03-2002, 11:24
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
Jamie schreef:
Is het dan toch dommer als mij ???

[Dit bericht is aangepast door Jamie (10-03-2002).]
Dommer dan ik

Ontopic:Ik word zo gigantisch moe van zulke discussies
Wat veel atheneumleerlingen vergeten, is dat het gymnasium veel langer bestaat dan het atheneum. Vroeger was het de enige mogelijkheid om naar de universiteit te gaan.
Zoals je wellicht weet, is de voorloper van het atheneum het HBS (Hoger Burger School) en verschilde dat wel degelijk meer.
Maar wat boeit het toch wat andere doen en wat hun motivatie is.

Ik doe het gymnasium en dat is mijn keuze die waar een ander NIETS mee te maken heeft. Ik zit in de vijfde in een klas van nu 28 leerlingen, waarvan er 7 nog het gymnasium doen. Wij zijn absoluut niet dommer. Meer dan de helft dreigt te blijven zitten, maar geen enkel gymnasiastje. Dus hoezo dom....

Een beetje meer algemene ontwikkeling kan echt geen kwaad. Net zo min als wat meer respect voor je klasgenoten.
Oud 10-03-2002, 13:18
Oen
Oen is offline
Nou bij mij in mijn klas blijven juist de Gymnasiasten zitten. Verder zeg ik niet dat ze allemaal dom zijn alleen die bij mij uit mijn klas, op een enkele na dan.
Ook heb ik veel respect voor ze, toch kan ik ze dom vinden.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2002, 15:28
Bird
Bird is offline
Ik leg het even uit:

Vroeger, lang geleden, in een ver land...
Was het zo dat er op de universiteiten in ons mooie kleine landje les werd gegeven in de taal Latijn. Je kon dan ook alleen maar in aanmerking komen voor een universitaire studie als je de Latijnse taal beheerste. En voilá, daar was het gymnasium.

Later werd echter ingezien dat er ook best in een andere taal, bijvoorbeeld de moedertaal, gedoceerd kon worden. Zo geschiedde. Maar... wat te doen met het latijn? Van hogerhand werd toen besloten dat het volgende zou gebeuren: het gymnasium zou onveranderd blijven, latijn zou in het pakket blijven. Daarnaast werd de opleiding atheneum (alias vwo) geschapen. Dit is dezelfde opleiding als het gymnasium, op het latijn na, dat wordt op het atheneum niet gegeven.

Aldus geschiedde en ze leefden allemaal nog lang en gelukkig. (afgezien van een aantal mensen die hier een onwíjs punt van maken)
Oud 11-03-2002, 16:37
Verwijderd
Nou, je kunt wel voorzichtig zeggen dat er een verschil is tussen gymnasiasten en 'gewone' atheneumleerlingen. De gymnasiasten laten zich er iets vaker op voorstaan en hebben vaak ook een wat 'betere' achtergrond. Ze zijn vaak ook gemotiveerder wat samenhangt met het feit dat je Latijn en Grieks alleen goed kunt/moet doen als je er echt gemotiveerd voor bent.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2002, 19:03
Bird
Bird is offline
Citaat:
nare man schreef:
Nou, je kunt wel voorzichtig zeggen dat er een verschil is tussen gymnasiasten en 'gewone' atheneumleerlingen. De gymnasiasten laten zich er iets vaker op voorstaan en hebben vaak ook een wat 'betere' achtergrond. Ze zijn vaak ook gemotiveerder wat samenhangt met het feit dat je Latijn en Grieks alleen goed kunt/moet doen als je er echt gemotiveerd voor bent.
Ik ben het (ik geloof voor het eerst) niet met je eens. Waarom zou een vwo'er minder gemotiveerd zijn? Ik had ook gym kunnen doen, maar omdat ik daarvoor naar de stad zou moeten op 11-jarige leeftijd (ik kom uit een dorp) was dat niet zo'n succes, dus dan maar vwo. Ik was (ben) alleen niet minder gemotiveerd...
Oud 11-03-2002, 19:59
Balance
Balance is offline
Citaat:
J@SPER schreef:
Omdat een Gymnasiast vanaf de 1e (of 2e) 2 extra vakken (grieks en latijn dus), vanaf de 4e 1 of 2 vakken, heeft, je moet er gewoon harder voor werken, en een leerling die er in de brgugklas al voor kiest, wil er voor werken, en is dus gemotiveerder.
is niet waar hoor, latijn of grieks gaat voor een ander vak in de plaats.. het gaat tegenwoordig met SLU's...! dus je hoeft gewoon minder andere vakken in je vrije deel te kiezen en je mag één taal minder doen (bij ons op school dan) wat betreft frans en duits
en in de eerste tot en met de derde had je bij ons gewoon een ander vak niet of minder
Oud 11-03-2002, 20:58
Oen
Oen is offline
Ik begin onderhand een beetje te snappen waarom.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2002, 21:52
Verwijderd
even een vraagje tussendoor: hoeveel uur hebben de atheneum-leerlingen uit de 4e hier per week wiskunde, natuurkunde en scheikunde?

ikzelf: 2, 2, 2.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2002, 17:58
Verwijderd
dat doet er niet toe, omdat ik het over de 4e heb, dus alleen Na1, Sk1, WB1.

maar goed, voor de liefhebber, ik doe NT
Met citaat reageren
Oud 12-03-2002, 18:53
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
steventenhave schreef:
even een vraagje tussendoor: hoeveel uur hebben de atheneum-leerlingen uit de 4e hier per week wiskunde, natuurkunde en scheikunde?

ikzelf: 2, 2, 2.
Dit zegt niet zo veel, want sommige mensen (zoals ik) hebben het jaar verdeeld in periodes. Ik zit op atheneum, NG, en heb 4 van de 6 periodes wiskunde en biologie: 3 keer in de week, en 3 periodes natuurkunde en scheikunde: ook 3 keer in de week.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2002, 10:14
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ze zijn vaak ook gemotiveerder wat samenhangt met het feit dat je Latijn en Grieks alleen goed kunt/moet doen als je er echt gemotiveerd voor bent.
Ik zit in 5 gymnasium (Praedinius Gymnasium Groningen), en ik kan nou niet zeggen dat men bij Latijn erg gemotiveerd is als ik zo eens rondkijk

Overigens heb je in de 1e latijn, in de 2e en 3e latijn en grieks, en in de 4e, 5e en 6e latijn of grieks, afhankelijk van wat je kiest. Zo'n 75% kiest latijn, 20% kiest grieks en 5% kiest allebei.
Reageren

Regels voor berichten