Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik doe gewoon wat ik voel te moeten doen en probeer mij zo min mogelijk te laten leiden door iets wat wij de maatschappij schijnen te noemen. Dus niet enerzijds, dat ik erin meega, maar ook niet anderzijds, dat ik me er tegen afzet.
Ik ben bijvoorbeeld veganist, heb geen vrienden, ga niet uit, wil de wereld verbeteren, vind mijn eigen geluk minderwaardig aan het geluk van meerdere anderen, luister geen populaire muziek, drink niet, rook niet, doe niet aan drugs en overmatige seks. Gewoon omdat ik dat zo wil. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Jongeren hebben echt nog wel idealen, maar die zijn gewoon naar een andere aard dan die van vroeger.
Vroeger waren de idealen van de meeste jongeren gericht op het collectief: de maatschappij als geheel moest veranderen, zelfs de hele wereld moest veranderen. Dat was in de tijd van de Viëtnam-oorlog en dergelijke. Zo gek was het niet dat de jongerenbewegingen daar tegen in actie kwamen, de tijd was er rijp voor. Tegenwoordig is de maatschappij veel individualistischer geworden, maar dat wil niet zeggen dat jongeren geen idealen meer hebben. Ze zijn alleen niet meer gericht op het collectief, maar op de eigen persoon. |
![]() |
|
ik denk dat idealen tegenwoordig ook minder worden uitgedragen dan vroeger, maar dat ze er nog wel zijn...
vroeger had men ook iets collectiefs om zich tegenaf te zetten: 'foute' ouders bijvoorbeeld, die passief de oorlog om zich heen hadden gadegeslagen (volgens de visie van hun kinderen that is ![]() ik denk dat het te bestrijden onrecht tegenwoordig wellicht abstracter is geworden....
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
omdat we egoistisch zijn, omdat we enkel en alleen maar het beste voor ons zelf willen, en ach boeit het nou dat de buurman nauwelijks aan eten kan komen. De rest is niet van belang zolang we zelf maar een mooie auto voor de deur hebben, een goed salaris hebben, 2 keer per jaar op vakantie kunnen, iedere maand een middag uitgebreid winkelen. Ow walgelijk.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik vind het voor mijzelf ook het beste me daarvoor in te zetten. Al wist ik bij voorbaat dat het niet ging helpen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
die mensen hebben nog nooit gehoord van verelendung en zijn dus nie bang voor revolutie houdende arbeiders ![]() ![]()
|
Ik ben dagelijks met mijn ideaal bezig.
een Vrij Molukken. de laatste keer echt actief naar buiten toe was een demonstratie door Amsterdam met daarna een manifestatie en dodenherdenking op de Dam, dit was op 18 januari jl. Maar voorderest ben ik vele andere manieren hiermee bezig. Daarnaast heb ik niet echt andere idealen. |
![]() |
||
Citaat:
(en vraagje, kun je ook nog normale woordengebruiken of is dat onmogelijk ?? )
|
ik ben niet actief bezig met de wereld te verbeteren.
ik zou niet weten waar ik me bij aan zou moeten sluiten. bovendien is er niet meer zoiets waar we echt allemaal voor of tegen zijn. niet eens een hele grote groep (lijkt mij). de meningen zijn zo ontzettend verdeeld. Waar moeten we met zn allen tegen strijden dan? een meerderheid "voor" is lastig te vinden hoor
|
Ik heb genoeg om naar te streven, om de wereld te veranderen. Daar ben ik dan ook veel mee bezig.
Het lijkt me heerlijk om full-time activist te zijn, maar op dit moment gaat dat niet (school). Ik ben tegen de consumptie van dieren, dus eet ik veganistisch. Ik ben tegen zinloze leegstand van huizen dus kraak ik. Ik ben tegen de oorlog tegen Irak dus ga ik de 15de naar de dam om te demonstreren. Maar ook doe ik aan kleinere initatieven mee, zoals koken in een kraakcafeetje, 3 Eur. voor een complete vega maaltijd waar dus bijna iedereen kan komen eten. En om de week op zondag koken we en delen we op straat dat eten uit, wat weggegooid wordt bij markten en winkels maar wat gewoon nog goed is. En verder consumeer ik zo weinig mogelijk van grote winkels en multinationals, probeer zo natuurvriendelijk met de wereld om te gaan (voor zover dat gaat in een land als Nederland)... Het ergste vind ik mensen die, als ik bijvoorbeeld vertel over dingen waar ik mee bezig ben, het er best mee eens zijn. "Wat goed dat je dat doet". Maar verder passief op de bank zitten, niks doen en lopen zeiken over hoe slecht het wel niet gaat met de wereld, hoe stom Amerika wel niet is. DOE dan wat.... |
![]() |
|
Ik ben veel te laks in dat soort dingen. Iedereen zou bijvoorbeeld de Mc Donalds en Burger King moeten boycotten, (denk aan de tonnen afval dat zo'n bedrijf wereldwijd per dag produceert)
Maar als ik erge honger heb en ik loop langs zo'n ding, dat is de kans groot dat ik een kwartier later zit te genieten van een welverdiende whopper. En om even antwoord te geven op de topicstarter: Die individualisering zal er wel wat mee te maken hebben, maar we zijn ook verwend. We hoeven ons nauwelijks meer in te spannen als we iets willen. Ik denk dat we met z'n allen heel erg lui aan het worden zijn. En onverschillig en ongeinteresseerd. |
![]() |
||
Citaat:
Want ik denk dat het wel zin heeft. Er zijn namelijk ontzettend veel mensen die het niet eens zijn met de gang van zaken, de ongelijkheid. Als juist die mensen opstaan om mee te helpen.... En het hoeft helemaal niet radicaal te zijn wat je doet...Dat simpele voorbeeld van weggegegooid voedsel koken en uitdelen, is heel makkelijk, je bereikt er mensen mee. Je laat mensen er op een actieve manier over na denken...Ik vind dat je dan met iets heel goeds bezig, ook al is het nog zo klein.. http://www.foodnotbombs.nl |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar daardoor kan ik NU nog niet zo veel veranderen. Ik heb zeker idealen, maar die kan ik NU nog niet verwezenlijken. Als ik tijd had, zou ik wel dagelijks bezig zijn voor Amnesty, Vluchtelingenwerk of het WNF, maar die tijd heb ik nu gewoon niet. Bovendien moet je bij idealen niet alleen denken aan demonstraties tegen oorlog of iets dergelijks, het begint al bij kleine dingen, zoals anderen respecteren. Daarmee stel je tegenwoordig ook al een daad. |
![]() |
|
![]() |
Om heel heel eerlijk te zijn, doe ik niks, ik ben voor de consumptie van dieren, van mij mogen ze Irak plat bombaderen, en mijn greenpeace-lidmaatschap is ook allang opgezegd. Ik streef naar een Nederlands Nederland, van mij mogen ze de asielzoekers teruggooien en dat is mijn streven... maar nee..ik doe niks
![]()
Laatst gewijzigd op 03-02-2003 om 14:08. |
![]() |
|
*voelt zich ook uitermate slecht*
Ik ben het ook helemaal zat. En dan vooral de mentaliteit die de meeste mensen hebben. Ik ben er van overtuigd (net als Karl Marx), dat 'het goede' in de mens ooit zal overwinnen. Maar de meeste mensen denken gewoon helemaal niet na. Wat ze doen is om zich heen kijken, maar niet verder dan hun neus lang is, en constateren: Kijk! Ik heb het goed, dus het gaat goed. Hetzelfde zag ik bij de verkiezingen. Ik heb veel gepraat met mensen die CDA, VVD, LPF e.d. wouden gaan stemmen. Als je daar dan een tijdje mee gaat zitten praten, en ze redelijk laat nadenken dan kwam ik meestal tot de conclusie: hun ideeën liggen best in de buurt van GroenLinks en SP, als ze zich maar over dat egoïsme heen konden zetten. Ik zou mezelf niet meer recht aan kunnen kijken als ik > 1 miljoen euro op de bank heb staan terwijl er in Nederland (voor mijn part in de wereld) nog steeds mensen zijn die het velen malen minder hebben als ik. Maar ondanks dat: ik doe niets. Voornaamste reden: school. Ik heb er best vaak over nagedacht om er gewoon mee te kappen, en dan 'goede' dingen te gaan doen. Mensen die hulp nodig hebben, die hulp gewoon te bieden. Maar ik ben daar denk ik nog te jong voor, en ik denk dat ik later, met een goede opleiding, veel meer kan betekenen voor die mensen. Nu klinkt dit vast allemaal behoorlijk hypocriet maar behalve de kleine dingen (Amnesty steunen, Greenpeace lid zijn, WNF lid zijn, donaties geven en de daklozen krant kopen) kan ik voor mijn gevoel NOG weinig doen...
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ga zelf vrijwel altijd uit van de goede bedoelingen van mensen. Maar ik merk dat niet iedereen dat doet en vaak word ik ook teleurgesteld, maar dat is het risico dan maar. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Vertrouwen op de goedheid van de mens daar heb ik 1 woord voor: naief.
Ik ben tegen een massaconsumptie maatschappij maar zo links als de meesten hier zijn ben ik lang niet. Verder ben ik van mening dat vegetarisch worden en zulk soort dingen weinig verbeteren aan de maatschappij. Wil je de wereld echt verbeteren? Pleeg dan zelfmoord. |
![]() |
|
Ik denk dat er nog wel degelijk jongeren zijn die opkomen voor hun idealen, alleen niet zo in grotere mate, zoals je vroeger grote groepen provo's enzo had. Maar inderdaad: heel veel jongeren maken zich (lijkt het) niet meer zo druk om de maatschappij. Ze hebben zoiets van: als wij het maar goed hebben.
![]() Zelf ben ik lid van de SP en zit in mijn woonplaats in de kerngroep (sinds kort) en dat betekent dat we acties gaan voeren in en rond mijn dorp. ![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Tuurlijk alle beetjes helpen. Maar ik vraag me af als je met, laat ik zeggen zo'n 5000 man tegen een mogelijke oorlog in Irak gaat staan demonstreren in Den Haag, Amsterdam, voor mijn part in mn achtertuin of dat nut heeft. Als of er nog geluisterd wordt. Zoveel dingen zijn gewoon al vast gelegd of er nou een groepje kaaskoppen gaat staan demonstreren of niet..
of bekijk ik het nou weer te negatief..
||
Citaat:
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Blanke superieuriteit AsianDF | 500 | 06-01-2005 14:39 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoger straffen werkt wel. Verwijderd | 81 | 27-06-2004 20:12 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Zin van het leven. Krirby | 92 | 06-04-2004 14:12 | |
kerstofobie: IK HAAT KERST! frankzinnig | 71 | 30-03-2003 07:46 | |
Meer mensen die het thema voortplanting niet vinden boeien? Rerisen Phoenix | 30 | 16-02-2003 19:08 | |
ARTistiek |
Vorproefje: binnenkort in de winkels: Jantje zonder Reclame! Verwijderd | 3 | 05-09-2001 08:05 |