Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2003, 22:35
murwari
murwari is offline
Als bij het moment dat de pijn weerklonk
valt zij nu nederig neer
Als toen bij het baren de wereld schonk
voelt het lichaam geen leven meer

De man wacht bij de vrouw
vol ongeloof met tranen droog
verslagen nu zijn ogen geen vocht meer geven
Als toen hij vocht voor het leven

Toen als een warmhartig gevoel gestegen
verliep het dode wezen lege wegen
Toen als bij het afscheid voor een nacht
is het dat de morgen het kind ombracht

Laatst gewijzigd op 06-02-2003 om 22:40.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2003, 22:44
Iotje
Iotje is offline
ik.weet niks te zeggen!! tranen in me ogen en echt een heeeeeel mooi gedicht is dit!

zou je t misschien ook naar me kunnen mailen????
Oud 07-02-2003, 00:56
MazeMouse
MazeMouse is offline
*gepaste stilte*....
Oud 07-02-2003, 11:11
Lost-Ballos
Lost-Ballos is offline
Ik vind hem idd zelfz heeeel mooi... joah...

wat iotje zegt duhz...

^o_0\
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 12:23
Margriet
Margriet is offline
prachtig...echt heel erg mooi!!
Oud 09-02-2003, 15:11
aapiej
aapiej is offline
echt mooi,stilte....
Oud 09-02-2003, 19:51
Verwijderd
Beetje mijn posts aanpassen, hè?

'k vind hem, net als de rest, erg mooi. Maar wat me niet helemaal duidelijk is, wie sterft er nou? De vrouw, het kind of allebei? Of zie ik het te 'materieel'?

Citaat:
Dit stukje vind ik het 'minst mooi'. 'vol ongeloof met tranen droog', die zin vind ik niet kloppen oid...en 'als toen hij vocht voor het leven' is me iets te vaag.

Citaat:
Van dit snap ik de tweede regel niet helemaal...en de laatste twee regels vind ik het mooist.

Lijkt door het commentaar misschien dat ik het niet mooi of goed vind, maar das niet zo, 'k vraag me alleen wat dingen af ed.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 19:51
murwari
murwari is offline
Het onderstaande wordt het antwoord

Het gaat in principe om een geboorte die verloren is, de man heeft pijn en verdriet, de vrouw voelt zich verloren maar blijft eigenlijk leven ze is alleen mja hoe zeg je dat levenloos ofzo
Maar het kindµ sterft.

Vol ongeloof met tranen droog
Hier gaat het om de man die zijn kind ziet sterven, zijn vrouw ziet kapotgaan van verdriet en het nog niet echt beseft, het niet gelooft (ongeloof) en vanbinnen huilt hij al, maar dat is nog niet zichtbaar (tranen droog)

Daarna volgt een periode van huilen en vechten voor het leven van het kind, vechten tegen het lot. Maar dit wordt niet beschreven in het gedicht, het gedicht gaat meteen verder naar een tweede periode waar de man niet meer kan huilen. Niet meer omdat zijn ogen geen tranen meer hebben, hij is verloren en kan niet meer huilen als in die periode dat hij nog kon vechten..

Verliep duidt de verleden tijd aan, het kind is er niet meer...
Het is dood (dode wezen), en de wegen in het hiernamaals zijn voor het kind nog leeg...
Oud 09-02-2003, 20:06
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
murwari schreef:

1) Als bij het moment dat de pijn weerklonk
valt zij nu nederig neer

2) De man wacht bij de vrouw

3) Toen als een warmhartig gevoel gestegen
1) Ik vind het hier jammer dat je probeert abab te rijmen, hierdoor heb ik het gevoel dat er een beetje vreemd ritme ontstaat. Ook heb ik het gevoel dat de 1e zin niet een goede zin in. Misschien als je 'als' weglaat dat dat verdwijnt. Bij zin 3 mis ik een onderwerp...

2) Net als Leo, vind ik tranen droog niet zo mooi. Ik snap niet waarom de man vocht voor het leven en waarom hij niet huilde. Ook vind ik het jammer dat je 2x zoiets zegt... Eerst geen vocht uit ogen, daardoor tranen droog...

3) De 1e 2 zinnen hiervan snap ik ook niet echt. De laatste zinnen zinnen vind ik mooi gevonden. Het contrast nacht/morgen en dat het dan nog rijmt vind ik goed. Dit zijn de beste zinnen uit het gedicht.

Algemeen: Ik vind het niet zo'n mooi gedicht, het is me te vaag en je probeert dingen te moeilijk (voor mijn gevoel) te verwoorden. Verder het een beetje afstandelijk en mysterieus verwoorden vind ik leuk, idee staat me aan, maar het lukt je niet met dit gedicht het goed voor elkaar te krijgen. Sommige zinnen zijn mij te vaag, waardoor ik het niet genoeg snap en waardoor het effect verloren gaat en dat is jammer... Ook komt het door de rijm soms te geforceerd over...
Het gevoel daarentegen is duidelijk, alleen niet van wie het gevoel nou precies is...
Oud 09-02-2003, 21:15
murwari
murwari is offline
Citaat:
Gothic schreef:
1) Ik vind het hier jammer dat je probeert abab te rijmen, hierdoor heb ik het gevoel dat er een beetje vreemd ritme ontstaat. Ook heb ik het gevoel dat de 1e zin niet een goede zin in. Misschien als je 'als' weglaat dat dat verdwijnt. Bij zin 3 mis ik een onderwerp...
Het doel was niet een abab rijmschema te verkrijgen, dat lijkt misschien in de eerste strofe waar het zo is, maar dat kwam vrij spontaan (in hoeverre het volledig spontaan kan komen). De andere twee strofen wijken hier al vanaf en dus geen sprake meer van dergelijk rijmschema.. In tegendeel, elke strofe heeft een ander rijmschema, zo eindig ik met een aabb

De eerste zin is in principe geen 'foute' zin, misschien is hij niet goed omdat je het niet mooi vind, maar fout is hij niet (toch niet voor een dichterlijke schrijfstijl). Er wordt namelijk een vergelijking van een moment gemaakt, de als bij duidt deze vergelijking.

In 'zin' drie staat wel een onderwerp, hangt misschie af van hoe je het leest: Het gaat hier om een moment, namelijk het moment van baren. Ook weer van dit moment wordt een vergelijking gemaakt, het overige van deze 'zin' is 'de wereld schonk' en neem dat als zinsdeel en daar heb je je onderwerp...

Citaat:
Gothic schreef:
2) Net als Leo, vind ik tranen droog niet zo mooi. Ik snap niet waarom de man vocht voor het leven en waarom hij niet huilde. Ook vind ik het jammer dat je 2x zoiets zegt... Eerst geen vocht uit ogen, daardoor tranen droog...
Zoals eerder uitgelegd, de man vocht niet voor een eigen leven maar probeerde te vechten voor het leven van zijn kind. Geen vocht uit de ogen, en tranen droog is een overgang in gevoel, eerst niet huilen, daarna wel huilen in gevoelswaarde maar het niet kunnen uiten in tranen.

Citaat:
Gothic schreef:
3) De 1e 2 zinnen hiervan snap ik ook niet echt. De laatste zinnen zinnen vind ik mooi gevonden. Het contrast nacht/morgen en dat het dan nog rijmt vind ik goed. Dit zijn de beste zinnen uit het gedicht.
Die 'zinnen' heb ik ook al eerder uitgelegd.

Citaat:
Gothic schreef:
Algemeen: Ik vind het niet zo'n mooi gedicht, het is me te vaag en je probeert dingen te moeilijk (voor mijn gevoel) te verwoorden. Verder het een beetje afstandelijk en mysterieus verwoorden vind ik leuk, idee staat me aan, maar het lukt je niet met dit gedicht het goed voor elkaar te krijgen. Sommige zinnen zijn mij te vaag, waardoor ik het niet genoeg snap en waardoor het effect verloren gaat en dat is jammer... Ook komt het door de rijm soms te geforceerd over...
Het gevoel daarentegen is duidelijk, alleen niet van wie het gevoel nou precies is...
Ik gebruik niet de duidelijke taal en beeld die ik vaak terug vind in jouw gedichten, ik kan echter niet beweren dat ik hier niet over nadenk. Hoewel het wel een ander denken is dan bij een wiskundig vraagstuk. Ik spreek niet over puzzelen maar de woorden die ik tot me laat komen in een beeld te vormen dat een gevoel weergeeft. Niet alle gedichten moeten duidelijk zijn om mooi te zijn, je moet de tijd nemen en de kans laten om een eigen interpretatie te doen ontstaan Btw het gevoel is niet van een bepaalde persoon, het is een schrijver waarvoor de situatie gekend is, en een sfeer rond de gebeurtenis weergeeft.
Oud 10-02-2003, 07:51
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
murwari schreef:
Die 'zinnen' heb ik ook al eerder uitgelegd.
Ja, 14 min ofzo voor mijn reply. Toen was ik waarschijnlijk al bezig met schrijven, alleen gaat het bij mij nooit zo snel omdat ik er over nadenk en omdat ik nog andere dingen (msn) tegelijk doe, dus dat had ik nog niet gezien toen...

(ik reageer later wel uitgebreider, nu weinig tijd)
Oud 10-02-2003, 08:17
berteltje
berteltje is offline
Kan ik bijna nog iets anders doen dan me bij de bovenstaande reply's aansluiten. Top gedicht....
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 11:45
Evito
Evito is offline
Citaat:
murwari schreef:
Als bij het moment dat de pijn weerklonk
valt zij nu nederig neer

Ik vind hem niet zo goed. Het ritme bevat enkele schoonheidsfoutjes, het loopt niet altijd prettig. Ook bevat je gedicht taalfouten, zoals: 'het moment, dat' moet zijn 'het moment, waarop', en de derde zin van strofe één heeft geen onderwerp. De rijm is strofe twee is heel anders dan die in strofe één en dat is heel storend. Ook regel één van strofe drie heeft geen onderwerp.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 16:53
murwari
murwari is offline
Citaat:
Evito schreef:
Ik vind hem niet zo goed. Het ritme bevat enkele schoonheidsfoutjes, het loopt niet altijd prettig. Ook bevat je gedicht taalfouten, zoals: 'het moment, dat' moet zijn 'het moment, waarop', en de derde zin van strofe één heeft geen onderwerp. De rijm is strofe twee is heel anders dan die in strofe één en dat is heel storend. Ook regel één van strofe drie heeft geen onderwerp.
In regel een staat wél een onderwerp, namelijk de wereld. Neem het zinsgedeelte 'de wereld schonk', dan haal je daar een onderwerp uit, toch? In mijn gedicht komt er enkel een tijdsbepaling/vergelijking bij... Namelijk 'toen, net zoals bij het baren, schonk de wereld'... Alleen heb ik me niet geheel vastgegrepen aan een dagelijkse structuur en een beetje gespeeld,.. dit had ik eerder al uitgelegd dacht ik

In de eerste regel van de derde strofe staat nog geen onderwerp neen, inderdaad.. Maar die 'zin' gaat verder op de tweede regel en daar vind je je onderwerp dat je blijkbaar zo graag hebt

De rijm heb ik spontaan laten komen, dus niet met een echte structuur, waarschijnlijk daarom dat hij zo wisseld en begrijpelijk dat hij voor sommigen stoort
Oud 10-02-2003, 16:57
bumblebee
bumblebee is offline
Sterk gedicht! Ik vind het wel een beetje hard gebracht, maar misschien heb je dat wel zo bedoeld.

Het zinnetje " de man wacht bij de vrouw " vind ik eigenlijk iets te "gewoontjes" voor dit gedicht.
Oud 10-02-2003, 17:02
murwari
murwari is offline
Citaat:
bumblebee schreef:
Sterk gedicht! Ik vind het wel een beetje hard gebracht, maar misschien heb je dat wel zo bedoeld.

Het zinnetje " de man wacht bij de vrouw " vind ik eigenlijk iets te "gewoontjes" voor dit gedicht.
Maar hij schept wel meteen een beeld bij het gedicht had ik persoonlijk het idee.. Zie je het niet als je die zin leest, een jonge man vol van bliijdschap maar dan toch ook weer niet omwille van wat er aan het gebeuren is, de paniek van de man die zijn vrouw ziet lijden, die zijn kind ziet sterven..

Maar ach misschien heb je inderdaad wel gelijk
Oud 10-02-2003, 19:14
Verwijderd
vind 'm mooi...

elke strofe heeft inderdaad een ander rijmschema, een abab, een abcc en een aabb, en ook heeft elke strofe een ander metrum, de eerste een __^__^, de tweede een _^_^, de derde een ^_^_
Ik vind dit niet storend, het is juist wel verfrissend, zorgt voor wat afwisseling...
en ook je vaagheid is goed... als het te duidelijk wordt is het geen gedicht meer

wat Gothic en Evito zeggen, dat er niet in elke regel een onderwerp voorkomt, begrijp ik niet helemaal. Moet in een gedicht dan elke regel een aparte zin vormen waar alles in zit? je kunt een zin toch over meerdere regels zetten of helemaal geen zinnen maken?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 20:46
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
sarahbressers schreef:
wat Gothic en Evito zeggen, dat er niet in elke regel een onderwerp voorkomt, begrijp ik niet helemaal. Moet in een gedicht dan elke regel een aparte zin vormen waar alles in zit? je kunt een zin toch over meerdere regels zetten of helemaal geen zinnen maken?
Het moet niet per se, je moet het zelf weten natuurlijk, maar ik vind het niet mooi klinken, ik vermoed dat het metrum mede daardoor minder loopt, voor mijzelf leest het minder, omdat ik dan moet nadenken... Het is gewoon persoonlijk en ik geef gewoon mijn mening over hoe het overkomt en wat ik erbij voel en vind
Reageren

Regels voor berichten