Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2003, 17:16
iamre18
iamre18 is offline
In mijn luchtig dromenbos,
geuren spelend kleuren naar
mijn kindertijd, weer even aangeraakt;

Van slootje springen hand in hand
en glinstersteentjes in een plastic bakje
Takjes gooien aan de waterkant
en beukenootjes in een zakje.

Laatst gewijzigd op 12-02-2003 om 15:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2003, 17:44
Verwijderd
Citaat:
iamre18 schreef:
mijn kindertijd, weer even aangeraakt;
Tweede regel kan ik niet helemaal volgen.

Citaat:
Van, slootje springen hand in hand
Takjes gooien aan de waterkant
en beukenootjes in een plastic zakje.
Je begint met 'van', maar er komt geen 'tot'...en volgens mij hoort dat toch min of meer wel samen. Misschien bedoel je het anders, maar ik verwachtte die 'tot' wel min of meer...niet in de zin van voorspelbaar.

Verder vind ik het wel een mooi (en herkenbaar) gedicht.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 17:54
Verwijderd
Ben het helemaal met Leonoor eens, zeker wat betreft dat 'van-tot'. Ik las het, en wachtte ook totdat er een 'tot' zou komen. Het loopt zonder dat een beetje..Alsof het onaf is. Het lijkt alsof je de eerste twee strofes van een gedicht hebt geschreven en nog niet bent toegekomen aan de afsluiting.

Hoewel je gedicht lief en onschuldig overkomt, zit er voor mij geen herkenning in. Waarschijnlijk omdat ik nooit ging slootje springen, glinstersteentjes (?) verzamelen en maar zelden beukennootjes ging zoeken. (Behalve die ene keer dat ik het wel deed en zonder beukennootjes thuis kwam omdat ik ze allemaal al had opgegeten)

Mooi, maar niet super.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 20:21
berteltje
berteltje is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Tweede regel kan ik niet helemaal volgen.

Je begint met 'van', maar er komt geen 'tot'...en volgens mij hoort dat toch min of meer wel samen. Misschien bedoel je het anders, maar ik verwachtte die 'tot' wel min of meer...niet in de zin van voorspelbaar.

Verder vind ik het wel een mooi (en herkenbaar) gedicht.
Hier kan ik het ook mee eens zijn ...

Je schrijft de laatste tijd veel over vroeger (kindertijd) of vergis ik me daar nou in? Speciale reden?

Liefs Kimry
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 08:16
iamre18
iamre18 is offline
Grappig, dat het jullie stoort w.b.t. van/of, want het is geen woordje die ik in het gedicht wou of wil.
Ik bedoel het denk ik anders, of ik heb het gewoon heel anders in mijn hoofd zitten?.
Die van staat er meer in de zin van: "het ging van..... en...... etc">dat klinkt misschien wat vaag in de oren, ik weet ook niet hoe ik het anders moet uitleggen.
Ik snap overigens wel, dat jullie dat woordje of er in zouden willen horen, maar dat is niet mijn bedoeling in het gedicht....
Overigens klinkt dat niet eens zo gek, het woordje "of" er in:

mijn kindertijd, weer even aangeraakt:

Van slootje springen hand in hand
Of takjes gooien aan de waterkant
en beukenootjes in een zakje.(2 x plastic is niet mooi)

Kimry: Ik heb niet het idee dat ik de laatste tijd veel heb geschreven over mijn kindertijd/ vroeger>Voorbeelden?
Oud 12-02-2003, 08:20
Anne
Anne is offline
Het lijkt niet af...

De eerste strofe vind ik een beetje vaag, de tweede strofe is heel goed en beeldend, mooi!

Oud 12-02-2003, 15:04
iamre18
iamre18 is offline
Citaat:
calista schreef:
Met Anne's 1e opmerking ben ik het eens, het lijkt niet af. Maar wat de 2e betreft denk ik juist het omgekeerde. De eerste strofe vind ik mooi, en duidelijk jou stijl, en de 2e vind ik iets minder. (Die herhaling van plastic heb je gelukkig al weggehaald) Ik snap wel dat je een voorbeeld probeert te geven/ een beeld probeert te schetsen, maar op de een of andere manier komt het bij mij te duidelijk, te letterlijk over. In jou gedichten klinkt vaak magie of mysterie of zoiets, en dat vind ik juist zo mooi, en in deze strofe vind ik dat niet...(in de 1e wel).
Ik miste niet het woord tot, ik lees wat dat betreft de zin hetzelfde als jij denk ik, en ik denk dat dat voor meer mensen nu ook duidelijker is nu je de komma weggehaald hebt na 'van'.

Liefs, Calista
Het niet af lijken; voor mijn geval is ie wel af, wat is er precies niet af aan?.
Die 2e strofe is idd erg duidelijk/letterlijk, was ook een beetje mijn bedoeling. Strofe 1 en 2 zijn eigenlijk wat in tegenstelling wat betreft stijl.>maar voor jou had het beter in de stijl kunnen blijven van strofe 1?
Grappig dat jij die 'tot' ook niet mist, ben ik i.g. niet de enige
Oud 12-02-2003, 17:39
Verwijderd
Nu je het uitgelegd hebt (en idd denk ik ook wel doordat die komma nu weg is), klinkt het ook wel...die 'of' er in vind ik niet mooi staan, zonder 'of' vind ik het iig mooier.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 19:08
Secreet
Secreet is offline
i heb het commentaar niet gelezen omdat ik liever zelf oordeel zonder invloeden...dus als ik iets dubbel zeg spijt me dat alvast, het is compleet mijn eigen mening: en ik vind eht prachtig.
Je gedicht op zich zit wat simpel in elkaar maar leest heerlijk weg en bij het einde kreg ik hetzelfde gevoel als jij gehad moet hebben denk ik...even onbezorgd zijn als een kind, ook al gaat het om dingen die op zich niets uitmaken...ik vind het mooi omdat er een realistische maar toch ook erg dromerige smaak aanzit en je brengt duidelijk over wat je bedoeld en voelt...
Oud 13-02-2003, 20:13
Just Johan
Just Johan is offline
Ik krijg hem in m'n hoofd alleen kloppend als ik er stiekem wat komma's bij denk, maar hoe dan ook: ik vind hem erg mooi!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2003, 08:48
berteltje
berteltje is offline
Hmm, ik heb me vergist. ik dacht het echt...
Nou ja, ik zit met mn hoofd bij 100.000 verschillende dingen tegelijk...
Met citaat reageren
Oud 14-02-2003, 15:01
iamre18
iamre18 is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
Ik krijg hem in m'n hoofd alleen kloppend als ik er stiekem wat komma's bij denk, maar hoe dan ook: ik vind hem erg mooi!
tnx allemaal. Secreet; leuk dat je die "onbezorgdheid als kind" eruit haalt!.

Just Johan>die komma's, waar zou jij die plaatsen?
Oud 14-02-2003, 16:30
Just Johan
Just Johan is offline
Op regel 2.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten