Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2002, 15:15
Verwijderd
Ik weet niet precies of dit hier thuis hoort, maar ik bedacht het me vandaag.

Ik had corvé en moest dus de aula aanvegen met nog drie anderen. Terwijl ik braaf mijn taak had volbracht, wilde ik mijn bezem wegruimen en naar de les gaan. De leraar riep me - heel kwaad - en zei dat ik meteen boven ook de aula moest aanvegen, geen probleem. 'Maar meneer, dat is niet mijn taak hoor.' en meteen vond hij dat ik een grote mond had. Hij zei dat ik gewoon naar hem moest luisteren en wel meteen hard moest werken.

Naderhand hoorde ik hem zeggen dat de jongeren geen respect meer hebben. Nu bedacht ik me, hebben de ouderen nog wel respect voor de jongeren?
Wanneer de leraar mij gewoon had gevraagd:'Wil jij boven de aula ook even vegen?' dan had ik niet eens gezegd dat het niet mijn taak was.

Dus, wat zeggen jullie:

Verliezen jongeren respect voor ouderen, omdat ouderen weinig tot geen respect tonen voor jongeren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2002, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef:

Verliezen jongeren respect voor ouderen, omdat ouderen weinig tot geen respect tonen voor jongeren?

Ik denk dat het zeker wel mee speelt. Als iemand mij zonder respect behandeld dan behandel ik die persoon ook niet echt met respect. Maar dat kan net zo goed een jongere als een volwassene zijn, dat maakt niet uit. Iedereen moet elkaar eigenlijk gewoon respecteren, oud of jong, iedereen is een mens en iedereen is gelijkwaardig, dus ja.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 15:35
Verwijderd
Dat vind ik dus ook.
Maar ik hoorde mijn leraar duidelijk zeggen dat jongeren geen respect meer hebben. Nu denk ik dat hij vergeet dat jongeren ook mensen zijn die ook respect verwachten van anderen...

Ik bedoel mijn stelling dus heel zwart-wit.
Jongeren en ouderen. Het klopt dat vroeger een jongere op zou staan wanneer een oude man/vrouw een bus binnen kwam en er geen plaats meer was. Dat is niet meer zo, hoe komt dat? Doordat jongeren respect terug verwachten, maar dat niet echt krijgen?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 16:24
dystopia
dystopia is offline
Respect kun je niet afdwingen. Respect valt of staat niet op leeftijd, wijsheid en andere onzin, dat kan een kleine rol hebben ja. Respect moet je verdienen. Volgens mij werkt 't bij de meeste jongeren ongeveer zo...

Helaas hebben sommige oudere mensen zo'n plaat voor hun kop dat ze dit niet inzien. Ach ja, da's dan iets dat jij weer moet respecteren methinks
Oud 23-01-2002, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef:
Het klopt dat vroeger een jongere op zou staan wanneer een oude man/vrouw een bus binnen kwam en er geen plaats meer was. Dat is niet meer zo, hoe komt dat?
Bij mij in de buurt is dat nog wel zo, hoor. 't gaat waarschijnlijk om het voorbeeld in het algemeen, maar dan is het niet zo goed gekozen, want het gebeurd nog vaak zat dat een jongere wel opstaat voor een ouder iemand. Ik wel iig en veel jongeren/jong volwassenen bij mij in de buurt.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 17:59
Mey
Mey is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Ik weet niet precies of dit hier thuis hoort, maar ik bedacht het me vandaag.

Ik had corvé en moest dus de aula aanvegen met nog drie anderen. Terwijl ik braaf mijn taak had volbracht, wilde ik mijn bezem wegruimen en naar de les gaan. De leraar riep me - heel kwaad - en zei dat ik meteen boven ook de aula moest aanvegen, geen probleem. 'Maar meneer, dat is niet mijn taak hoor.' en meteen vond hij dat ik een grote mond had. Hij zei dat ik gewoon naar hem moest luisteren en wel meteen hard moest werken.

Naderhand hoorde ik hem zeggen dat de jongeren geen respect meer hebben. Nu bedacht ik me, hebben de ouderen nog wel respect voor de jongeren?
Wanneer de leraar mij gewoon had gevraagd:'Wil jij boven de aula ook even vegen?' dan had ik niet eens gezegd dat het niet mijn taak was.

Dus, wat zeggen jullie:

Ja, jou stelling zou wel eens kunnen kloppen.. ik zal er zeker eens over nadenken
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 18:04
BlackMystery
BlackMystery is offline
erm
ff over da bus geval
ten eerste die ouw mensen rijden hier gratis dus al te hard klagen moeten ze al niet doen
en meestal geven ze u dan nog eerst een bliksemende blik
en soms met de woorden: mag ik zitte ja!
en als ze zitten beginnen ze nog wat te zeveren tegen u
dus erm
dunno
mij niet meer gezien
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 19:27
Joseph
Joseph is offline
Ieder mens moet respect hebben voor zijn mede-mens. Of het nog een kind van vijf is, een meisje van zestien of een ouwe man van tachtig. Gewoon respect hebben voor elkaar...

Bij mij op school kijken de leraren al vreemd op wanneer je de deur voor ze openhoudt, wanneer ze met een karretje staan te hannesen... Zoiets is toch wel logisch?

Goede stelling trouwens, ik ken ook een aantal mensen van die garde.. 'jongeren moeten respect hebben voor de ouderen, ouderen mogen de jongeren commanderen' Zo werkt het dus niet
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 22:38
Euforian
Euforian is offline
Citaat:
BlackMystery schreef:
erm
ff over da bus geval
ten eerste die ouw mensen rijden hier gratis dus al te hard klagen moeten ze al niet doen
en meestal geven ze u dan nog eerst een bliksemende blik
en soms met de woorden: mag ik zitte ja!
en als ze zitten beginnen ze nog wat te zeveren tegen u
dus erm
dunno
mij niet meer gezien

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten