Respect 2 all, met hun mooie oranje kleur…
Deze bandjes zijn niets meer en niets minder dan een hype. Ik ben van mening dat die mooie gele bandjes in den beginne een mooi statement maakten, en het was een zeer goede, leuke en vooral uitdagende manier om geld in te zamelen voor de kankerbestrijding. Maar wie bedacht het om na deze leuke gele, ook nog eens oranje "respect2all" bandjes te gaan produceren?
Ik herinner mij mooie TV beelden, waarin Harry Potter (of moet ik toch meneer Balkenende zeggen?) bij een of andere uitreiking dit bandje aangeboden kreeg. Toegegeven, zijn speech was mooi, voor zover de beste man al dan niet klungelig over kwam!
Het RTL Nieuws besteedde daarna zowaar 3 minuten van hun kostbare zendtijd om alle ministers af te gaan met de vraag of zij ook zo'n mooi oranje sierraad droegen!
Drie minuten die waarschijnlijk besteed hadden kunnen worden aan belangrijkere zaken, te denken de immer voortdurende 'vrijheidsstrijd' te Irak of iets dergelijks.
Respect zit in je hart, en niet in een of ander polsbandje. Respect wordt je bijgebracht door je opvoeding, de wereld om je heen. Respect hebben kun je leren, maar een oranje polsbandje straalt je dat niet in!
Respect voor ouderen, dat zit er in gebakken. Vice versa, respect voor jeugd, wat helaas niet al te vaak voor komt. En misschien wel de belangrijkste: respect voor multiculti! We wonen en werken allemaal in Nederland, of je nu van Afrikaanse, Afghanese of Nederlandse afkomst bent, Moslim, Christelijk of Joods, we zijn toch net zo goed allemaal mensen die hier samen in een land leven en vooral durven leven.
Maar, om even terug te keren naar die oranje bandjes. Heeft de jeugd van tegenwoordig echt zo'n duidelijk statement nodig om respect te tonen? Ik begrijp dat er jongeren zijn die er echt wat mee bedoelen, die werkelijk menen wat ze zeggen. Maar als een Jeroen Post zo’n bandje draagt is het meteen een stijlicoon die zo’n bandje draagt en dat wordt dan cool gevonden.
Eerlijk gezegd betwijfel ik of het merendeel van onze 'jeugd' wel door heeft wat respect werkelijk is ... Misschien moet dat toch eens opgezocht worden in de Dikke van Dale!
|