Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2003, 21:01
Lorelei.tmp
Lorelei.tmp is offline
Ik ging vanochtend fitnessen en op zo'n fietsapparaat zat een hartslagmeter waarbij telkens als je hart klopt een groen lampje knippert, wanneer mijn hartslag boven de 160 kwam ging het lampje echter rood knipperen.
Is het slecht voor je hart als je hartslag bij redelijk intensief sporten hoger dan 160 is?

Ik vroeg me dit even af want anders moet ik dus wat rustiger aan doen bij het fitnessen..
Oud 19-02-2003, 21:07
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Lorelei schreef:
Ik ging vanochtend fitnessen en op zo'n fietsapparaat zat een hartslagmeter waarbij telkens als je hart klopt een groen lampje knippert, wanneer mijn hartslag boven de 160 kwam ging het lampje echter rood knipperen.
Is het slecht voor je hart als je hartslag bij redelijk intensief sporten hoger dan 160 is?

Ik vroeg me dit even af want anders moet ik dus wat rustiger aan doen bij het fitnessen..
het is niet zo goed voor je bloedvaten en je hart. Hoe meer conditie je hebt hoe harder je kan werken met een lagere hartslag. Als je hartzich nl. een ongluk moet pompen kan er een storinkje ontstaan. vandaar. Gewoon opbouwen dus
Oud 19-02-2003, 22:22
bullitgetit
bullitgetit is offline
Citaat:
Qimm schreef:
het is niet zo goed voor je bloedvaten en je hart. Hoe meer conditie je hebt hoe harder je kan werken met een lagere hartslag. Als je hartzich nl. een ongluk moet pompen kan er een storinkje ontstaan. vandaar. Gewoon opbouwen dus
Wat een onzin. Mensen met een zeer goede conditie hebben namelijk een hele hoge hartslag bij inspanning, en een hele lage bij rust.
Oud 19-02-2003, 22:54
Gans
Gans is offline
Het is wel slecht voor je als je altijd een hoge bloeddruk hebt. Je bloedvaten gaan ervan slijten en er gaan scheurtjes in de wand ontstaan...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 22:54
notbonefish
notbonefish is offline
conditie is niet de hoogte van de hartslag tijdens inspanning, het is de tijd die nodig is om terug te valllen naar een normaal niveau na afloop ervan.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 22:56
Sven
Sven is offline
Citaat:
bullitgetit schreef:
Wat een onzin. Mensen met een zeer goede conditie hebben namelijk een hele hoge hartslag bij inspanning, en een hele lage bij rust.
Mensen met een goede conditie hebben meestal een lagere hartslag dan mensen met een slechte conditie, en al helemaal bij inspanning..

Heb er mn profielwerkstuk over gehouden, en onderzoek erover gedaan op de VU.. conditie heeft trouwens ook veel te maken met je zuurstofopname

maar et is ook algemeen bekend

Laatst gewijzigd op 19-02-2003 om 22:58.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 09:09
Verwijderd
Wanneer je gaat fitnessen en je wilt je conditie verbeteren, is het belangrijk dat je een bepaalde "streefhartslag" bereikt en daar dan iets boven gaat zitten.

Ik weet niet of dat fietsapparaat speciaal voor jou ingesteld was...? Anders zou het kunnen dat er een al wat ouder iemand op dat ding had gezeten, of dat ie om de 1 of andere reden zo ingesteld was.

Maar 160 is echt niet hoog. Dat was mijn streefhartslag als ik ging fitnessen, dus daar moest ik iets boven zitten. Maar ik heb nogal een slechte conditie, dus als ik ff intensief sport is m'n hartslag al snel 180..
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 09:10
@pie
@pie is offline
Citaat:
Gans schreef:
Het is wel slecht voor je als je altijd een hoge bloeddruk hebt. Je bloedvaten gaan ervan slijten en er gaan scheurtjes in de wand ontstaan...
ja, maar het heeft dus geen zak met hartslag te maken

overigens is het bij inspanning heel gewoon dat je hartslag zo hoog is
Oud 20-02-2003, 10:54
Mad^Athlete
Mad^Athlete is offline
Bij hartslag zijn niet echt vaste regels . . . ieder persoon heeft een ander hart.

Een erg globale methode om je HF-max te bepalen is 220 - je leeftijd. Maar dat gaat lang niet altijd op, ik haal met erg erg intensieve interval training 230, dus dat zegt ook niet veel.

160 is niet echt hoog . . . gewoon niet te veel op lampjes e.d. bij fitness apparaten vertrouwen
Oud 20-02-2003, 10:58
Verwijderd
Citaat:
~*Mad^Athlete*~ schreef:
Bij hartslag zijn niet echt vaste regels . . . ieder persoon heeft een ander hart.

Een erg globale methode om je HF-max te bepalen is 220 - je leeftijd. Maar dat gaat lang niet altijd op, ik haal met erg erg intensieve interval training 230, dus dat zegt ook niet veel.

160 is niet echt hoog . . . gewoon niet te veel op lampjes e.d. bij fitness apparaten vertrouwen
Idd, dat hoorde ik laatst ook op tv.. kleine mensen hebben een snellere hartslag dan grotere mensen etc, 't schijnt weinig tot niets uit te maken... gewoon doen wat je zelf aankan, dan kan er - mijns inziens - helemaal niets mis gaan...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 16:56
Lorelei.tmp
Lorelei.tmp is offline
Bedankt voor de reacties, nu weet ik in ieder geval dat ik me geen zorgen hoef te maken als ik weer zo'n hoge hartslag heb tijdens het fietsen.
Oud 20-02-2003, 17:48
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Sven schreef:
Mensen met een goede conditie hebben meestal een lagere hartslag dan mensen met een slechte conditie, en al helemaal bij inspanning..

Heb er mn profielwerkstuk over gehouden, en onderzoek erover gedaan op de VU.. conditie heeft trouwens ook veel te maken met je zuurstofopname

maar et is ook algemeen bekend
ik wou al zeggen, maar jij hebt het mooi samengevat
Oud 20-02-2003, 19:38
Gans
Gans is offline
Citaat:
@pie schreef:
ja, maar het heeft dus geen zak met hartslag te maken

overigens is het bij inspanning heel gewoon dat je hartslag zo hoog is

Niks met je hartslag te maken?? Als je een hoge hartslag hebt, stroomt het bloed met een grotere kracht door je aders. Die grote kracht van het bloed beschadigd je aders op ten duur.

Het heeft wel degelijk met je hartslag te maken.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 20:25
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Gans schreef:
Niks met je hartslag te maken?? Als je een hoge hartslag hebt, stroomt het bloed met een grotere kracht door je aders. Die grote kracht van het bloed beschadigd je aders op ten duur.

Het heeft wel degelijk met je hartslag te maken.
Een hoge hartslag wil nog niks zeggen over de pompkracht en de daarmee samenhangende snelheid van het bloed.
Oud 23-02-2003, 21:07
Cerberus
Cerberus is offline
Citaat:
~*Mad^Athlete*~ schreef:

een hartslag van 230?
sodeju
mijn hoogste hartslag was 198..
ook een zeer intensieve training
Oud 23-02-2003, 21:29
Dashja
Dashja is offline
Mijn hartslag is in rust vaak al erg hoog
Haal zo de 110.
Is vast ook niet helemaal gezond..
Heb wel een slechte conditie, dus misschien dat het daar
dan aan ligt..
Moest voor een test in het astmacentra een hartslag halen
van 210, moest ik gaan fietsen en best lang en steeds
zwaarder. Ben toen flauw gevallen.. Maja!
Maar volgens mij is een lage hartslag gevaarlijker dan een hoge,
maar ik heb er niet echt verstand van..

Oud 23-02-2003, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:
Een hoge hartslag wil nog niks zeggen over de pompkracht en de daarmee samenhangende snelheid van het bloed.
idd.... wanneer je hart te weinig pompkracht heeft, krijg je juist een hogere hartslagfrequentie...om te compenseren.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten