Hoi. Ik ben inderdaad nu tweedejaars Literatuurwetenschapper, hoewel ik als propedeuse Nederlands gedaan heb.
De arbeidsperspectieven zijn inderdaad niet je van het, zeker niet ten tijden van economische regressie (poe poe). Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een advertentie zien staan met de tekst 'Gevraagd; literatuurwetenschapper. Geen ervaring vereist'. Maar dat geeft niet. Ik doe nu een studie die ik leuk vind, en wat er van komt zie ik wel. Ik kan aardig omgaan met woorden en aanverwanten en dankzij deze studie kom ik waarschijnlijk wel in de wereld van de tekst terecht, als tekstschrijver, redacteur, weet ik veel wat. Lettertjes, dat is de hoofdzaak.
Het is inderdaad een vrij kleine studie. In Leiden hebben we ongeveer twintig hoofdvakkers per jaar, maar er lopen nog een hoop mensen van filosofie en andere menswetenschapper rond die hier en daar een college volgen.
Ik vind de studie best fijn. Je leest boeken die je normaal nooit zou lezen, je leert op een andere manier lezen, meer uit boeken en verhalen te halen, je leert meer over hoe men door de tijd heen naar literatuur keek, je leert van verschillende stromingen, je leert ook een hoop filosofie en krijgt over het algemeen erg veel dingen mee die het goed doen op een verjaardag. Ook als je er niets mee gaat doen, je zal de rest van je leven kunnen doen alsof je heel interessant bent.
Ik ben deze studie gaan doen omdat ik lezen en schrijven leuk vind en ergens nog eens de hoop koester om ooit iets te publiceren. Door middel van veel boeken lezen en wat theorie achter de kiezen te krijgen, denk ik dat ik mijn kansen vergroot. Maar de grote drijfveer blijft, omdat ik het leuk vind en omdat ik houd van taal en lettertjes.
Ik heb elders op dit forum al vaker dit praatje gehouden... je kan er naar zoeken en misschien daar nog wat vinden, anders moet je maar gewoon vragen.
LUH-3417