Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2004, 10:06
Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Ik wil graag 1 van deze 2 studies gaan doen maar ik ben bang dat je er dus helemaal niks mee kunt
Hebben er mensen ervaring mee?

Ik heb op zich nog geen haast met kiezen want ik zit pas in de 5e, maar ik wil er wel graag meer over weten
Oud 25-10-2004, 18:07
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Geen enkele studie is nutteloos omdat een academische titel gewoon veel waard is, ook in het bedrijfsleven. Als je het niet precies weet zou ik gewoon een studie kiezen die je leuk vind.
Oud 25-10-2004, 18:10
Verwijderd
Het is waar dat je als academicus natuurlijk nog steeds redelijke kans hebt op een baan omdat een afgeronde studie filosofie, sociologie of antropologie (even wat 'waardeloze' studies noemen) natuurlijk wel getuigt van doorzettingsvermogen en academisch werk- en denkniveau. Maar om nou te zeggen dat dat 'veel waard' is...je moet dan wel de kans aanvaarden dat je nooit werk krijgt binnen je eigen vakgebeid.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 18:14
Verwijderd
och, als je het heel goed doet wil de universiteit je misschien nog wel hebben

mijn nichtje is afgestudeerd als taalkundige aan de EUR en ze had haar scriptie blijkbaar fantastisch geschreven en weerlegd voor zo'n commissie en toen boden ze haar een carriere aan op de EUR
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 18:17
Lorelei
Lorelei is offline
Van literatuurwetenschap weet ik niet veel. Maar als je filosofie gaat studeren, mag je er vanuit gaan dat er een (vrij grote) kans is dat je iets gaat doen wat er misschien maar een beetje of zelfs helemaal niets mee te maken heeft. Het is een studie waar je niet echt mee door kan gaan. Natuurlijk heb je wel een studie afgerond en zo, dus op zich zal je wel werk krijgen ergens.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 18:20
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 25-10-2004 @ 19:14 :
och, als je het heel goed doet wil de universiteit je misschien nog wel hebben

mijn nichtje is afgestudeerd als taalkundige aan de EUR en ze had haar scriptie blijkbaar fantastisch geschreven en weerlegd voor zo'n commissie en toen boden ze haar een carriere aan op de EUR
Er zijn veel studies waarmee het enige wat je kunt worden docent in diezelfde studie is
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 19:54
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-10-2004 @ 19:20 :
Er zijn veel studies waarmee het enige wat je kunt worden docent in diezelfde studie is
tja, ze verzinnen tegenwoordig ook van die onzinnige studies 'organisatiewetenschappen' etc etc
geen hond neemt toch een organisatiewetenschapper aan?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 20:10
Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-10-2004 @ 19:20 :
Ja dat is juist het nadeel, ik wil wel een studie doen die ik echt leuk vind, maar het lijkt me dus vreselijk om docent te zijn

Dus ik loop nu eigenlijk na te denken of ik een echt 'nuttige' studie moet gaan doen of iets wat ik gewoon heel leuk vind...
Oud 25-10-2004, 20:13
Lorelei
Lorelei is offline
Wat dacht je van een nuttige studie (die je ook wel leuk vindt) om mee te beginnen. En dat je dan werkt om een eventuele tweede studie (bijv. filosofie) later nog te doen? (of tegelijk, maar ik weet niet in hoeverre dat haalbaar is)
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 20:15
Verwijderd
Citaat:
Crystall Girl schreef op 25-10-2004 @ 21:10 :
Ja dat is juist het nadeel, ik wil wel een studie doen die ik echt leuk vind, maar het lijkt me dus vreselijk om docent te zijn

Dus ik loop nu eigenlijk na te denken of ik een echt 'nuttige' studie moet gaan doen of iets wat ik gewoon heel leuk vind...

waarom zoek je niet naar een leuke studie waar je ook gewoon een baan mee kan vinden? die zijn er ook hoor
Ik hoop wel dat je filosofie / literatuur al op school hebt, om toch inzicht te hebben in wat de studie inhoudt
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 09:38
Verwijderd
Daarom. Er zijn genoeg leuke studies waar je wel wat mee kunt. Er zijn ook wel meer dingen die ik leuk vind dan mijn eigen studie, maar die doe ik gewoon in mijn vrije tijd. Die heb je immers ook nog. Als je studeert en je blijft geïnteresseerd in filosofie oid, dan gebruik je toch gewoon de universiteitsbieb om in je vrije tijd lekker bij te lezen?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 09:53
Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-10-2004 @ 10:38 :
Daarom. Er zijn genoeg leuke studies waar je wel wat mee kunt. Er zijn ook wel meer dingen die ik leuk vind dan mijn eigen studie, maar die doe ik gewoon in mijn vrije tijd. Die heb je immers ook nog. Als je studeert en je blijft geïnteresseerd in filosofie oid, dan gebruik je toch gewoon de universiteitsbieb om in je vrije tijd lekker bij te lezen?
Ja oke, dat doe ik nou ook

We hebben geen filsofofie bij ons op school
Oud 26-10-2004, 10:07
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 26-10-2004 @ 10:38 :
Mmm, dat vind ik nogal een beperkte blik. Als iedereen alleen maar beroepsgerichte studies doet, zoals rechten of psychologie, dan zal dat ongetwijfeld leiden tot minder goede baankansen, vanwege een overschot aan afgestudeerde studenten in deze richtingen. Ik denk dat je juist in eerste instantie moet kiezen wat je leuk vindt, omdat je anders een studie niet zal volhouden. Maar goed, om nou filosofie als hoofdstudie te kiezen is wellicht ook een beetje het lot over jezelf afkondigen...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 15:33
Verwijderd
Ik pleit ook niet voor een afstoting van de filosofie als academische discipline ofzo. Dat zou een grove verloochening zijn van het karakter van universiteiten als kenniscentra, als plekken waar 'weten om het weten' wordt nagestreefd.

Waar ik wel vraagtekens bij zet, is het volgen van studies louter omdat ze 'leuk' lijken terwijl ze geen enkel beroepsperspectief hebben. Van de honderd filosofie-(of psychologie, of media en cultuur, of weet ik veel wat voor 'zachte' studie)-studenten zullen er misschien vijf zijn die écht gaan publiceren, die de wetenschap een stap vooruit brengen. De rest krijgt gewoon een baantje buiten zijn vakgebied.

Ik pleit dus niet voor een afschaffing van die studie, of voor het niet volgen van die studie als je het écht graag wil. Ik pleit wel voor het aanleggen van strenge voortgangsnormen, numerus fixus-clausules in de aanmelding of toelating op cijfer- of motiveringsbasis, zodat alleen de mensen die het écht willen, ermee aan de slag zullen gaan en de algemene kwaliteit van de afgestudeerde filosofen en mediawetenschappers hopelijk hoger ligt.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Crystall Girl schreef op 26-10-2004 @ 10:53 :

We hebben geen filsofofie bij ons op school
dan zou ik toch nog maar zeker 2x nadenken voor dat je aan filosofie zou beginnen (wijsbegeerte neem ik aan dan)
filosofie studeren is anders dan boekjes over Sartre, Plato, Descartes, van Aquino, Marx, Artistoteles & Mill lezen
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 19:02
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 26-10-2004 @ 16:33 :
[...] Ik pleit wel voor het aanleggen van strenge voortgangsnormen, numerus fixus-clausules in de aanmelding of toelating op cijfer- of motiveringsbasis, zodat alleen de mensen die het écht willen, ermee aan de slag zullen gaan en de algemene kwaliteit van de afgestudeerde filosofen en mediawetenschappers hopelijk hoger ligt.
Ik denk dat dit verhaal voor alle studies geldt. Je hebt altijd een groep mensen die er niet thuishoren. Persoonlijk ben ik daar alleen maar blij mee, want daardoor stak ik er alleen maar meer met kop en schouders bovenuit.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 22:44
Verwijderd
Same here
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 09:52
Flit
Flit is offline
Kijk even op de site van de universiteit leiden . Daar kun je namelijk een combinatie doen van wijsbegeerte en een andere studie, zodat je toch wijsbegeerte doet maar ook een andere studie. Er zijn daar nog best veel mogelijkheden met wijsbegeerte.
Oud 28-10-2004, 14:19
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Ga iets studeren mét filosofie erbij. Twee studies kan best.
Oud 31-10-2004, 20:14
HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
per piacere schreef op 26-10-2004 @ 19:42 :

filosofie studeren is anders dan boekjes over Sartre, Plato, Descartes, van Aquino, Marx, Artistoteles & Mill lezen
Eh, nee, dat is het niet. .

Henk Mul !
Oud 01-11-2004, 15:45
esprit-chick
esprit-chick is offline
dat is dus precies mijn intresse ook!!!

ikzelf denk dat t toch filsofoie aan de EUR wordt, wil niet helemaal naat leiden en vind denadruk op de geschiedenis van de filosofie daar een beetje té, werk liever in t heden of toekomst.
een combi is daar helaas niet mogelijk, maarik denk dat ik me bij die studie gewoon t meest op mn plek zal voelen

met mn profielkeuze heb ik al of safe gespeeld ( E&M, had dus toch beter C&M kunnen doen, maar dacht dus in de 3e ook, "daar kan je nix mee" )

btw per piacere, aan de EUR hebben ze toch geen talen?????
ik volg t niet helemaal
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 20:05
Anaïs
Anaïs is offline
Ik zit in imjn eerste bachelor Wijsbegeerte, en ben echt tevreden met mijn keuze. Het is een vrij open richting. Volgend jaar mag ik voor 15 studiepunten, en in het 3de jaar voor 30 studiepunten, eigen keuzevakken kiezen... Filosofen vind je zowat overal hoor... Onderwijs, Onderzoek (er is kans om aan universiteit te blijven), privébedrijven, politiek, actiegroepen, culturele sector, media, ...

Gewoon doen wat je graag doet ! Waar een wil is ...
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 07:57
Verwijderd
Ik zou vooral kiezen voor wat je leuk vindt, je moet er wél 4 jaar (3 jaar?) geinteresseerd in zijn. Ken trouwens iemand die die 2 studies die jij aangeeft alletwee gaat doen komend jaar.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 12:57
HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
Anaïs schreef op 11-11-2004 @ 21:05 :
Ik zit in imjn eerste bachelor Wijsbegeerte, en ben echt tevreden met mijn keuze. Het is een vrij open richting. Volgend jaar mag ik voor 15 studiepunten, en in het 3de jaar voor 30 studiepunten, eigen keuzevakken kiezen... Filosofen vind je zowat overal hoor... Onderwijs, Onderzoek (er is kans om aan universiteit te blijven), privébedrijven, politiek, actiegroepen, culturele sector, media, ...

Gewoon doen wat je graag doet ! Waar een wil is ...
Er is geen wil, .

Henk Mul !
Oud 12-11-2004, 14:10
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 12-11-2004 @ 13:57 :
Er is geen wil, .

Henk Mul !
Zeikerd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2004, 20:23
Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Dankjewel voor alle reacties!
Ik zal in ieder geval nog veel universiteiten enzo gaan bezoeken en dan kom ik er (hopelijk) wel uit wat het wordt
Reageren

Regels voor berichten