Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2003, 22:31
knijtert!
knijtert! is offline
Omdat het bij ons op school een zooitje was hebben we een leerlingenraad opgericht. Tot nu toe gaat het alleen maar zo dat iedereen zijn klachten (of van andere gehoorde klachten) naar voren brengt. Maar ik de leerlingenraad word denk ik niet echt serieus genomen en mededaarom wil ik dat wij het zelf serieuzer aanpakken.
Heeft er iemand tips over wat we moeten bespreking, welke agenda punten we moeten maken etc.
Elke tip is welkom.
Oud 17-02-2003, 07:40
lukas15
lukas15 is offline
Hoi knijtert, ik zit zelf in havo-5 en dit is alweer mijn 5e jaar in de leerlingenraad, ik heb het erg naar mijn zin. Wij doen echt vanalles:

# Feesten organiseren, erg leuk om te doen als llr. We organiseren zo'n 4 feesten in het jaar en doen alles zelf, brieven, bar, surveilleren, dj en evt. bands regelen.
# Ook wij hebben af en toe klachten van leerlingen, een advies, bespreek deze maandelijks met jullie schoolleiding, dat doen wij ook. Je krijgt een prettige band met die mensen en dat komt bijv. bij een feest wel van pas.
# Informeer zoveel mogelijk lln dat er een llr is en vertel wat jullie doen.

Als me nog iets te binnen schiet plak ik 't er wel bij
Met citaat reageren
Oud 17-02-2003, 22:17
knijtert!
knijtert! is offline
Citaat:
lukas15 schreef:
Hoi knijtert, ik zit zelf in havo-5 en dit is alweer mijn 5e jaar in de leerlingenraad, ik heb het erg naar mijn zin. Wij doen echt vanalles:

# Feesten organiseren, erg leuk om te doen als llr. We organiseren zo'n 4 feesten in het jaar en doen alles zelf, brieven, bar, surveilleren, dj en evt. bands regelen.
# Ook wij hebben af en toe klachten van leerlingen, een advies, bespreek deze maandelijks met jullie schoolleiding, dat doen wij ook. Je krijgt een prettige band met die mensen en dat komt bijv. bij een feest wel van pas.
# Informeer zoveel mogelijk lln dat er een llr is en vertel wat jullie doen.

Als me nog iets te binnen schiet plak ik 't er wel bij
Thnx
en als je nog meer zo plaatsen ben ik al helemaal blij.

Maar hoe zit het met voorbereiding van vergadering? of hebben jullie dat ook niet? Wij gaan naar vergadering en we zien wel wat er gebeurt maken jullie geen agenda punten ofzow?
Oud 18-02-2003, 06:25
lukas15
lukas15 is offline
Wij hebben een voorzitter, secretaris en penningmeester. Samen vormen zij het dagelijks bestuur (DB). Zij komen ongeveer een week voor een vergadering bij elkaar en maken dan de agenda die naar ieder lid wordt verstuurd. Als je je e-mailadres geeft zal ik wel een voorbeeldagenda opsturen. Waar staat jullie school eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 12:11
knijtert!
knijtert! is offline
Citaat:
lukas15 schreef:
Wij hebben een voorzitter, secretaris en penningmeester. Samen vormen zij het dagelijks bestuur (DB). Zij komen ongeveer een week voor een vergadering bij elkaar en maken dan de agenda die naar ieder lid wordt verstuurd. Als je je e-mailadres geeft zal ik wel een voorbeeldagenda opsturen. Waar staat jullie school eigenlijk?
E-Mail= knijtert_uit_oostzaan@hotmail.com

Mijn school staat in Zaandam. Het Regio College Zaanstreek Waterland.

Echt heel erg bedankt dat je me wil helpen.
Oud 18-02-2003, 19:30
NN
NN is offline
Ik heb op mijn VWO-school ook in de LR gezeten (was de laatste jaren min of meer fractieleider van de leerlinggeleding). Ik kan wel heel uitvoerig gaan vertellen hoe het bij ons werkte, maar ik denk dat het handiger is als je me een mailtje kunt stuurt met vragen wat je precies wilt weten.

(Tegenwoordig vertegenwoordig ik 600 studiegenoten in een onderwijscommissie.)
Met citaat reageren
Oud 18-02-2003, 21:57
Thomas
Thomas is offline
Je zorgt dat er tijdig een agenda wordt gemaakt en dat er wordt genotuleerd tijdens de vergadering. Naderhand werkt de notulist dit uit en zorgt dat dit aan alle leden toekomt.

De onderwerpen verschillen dus elke vergadering.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 14:51
Gothic
Gothic is offline
Bij ons in de leerlingenraad echt een groepje kneuzen, die waarschijnlijk het nieuwe jaar niet haalt , niemand wil voorzitter worden. Wij hebben wel 2 leerlingen in de Medezeggeschapsraad zitten en die worden wel serieus genomen. Waarom we een leerlingenraad hebben, vraag ik me al jaren af. We hebben gelukkig ook een groep die alle feesten, sportdagen, sinterklaas ed organiseren, die wordt ook serieus genomen...

Ik heb alleen geen tips voor je
Oud 19-02-2003, 16:14
Multilot
Multilot is offline
Bij ons verzorgt de llr (leerlingenbestuur (llb) bij ons) idd de schoolfeesten. Maar ook eens in de maand 'koffiebar' dwz dat je gebak kan kopen op school. En met valentijn rozen rondbrengen. Sinterklaas dat soort dingen. Maar ook klachten dus. Zorg er wel voor dat er een leraar bij die raad zit, dan zit je toch altijd dichter bij het bestuur.
succes drmee!!!
Oud 19-02-2003, 18:43
martijn1985
martijn1985 is offline
Ik zit zelf nu 5 jaar in onze leerlingenraad, ben dit jaar de voorzitter van de raad. Wij zijn zeer bewust geen feestcommissie, maar een raad die de leerlingen vertegenwoordigt richting de school(leiding).

Check eens of er bij jou op school een leerlingenstatuut bestaat. Zo nee, zorg dat er een komt.

Vraag het LAKS om hulp. Die kunnen daar altijd mee helpen

Als je nog meer info wilt (bijvoorbeeld wat notulen van onze vergaderingen) stuur me maar een mailtje.
Oud 19-02-2003, 19:15
NN
NN is offline
Ik snap niet dat op veel scholen de leerlingenraad feesten e.d. organiseert. De LR behoort toch een vertegenwoordigingsorgaan van de leerlingen te zijn en niet een vereniging voor volksvermaken? De tweede kamer organiseert toch ook geen feestjes?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 20:16
lukas15
lukas15 is offline
Citaat:
NN schreef:
Ik snap niet dat op veel scholen de leerlingenraad feesten e.d. organiseert. De LR behoort toch een vertegenwoordigingsorgaan van de leerlingen te zijn en niet een vereniging voor volksvermaken? De tweede kamer organiseert toch ook geen feestjes?
't kan toch allebei, of wilde je voortaan alle feesten door de leraren laten organiseren?

En nog een tip: vraag er géén leraar bij
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 21:13
Konijn
Konijn is offline
Wat je dus juist wel moet doen, is een leraar er bij vragen, vooral omdat het bij jullie op school (net als bij ons overigens) nog niet geweldig loopt. Een leraar kan je een beetje begeleiden, en dingen voor je regelen... want een leraar erbij maakt het toch 'officieel' en die kan meer dingen regelen voor je, heeft betere banden met het bestuur/directie enzovoort.
Oud 19-02-2003, 21:19
Multilot
Multilot is offline
Citaat:
Konijn schreef:
Wat je dus juist wel moet doen, is een leraar er bij vragen, vooral omdat het bij jullie op school (net als bij ons overigens) nog niet geweldig loopt. Een leraar kan je een beetje begeleiden, en dingen voor je regelen... want een leraar erbij maakt het toch 'officieel' en die kan meer dingen regelen voor je, heeft betere banden met het bestuur/directie enzovoort.
eens!!
Oud 19-02-2003, 21:51
knijtert!
knijtert! is offline
Heel erg bedankt voor jullie reacties
Oud 20-02-2003, 10:45
NN
NN is offline
Citaat:
lukas15 schreef:
't kan toch allebei, of wilde je voortaan alle feesten door de leraren laten organiseren?

En nog een tip: vraag er géén leraar bij
Wij hadden daar een FECO (feetscommissie) voor. Het is beter voor de geloofwaardigheid van een LR als die zich niet gaat bezighouden met feestjes etc........
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 14:08
rene-gn
rene-gn is offline
Ik ben zelf ook voorzitter van de leerlingenraad. Als je nog iets wilt weten kun je mailen naar leerlingenraadwlg@hotmail.com .

Wat doen wij? we hebben vorig jaar het leerlingenstatuut vernieuwd, en dit jaar hebben we allerlei klachten van leerlingen aangepakt, en we hebben de toetsroosters, in overleg met de schoolleiding, vastgesteld. Maar, zo af en toe komt er weer een leerling met een klacht, en dat behandelen we dan.

O ja, we worden best serieus genomen door de schoolleiding, af en toe komen ze naar ons toe om de mening van leerlingen te weten te komen. Wel fijn!
Oud 20-02-2003, 16:38
lukas15
lukas15 is offline
he rene alles goed, je kent mij wel, van de LAKS cursus
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten