Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2003, 13:32
Roberto15
Roberto15 is offline
Er wordt altijd geroepen dat het privatiseren van overheidsbedrijven e bureacratie zou terugdringen... veroorzaakt dit juist niet meer bureaucratie? Want voor die geprivatiseerde bedrijven moeten ook weer regels worden opgesteld en deze moeten worden gecontroleerd etc --> uiteindelijk is er dus meer bureacratie in plaats van minder!
Oud 22-02-2003, 13:44
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Het dringt de bureaucratie van de overheid terug. Maar privaterering van bepaalde essenciele takken zoals vervoer, telecom, en energie is geen goed idee omdat het voor onnodig hoge prijzen zorgt doordat er voor bedrijven als kpn en ns geen concurrentie is.
Oud 22-02-2003, 13:55
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
duyvel schreef:
Het dringt de bureaucratie van de overheid terug. Maar privaterering van bepaalde essenciele takken zoals vervoer, telecom, en energie is geen goed idee omdat het voor onnodig hoge prijzen zorgt doordat er voor bedrijven als kpn en ns geen concurrentie is.
Dat is idd de kern, maar als je gaat kijken op het niveau van het bedrijf zelf dan leidt dit tot een teruggang van de bureaucratie doordat men effiecienter kan werken en dat ook zal met als doel winst maken. Dus het dringt het idd terug.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 15:04
oneMen
oneMen is offline
privatisering werkt goed indien er een degelijke concurrentie is. In dat geval zullen bedrijven zelf er alles aan doen om efficient en goedkoop te zijn om 'beter' dan de andere bedrijven te zijn. NS is dus bijvoorbeeld naar mijn mening een verkeerde beslissing geweest.
Oud 22-02-2003, 16:48
Joostje
Joostje is offline
privatisering zorgt indd voor meer regels en daardoor meer bureaucratie ja, hoezo?
Oud 22-02-2003, 19:22
Roberto15
Roberto15 is offline
Citaat:
Joostje schreef:
privatisering zorgt indd voor meer regels en daardoor meer bureaucratie ja, hoezo?
er wordt altijd gezegd dat het de bureaucratie oplost...
Oud 22-02-2003, 19:25
Roberto15
Roberto15 is offline
Citaat:
Wawl schreef:
Dat is idd de kern, maar als je gaat kijken op het niveau van het bedrijf zelf dan leidt dit tot een teruggang van de bureaucratie doordat men effiecienter kan werken en dat ook zal met als doel winst maken. Dus het dringt het idd terug.
maar ze moeten zich aan meer regeltjes van de overheid houden...
Oud 22-02-2003, 21:33
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Roberto15 schreef:
is niet zo
Oud 23-02-2003, 03:48
Blitzkrieg Bop
gedeeltelijk toch wel....de bureaucratie zal er iig niet erger op worden.
Oud 23-02-2003, 10:17
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
duyvel schreef:
gedeeltelijk toch wel....de bureaucratie zal er iig niet erger op worden.
welles. marktwerking vraagt om marktregulering.
Oud 23-02-2003, 13:23
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Roberto15 schreef:
Nooit gehoord. Het zou de concurrentie tussen verschillende bedrijven moeten bevorderen, waardoor de prijzen dalen. Dat is het grote voordeel van privatisering, niet het terugdringen van de bureaucratie.
Oud 23-02-2003, 13:50
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Joostje schreef:
welles. marktwerking vraagt om marktregulering.
commerciele bedrijven werken over het algemeen sneller en efficienter dan de overheid. Het maken van winst is belangrijk daarom moet er zo goed mogelijk gewerkt worden, de overheid werkt niet uit winstoogpunt, hooguit kostendekkend.
Oud 23-02-2003, 13:52
Blitzkrieg Bop
Citaat:
*Burning water* schreef:
Nooit gehoord. Het zou de concurrentie tussen verschillende bedrijven moeten bevorderen, waardoor de prijzen dalen. Dat is het grote voordeel van privatisering, niet het terugdringen van de bureaucratie.
klopt, dat is ook niet de bedoeling van privatisering, maar het zou best wel een leuk bijkomend verschijnsel kunnen zijn.
Oud 23-02-2003, 14:38
T Fly
T Fly is offline
Neuj, de bureaucratie zal heus wel iets afnemen dunkt mij, al zal het nooit opwegen tegen de werkelijke nadelen, of eigenlijk het nadeel: het privatiseren neemt risico's met zich mee met betrekking tot de geprivatiseerde zooi, terwijl dat doorgaans om maatschappelij essentiële zooi gaat. En daar moet niet één of ander bedrijf geld aan verdienen maar de overheid zorg voor dragen.

Maar ik denk dus wel dat de bureaucratie gaat afnemen: ik veronderstel dat het ze zelfs bij de centrale overheid lukt om een controlerend orgaan te creëren dat minder papierwerk vergt dan het te controlerende zelf uit te voeren......
Oud 23-02-2003, 19:04
aldi - PUNK
aldi - PUNK is offline
het 'probleem' van privatiseren is volgens mij, de winst. men is dan gedreven om winst te maken, waarbij de kwaliteit uit het oog wordt verloren. en het brengt een hoop risico's mee, sommige dingen moeten nou net zo stabiel mogelijk zijn. ik huiver van taferelen in amerika waar gezondheidzorg geprivatiseerd is. dat zijn dingen waar iedereen recht op heeft. privatisering veegt dat recht meteen van de baan.

buraucratie? dat lijkt me meer een tijdelijk verschijnsel. technologische vooruitgangen zijn steeds vaker de oplossing voor 'bergen formulieren.'

privatisering? nee dank u!
Oud 23-02-2003, 20:38
Blitzkrieg Bop
Als er een degelijke concurrentie is, dan zal de prijs-kwaliteitverhouding wel goed in de gaten gehouden worden. dat is het punt niet.
Oud 23-02-2003, 20:52
T Fly
T Fly is offline
Citaat:
duyvel schreef:
Als er een degelijke concurrentie is, dan zal de prijs-kwaliteitverhouding wel goed in de gaten gehouden worden. dat is het punt niet.
Het zal wel in de gaten gehouden worden, het is wel degelijk een punt. Er mag niet gesneden worden in bepaalde zaken uit geldelijke motieven. Er moeten bepaalde zaken door de centrale overheid geregeld worden en daar moet je niet aan tornen.

Ik zie het nou eenmaal niet zitten om artsen met McDonalds petjuhs te zien lopen e.d.
Oud 24-02-2003, 03:35
Joostje
Joostje is offline
markt heeft inderdaad zo kostenefficient mogelijk werken hoog in het vaandel. En dus niet kwaliteit.
Oud 24-02-2003, 08:05
groningse haide
groningse haide is offline
Citaat:
Roberto15 schreef:
Er wordt altijd geroepen dat het privatiseren van overheidsbedrijven e bureacratie zou terugdringen... veroorzaakt dit juist niet meer bureaucratie? Want voor die geprivatiseerde bedrijven moeten ook weer regels worden opgesteld en deze moeten worden gecontroleerd etc --> uiteindelijk is er dus meer bureacratie in plaats van minder!
hoezo, als of bedrijven zoals kpn en ns nu niet gecontroleerd worden; elk bedrijf krijgt wel eens met een controle te maken. Maar deprivatisering gaat vaak niet om de bureaucratie maar om het een wat on-commerciëlere bedrijf van te maken

lang leve de deprivatisering
Oud 24-02-2003, 20:10
Roberto15
Roberto15 is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Zalm heeft het toch heel vak gezegd tijdens de verkiezingen...
Reageren

Regels voor berichten