Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2002, 19:05
Ieke
Ieke is offline
Een kort verhaaltje van mij. Graag jullie commentaar.

----------
Alleen is ook maar alleen.
Vandaag is het weer maandag. Het is zo saai. Elke schooldag lijkt hetzelfde, met het enige verschil de vakken. Maar de inhoud is overal even saai.
Ik kijk naar buiten. Het gras is zoals altijd weer groen. Was er maar sneeuw, dan was het minder eentonig. Er zit nog een blaadje aan de boom. Dat ene blaadje lijkt erg op mij. Hij hangt daar maar alleen eenzaam aan de boom te hangen tot hij er ook afwaait en naar zijn vriendjes toe kan.
Ook ik zit hier te wachten tot ik naar mijn vrienden toe kan. Ik zit hier maar in een cluster met niemand die aardig voor me is. Ik hoor er niet bij. Niemand wil naast me zitten, ze lachen om mij.
Ik kijk weer naar buiten en zie dat de school naast ons pauze heeft. Ze lopen met groepjes de stad in en lachen, praten en zijn heel blij. Soms lopen ze met z’n tweeën, soms met meer. Is er daar dan niemand alleen?
Er wordt wat gefluisterd zo in de klas. Ja, zelfs een beetje gelachen. Wel zachtjes, niet te hard. Lachen ze om mij? Wat doe ik nu verkeert? Ik probeer zoals zij te zijn, maar ze accepteren me niet. Ik ben dom. Wat doe ik verkeerd?
Weer kijk ik naar buiten. Ik kijk weer naar het eenzame blaadje, het blaadje van mij. En zie het waait een beetje. Ja! Hij laat los! Ik kijk hoe hij langzaam naar beneden dwarrelt. Naar zijn vriendjes. Wat ben ik blij voor mijn eenzame blaadje dat niet lang meer eenzaam zal zijn.
Maar geld dat dan ook voor mij? Moet ik altijd eenzaam blijven net als dat blaadje was aan de boom? Of komt er voor mij een ook een rukje van de wind.
Ik kijk weer naar buiten. Ik voel de wind die door een kier bij het raam komt. Ik sluit mijn ogen om ervan te genieten. Ik open ze weer en wat zie ik? Mijn beste vriendin komt aangefietst. Nog even wachten net als dat blaadje en ik ben niet meer alleen! Gelukkig maar, want alleen is ook maar zo alleen.

Laatst gewijzigd op 03-12-2002 om 07:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2002, 19:50
Psychopath
Psychopath is offline
Leuk verhaal(Op de spellingsfouten na maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen)! Mare ga zo door zussie! . Ik wist niet dat jij zo goed kon schrijven!
Oud 02-12-2002, 20:02
stroopwafel
stroopwafel is offline
Citaat:
ieke schreef:
heeft. Ze lopen met groepjes de stad en lachen

ik geloof niet dat deze zin zo goed is
Oud 03-12-2002, 07:44
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
stroopwafel schreef:
ik geloof niet dat deze zin zo goed is
Dank je! Ik heb het verandert, maar ik weet niet of het nu goed is.
Oud 03-12-2002, 11:53
Verwijderd
Allo,

Aardig verhaal. Er zitten wat spelfouten in, maar omdat je in je vorige signature duidelijk zei dat je het daar niet over wilde hebben, zal ik het daar niet over hebben.

Ik ben blij dat je het zo kort hield, aangezien ik gisteravond nog veertig graden koorts had en verhalen lezen dan niet al te soepel gaat. Maar de kortheid is ook goed omdat je nu vertelt wat verteld moet worden en verder weinig eromheen praat.

Als ik je een tip zou geven, zou ik je zeggen de analogie tussen jou en het blaadje wat minder expliciet te zeggen. De oplettende lezer zal zelf ook wel doorkrijgen wat de functie van dat blaadje in het verhaal is. Dat maakt het wat spannender en zo kan de lezer zelf meer 'geven'. Altijd goed.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 14:13
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Allo,

Aardig verhaal. Er zitten wat spelfouten in, maar omdat je in je vorige signature duidelijk zei dat je het daar niet over wilde hebben, zal ik het daar niet over hebben.

Ik ben blij dat je het zo kort hield, aangezien ik gisteravond nog veertig graden koorts had en verhalen lezen dan niet al te soepel gaat. Maar de kortheid is ook goed omdat je nu vertelt wat verteld moet worden en verder weinig eromheen praat.

Als ik je een tip zou geven, zou ik je zeggen de analogie tussen jou en het blaadje wat minder expliciet te zeggen. De oplettende lezer zal zelf ook wel doorkrijgen wat de functie van dat blaadje in het verhaal is. Dat maakt het wat spannender en zo kan de lezer zelf meer 'geven'. Altijd goed.

LUH-3417
Je mag het best over spelfouen hebben. Ik heb het er daarom ook uitgehaalt. Graag zelfs. Ik wil het namelijk veranderen. Het punt was dat sommige andere mensen heel erg lullig kunnen reageren en dat wil ik voor zijn. Ik zal verder nog eens naar je critiek kijken en dan naar het verhaal.
Oud 03-12-2002, 17:31
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hey, ik vind het wel een leuk verhaaltje, best diep...
Het loopt wel lekker, is niet te lang...
En de titel is geweldig!!!!!
Oud 13-12-2002, 15:23
Vlooienband
Vlooienband is offline
Wat schrijf jij poëtisch! Die vergelijking met het blaadje, goed gedaan. Je schrijft erg boeiend, ik heb het meteen uitgelezen. Super, je schrijft echt tof.

De indeling van het verhaal is goed, je bouwt goed de pauzes in d.m.v. witregels, geeft op de juiste momenten alinea's en interpunctie is ook goed.

Je vertelt een leuk verhaal, op een aardige manier, vriendelijk en rustig. Het leest lekker, ontspannen. Ook is het diepzinnig, dat zeker. Snoezig, de vergelijking met het blaadje.

Spelling, stijl.
Ik benadruk dat ik nu nog maar half wakker ben en dus niet alle fouten er uit kan halen. Ook benadruk ik dat ik hier altijd zo over zeur, dus dat het niet persoonlijk bedoeld is.

"Maar de inhoud is overal even saai."
Meestal hoort maar alleen na een komma. Kan je deze zin niet samenvoegen met een ander?

"Was er maar sneeuw, dan was het minder eentonig."
Was, hinderlijke herhaling. Wat zou je zeggen als je er: "dan zou het minder eentonig zijn" van zou maken?

In de tweede alinea heb je contine dezelfde zinsconstructie staan. De hele tijd begin je met het onderwerp. Dit staat niet mooi en leest niet lekker.

"Ook ik zit hier te wachten tot ik naar mijn vrienden toe kan"
Kromme zin.

"Wat doe ik nu verkeert?"
Verkeerd

"Moet ik altijd eenzaam blijven net als dat blaadje was aan de boom?"
Deze zin is grammaticaal correct, maar ik vind het toch minder mooi staan, het woord "was".

"Moet ik altijd eenzaam blijven net als dat blaadje was aan de boom? Of komt er voor mij een ook een rukje van de wind."
Deze zinnen zouden erg mooi zijn, samengevoegd.
Oud 28-02-2003, 11:03
Majesteit
Majesteit is offline
Leuk verhaal! Leuk ook om eens iets van jou te lezen, had ik nog niet gedaan . Autobiografisch, ieke? Dan weet ik ook wie die vriendin is .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten