Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2003, 06:31
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
wetenschappelijk gezien?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2003, 07:49
wissie
wissie is offline
Hallucinaties die voortkomen uit je onbewuste?

Eigenlijk zou ik het niet weten.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 08:11
iamcj
iamcj is offline
Verwerking van de indrukken en nutteloze info die je de afgelopen tijd hebt opgedaan. Dingen die heel erg ingrijpend zijn, kunnen blijven terugkomen. Je kan ook over angsten dromen, die dan steeds worden verwerkt wat je die week hebt meegemaakt of gezien.

Als je een droom nog weet, moet je eens bekijken of de elementen die je hebt gedroomd, de afgelopen dagen zijn voorgevallen.
Oud 04-02-2003, 12:10
faith666
faith666 is offline
Citaat:
iamcj schreef:
Verwerking van de indrukken en nutteloze info die je de afgelopen tijd hebt opgedaan. Dingen die heel erg ingrijpend zijn, kunnen blijven terugkomen. Je kan ook over angsten dromen, die dan steeds worden verwerkt wat je die week hebt meegemaakt of gezien.

Als je een droom nog weet, moet je eens bekijken of de elementen die je hebt gedroomd, de afgelopen dagen zijn voorgevallen.
Hmm ik heb weleens gedroomd dat ik een paraplu ging uitlaten...als een hond ja...
Ik geloof nou niet dat dat info is die ik heb opgedaan ofzo, volgens mij is het meer een fantasie....
Oud 04-02-2003, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Hmm ik heb weleens gedroomd dat ik een paraplu ging uitlaten...als een hond ja...
hadje in je droom paddestoelen gegeten?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 15:04
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
faith666 schreef:
Ik geloof nou niet dat dat info is die ik heb opgedaan ofzo, volgens mij is het meer een fantasie....
Hoe creeer je fantasie zonder indrukken die je hebt opgedaan?
Een blinde kan niet in dezelfde beelden dromen als wij.

Het leuke van een droom is dat alles info die je daarvoor hebt opgedaan en waarvan je hersenen zoiets hebben, van dat hebben we niet meer nodig, door elkaar "weg gooit in een droom.
Oud 04-02-2003, 16:07
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Citaat:
iamcj schreef:

Het leuke van een droom is dat alles info die je daarvoor hebt opgedaan en waarvan je hersenen zoiets hebben, van dat hebben we niet meer nodig, door elkaar "weg gooit in een droom.
is het niet net verwerking ofzo van wat in je onderbewuste zich afspeelt, en dus niet zomaar "fantasie"?

je kan ook over personen dromen die je nog nooit gezien hebt, of die je al een tijdje niet meer gezien hebt...enzo...
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 16:41
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
volgens freud heeft een mens een bewust deel, en een onderbewust deel van de geest.
Iets dat je vergeet, ben je niet kwijt, maar zit achter slot en grendel in je onbewust deel van je geest.
Bij een gezond mens staat dit onderbewuste open met een kier, zodat iemand daar creativiteit en ideeën vandaan kan halen.
Als je slaapt zou je onderbewuste de overhand nemen, en beginnen te verwerken wat er in je onderbewuste zit.

Zie je dromen als een mengel pot van alles wat er is gebeurt in je leven.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2003, 07:09
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef:
is het niet net verwerking ofzo van wat in je onderbewuste zich afspeelt, en dus niet zomaar "fantasie"?

je kan ook over personen dromen die je nog nooit gezien hebt, of die je al een tijdje niet meer gezien hebt...enzo...
Tis zeker je onderbewuste, je onderbewuste neemt alles op wat er om je heen gebeurd en moet dat kwijt. Een persoon die je niet kent, kan je 2 weken geleden op tv hebben gezien, ben jij al lang weer vergeten en als je er over droomt, je onderbewuste waarschijnlijk ook.

Je prullebak wordt geleegd, maar sommige dingen kunnen lang aan de deksel blijven hangen
Oud 05-02-2003, 18:47
faith666
faith666 is offline
Citaat:
suicidal eendje schreef:
hadje in je droom paddestoelen gegeten?
Ik weet het niet meer.....misschien wel ja.....
Oud 05-02-2003, 18:48
faith666
faith666 is offline
Citaat:
iamcj schreef:

Vreemde combinatie hebben me hersenen dan gemaakt!
Oud 07-02-2003, 14:32
Fantôme
Fantôme is offline
[QUOTE]iamcj schreef:
[B]Hoe creeer je fantasie zonder indrukken die je hebt opgedaan?

jah... dat ligt er ook nog aan, of de blinde vanaf zijn geboorte blind is of niet... hoe zou een blinde dan dromen? van bepaalde dingen heeft een blinde toch wel redelijk inzicht van hoe iets eruit ziet door het te voelen denk ik... en de rest komt uit z'n fantasie zoals kleur, of zouden blinden in zwart - wit dromen...???? moeilijke vraag
Oud 11-02-2003, 20:45
Verwijderd
ja, ik vraag het me ook af.
bedoel, als jij je ogen dichtdoet en je neemt een nieuw voorwerp vast, weet je dan welke voorstelling je er moet van maken?
je hebt het voorwerp dan ook nog nooit gezien é...
dromen zijn dan (enkel) met geluiden of zo?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 19:19
rare kwast
rare kwast is offline
dromen zijn wensen, verlangens gebeurtenissen die je verwerkt of vorm geeft, je hoeft beelde niet te zien, je kan ze ook inbeelden.
je droomt niet de hele nacht maar 5 keer ofzo, je weet je dromen vaak niet meer omdat je er na vast slaapt dus niet droomt
Oud 13-02-2003, 10:08
Q
Q is offline
Naar mijn weten droom je om al je gebeurtenissen een plaatsje in je geheugen te geven. In feite wordt alles wat je meemaakt opgeslagen, alleen is het terughalen van een gebeurtenis vaak moeilijk of soms lukt het helemaal niet. Als je droomt kom je vaak dingen tegen die je gezien hebt die dag, of de dag daarvoor, zoals bijvoord een paraplu en een hond. Heb je een hoop fantasie dan zal de droom overkomen dat je een paraplu aan het uitlaten bent (zoals hier boven geschreven staat) Sommige dingen kunnen in je droom voorkomen die je gezien hebt maar eigenlijk niet bij stilgestaan hebt en dus in een ander gedeelte van je geheugen worden opgeslagen.

Dus slapen doen we om ons geestelijk te hergroeperen. Daarbij is de REM slaap de diepste vorm van slaap waarin wij dromen en alles even snel op een rijtje wordt gezet.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 10:17
Verwijderd
Ik herinner me m'n dromen de laatste tijd elke keer.
En als ik dan 's avonds in m'n bed lig, dan weet ik ineens weer wat ik de vorige nacht had gedroomd (wat ik 's ochtend na het wakker worden ook heel ff wist, maar daarna weer was vergeten). Het is best vaag..
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 18:29
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
phensic schreef:
ja, ik vraag het me ook af.
bedoel, als jij je ogen dichtdoet en je neemt een nieuw voorwerp vast, weet je dan welke voorstelling je er moet van maken?
je hebt het voorwerp dan ook nog nooit gezien é...
dromen zijn dan (enkel) met geluiden of zo?
dat denk ik niet
dat zou namelijk betekenen dat iemand die doof en blind geboren is, niet kan dromen

want als iemand die blind is voornamelijk in geluiden droomt, dan zou iemand die doof is voornamelijk in beelde dromen
en wat dan als je beiden bent? dat zou betekenen dat zo iemand niet kan dromen, of alleen met een soort gevoel droomt
Oud 13-02-2003, 19:05
rare kwast
rare kwast is offline
rem slaap = diepste vorm van slaap?? dan zet je niets op een rijtje dan slaap je alleen maar
Oud 17-02-2003, 18:42
POEMBAh
POEMBAh is offline
ja dromen zijn leuke dingen... totdat ze werkelijk uitkomen. ja ut klingt alsof ut nie zo is, maar goed da heb ik nou. ut maakt nie ut wa ik droom, ut gebeurt. en ik kan zeggen nie eg iets om blij mee te wezen.
Oud 19-02-2003, 12:12
karamba
karamba is offline
Wetenschappelijk gezien weet ik niet. Maar ik kan wel vertellen wat ik bij mij opkomt bij dromen/slapen. Ik vond dit namelijk ook wel een toepasselijk stukje tekst!!

Slaap is een periode om onszelf te herstellen en de dag af te ronden. Onze lichamen repareren zichzelf en worden weer vernieuwd en opgefrist. Onze gedachtenwereld gaat de droomstaat in waar de problemen van de dag worden opgelost. We bereiden ons voor op de nieuwe dag die voor ons ligt. Als we de slaapstaat ingaan, kunnen we beter positieve gedachten met ons meenemen, gedachten die een prachtige nieuwe dag en een prachtige toekomst zullen creëren. Als er dus gevoelens van woede of beschuldigingen in zijn, laat die dan los. Als er gevoelens van vewijt of angst zijn, laat ze ook lol. Als er enige jaloezie of razernij in je leeft, laat dat dan los. Als er schuldgevoelens of een behoefte naar straf in de uithoeken van je gedachtenwereld omzweremen, laat ze los. Voel slechts vrede in je lichaam en geest op het moment dat je in slaap zal vallen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 14:42
Verwijderd
mooi stukje, addy, maar ik vrees dat het niet altijd te verwezelijken is...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 14:46
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:

Als je slaapt zou je onderbewuste de overhand nemen, en beginnen te verwerken wat er in je onderbewuste zit.

Tenzij je lucide kan dromen!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2003, 19:49
karamba
karamba is offline
Citaat:
phensic schreef:
mooi stukje, addy, maar ik vrees dat het niet altijd te verwezelijken is...
Dit stukje lees ik al jaren voor het slapen gaan. Bij bepaalde dagelijkse dingen heb ik dat soort rituelen. Misschien een bijgeloof, maar ik geloof erin. En het helpt meestal ook nog. Ik probeer ze los te laten en aan mooiere dingen te denken. Slapen is ontspanning. toch?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 21:45
Verwijderd
als ik met iets zit pen ik het meestal neer in mijn dagboek.
rare logica, kweet, maar dan denk ik dat al die probleempjes uit mijn hoofd en in mijn dagboek zitten.
natuurlijk is het probleem (frustratie, angst, ook andere dingen) daarmee niet opgelost, toch is het een soort geruststelling (voorwaarde) om beter te kunnen slapen.

zo'n tekstje lezen kan idd ook wel een goed ritueel zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 13:43
wiebenik
wiebenik is offline
Ik heb al een aantal keren gedroomd, dat de jongen op wie ik verliefd ben z'n hoofd wegdraait als ik hem wil zoenen ofzo. De boodschap is voor mij duidelijk, ik ben bang om afgewezen te worden. Ik denk dus ook dat je dromen gewoon gaan over dingen waar je bang voor bent en daarbij verwerk je de dingen die je die dag gezien heb of waar je aan gedacht heb. Dat kan soms ook leiden tot hele vreemde en rare dromen, die eigenlijk helemaal nergens over gaan, omdat je alles zeg maar bij elkaar voegt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten