Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2003, 15:20
Verwijderd
Ik ben sinds 3 dagen gestopt met mijn medicijnen.
Ik slikte seroxetine, anti-depressiva. Nu heb ik de laatste 2 dagen last van misselijkheid, overgeven en stemmingswisselingen en ik ben heel erg moe. Ik ben bang voor een terugval, want ik voel me niet meer 'goed'. Ik wil ze het liefst weer nemen, want het depressieve gevoel is aan het terugkomen, teminste zo lijkt het. Misschien ben ik wel bang zonder die pillen ik weet het niet. Deze pillen waren niet verslavend zij mijn huisarts dus ik ben er niet van afhankelijk? hoe kan het dan dat ik ze nu weer het liefst wil nemen omdat ik me niet goed voel?
Ik heb deze pillen 1,5 jaar genomen. Mijn huisarts is op vakantie, dus daar kan ik het nu niet aan vragen .

Heeft iemand hier nog ervaring mee?
Liefs ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2003, 15:41
Verwijderd
Volgens mij moet je dat soort dingen afbouwen, onder begeleiding van een arts... Bel anders de vervanger van je huisarts en/of ga die pillen weer slikken tot je huisarts terug komt. (Heb je wel met hem/haar overlegt dat je wilde/ging stoppen?)

Je slikte die pillen tegen het depressieve gevoel, waarom zou dat nu opeens over zijn? Heb je er ook hulp voor gehad ed? Anders is het wel logisch dat het weer terug komt...dat heeft weinig met verslavend werken of wat dan ook te maken, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 24-07-2003 @ 16:41:
Volgens mij moet je dat soort dingen afbouwen, onder begeleiding van een arts... Bel anders de vervanger van je huisarts en/of ga die pillen weer slikken tot je huisarts terug komt. (Heb je wel met hem/haar overlegt dat je wilde/ging stoppen?)

Je slikte die pillen tegen het depressieve gevoel, waarom zou dat nu opeens over zijn? Heb je er ook hulp voor gehad ed? Anders is het wel logisch dat het weer terug komt...dat heeft weinig met verslavend werken of wat dan ook te maken, denk ik.
Dankje Leonoor Jij kent mij denk ik niet meer, het is ook al weer 2 of 3 jaar geleden dat ik hier was, met een andere naam, maar dat maakt verder niet zo veel uit.

Ik heb ze ook afgebouwd, van 1,5 naar 1 en toen nog een paar weken 0,5. Ik heb wel met hem overlegt dat ik wilde stoppen, en ik heb afgebouwd hoe hij het heeft gezegd. Ik denk dat ik dan de pilletjes maar weer ga nemen tot dat mijn huisarts terug is.

Ik hoopte gewoon dat de depressie over zou zijn. Ik heb er ook hulp van gehad, ik heb bij bureau jeugdzorg gezeten en ik heb nog wat psychologen ed gehad. Maar daar ben ik overal niet erg lang geweest omdat ik me niet op mijn gemak voel. De enige psycholoog waar ik goed mee kon praten en die me ook goed heeft geholpen is er nu niet meer.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 16:44
Verwijderd
Citaat:
WanderingStar schreef op 24-07-2003 @ 17:17:
Dankje Leonoor Jij kent mij denk ik niet meer, het is ook al weer 2 of 3 jaar geleden dat ik hier was, met een andere naam, maar dat maakt verder niet zo veel uit.
Nou maak je me nieuwsgierig. (pm? (als je wilt dannatuurlijk))

Citaat:
Ik denk dat ik dan de pilletjes maar weer ga nemen tot dat mijn huisarts terug is.
Misschien wel verstandig...dan kan hij je ook begeleiden ed.

Citaat:
Ik hoopte gewoon dat de depressie over zou zijn. Ik heb er ook hulp van gehad, ik heb bij bureau jeugdzorg gezeten en ik heb nog wat psychologen ed gehad. Maar daar ben ik overal niet erg lang geweest omdat ik me niet op mijn gemak voel. De enige psycholoog waar ik goed mee kon praten en die me ook goed heeft geholpen is er nu niet meer.
Ik denk dat je altijd weer even een dip krijgt als je stopt met dit soort medicijnen...maar misschien kom je nu wel uit die dip...? Misschien kun je nog even hulp krijgen zolang je stopt en als je net gestopt bent (desnoods van je huisarts), om je te ondersteunen in die dip...en om je te helpen er uit te komen ed. Maar wie weet ben je nu gewoon sterk genoeg en heb je om leren gaan met negatieve gedachten ed (dat weet ik niet natuurlijk, maar goed). Maar 't is wel handig om hulp achter de hand te hebben, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 14:53
wondersbestaan
wondersbestaan is offline
Dit is een hele normale reactie van je lichaam als je de medicijnen aan het afbouwen bent. Mijn moeder slikt al 4,5 anti-depressiva, en is op dit moment aan het afbouwen. Ook zij heeft erg veel last van 'ontwenningsverschijnselen'. Deze treden eigenlijk altijd op wanneer je afbouwd, dus het verbaasd mij dat je huisarts hier niks over heeft gezegd. Staat er ook niet iets over in de bijsluiter?

Nouja, iig kun je er dus flink veel last van hebben. Zowel lichamelijk als mentaal. Je kunt er idd misselijk van worden, hele heftige stemmingswisselingen van krijgen, en je menstruatie kan anders gaan lopen. Over het algemeen zijn dit heel normale (maar wel erg vervelende) reacties.

Zoals ik kon lezen, ben je in overleg met de huisarts de medicatie gaan afbouwen, dus deze is daar van op de hoogte. En hij stond blijkbaar achter jouw idee om af te gaan bouwen. In dit geval zou ik je lichaam en jezelf even de tijd geven om te herstellen. Je lichaam moet zich aanpassen aan de medicatie die je opeens niet meer krijgt. Toch moet je hier wel mee oppassen. Als jij zelf het idee hebt dat je weer aan het terugvallen bent, kun je misschienw (tijdelijk) weer een hele lichte dosis gaan slikken (ook weer in overleg met je huisarts). Als dit dan een hele tijd goed blijft gaan en je voelt je weer een stuk beter, kun je nog een poging doen om af te bouwen.
Jij bent de enige (en je huisarts) die nu kan bepalen wat je het liefste doet. Al die reacties zijn erg vervelend, maar horen er wel bij. Je kunt dus nog even afwachten, en kijken of er verbeteringen optreden (dit kan wel een tijdje duren, dus hou daar rekening mee). Maar als je jezelf fijner voelt mét weer een lage dosis medicatie, kun je dat ook doen.

Heel veel succes!!
Reageren

Regels voor berichten