Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2005, 15:45
evanescence
Avatar van evanescence
evanescence is offline
...niet helpt...

Hoe kan een medicijn een geesteziekte onderdrukken?
volgens mij heeft het geen zin en wordt zoon persoon alleen maar afhankelijk van de stof...

Ik ben dus van mening dat antidepressiva op langer termijn niets oplost...een geesteziekte valt niet op te lossen met drugs...
__________________
Broken......
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2005, 15:49
Angelos
Avatar van Angelos
Angelos is offline
Het werkt niet op lange termijn het is volgens mij wel zeker zo dat het op korte termijn werkt om bijv. een depressie te onderdrukken. Het werkt volgens mij zo dat de stoffen die je hersenen aanmaken als je depressief ben door zo'n middel niet meer worden aangemaakt.
Maar op lange termijn lost het niks op denk ik omdat je het probleem moet oplossen en niet moet onderdrukken.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 15:51
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Dat denk ik dus ook, ik snap dat ook niet hoor: een medicijn tegen een geestesziekte?

Maar ja, ik weet er dan ook niets vanaf, misschien kan iemand iets meer uitleggen?
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 15:52
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
medicijnen kunnen juist heel goe dhelpen
maar genezen doen ze idd niks

depressie kan voortkomen door een tekort in de hersenen aan een beplaalde stof als je die stof gewoon slikt dan ben je niet meer depressief en is de balans in je hersenen weer hersteld
maar niet blijvend, als je dan stop met de medicijnen daalt het niveau weer tot de orrspronkelijke staat

edit: dat is dus ook bij ADHD mensen, die hebben meestal ook een tekort aan e en bepaalde stof
en ja die slikken dan hun hele leven medicijnen om die stof op peil te houden
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 15:54
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Warsocket schreef op 28-06-2005 @ 16:52 :
medicijnen kunnen juist heel goe dhelpen
maar genezen doen ze idd niks

depressie kan voortkomen door een tekort in de hersenen aan een beplaalde stof als je die stof gewoon slikt dan ben je niet meer depressief en is de balans in je hersenen weer hersteld
maar niet blijvend, als je dan stop met de medicijnen daalt het niveau weer tot de orrspronkelijke staat
Dus eigenlijk is het een soort tijdelijke oplossing? Is de 'downheid' die je na het stoppen voelt dan niet nog veel frustrerender? Want dan weet je dat je je beter kunt voelen, maar lukt het je niet zonder die medicijnen..?
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 16:03
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Antidepressiva werken wel. Je geest is niet iets magisch ofzo, je hersenen bestaan ook gewoon uit materie en stroom netzoals de rest van je lichaam. Omdat sommige psychische stoornissen komen door een tekort of teveel van bepaalde stoffen in de hersenen kan dit worden opgelsot door het nemen van medicijnen.

Maar mensen die zich afhankelijk gaan voelen van het medicijn kunnen zich daar aan gaan ergeren. Ik zou niet graag het gevoel hebben dat ik mezelf alleen kan behouden door het slikken van medicijnen. Zo zit er aan antidepressiva dus een soort van psychologische bijwerking. Dat komt dan weer bij de sowieso vreemde bijwerkingen die sommige antidepressiva hebben.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 16:05
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 28-06-2005 @ 16:54 :
Dus eigenlijk is het een soort tijdelijke oplossing? Is de 'downheid' die je na het stoppen voelt dan niet nog veel frustrerender? Want dan weet je dat je je beter kunt voelen, maar lukt het je niet zonder die medicijnen..?
nja depressie is appart voorbeeld omdat het meestal niet aan iets biologisch ligt

maar bij ADHD bijv mis je gewoon een stof in je hersenen en die vul je aan

maar bij ADHD blijf je ook die medicijnen slikken
omdat ze nog geen manier hebben gevonden om je hersnenen zon te vertimmerren dat ze we die stof afgeven
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 16:08
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
ik heb anti-depressiva gehad, zo opzich werken ze niet, het moet wel in combinatie met therapie en die combinatie heeft bij mij goed geholpen
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 16:11
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
MTpower schreef op 28-06-2005 @ 17:08 :
ik heb anti-depressiva gehad, zo opzich werken ze niet, het moet wel in combinatie met therapie en die combinatie heeft bij mij goed geholpen
Lijkt mij idd logischer en effectiever in combinatie met therapie.
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 16:37
Verwijderd
tuurlijk werkt het voor sommige mensen! daar is onderzoek naar gedaan. Maar er zijn zoveel verschillende oorzaken voor een depressie dat niet alle depressies met pilletjes kunnen worden opgelost.
Ik heb heel veel medicijnen gehad die niks hielpen, maar nu voel ik me goed en ik denk dat dat (mede) komt door de medicatie die ik nu slik. Nou zal ik die medicatie toch ooit (binnen een jaar waarschijnlijk) moeten afbouwen aangezien er een bijwerking bij mij optreedt die op lange termijn botontkalking kan veroorzaken. Maargoed, dat is weer een ander verhaal.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 16:48
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Het effect va antidepressiva is inderdaad tijdelijk en doet een stoornis niet verdwijnen. Maar het geeft wel de ruimte om even niet zo op dat depressieve gevoel te richten en aan andere problemen gaan werken, zodat de stapel kleiner wordt en de problemen overzichtelijker worden.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 17:11
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 28-06-2005 @ 16:54 :
Dus eigenlijk is het een soort tijdelijke oplossing? Is de 'downheid' die je na het stoppen voelt dan niet nog veel frustrerender? Want dan weet je dat je je beter kunt voelen, maar lukt het je niet zonder die medicijnen..?
Zie het als medicijnen die je moet slikken voor een hartkwaal. Daar kun je ook niet zonder, je weet dat je je een stuk beter voelt als je ze wel gebruikt. Dus waarom zou je het dan niet doen?

En zoals al eerder gezegd, een depressie of een andere stoornis kan heel goed het gevolg zijn van een lichamelijk 'mankement'. En dus kan medicatie daarvoor een heel goede oplossing zijn. Alleen bij stoornissen die inderdaad niet een lichamelijke oorzaak hebben, werkt medicatie symptoomgericht en bestrijdt het niet de oorzaak. Maar als je er ook dan baat bij hebt, waarom zou je ze dan niet gebruiken?
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 17:58
Akilina
Avatar van Akilina
Akilina is offline
Ik heb zelf anti-depressiva geslikt en bij mij werkte het niet echt goed en ik voelde me alleen heel erg verdoofd en gevoelloos. Maar ik kan me voorstellen dat het bij veel mensen wel goede resultaten geeft. Een depressie kan inderdaad een lichamelijke oorzaak hebben en ook als dit het niet heeft gaan je hersenen minder stofjes aanmaken (serotonine en zo) en dan komt het logisch over dat een medicijn als een antidepressivum hierbij helpt.
Maar ik heb het idee dat het vaker zo is dat het de depressieve stemmingen en gevoelens onderdrukt in plaats van opheft, maar dit is maar een subjectieve mening.

Daarnaast hoor je de laatste tijd ook wel tegenberichten over het gebruik van antidepressiva en de werking hiervan. Zo was er laatst op Netwerk hier nog iets over. Er slikken namelijk echt gigantisch veel mensen antidepressiva, terwijl de meeste mensen hiervan dit niet nodig hebben, maar de medicijnen worden gewoon uit gemakszucht heel snel uitgeschreven door huisartsen en psychiaters. Daarnaast hebben antidepressiva toch ook veel nare bijwerkingen, hoewel dit toch minder is dan bij de oudere medicijnen. En uit onderzoek is ook gebleken dat als men mensen placebo-pillen geeft dit in de meeste gevallen een even gunstig effect heeft als bij echte anti-depressiva. En bij Netwerk was er ook een psychiater die een boek had geschreven over behandelmethodes voor depressie zonder medicijnen, die in de gevallen die hij behandeld heeft even of meer effectief waren.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 18:02
Suusjuhh
Avatar van Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Laatst iets over op tv. gezien. Schijnt dat 70% van de mensen die anti-depressiva gebuiken het helemaal niet nodig hebben (en het hen dus gewoon voorgeschreven wordt terwijl ze er niet geschikt voor zijn). Ook vertelden therapeuten dat anti-depressiva veel beter en makkelijker kan worden vervangen met andere therapieën zoals yoga. Zij hadden de ervaring dat het minstens net zo goed werkte tegen depressies. En waarom weinig therapeuten dit zouden doen is omdat het veel meer tijd en moeite voor ze kost. Een recept voor anti-depressiva is zo gegeven.
Als het hetzelfde effect kan hebben (wat ik dus niet weet), lijkt mij dit veel beter. Van anti-depressiva moet je namelijk ooit weer vanaf en dan kun je weer makkelijk terugvallen en er is een kans dat je verslaafd raakt. Alleen daarom al zou ik nooit aan die troep beginnen. Je onderdrukt het probleem ipv dat je het oplost. En ik denk dat je veel beter op lange termijn bezig moet zijn, helemaal voor zoiets als een depressie.
__________________
There is only one -- Feyenoord Rotterdam
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 18:21
Redhair
Redhair is offline
Ik gebruik ook anti-depressiva, en het helpt een beetje. Ik kan mijn bed weer uitkomen. Ik merk dat als ik 's avonds mijn pillen vergeten ben ik 's ochtends echt nergens zin in heb. Ik gebruik het trouwens wel in combinatie met therapie.


Maar of het goed is is een tweede. Je neemt allemaal chemische troep tot je, dat, zoals Suusjuhh zegt, misschien beter vervangen kan worden door Yoga of iets dergelijks. Maar het is niet kan helpen.
__________________
Digital ash in a digital urn.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 18:34
plastikdoll
plastikdoll is offline
Ik slik zelf bijna 2 jaar anti-depressiva (seroxat). Ik ben inmiddels 4 weken in de afbouw. Het heeft bij mij zeker geholpen maar op sommige momenten niet. Ik ben ermee begonnen omdat ik anorexia had, zo erg dat als ik die medicijnen niet had gekregen ik waarschijnlijk nu niet meer leefde. Ik knapte er erg van op, tenminste ik ging er weer van eten en voelde me heel vrolijk, maar daar schoot ik ook vaak op door! Ik had overal schijt aan en voelde niet veel meer. Door die medicijnen ben ik niet van mijn problemen afgekomen, ik heb nog steeds eetproblemen en voel me vaak nog depressief, maar ik merk wel door die afbouw dat ik heel moeilijk zonder meer kan. Ik zit nu 6 maanden in een psychiatrische kliniek. Het gaat heel goed, maar zonder deze therapie hier zou ik nooit van mijn depressie afkomen. Dus therapie of hulp is zeker noodzakelijk naast de medicijnen. Medicijnen kunnen je helpen aan de problemen te werken en daardoor kun je je minder depressief gaan voelen. Waardoor je minder afhankelijk bent van de medicijnen.

Zo'n pilletje helpt alleen je serotonine huishouding te stabiliseren/verhogen. Het helpt niet je problemen op te lossen. Je kan hierdoor wel sneller over je problemen praten doordat je niet zo depressief bent.

Dit is mijn mening erover.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 19:18
Mr. Bungle
Avatar van Mr. Bungle
Mr. Bungle is offline
Seroxat heb ik ook geslikt, vond het niet zo'n fijne ervaring. De werkelijkheid vertroebelde een beetje, waardoor ik erg wazig overkwam.
__________________
Fyh!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 19:23
evanescence
Avatar van evanescence
evanescence is offline
lijkt me op zich wel eens interessant om het zelf te ervaren....wat doet zoiets met je...
maja zoiets valt niet zo snel te regelen he
en is ook niet zoon slim idee
__________________
Broken......
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-06-2005, 19:26
Mr. Bungle
Avatar van Mr. Bungle
Mr. Bungle is offline
Het was opzich wel een leerzame ervaring ja. Het is en blijft drugs he.
Maar ik was mezelf niet, het leek net of ik een bepaald personage had gekregen in een film. Best wel een B-film trouwens
__________________
Fyh!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 21:17
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Mr. Bungle schreef op 28-06-2005 @ 20:26 :
Het was opzich wel een leerzame ervaring ja. Het is en blijft drugs he.
Maar ik was mezelf niet, het leek net of ik een bepaald personage had gekregen in een film. Best wel een B-film trouwens
Zo voelde ik me ook toen ik seroxat slikte, maar het gevoel was beter en voelde me ook beter.

Om ermee te stoppen heb ik niet heel veel problemen gehad... was alleen een beetje sjaggo een aantal dagen, verder niets
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 21:40
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
evanescene schreef op 28-06-2005 @ 20:23 :
lijkt me op zich wel eens interessant om het zelf te ervaren....wat doet zoiets met je...
maja zoiets valt niet zo snel te regelen he
en is ook niet zoon slim idee
Ik heb meegemaakt dat mijn vader stopte met seroxat, en als er een ding is wat ik niet wil weten is het dat wel.

Het is ook wel opvallend hoe vaak seroxat in documentaires voorkomt...
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 23:47
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
evanescene schreef op 28-06-2005 @ 16:45 :
...niet helpt...

Hoe kan een medicijn een geesteziekte onderdrukken?
volgens mij heeft het geen zin en wordt zoon persoon alleen maar afhankelijk van de stof...

Ik ben dus van mening dat antidepressiva op langer termijn niets oplost...een geesteziekte valt niet op te lossen met drugs...
Er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan; het werkt, maar hoé het werkt is niet exact bekend. Dit komt doordat de hersenen een schimmig gebied zijn voor onderzoekers. Wel is bekend dat ssri's voornamelijk invloed uitoefenen op de neurotransmitter serotonine. Remeron en Efexor behoren tot de categorie SNRI welke invloed heeft op serotonine + noradrenaline.. Eenzelfde soort verhaal gaat op voor de TCA's en MAO-remmers. Bij psychische stoornissen als depressie KAN de oorzaak binnen in de hersenen gelegen zijn en opgeheven worden door dergelijke medicatie..

Ikzelf slik overigens 'n antidepressivum, hoe het is om zonder te leven kan ik me niet herinneren. Oordelen of het werkt is dan ook lastig; ik weet immers niet hoe ik (dis)functioneer zonder dergelijke medicatie.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 23:59
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Anti-depressiva halen de scherpste randjes ervan af, waardoor
de patiënt nét wat meer ruimte heeft om in therapie te werken
aan de problematiek..

Imho zouden anti-depressiva daarom eigenlijk ook alleen maar
mogen worden voorgeschreven icm therapie of een andere vorm
van hulp; ik denk dat het eerder een aanvulling is dan een
oplossing. (muv depressies die door een onbalans in bepaalde stoffen veroorzaakt worden ed)

Want wanneer je enkel en alleen AD gebruikt, onderdruk je de
klachten wel (tijdelijk), maar ben je niet bezig met het zoeken
naar een constructieve oplossing; uiteindelijk is het toch de
bedoeling dat je het zónder AD afkan, en dat bereik je op die
manier vaak niet.

Dat de klachten tijdelijk minder/draagzamer worden is natuurlijk
fijn, maar dan moet de ruimte die daardoor ontstaat wél gebruikt
worden om te werken aan de problematiek en te zoeken naar
oplossingen etc, imho.

Mijn psychiater voert een vrij terughoudend beleid mbt AD; eerst
in therapie proberen, blijkt dat geen optie meer te zijn of levert
het te weinig resultaat, dán mag/moet je het combineren met AD.
En ik ben het daar wel eens; AD zijn geen 'wonderpillen' oid..
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 00:01
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
@ Quiana; heel helder verwoord
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 09:49
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
evanescene schreef op 28-06-2005 @ 16:45 :
...niet helpt...

Hoe kan een medicijn een geesteziekte onderdrukken?
volgens mij heeft het geen zin en wordt zoon persoon alleen maar afhankelijk van de stof...

Ik ben dus van mening dat antidepressiva op langer termijn niets oplost...een geesteziekte valt niet op te lossen met drugs...
Ze genezen ook zeker niet, het onderdrukt alleen je gevoelens zodat je geen rare dingen doet. Ik slikte zelf Zoloft en daar werd ik een beetje een 'zombie' van. Alles ging heel langzaam, ik reageerde niet meer zo heftig op prikkels als daarvoor.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2005, 10:00
Tieneke
Avatar van Tieneke
Tieneke is offline
ik wouw dat k wat kreeg
en dat zeg ik nu pas na 4jaar ernstige problemen

gr,tieneke
__________________
....*I'm like a Bird,I'm onely fly away,I don't now where my home is,I don't now where my soul is and Baby I need you !!!!!!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 11:15
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Het helpt inderdaad niet en zeker niet op lange termijn. Grote kans op terugval als je ermee stopt en je kunt er makkelijk verslaafd aan raken. Therapie veel vaak nog meer zin dan medicatie. Je moet jezelf helpen, medicijnen kunnen dat niet
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 20:54
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Tieneke schreef op 29-06-2005 @ 11:00 :
ik wouw dat k wat kreeg
en dat zeg ik nu pas na 4jaar ernstige problemen

gr,tieneke
Waarom consulteer je geen huisarts? Of, psychiater?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 22:54
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Het helpt mij goed, merk het ook meteen als ik ze niet neem.

Wel merk ik dat ik enorm afgestompt word.
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 23:23
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Koning schreef op 29-06-2005 @ 23:54 :
Het helpt mij goed, merk het ook meteen als ik ze niet neem.

Wel merk ik dat ik enorm afgestompt word.
dat is het overheerlijke nadeel ervan
Daarom begin ik er absoluut niet aan
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 01:18
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Een geestesziekte is vaak niet een geestesziekte, maar een zenuwziekte. Je geest bestaat uit neuronen, en 'loopt' op neurtransmitters en hormonen. Dat is lichamelijk, dat kun je met medicijnen behandelen. Veel antidepressieva werken pas na een week of 3 a 4.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Shitonya schreef op 29-06-2005 @ 12:15 :
Het helpt inderdaad niet en zeker niet op lange termijn. Grote kans op terugval als je ermee stopt en je kunt er makkelijk verslaafd aan raken. Therapie veel vaak nog meer zin dan medicatie. Je moet jezelf helpen, medicijnen kunnen dat niet
Waar leg je de grens tussen een verslaving en het echt nodig hebben? Iemand die suikerziekte heeft moet ook zijn/haar hele leven insuline spuiten maar is hij/zij daar dan aan verslaafd?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 15:52
Mr. Bungle
Avatar van Mr. Bungle
Mr. Bungle is offline
Het enige postitieve wat ik ervaren heb aan anti-depressiva is dat ik mijn vriendin langer kon plezieren
__________________
Fyh!
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 15:54
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 29-06-2005 @ 12:15 :
Het helpt inderdaad niet en zeker niet op lange termijn. Grote kans op terugval als je ermee stopt en je kunt er makkelijk verslaafd aan raken. Therapie veel vaak nog meer zin dan medicatie. Je moet jezelf helpen, medicijnen kunnen dat niet
Ik denk dat medicijnen je wel degelijk kunnen helpen, als in; ze
kunnen een bijdrage leveren aan het proces wat je doormoet
om jezelf te (leren) kúnnen helpen.

Want als iemand ontzettend diep in een depressie zit, is diegene
vaak ook heel moeilijk te bereiken met therapie, is het ook heel
moeilijk om de toegereikte handvatten in de praktijk toe te
passen..

AD kunnen dan de scherpe randjes van de depressie afhalen,
waardoor je nét wat meer ruimte hebt om te werken in therapie,
en door te zetten in de praktijk..

In zo'n soort situatie kunnen AD zéker wel helpen (en leveren ze
dus óók een bijdrage voor de lange termijn), denk ik.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 08:56
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
je moet je eerst ergens in verdiepen voordat je zo een topic opent, maar onderstaande info wist TS natuurlijk al

----------------------------------------------------------

Serotonine zorgt voor overdracht van signalen in de hersenen en speelt een rol bij onder andere de regulatie van lichaamstemperatuur, depressie, eetlust en agressie.

Teveel serotonine: Uitgelaten gevoel, manie
Te weinig serotonine: Neerslachtig gevoel, depressie
Het kan voorkomen door een chemische onbalans (genetisch bepaald) of door andere factoren ('traumatische' gebeurtenissen) dat de serotoninespiegel niet evenwichtig is.

Een manier om die spiegel weer goed te krijgen, is een( combinatie van therapie en)
SSRI (Selective Serotonine Reuptake Inhibitor)
Vertaald is dit: Selectieve Serotonine Heropname Remmers

Serotonine wordt in de hypofyse aangemaakt.
Vandaaruit wordt het vervoerd. Wat niet meer nodig is, en dus over is, wordt teruggetransporteerd naar de hypofyse. Dit kan dus hergebruikt worden. Tegelijkertijd wordt er constant nieuwe aangemaakt, zonlicht, buitenlucht hebben er een positieve invloed op

Als je bijvoorbeeld meer Serotonine opneemt dan aanmaakt, dan heb je een chronisch tekort, waardoor je je je niet echt happy voelt, over het algemeen. De SSRI reguleert de uitgifte, en opslag tot het weer een beetje normaal is.
--------------------------------------------

Om te beginnen even uitleggen wat een neurotransmitter is (Serotonine is een neurotransmitter) Je lichaam communiceert door middel van elektrische impulsen, die via zenuwcellen (zoals neuronen) je hele lichaam doorgaan. Dit alles gebeurt door een aaneenschakeling van neuronen. De electrische impuls gaat door een neuron heen, en moet dan bij de volgende neuron weer beginnen. Hier komen neurotransmitters van pas.

Neurotransmitters drijven van het eind (Axon) van de éne neuron naar het begin van de volgende (dendriet). Hierdoor wordt de electrische impuls doorgevoerd, en kan de communicatie tot stand komen De boodschap die verstuurd moet worden, bepaalt welke (combinatie van) neurotransmitters gebruikt worden.

Bij een depressie is er niet precies bekend wat er (neurobiologisch) aan schort, maar het lijkt erop dat het te maken heeft met een tekort aan bepaalde neurotransmitters. En dan wel Dopamine, Serotonine (!) en Norepinephrine. Ik denk dat het medicijn wat jij slikt inderdaad een SSRI is (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor). Het doel van een SSRI is om je effectieve Serotonine-gehalte op te krikken, aangezien Serotonine met enkele kenmerken van depressie lijkt samen te hangen. Daar kom ik zo wel op terug

Om uit te leggen hoe die SSRI te werk gaat, moeten we terug gaan naar die communicatie in je lichaam (hersenen). De communicatie voltrekt zich doordat de neurotransmitters blijven hangen aan (receptoren van) de tweede neuron. Maar nadat de neurotransmitters overgedreven zijn naar de volgende neuron, waar blijven ze dan? Het bericht is immers al doorgevoerd. Meestal drijven ze terug naar de eerste neuron, waar ze klaarliggen om weer verstuurd te worden naar de overkant.

Het komt voor dat veel neurotransmitters niet "blijven kleven" aan de receptoren, waardoor het bericht niet aankomt. SSRI's zorgen ervoor dat de eerste neuron de neurotransmitters niet opnieuw opneemt, waardoor ze opnieuw proberen om bij de receptoren te blijven kleven. Hierdoor zal er meer serotonine blijven hangen, en komt de boodschap beter door. SSRI's verhogen dus de effectiviteit van je serotonine.

Nu kijken we naar hoe die neurotransmitters dan samenhangen met (de sympromen van) depressie
Grof gezegd komt het hier op neer:
# Serotonine beïnvloedt je denkvermogen (cognitie), en hangt samen met obsessieve gedachten in de depressie.
# Norepinephrine beïnvloedt lichamelijke activatie en hangt samen met psychomotische retardatie (trage beweging, alles kost veel energie).
# Dopamine lijkt verbonden te zijn met "the pleasure pathway", en hangt samen met wat we in depressie "Anhedonia" of "Dysphoria" noemen (het verliezen van je gelukkigheid, hét kenmerk van depressie).
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 12:44
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
gaat TS nog antwoorden ?
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-07-2005, 13:01
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ratsja schreef op 07-07-2005 @ 13:44 :
gaat TS nog antwoorden ?
Ben ook benieuwd naar de respons!
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 01:02
Verwijderd
Citaat:
Akilina schreef op 28-06-2005 @ 18:58 :
Ik heb zelf anti-depressiva geslikt en bij mij werkte het niet echt goed en ik voelde me alleen heel erg verdoofd en gevoelloos. Maar ik kan me voorstellen dat het bij veel mensen wel goede resultaten geeft. Een depressie kan inderdaad een lichamelijke oorzaak hebben en ook als dit het niet heeft gaan je hersenen minder stofjes aanmaken (serotonine en zo) en dan komt het logisch over dat een medicijn als een antidepressivum hierbij helpt.
Maar ik heb het idee dat het vaker zo is dat het de depressieve stemmingen en gevoelens onderdrukt in plaats van opheft, maar dit is maar een subjectieve mening.

Daarnaast hoor je de laatste tijd ook wel tegenberichten over het gebruik van antidepressiva en de werking hiervan. Zo was er laatst op Netwerk hier nog iets over. Er slikken namelijk echt gigantisch veel mensen antidepressiva, terwijl de meeste mensen hiervan dit niet nodig hebben, maar de medicijnen worden gewoon uit gemakszucht heel snel uitgeschreven door huisartsen en psychiaters. Daarnaast hebben antidepressiva toch ook veel nare bijwerkingen, hoewel dit toch minder is dan bij de oudere medicijnen. En uit onderzoek is ook gebleken dat als men mensen placebo-pillen geeft dit in de meeste gevallen een even gunstig effect heeft als bij echte anti-depressiva. En bij Netwerk was er ook een psychiater die een boek had geschreven over behandelmethodes voor depressie zonder medicijnen, die in de gevallen die hij behandeld heeft even of meer effectief waren.
Dat placebo effect werkt maar een paar weken volgens mij hoor. Daarna voelen ze zich weer slechter.

Het lijkt me sterk dat men een zware depressie zo even kan behandelen door op zo iemand in te praten.

Welke aflevering van Netwerk was dat? Anders kan ik 'm misschien even kijken op Uitzendinggemist.nl. Niet dat ik *jou* niet geloof hoor, maar ben wel nieuwsgierig naar die theorie van die man.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 15:15
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 07-07-2005 @ 14:01 :
Ben ook benieuwd naar de respons!
Ze gaat niet meer reageren, eerst hoog van de daken schreeuwen met een retoriek van Jan lul, om vervolgens kwijnend in een hoekje te gaan zitten.
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 17:19
Snellius
Avatar van Snellius
Snellius is offline
Citaat:
evanescence schreef op 28-06-2005 @ 16:45 :
...niet helpt...

Hoe kan een medicijn een geesteziekte onderdrukken?
volgens mij heeft het geen zin en wordt zoon persoon alleen maar afhankelijk van de stof...

Ik ben dus van mening dat antidepressiva op langer termijn niets oplost...een geesteziekte valt niet op te lossen met drugs...
Jaah... En nu de onderbouwing?
__________________
And if it gets to be obscene, yeah I am a human being
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 17:21
TiM
Avatar van TiM
TiM is offline
Ist niet gewoon meer iets waardoor je rustig wordt? Geestelijk dus ook, wat minder vage gedachtes, wat minder stress? niet?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 11:53
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
Citaat:
TiM schreef op 08-07-2005 @ 18:21 :
Ist niet gewoon meer iets waardoor je rustig wordt? Geestelijk dus ook, wat minder vage gedachtes, wat minder stress? niet?
en dat concludeer je nadat je mijn bovenstaand verhaal hebt gelezen ?
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 10-07-2005, 12:31
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Waarschijnlijk heeft hij het niet gelezen

Ik wilde iets soortgelijks posten, maar dan in minder wetenschappelijke mate.
Goed verwoord though.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 10:33
ratsja
Avatar van ratsja
ratsja is offline
ik wacht nog steeds op een antwoord van TS
__________________
vows are spoken to be broken, feelings are intense, words are trivial, pleasures remain, so does the pain, words are meaningless and forgettable
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 17:45
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Kun je volgens mij lang op wachten
__________________
Veramerikanisering alom!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 17:47
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
nuttige up...
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 22:21
a girl
a girl is offline
ok enkele opmerkingen bij bepaalde reply's hier (uit mn opleiding niet mn eigen mening):

* anti-depressiva zijn NIET VERSLAVEND. Zij verhogen bij mijn weten ook niet de kans op herval. Wanneer je ze begint te nemen, moet je ze wel voor een bepaalde periode nemen of je vervalt weer in het gewone patroon die een depressie heeft.

Welk effect hebben zij normaalgezien? De depressie heeft een bepaald natuurlijk verloop over een bepaalde tijd, met 1 dieptepunt (heel weinig slaap, je van smorgens tot savonds slecht voelen). De antidepressiva zorgen ervoor dat het dieptepunt minder 'diep' is en dat de persoon vlugger geneest. Met genezen bedoel ik dan dat de depressie weggewerkt wordt. wanneer je de anitidepressiva vroegtijdig stopt, zal de depressie toch die lengte aannemen die hij 'natuurlijk' zou hebben.
dit alles voor dit prototype, antidepressiva worden ook gegeven bij langdurige depressie en iets lichtere depressie, bijvoorbeeld dysthyme stoornis.

* Je kan NIET spreken over OORZAAK-GEVOLG-RELATIES, ook al helpt het nemen van anti-depressiva om de depressie te verhelpen. door sociale problemen, kan die balans in de hersenen om zeep geholpen worden, waardoor dat eerste het gevolg wordt.
hoofdpijn kan verholpen worden door aspirine, maar hoofdpijn wordt niet veroorzaakt door een tekort aan aspirine.

* antidepressiva moeten altijd in COMBINATIE MET PSYCHOTHERAPIE genomen worden: in het natuurlijke verloop van een depressie heb je 2 vrij gevaarlijke momenten waarin dat de persoon zelfmoord zou kunnen plegen (bij het verglijden in de depressie en bij het genezen, niet in het dieptepunt, dan zit de persoon zo diep dat hij zelfs dat niet ziet zitten). door de anti-depressiva wordt dit dieptepunt niet bereikt en gaat men eerder over naar deze 'gevaarlijke' fase, waardoor het heel onverantwoord is om iemand zonder begeleiding aan anti-depressiva ta laten beginnen.
ook om de ware oorzaak op de sporen is psychotherapie noodzakelijk.

tegenwoordig is het idee dat het niet voorschrijven van anti-depressiva bij zware depressie gezien kan worden als een grove fout.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 17:00
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Ik denk dat anti depressiva wel verslavend (lichamelijk en geestelijk) zijn. Ik slik zelf fluvoxaminemaleaat en heb geprobeerd op aanraden van de psychiater om hiermee te stoppen, maar na 2 dagen niks geslikt te hebben, val ik soms weg en heb ik een soort hele korte epilepsie-aanvallen. Ben er dus maar weer mee doorgegaan.
__________________
Veramerikanisering alom!
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 17:28
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
ik bleef depressief ookal slikte ik anti depressiva....
ik geloof er niet in
ben er alleen maar zieker van geworden...
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 22:18
Desolation
Desolation is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 29-06-2005 @ 21:54 :
Waarom consulteer je geen huisarts? Of, psychiater?
Het is moeilijker dan je denkt, vooral als je nogal gesloten bent van nature. Heb zelf ook het idee dat ik hulp nodig heb, mijn probleem is alleen dat ik uit mezelf niet zomaar mijn problemen aan iemand kan voorleggen. Waarom dat is zou ik niet zeker weten, ik denk dat schaamte toch wel een rol speelt. Heb weleens een poging ondernomen om een huisarts te spreken maar toen ik daar eenmaal was kon ik gewoon niet over mijn lippen verkrijgen wat mij precies dwarszat, derhalve kreeg ik dus ook geen medicijnen toegeschreven en leek het hem geen goed idee om mij door te verwijzen naar een psycholoog.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Depressies.
That's why
10 01-08-2013 18:40
Psychologie Antidepressiva en andere medicatie voor de psyche
coopergirl
500 13-05-2012 18:58
Psychologie Medicatie....
Verwijderd
51 16-07-2009 00:41
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 06:11
Lichaam & Gezondheid hoeveel wegen jullie?
0heksje0
496 01-02-2005 16:09
Psychologie Manisch Depressief (MDS - Borderline)
Genesis
25 25-03-2002 18:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.