Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2003, 14:39
Verwijderd
hmm, na aanloop van de topics over irak, zie ik steeds vaker mensen dit idee presenteren.

welke in mijn ogen onmogelijk is.
1- it never hurts to be prepared.
met andere woorden; nu zijn WIJ als kikkerlandje) veilig, maar wie zegt dat dat altijd zo blijft?
móchten we ooit in een oorlog komen, dan hebben we tenminste een efficiente manier om onszelf te verdedigen, pv. allemaal naar de hooivorken en deegrollen te grijpen.

2- er zullen altijd types als saddam zijn, en het type "homo sapiens meeloperopus" zal ook altijd blijven bestaan.
en als wij als westerse wereld onze wapens weggooien, wordt de wereld waarschijnlijk veel onstabieler.

3- wat betreft de onwapening van ons landje: dat zou ronduit egoïstisch zijn; zo van: wij zitten veilig achter jullie, jullie vangen de evt. klappen wel op; wij leven wel verder.
en kom dan niet aan met "onze strijdkrachten stellen geen reet voor", want je zal zelf ook wel eens gehoord hebben van "elk beetje helpt".

4- ipv. steeds te bezuinigen op defensie, zou je er ook voor kunnen opteren om de eisen voor soldaat/korporaalsfuncties omhoog te gooien.
en ze vervolgens zowel als militair als agent op te leiden (hoewel die agenten opleiding minder lang duurt als normale agent-opleiding) en ze in feite de surveillanten vervangen.
echter; in dat geval hebben ze bijna evenveel bevoegdheden als agenten.
dit zou best bruikbaar zijn; zo vervullen ze een dubbelrol; en in het buitenland kunnen ze op die manier veel beter de orde bewaren tijdens peacekeeping missies.

uwhuhuhuh, ik ga ff wat drinken pakken, zet de discussie voort!!!~~~@@@
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2003, 16:45
red_and_black
red_and_black is offline
welke discussie?????
Oud 20-02-2003, 17:01
annemiekk
annemiekk is offline
[QUOTE]Havock schreef:
[B]hmm, na aanloop van de topics over irak, zie ik steeds vaker mensen dit idee presenteren.

3- wat betreft de onwapening van ons landje: dat zou ronduit egoïstisch zijn; zo van: wij zitten veilig achter jullie, jullie vangen de evt. klappen wel op; wij leven wel verder.
en kom dan niet aan met "onze strijdkrachten stellen geen reet voor", want je zal zelf ook wel eens gehoord hebben van "elk beetje helpt".

elk beetje maakt het nog erger ja, oorlog heeft nog nooit iemand geholpen. ik vind dat niet alleen nederland zijn wapens moet "weggooien" maar ook alle andere mensen/landen die wapens bezitten. Het is toch belachelijk dat wij regels hebben om oorlog te voeren, waarom is oorlog voeren niet verboden?? Iemand vermoorden, dat mag niet. Maar komt oorlog niet uit op hetzelfde, in grotere getalen? Als mensen nou eens ophouden elkaar te onderdrukken, wat de Westerse wereld volgens mij heeft uitgevonden, als mensen nou eens elkaar tolereren en accepteren, als de wereld eens uitgaat van gelijkheid, en niet van ongelijkheid, misschien komt het dan goed.

ik weet dat ik het zo heel erg simplificeer, en zo makkelijk gaat het natuurlijk helemaal niet, maar wat wordt gezegd over een goed milieu, begint bij jezelf, dat geldt hiervoor ook.

Laatst gewijzigd op 20-02-2003 om 17:05.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 17:10
CraigDavid
CraigDavid is offline
het begint allemaal met respect

je kan wel ontwapenen, maar zolang de mentaliteit van mensen niet verandert en je mensen hebt die dingen zeggen als:

Citaat:
coole wapens klinkt wel lachen...tenminste...zolang je geen vijand van de VS bent
dan zal de situatie niet veranderen

Laatst gewijzigd op 20-02-2003 om 17:20.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 17:38
Verwijderd
Citaat:
elk beetje maakt het nog erger ja, oorlog heeft nog nooit iemand geholpen.

Oorlogen helpen wel soms:
bijv. het beschermen van mensen tegen buitelandse aanslagen
of het verbeteren van de leefsituatie in een land.

Citaat:
ik vind dat niet alleen nederland zijn wapens moet "weggooien" maar ook alle andere mensen/landen die wapens bezitten. Het is toch belachelijk dat wij regels hebben om oorlog te voeren, waarom is oorlog voeren niet verboden?? Iemand vermoorden, dat mag niet. Maar komt oorlog niet uit op hetzelfde, in grotere getalen?
je kan niet zeggen tegen de hele wereld: smijt alle wapens maar weg. Daar zal vast niet iedereen aan meedoen.
Bovendien is een land zonder wapens erg kwetsbaar: wanneer er maar een land op aarde is dat ff snel stiekem nieuwe wapens bouwt, dan kan het die landen zonder wapens heel makkelijk verslaan. Dat is ook een reden waarom landen niet zullen willen ontwapenen.
Citaat:
Als mensen nou eens ophouden elkaar te onderdrukken, wat de Westerse wereld volgens mij heeft uitgevonden, als mensen nou eens elkaar tolereren en accepteren, als de wereld eens uitgaat van gelijkheid, en niet van ongelijkheid, misschien komt het dan goed.

Nou...ik geloof dat juist in de Westerse wereld het onderdrukken van burgers wel meevalt. Daarvoor moet je toch vooral zijn in landen met dictators geloof ik.
En verder kan er wel gelijkheid zijn, maar mensen zullen het nooit allemaal eens zijn over bepaalde plannen, wat kan leiden tot ruzies, of erger, oorlog dus.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 17:45
Quivarum
Quivarum is offline
Dat zou natuurlijk fantastisch zijn, maar helaas, het is een utopie. Hoe droevig het ook is, er zullen altijd mensen zijn die wapens houden om hun volk en andere volken te onderdrukken en dus kunnen ook wij niet ontwapenen, helaas.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Quivarum schreef:
Dat zou natuurlijk fantastisch zijn, maar helaas, het is een utopie. Hoe droevig het ook is, er zullen altijd mensen zijn die wapens houden om hun volk en andere volken te onderdrukken en dus kunnen ook wij niet ontwapenen, helaas.
juist.
en nu, meer dan ooit meoten we een sterk leger hebben.
neit zozeer een groot leger; maar een geavanceerd, goed pgeleid leger, met goed gemotiveerde mensen en een "motiverende politieke en financiele inzet vanuit den haag".
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 18:00
Quivarum
Quivarum is offline
De keuze voor een sterk leger is een kwestie van het stellen van prioriteiten. We zouden ook een goed Europees beleid kunnen voeren waardoor wij geen eigen leger nodig hebben.

Echter, als we zelf als Europa geen eigen militaire macht uit kunnen oefenen moeten we geen praatjes hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 18:02
Verwijderd
Citaat:
Quivarum schreef:
De keuze voor een sterk leger is een kwestie van het stellen van prioriteiten. We zouden ook een goed Europees beleid kunnen voeren waardoor wij geen eigen leger nodig hebben.

Echter, als we zelf als Europa geen eigen militaire macht uit kunnen oefenen moeten we geen praatjes hebben.
idd, maar ik zeg ook "we".
daarmee kan ik ook europa bedoelen.
ik denk zelfs dat dat veel beter is.
op die manier zullen we toch meer in de buurt komen van de vs.
of die het ook "goed vinden" is een 2e vraag.
en ze zien natuurlijk het liefst een engelsman als opperbevelhebber.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 18:51
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Quivarum schreef:

Een Europees leger ben ik zeker geen voorstander van. Ik vind dat ieder land eigen beslissingen moet kunnen maken op het gebied van defensie. Trouwens, op elk gebied wel. Het idee van een verenigd europa is goed om onderlinge handel te stimuleren maar de lidstaten moeten wel hun soevereiniteit op elk gebeid behouden. Anders krijg je automatisch een verdrukking van kleine landen door grote landen. Frankrijk en Duitsland zagen het al helemaal voor zich dat zij het Euroleger zouden gaan leiden lijkt me geen goed idee.

Het nederlandse leger moet zeker niet afgeschaft worden, al heeft het naar mijn mening alleen nog maar een symbolische functie binnen de internationale gemeenschap. Dit zou alleen maar verder toenemen als we een euroleger zouden hebben. Het ondergraaft in feite de democratie.
Oud 20-02-2003, 19:02
Verwijderd
Citaat:
duyvel schreef:
Een Europees leger ben ik zeker geen voorstander van. Ik vind dat ieder land eigen beslissingen moet kunnen maken op het gebied van defensie. Trouwens, op elk gebied wel. Het idee van een verenigd europa is goed om onderlinge handel te stimuleren maar de lidstaten moeten wel hun soevereiniteit op elk gebeid behouden. Anders krijg je automatisch een verdrukking van kleine landen door grote landen. Frankrijk en Duitsland zagen het al helemaal voor zich dat zij het Euroleger zouden gaan leiden lijkt me geen goed idee.

Het nederlandse leger moet zeker niet afgeschaft worden, al heeft het naar mijn mening alleen nog maar een symbolische functie binnen de internationale gemeenschap. Dit zou alleen maar verder toenemen als we een euroleger zouden hebben. Het ondergraaft in feite de democratie.
misschien.
maar dat is geen onoverkomelijk probleem.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 19:07
Blitzkrieg Bop
kun je dat even toelichten?
Oud 20-02-2003, 19:15
annemiekk
annemiekk is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:

Nou...ik geloof dat juist in de Westerse wereld het onderdrukken van burgers wel meevalt. Daarvoor moet je toch vooral zijn in landen met dictators geloof ik.
En verder kan er wel gelijkheid zijn, maar mensen zullen het nooit allemaal eens zijn over bepaalde plannen, wat kan leiden tot ruzies, of erger, oorlog dus. [/B]
ik bedoelde dat de westerse wereld de 3e wereld onderdrukt, wij zorgen ervoor dat landen zo arm zijn, dat de helft van de bevolking doodgaat van de honger. Kijk wat we hier aanrichten, en hier gaan we nog niet eens zo ver als oorlog voeren, en toch gaan er mensen dood door ons (vind ik). Sowieso heb ik in de geschiedenis van de wereld geen oorlog ontdekt waar mensen gelukkig van zijn geworden..
Waarom zou een utopie niet kunnen bestaan??

Laatst gewijzigd op 20-02-2003 om 19:20.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 19:20
Verwijderd
Citaat:
duyvel schreef:
kun je dat even toelichten?
heel simpel: in principe zou je gewoon een roulerend opperbevel moeten hebben.

ieder land komt aan de beurt, en ieder land heeft zo zijn eigen verantwoordelijkheden.

elk land heeft ook gewoon zijn op eigen grondgebied gestationeerde leger, en levert een deel vrijwilligers aan het "euro-leger".
en wat is het probleem dat duitsland en frankrijk daar de baas over zijn?
hun legers zijn veel groter, dus kan je verwachten dat hun hogere echelons ook veel beter met die grote hoeveelheden weten om te gaan.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 19:27
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
annemiekk schreef:
ik bedoelde dat de westerse wereld de 3e wereld onderdrukt, wij zorgen ervoor dat landen zo arm zijn, dat de helft van de bevolking doodgaat van de honger. Kijk wat we hier aanrichten, en hier gaan we nog niet eens zo ver als oorlog voeren, en toch gaan er mensen dood door ons (vind ik). Sowieso heb ik in de geschiedenis van de wereld geen oorlog ontdekt waar mensen gelukkig van zijn geworden..
Omdat de mens van nature agressief en egoistisch is.
Oud 20-02-2003, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Omdat de mens van nature agressief en egoistisch is.
yup.

en jaloezie speelt ook mee
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 19:31
Quivarum
Quivarum is offline
Wat een negatief mensbeeld.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 19:33
Blitzkrieg Bop
Het is gewoon niet in orde om Nederlandse manschappen onder het oppperbevel van andere landen te stellen, het opperbevel wil dan logischerwijs ook meer te zeggen hebben in de besluitvorming van het euroleger.
Dan zou Nederland verplichtingen hebben om aan bepaalde oorlogen mee te doen omdat het Euroleger dat doet.
Zo'n europees leger verzwakt het onafhankelijke opterden en denken van landen, zeker van de kleine.
Oud 20-02-2003, 19:39
Blitzkrieg Bop
Citaat:
annemiekk schreef:
De westerse wereld onderdrukt de derde wereld zeker! Vooral door globalisatie en instellingen als IMF en WTO.

Maar die utopie van jou is een tikje onrealistisch. Nooit meer oorlog is vaker afgesproken (en wie het daar niet mee eens is, verklaar ik de oorlog!) maar egoisme en eigenbelang gaat boven alles.
Oud 20-02-2003, 19:55
Verwijderd
Citaat:
Quivarum schreef:
Wat een negatief mensbeeld.
maar het klopt
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 19:59
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Havock schreef:
maar het klopt
idd
Oud 20-02-2003, 20:12
Verwijderd
Citaat:
annemiekk schreef:
ik bedoelde dat de westerse wereld de 3e wereld onderdrukt, wij zorgen ervoor dat landen zo arm zijn, dat de helft van de bevolking doodgaat van de honger. Kijk wat we hier aanrichten, en hier gaan we nog niet eens zo ver als oorlog voeren, en toch gaan er mensen dood door ons (vind ik).

nou...Nederland/Europa kan wel extreem veel geld gaan geven aan de 3e wereld, zodat er niemand meer honger lijdt. Maar ik denk dat het geld dan beter aan duurzame ontwikkeling kan worden uitgegeven. Anders zitten we over 100 jaar nog precies in dezelfde situatie, alleen dan met een nog veel grotere bevolking.
Citaat:
Sowieso heb ik in de geschiedenis van de wereld geen oorlog ontdekt waar mensen gelukkig van zijn geworden..
Ik zeg in mijn vorige post al: "Oorlogen helpen wel soms:
bijv. het beschermen van mensen tegen buitelandse aanslagen
of het verbeteren van de leefsituatie in een land. "
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
idd
Dat het vandaag zo is, betekent niet dat het zo moet of zal blijven. Ik ben ervan overtuigd dat het onvermijdelijk is dat het anders wordt.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 20:31
Verwijderd
Citaat:
KontraDix schreef:
Dat het vandaag zo is, betekent niet dat het zo moet of zal blijven. Ik ben ervan overtuigd dat het onvermijdelijk is dat het anders wordt.
nee.
daarvoor zijn wij mensen verschillend.

je wilt permanente wereldvrede?
dan zou ik zeggen; "dood aan de mensheid"
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 12:23
annemiekk
annemiekk is offline
Citaat:
Havock schreef:
maar het klopt
nee het klopt niet, kan jij dat bewijzen? en nee ik kan niet bewijzen dat mensen uit zichzelf goed zijn, maar volgens mij wordt iedereen onschuldig geboren. en als elk kind een gelijke kans had op een goed leven zonder honger te lijden, of verschrikkelijke oorlogen mee te maken, zou volgens mij de wereld een utopie kunnen zijn.
Oud 21-02-2003, 12:27
Martian
Martian is offline
Citaat:
annemiekk schreef:
nee het klopt niet, kan jij dat bewijzen? en nee ik kan niet bewijzen dat mensen uit zichzelf goed zijn, maar volgens mij wordt iedereen onschuldig geboren. en als elk kind een gelijke kans had op een goed leven zonder honger te lijden, of verschrikkelijke oorlogen mee te maken, zou volgens mij de wereld een utopie kunnen zijn.
Die voorwaarden van je zijn ook al een utopie.
Oud 21-02-2003, 13:14
Verwijderd
Citaat:
annemiekk schreef:
dan nog.
mensen zijn mensen, en ontwikkelen zich ook onafhankelijk, en sommige mensen zijn gewoon machtsgeil.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 01:32
Blitzkrieg Bop
laat dat meisje haar nou maar haar idealen hebben, ze is nog jong....

sorry, niet gemeen bedoeld, maar jou ideeen zullen de eerste 1000 jaar niet uitkomen, geloof me!
Oud 22-02-2003, 09:16
Verwijderd
Citaat:
duyvel schreef:

sorry, niet gemeen bedoeld, maar jou ideeen zullen de eerste 1000 jaar niet uitkomen, geloof me!
en zelfs daarna is het nog maar de vraag
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 23:41
Verwijderd
Citaat:
duyvel schreef:

Die zullen binnen die 1000 jaar uitgekomen zijn of de mensheid zal na die tijd vergeten worden.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 13:52
Verwijderd
Citaat:
KontraDix schreef:
Die zullen binnen die 1000 jaar uitgekomen zijn of de mensheid zal na die tijd vergeten worden.
waarom?

we hebben al een ijstijd overleefd, zullen we onself ook wel overleven
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 15:16
Blitzkrieg Bop
Citaat:
KontraDix schreef:
oh waarom denk je dat als ik vragen mag?
Reageren

Regels voor berichten