Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2003, 18:24
[GEEN_HELD]
[GEEN_HELD] is offline
Qua karakter? er moeten toch wel mensen zijn die ongeveer hetzelfde zijn als mij.... En stel ik kom die persoon tegen zou ik het dan goed met hem kunnen vinden? En als ik da niet kan, hou ik dan niet van mezelf? Of was hij dan niet hetzelfde als mij?

Laatst gewijzigd op 27-02-2003 om 18:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2003, 19:11
[GEEN_HELD]
[GEEN_HELD] is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
als ik...

Eeej Boeie!
Oud 27-02-2003, 19:30
Gandalf
Gandalf is offline
Je kunt dan waarschijnlijk niet met hem op schieten omdat het algemeen bekend is dat dezelfde karakters botsen!!( op lange duur )
Oud 27-02-2003, 19:32
thunder110
thunder110 is offline
Ik denk dat er héél veel mensen zullen zijn als jij. Als ik iemand tegen kwam die zoveel op mij lijkt dat je bijna God erbij zou halen om het een beetje verklaren, dan weet ik zeker dat ik diegene niet zou mogen.

Wat een zelferkenning toch he.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 19:56
Ellesje
Ellesje is offline
denk niet dat er personen zijn die echt exact hetzelfde zijn als jij.
maar als deze er zouden zijn zou het óf vreselijk botsen, omdat het gewoon irritant is als iemand steeds maar hetzelfde is als jij,
óf het zou juist goed gaan, omdat je elkaar zo goed kunt aanvoelen enzo... maar ik denk idd dat het op den duur nogal gaat storen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 20:01
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef:
Als ik iemand tegen kwam die zoveel op mij lijkt dat je bijna God erbij zou halen om het een beetje verklaren, dan weet ik zeker dat ik diegene niet zou mogen.
Ik dacht juist dat dat bij mij niet zo zou zijn, ook omdat ik mezelf helemaal geweldig vind. Maar het is eens gebeurd, echt TE bizar zo hetzelfde, en dat ging dus hartstikke fout. Het best gaat het met mensen die wel in heel veel opzichten hetzelfde zijn, maar niet identiek.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 15:49
moon
moon is offline
lijkt me vreselijk......
Oud 28-02-2003, 19:40
[GEEN_HELD]
[GEEN_HELD] is offline
Ja maar als je heel veel van elkaar verschikt heb je toch ook altijd ruzie? Dit is echt vaag
Oud 28-02-2003, 20:14
fil
fil is offline
Citaat:
[GEEN_HELD] schreef:
er moeten toch wel mensen zijn die ongeveer hetzelfde zijn als mij.... En stel ik kom die persoon tegen zou ik het dan goed met hem kunnen vinden? En als ik da niet kan, hou ik dan niet van mezelf? Of was hij dan niet hetzelfde als mij?
Aan de ene kant lijkt het me verschrikkelijk saai om iemand te ontmoeten die precies hetzelfde is als jezelf, maar aan de andere kant is het wel weer interessant om de dingen in die ander te vinden die je nog niet bij jezelf gevonden hebt. Want mensen zijn nu eenmaal tegenstrijdige wezens, met tegenstrijdige gedachtes en gevoelens. En we weten eigenlijk helemaal niet eens wie we zelf precies zijn, laat staan wie een ander is. En zeg nou zelf, jij hebt vast toch ook momenten dat je het even niet goed kunt vinden met jezelf en momenten dat je het juist wel goed kunt vinden met jezelf?...doei..pw...fil...

Citaat:
[Gandalf] schreef:
Je kunt dan waarschijnlijk niet met hem op schieten omdat het algemeen bekend is dat dezelfde karakters botsen!!( op lange duur )
huh? Algemeen bekend nog wel? Volgens mij is het juist omgedraaid. Op korte termijn trekken tegenpolen elkaar aan, maar op lange termijn ga je je juist ergeren aan de dingen die je in eerste instantie nu juist zo mooi aan die persoon vond! Want het kost bijzonder veel energie om constant dingen te verdragen die de ander wel leuk vindt, en jij juist niet!
Dus op lange termijn lijkt het me beter passen wanneer je iemand hebt die veel op jezelf lijkt. Dat scheelt irritaties.

Suggestie -> Zoek geluk in jezelf, niet in anderen.

Doei! fil

Laatst gewijzigd op 28-02-2003 om 20:24.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 20:29
Kastanje
Kastanje is offline
Ik denk dat juist als iemand de zelfde karakter trekken heeft als jou dat je dan juist heel erg snel met elkaar Botst...
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 21:30
Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Citaat:
fil schreef:

Dus op lange termijn lijkt het me beter passen wanneer je iemand hebt die veel op jezelf lijkt. Dat scheelt irritaties.
Stel dat je iemand tegenkomt die op het gebied van karakter identiek is aan jou (ontologisch gezien is dit overigens totaal onmogelijk), dan zal er op het eerste gezicht geen vuiltje aan de lucht zijn. Immers, een gelijke persoonlijkheidskern betekent dat je louter dingen met elkaar gemeen hebt. Echter, gezien het feit dat deze persoon op alle mogelijke wijzen hetzelfde is, word je eveneens geconfronteerd met alle tekortkomingen, alle negatieve eigenschappen van jezelf. En dat is nu juist het beangstigende naar mijn mening. Ergo, een band met je evenbeeld is geen lang leven beschoren.
Oud 28-02-2003, 23:24
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ik denk dat er niemand precies hetzelfde is, ook niet qua karakter. Je karakter is denk ik al je (geestelijke) eigenschappen bij elkaar, dat zijn er ontzettend veel, en hoewel je iemand wel dicht kunt naderen, heb je nooit precies hetzelfde karakter, alleen al omdat iedereen verschillende dingen meemaakt in zijn leven en je karakter daardoor kan veranderen.

Maar als er dan toch zo iemand is die precies hetzelfde karakter heeft: ik denk dat het van persoon tot persoon verschilt of het met 'm kunt vinden. Ligt er een beetje aan of een leuk karakter hebt
Oud 01-03-2003, 12:55
moonchild
Er is niemand met precies hetzelfde karakter, alleen dicht bij elkaar lichend. En het licht aan het karakter of je elkaar wel of niet kan uitstaan . Maar op den duur gaat het wel vervelen/irriteren. Want je ziet de ander op een manier hoe je niet tegen jezelf aan kan kijken en dat botst toch wel een keer.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 10:23
fil
fil is offline
Citaat:
Uncle_Sam schreef:
Echter, gezien het feit dat deze persoon op alle mogelijke wijzen hetzelfde is, word je eveneens geconfronteerd met alle tekortkomingen, alle negatieve eigenschappen van jezelf. En dat is nu juist het beangstigende naar mijn mening.
Maar dan klopt er toch iets niet wat betreft je zelfkennis? Want wanneer je jezelf goed genoeg kent, dan kijk je niet op van de tekortkomingen van die ander, want je hebt bij jezelf geleerd om ermee om te gaan. En wanneer je dat niet kunt, confronteert die ander jou net zoveel met die 'negatieve' kanten als dat jij jezelf met die kanten confronteert!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten