Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2003, 17:29
Evelientjuh
Evelientjuh is offline
Ik zie hier vaak foto's die gemaakt zijn met een digitale camera. Nu wil ik (al lang) ook een digitale camera gaan aanschaffen en wil ik graag weten wat voor camera goed is voor een redelijke prijs. Het hoeft geen camera te zijn waar je profecionele foto's mee kunt maken maar ik wil er wel graag mooie, en vooral duidelijke/scherpe foto's van hebben. Wat voor merk, of welk toestel raden jullie me aan? (met prijs a.u.b.)

Groetjes Evelien
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2003, 17:33
ekki
ekki is offline
wat wil je precies? ik zou voor minstens 3 miljoen pixels gaan en een nikon. ik kan m'n eigen wel aan gaan raden, maar daar zie ik het nut niet van in. maar aan wat voor prijs denk je? en wat voor soort functies/etc moeten erop zitten? hoeveel (optische) zoom? enz?
Oud 19-05-2003, 18:03
funest
funest is offline
paar punten waar je op moet letten:
aantal megapixels
merk (kan het beste een bekent merk, en dat voorheen ook al gewone camera's maakte, die hebben er iets meer verstand van dan bijv. epson...)
macrofunctie (dichtbij opnames)
opslagmogelijkheid
upgrade mogelijkheid
zoomfuncties

..ect
ik ben ook bes wel n00b op dit gebied, maar goed...
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:08
Verwijderd
Volgens mij is de digitale fotocamera die deze week bij de Aldi in de aanbieding is echt goed:

Digitale fotocamera

• 4.1 megapixels (2.272 x 1.704 pixels)
• 3 x optische zoom
• 2 x digitale zoom
• 4 cm. kleuren TFT- LCD scherm
• incl. 128 Mb geheugenkaart
• opnamemogelijkheid voor korte
videofragmenten (tot 30 seconden)
• fileformaten: JPG, DCF, DPOF
• macrofunctie voor opnames op
geringe afstand (-20 cm.)
• zelfontspannerfunctie
• ingebouwde flitser
• autofocus functie
• video-uitgang: PAL/NTSC
• automatische uitschakelfunctie

MINIMALE SYSTEEMEISEN:
• PC/AT compatible computer met
233 Mhz pentium processor
• Windows 98SE/ME/2000/XP
• werkgeheugen 32 MB
(aanbevolen 64 MB of meer)
• 150 MB vrij geheugen op harde schijf
• kleurenmonitor
• vrije USB aansluiting
• CD-rom station

MEEGELEVERDE ONDERDELEN:
• driver en beeldbewerkingsprogramma
op CD-rom
• video-aansluitkabel
• USB-kabel
• 4 oplaadbare batterijen en lader
• opbergtas

per stuk
279.-

[img]http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_21/BILD01.JPG[img]
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:08
Verwijderd
Volgens mij is de digitale fotocamera die deze week bij de Aldi in de aanbieding is echt goed:

Digitale fotocamera

• 4.1 megapixels (2.272 x 1.704 pixels)
• 3 x optische zoom
• 2 x digitale zoom
• 4 cm. kleuren TFT- LCD scherm
• incl. 128 Mb geheugenkaart
• opnamemogelijkheid voor korte
videofragmenten (tot 30 seconden)
• fileformaten: JPG, DCF, DPOF
• macrofunctie voor opnames op
geringe afstand (-20 cm.)
• zelfontspannerfunctie
• ingebouwde flitser
• autofocus functie
• video-uitgang: PAL/NTSC
• automatische uitschakelfunctie

MINIMALE SYSTEEMEISEN:
• PC/AT compatible computer met
233 Mhz pentium processor
• Windows 98SE/ME/2000/XP
• werkgeheugen 32 MB
(aanbevolen 64 MB of meer)
• 150 MB vrij geheugen op harde schijf
• kleurenmonitor
• vrije USB aansluiting
• CD-rom station

MEEGELEVERDE ONDERDELEN:
• driver en beeldbewerkingsprogramma
op CD-rom
• video-aansluitkabel
• USB-kabel
• 4 oplaadbare batterijen en lader
• opbergtas

per stuk
279.-

maar als je deze wilt hebben moet je toch echt woensdag ochtend al naar de Aldi gaan, anders is ie zo uitverkocht.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 18:12
funest
funest is offline
niet kopenquote van ander forum)
Citaat:
Mijn advies is niet kopen.

De vorige medion camera medio vorig jaar november was ontzettend slecht. mensen hadden hem gekocht en op fora's fotos geplaatst. wat echt te triest voor woorden uitzag. En het bewees dubbel toen iemand in mn familie hem ook kocht en er niet tevreden over was

kijk vooral op deze link van tweakers.net van september vorig jaar en zie de fotos verder onderaan.

http://gathering.tweakers.net/forum/...sages/588281//

(die van nu zal op dezelfde chipset gebaseerd zijn, alleen een nieuwe behuizing en wat nieuwe functies)

het lulligste van deze Medion camera is, het zijn niet 4.1 Mpixels maar veel minder, ze zijn geimpoleerd ofzo. Weet het woord niet precies meer. Maar ze worden verdubbeld en dan lijkt het op een 4.1 Mpixel.

Laat je niet overhalen door veel mpixels, want dat is niet het enige wat telt. Belangrijk is de lenskwaliteit en de support en de mogelijkheid voor extra accesoires. Zoals bij mijn Minolta stuk makkelijker verkrijgbaar zijn.

http://gathering.tweakers.net/forum/...sages/667720/6

zie dit topic voor het recente model en reakties van users, niet veel lof valt er te praten over dit model.

het oude model van skanhex van vorig jaar (werd medion opgeplakt)

het nieuwe model van skanhex (waar ook medion opgeplakt is)

en houd rekening mee met rellen en drukte in de winkel zoals vorig jaar

Quote:
Boze klanten verplichten het warenhuis Aldi ertoe het promotie-aanbod van een krachtige digitale camera voor slechts 369 euro te verlengen. De voorraad bleek op veel plaatsen ontoereikend, en het regende klachten bij de Economische Inspectie. Aldi bestelt nieuwe toestellen en buigt het debβcle om tot een nieuwe promotiestunt.

Eιn van de kooplustigen was Guy Delvoie, woordvoerder van het hof van beroep in Brussel: ,,Ik stond in Leuven aan de Aldi van de Weldadigheidsstraat. Tegen 9 uur wachtten zestig mensen, voor slechts drie toestellen. Het personeel had er zelf zeven van de tien gekocht. Het publiek blokkeerde woedend de kassa's. Ten einde raad werd de directie gebeld en mocht iedereen zijn naam opschrijven.'' In tientallen vestigingen deed zich hetzelfde voor.

Aldi laat het niet tot een onderzoek komen, zegt inkoopdirecteur Johan Vandewiele: ,,We hadden meer apparaten besteld dan we vorig jaar verkochten, maar de vraag overtreft alles. Donderdag kan iedereen zich inschrijven op ιιn van onze verkooppunten tegen dezelfde voorwaarden.''

Dus niet kopen, kijk op www.dpreview.com voor verschillende modellen die uitgebreid getest worden en waar je fotos kunt bekijken. ga voor een echt merk als canon,minolta etc etc.

ik hoop bij voorbaat om je hiermee over te halen.
tja dat overtuigde mij wel
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 20:06
Evelientjuh
Evelientjuh is offline
Citaat:
ekki schreef op 19-05-2003 @ 18:33:
wat wil je precies? ik zou voor minstens 3 miljoen pixels gaan en een nikon. ik kan m'n eigen wel aan gaan raden, maar daar zie ik het nut niet van in. maar aan wat voor prijs denk je? en wat voor soort functies/etc moeten erop zitten? hoeveel (optische) zoom? enz?
Ik wil er het liefste een hebben rond de 300 Euro maar ik weet niet of daar echt goede voor te krijgen zijn. Het moet niet zo zijn dat ik hem net 1,5 jaar heb en dat hij dan al zo verouderd is dat hij op geen een computer meer kan. Verder weet ik niet zoveel van digitale camera's af. Zijn er bijv. ook camera's waar je scherpte kunt instellen (dus bijvoorbeeld voorgrond scherp, achtergrond wazig)?? of heb je zoiets alleen bij echte fototoestellen?.. Verder weet ik ook niet echt wat optische zoom is... Ik wil wel graag in kunnen zoomen en foto's van dichtbij kunnen maken die ook scherp zijn.

Wat voor functies hebben camera's zoal?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 20:13
freakinaround
freakinaround is offline
*gaat ook maar eens goed opletten in dit topic want ik krijg digi cam voor mn verjaardag*
Oud 19-05-2003, 20:29
Evelientjuh
Evelientjuh is offline
Citaat:
freakinaround schreef op 19-05-2003 @ 21:13:
*gaat ook maar eens goed opletten in dit topic want ik krijg digi cam voor mn verjaardag*
Haha, geluksvogel
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 22:30
ekki
ekki is offline
Citaat:
Evelientjuh schreef op 19-05-2003 @ 21:06:
Ik wil er het liefste een hebben rond de 300 Euro maar ik weet niet of daar echt goede voor te krijgen zijn. Het moet niet zo zijn dat ik hem net 1,5 jaar heb en dat hij dan al zo verouderd is dat hij op geen een computer meer kan. Verder weet ik niet zoveel van digitale camera's af. Zijn er bijv. ook camera's waar je scherpte kunt instellen (dus bijvoorbeeld voorgrond scherp, achtergrond wazig)?? of heb je zoiets alleen bij echte fototoestellen?.. Verder weet ik ook niet echt wat optische zoom is... Ik wil wel graag in kunnen zoomen en foto's van dichtbij kunnen maken die ook scherp zijn.

Wat voor functies hebben camera's zoal?
Voor 300 euro heb je een redelijke camera. Een camera zal op zich niet zo heel erg verouderen, de middelen blijven wel bestaan om zo'n ding aan te sluiten.

Er zijn camera's waarbij je scherpte kunt instellen, zo eentje heb ik. Ik weet niet of je veel van diafragma's afweet, maar je moet je niet al te veel van die instelbare 'scherptediepte' voorstellen, omdat het diafragma meestal maar tot 8 gaat. Maar je kunt dan natuurlijk wel instellen dat er echt maar heel weinig scherptediepte mag zijn. Maar ik denk niet dat je die camera's hebt in jouw prijsklasse (misschien ook wel, hoor).

Je hebt optische en digitale zoom. Optische zoom houdt in dat de lenzen ten opzichte van elkaar verschuiven (in feite, zo werkt het niet precies), zodat er dus geen verlies van beeldkwaliteit is. Digitale zoom houdt in dat de pixels gewoon worden vergroot en je daardoor een plaatje uitvergroot. Hierdoor wordt de kwaliteit dus minder. Persoonlijk vind ik vooral de optische en digitale zoom erg belangrijk.

Ik zal binnenkort eventjes voor je kijken of ik wat camera's zie die verschillende functies hebben, zodat je ze min of meer kan vergelijken. Mijn tip: ga ook 'ns om advies vragen in een fotowinkel en dan echt laten merken dat je geοnteresseerd bent. Ze kunnen je veel vertellen. Ga daarna wel even op internet kijken naar nog andere camera's, want mensen van winkels willen natuurlijk het liefst dingen verkopen die lang op de plank liggen. Maar als ze eerlijk zijn kunnen ze je heel goed advies geven!
Oud 20-05-2003, 07:57
italianboy
italianboy is offline
Nikon is altijd goed,
Fuji is altijd goed,
Sony is goed, maar duur
Canon is altijd goed, vooral de hogere nummers en powershots (bijvoorbeeld de G3,G4)

Fuji S304, de camera die STP heeft is het kleinere broertje van mijn camera de Fuji S602 zoom. Dit zijn in mijn ogen fantastische camera's. Ze zijn nog wel prijzig; mijn camera is zonder verdere onderdelen nog 725 euro. De S304 is goedkoper

Het is ook verstandig om fotobladen als Focus er op na te slaan. Van alle bladen is focus verreweg de beste.

en op www.steves-digicams.com staan hele uitgebreide test met testfoto's die met de camera zijn gemaakt.

Laat je niet misleiden door het aantal pixels. Wat wil je met de camera? op A4 afdrukken of op internet plaatsen en 10*15cm afdrukken?

ALs je grote fotos wil afdrukken is veel pixels gewenst. Wil je t voor internet en kleine afdrukken gebruiken dan kan je met minder genoegen nemen.

Ideale tussenweg; 3,1 MP

Ook het aantal maal digitale zoom is onzin vind ik. Met deze functie zoom je gewoon in op de foto; iets wat je met de computer perfect na kan bootsen.

Liever een camera met 3x optische zoom en 1x digitaal; dan 2x optische zoom en 6x digitaal

Laatst gewijzigd op 20-05-2003 om 08:01.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 15:26
Evelientjuh
Evelientjuh is offline
Bedankt iedereen!
Ik ben nu zeker al heel wat wijzer geworden door de uitleg over de verschillende soorten zoom en over de andere functies die een goede camera moet hebben of die handig zijn in gebruik. Ik ga dus goed rondkijken en vragen naar camera's. Ik laat nog wel weten welke ik gekocht heb. Al zou ik niet weten waneer ik hem koop.

bedankt!
Groetjes Evelien
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 17:34
italianboy
italianboy is offline
Citaat:
Evelientjuh schreef op 20-05-2003 @ 16:26:
Bedankt iedereen!
Ik ben nu zeker al heel wat wijzer geworden door de uitleg over de verschillende soorten zoom en over de andere functies die een goede camera moet hebben of die handig zijn in gebruik. Ik ga dus goed rondkijken en vragen naar camera's. Ik laat nog wel weten welke ik gekocht heb. Al zou ik niet weten waneer ik hem koop.

bedankt!
Groetjes Evelien

voor je in de winkel een camera koopt; kijk dan eerst of hij ergens anders goedkoper is:

www.kieskeurig.nl
www.kelkoo.nl
www.vergelijk.nl
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 22:35
p-chez
p-chez is offline
De foto's van die Medion camera's zijn op zich zo slecht nog niet. Echter kan het vιιl beter. Die foto's vertonen bijvoorbeeld bij sterke licht/donker contrasten erg lelijke randen. Bijv. als er fel licht door bomen schijnt, vreet dat licht de bomen op de voorgrond aan bij de randen, en verlies je dus veel beeld.

Dat heb je bij betere digicams veel minder, dat soort shit.
Ik zou idd ook 'n cam kopen van merken die voorheen al camera's maakten. Alhoewel Sony bijvoorbeeld ook erg goede digicams maakt (die P-series).
Oud 21-05-2003, 14:59
joopie
joopie is offline
Evelien, ik raad je de canon powershot a60 of de a70 aan. Deze maakt scherpe foto's, heeft veel handmatige instellingen en is goed handzaam.

Voor veel goede ervaringen kijk hier op GoT.

De enige verschillen tussen de a60 en de a70 zijn dat de a60 2 megapixels heeft en de a70 3,2.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 17:55
Evelientjuh
Evelientjuh is offline
Citaat:
joopie schreef op 21-05-2003 @ 15:59:
Evelien, ik raad je de canon powershot a60 of de a70 aan. Deze maakt scherpe foto's, heeft veel handmatige instellingen en is goed handzaam.

[afbeelding]

Voor veel goede ervaringen kijk hier op GoT.

De enige verschillen tussen de a60 en de a70 zijn dat de a60 2 megapixels heeft en de a70 3,2.
Dank je, maar weet je ook hoe duur die ongeveer is?
En hoeveel keer optische zoom die heeft (etc.)?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 18:43
joopie
joopie is offline
Ze hebben beide 3x optische zoom. De a60 kost op www.camfilm.com 280 euro en de a70 rond de 360.

Ik ben voor de a60 gegaan opdat ik geen 3,2 megapixels nodig heb. Een groot aantal megapixels heeft als voorbeeld dat je foto's groter kunt laten afdrukken op fotopapier (en met je printer) maar met 2 megapixels kun je ze in normaal formaat gewoon laten afdrukken. Mischien wist je dat al, maar goed

Een ander voordeel van de a70 is dat je er op een grotere resolute filmpjes mee kunt maken (640X480 I.T.T. de a60, 320X240) maar ik koop geen camera voor kleine filmpjes.

Het is maar net wat je voorkeur is natuurlijk, maar aangezien je budget zou ik voor de a60 gaan. Er komen natuurlijk ook nog assesoires bij zoals extra geheugen en batterijen.

Kijk nog even de startpost door van de link die ik je eerder heb gegeven, staat veel info op.

Ohja, kijk voor wat voorbeelden van de a60 hier
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 19:13
Evelientjuh
Evelientjuh is offline
dank je! Is de A60 (of A70) makkelijk aan te sluiten op de computer? zit de software voor xp erbij etc. etc.? en hoeveel foto's kun je nou precies maken met een kaart van 16 mb? Ik dacht te horen iets van 8 foto's..? Of iets meer...?

Het zou best wel eens kunnen dat ik 1 van de twee camera's koop.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 19:23
joopie
joopie is offline
Citaat:
ekki schreef op 19-05-2003 @ 23:30:
Persoonlijk vind ik vooral de optische en digitale zoom erg belangrijk.
Digitale zoom is overigens totaal niet belangrijk. Dat kun je na afloop met fotoshop ook doen, het is gewoon digitaal inzoomen. Optisch, daar gaat het om
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 19:27
joopie
joopie is offline
Citaat:
Evelientjuh schreef op 21-05-2003 @ 20:13:
dank je! Is de A60 (of A70) makkelijk aan te sluiten op de computer? zit de software voor xp erbij etc. etc.? en hoeveel foto's kun je nou precies maken met een kaart van 16 mb? Ik dacht te horen iets van 8 foto's..? Of iets meer...?

Het zou best wel eens kunnen dat ik 1 van de twee camera's koop.
Ja, je plugt hem in en waarscheinlijk vind hij hem in Xp meteen. Ook zit er software voor bij met nog een aantal handige dingen, zo kun je nadat je de foto hebt gemaakt op de computer zien welke instellingen je gebruikt hebt.

Op de hoogste resolutie idd 8 foto's. Je kunt hem natuurlijk altijd wat lager zetten. Ik zou er wel een extra flash kaartje bij kopen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 21:39
ekki
ekki is offline
italianboy, ik ben het er niet mee eens dat fuji zo goed is. de goedkopere camera's van fuji vind ik over het algemeen zeeeer matig. de duurdere zijn wel ok.

canon en nikon zijn zeker goed (vind ik). kodak zou ik niet zo snel nemen. rare merken waar je nog nooit van hebt gehoord kunnen best goed zijn, maar kunnen juist ook zeer slecht zijn. ik zou toch eentje van een bekend merk kopen.
Oud 22-05-2003, 08:41
Kukelekwak
Kukelekwak is offline
Citaat:
italianboy schreef op 20-05-2003 @ 08:57:
Nikon is altijd goed,
Fuji is altijd goed,
Sony is goed, maar duur
Canon is altijd goed, vooral de hogere nummers en powershots (bijvoorbeeld de G3,G4)
en Olympus?
Oud 22-05-2003, 10:12
italianboy
italianboy is offline
Citaat:
Kukelekwak schreef op 22-05-2003 @ 09:41:
en Olympus?
heb ik weinig ervaring mee, kan volgens mij goed zijn; maar ook middelmatig soms
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 15:01
ekki
ekki is offline
Citaat:
italianboy schreef op 22-05-2003 @ 11:12:
heb ik weinig ervaring mee, kan volgens mij goed zijn; maar ook middelmatig soms
ik heb ook dat idee ja, alhoewel de compactcamera's van olympus best goed zijn (maar de goedkopere voelen wel plastic aan ).
Oud 11-07-2003, 12:51
Evelientjuh
Evelientjuh is offline
Het is al weer een tijdje geleden dat ik deze topic heb gestart maar vanaf vandaag ben ik in het trotse bezit van een Canon A70. Ik wil nog ff iedereen bedanken voor het aanraden van deze camera, anders was ik er echt niet uitgekomen.

xx Evelien
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-07-2003, 14:14
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Evelientjuh schreef op 11-07-2003 @ 13:51:
Het is al weer een tijdje geleden dat ik deze topic heb gestart maar vanaf vandaag ben ik in het trotse bezit van een Canon A70. Ik wil nog ff iedereen bedanken voor het aanraden van deze camera, anders was ik er echt niet uitgekomen.

xx Evelien
die krijg ik ook
Oud 13-07-2003, 19:19
joopie
joopie is offline
Citaat:
Evelientjuh schreef op 11-07-2003 @ 13:51:

xx Evelien
Goede keus!! Veel plezier ermee
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 19:47
Verwijderd
Heeft iemand misschien toevallig ervaring met Minolta?
Ik hoor hier weinig over, maar als ik er iets over hoor is het meestal wel positief

Ik heb iig mijn oog laten vallen op een Minolta F200

Maar heeft iemand toevallig hier een minolta? En wat zijn je ervaring er dan mee?

Laatst gewijzigd op 13-07-2003 om 19:54.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 20:38
Evelientjuh
Evelientjuh is offline
Citaat:
joopie schreef op 13-07-2003 @ 20:19:
Goede keus!! Veel plezier ermee
dankje! Zal ook wel lukken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten