Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2003, 20:08
Gael
Gael is offline
Ik vroeg me dus af of er hier jongens/meiden zijn die dus littekens hebben... veel.. of in ieder geval duidelijk merkbaar en ook nog wonden van automutilatie, een vriend of vriendin gekregen? En dat je het uiteindelijk moest vertellen, of dat hij/zij erachter kwam?
En als je het zelf ging vertellen, hoe ging dat dan?

Als dit een veelgestelde vraag is, mag ik dan please de URL?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2003, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Gael schreef:
Ik vroeg me dus af of er hier jongens/meiden zijn die dus littekens hebben... veel.. of in ieder geval duidelijk merkbaar en ook nog wonden van automutilatie, een vriend of vriendin gekregen? En dat je het uiteindelijk moest vertellen, of dat hij/zij erachter kwam?
En als je het zelf ging vertellen, hoe ging dat dan?

Als dit een veelgestelde vraag is, mag ik dan please de URL?

Alvast bedankt
nou ik snee al voordat ik een vriend kreeg, en toen ik iets met hem kreeg... toen ben ik dr mee gestopt... t was wel ff moeilijk maar t lukte wel...
dat heb ik ongeveer een jaar volgehouden.......
tot me vriend t pas uitmaakte, toen begon ik weer....

mijn littekens zijn niet zichtbaar, want heb altijd truien aan of shirtjes met lange mouwen....
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 20:15
Gael
Gael is offline
Ja, longsleeves, lange spijkerbroek.. same here

Maar uiteindelijk ziet je vriend of bij mij... mijn vriendin het toch wel...

Wat zou je dan doen? Van te voren vertellen. Wat zou je zeggen als ze ernaar vragen?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 20:18
Verwijderd
toen ik een tijdje verkering had , heb ik m verteld dat ik depressief was en dat ik me soms snee enzo
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 20:18
Miracle
Miracle is offline
Hmzz, tot nu toe ging het zo:
-Ik vertelde het gewoon niet en die er ook niet achter kwamen
-ik heb vriendjes gehad met wie ik het sowieso goed kon vinden. en weten hoe ik ben, en wat ik doe
-ze vroegen ernaar en ik zei dat het prive was

Ik probeer het iig niet te 'moeten' vertellen. Maar wacht de situatie af.. Ik hou er namelijk niet van om me gedwongen te voelen het te vertellen... omdat ik er dan vaak niet zo achter sta enzow... dus wat dat betreft heb ik niet echt raad voor je.. maar probeer het spontaan te houden en blijf er niet zo lang over piekeren!

Succes ermee!!
Oud 04-03-2003, 20:28
Andora
Andora is offline
M'n vriend leerde ik kennen via een forum, dus hij wist alles al voordat we wat kregen.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 20:30
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Blackdolfin schreef:
M'n vriend leerde ik kennen via een forum, dus hij wist alles al voordat we wat kregen.
Offtopic: leuke avatar!!!!!
Oud 04-03-2003, 21:10
black rabbit
black rabbit is offline
"dat is prive"

dat zou k echt niet pikken van me vriendin, k wil op z'n minst weten waarom ze t doet
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 21:35
Andora
Andora is offline
Citaat:
dreen schreef:
Offtopic: leuke avatar!!!!!
[offtopic] thanks
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 21:49
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Ik weet niet of je topic open blijft, want het onderwerp hangt sterk samen met snijden, en topics met snijden als onderwerp worden gesloten.

Maar goed, ik heb zelf gelukkig geen littekens. K heb dus ook nooit iets aan iemand hoeven vertellen of uitleggen.
Oud 04-03-2003, 22:36
Mr.Epp
Mr.Epp is offline
ik heb een paar littekens op m'n rug, maar ik weet zelf ook niet precies hoe ik daaraan kom, ik heb wel een idee, maar ik weet het niet zeker. Maar als er iemand naar vroeg heb ik het gewoon uitgelegd, dat is misschien soms een beetje hard van: "Ja, dat heb ik zelf gedaan (waarschijnlijk)", maarja, ik heb geen zin om er moeilijk over te doen, je kan het beter zeggen, anders gaan mensen alleen maar denken en denken en dan bedenken ze iets wat waarschijnlijk helemaal niet klopt.
Oud 04-03-2003, 22:41
Verwijderd
Citaat:
Ciskaatje schreef:
Ik weet niet of je topic open blijft, want het onderwerp hangt sterk samen met snijden, en topics met snijden als onderwerp worden gesloten.
Ja, ik heb even een PB gestuurd naar de andere fb's omdat dit idd een twijfelgeval is..

Maar ik persoonlijk vind het een belangrijke vraag en een moeilijk probleem, dus zou em graag open houden (met wederom het verzoek om gewoon in te gaan op de vraag en niet weer te gaan discussïeren over automutilatie op zichzelf), maar eerst even kijken wat de rest er van vindt.

Ik zou het wel gewoon eerlijk uitleggen. Er is een kans dat diegene het niet begrijpt natuurlijk, maar dat heeft diegene dan ook maar te accepteren. In een relatie accepteer je elkaar, en die littekens horen bij jou en staan voor een bepaalde fase uit jouw leven, dus die accepteert diegene er ook maar bij.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 00:11
Gael
Gael is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Ja, ik heb even een PB gestuurd naar de andere fb's omdat dit idd een twijfelgeval is..

Maar ik persoonlijk vind het een belangrijke vraag en een moeilijk probleem, dus zou em graag open houden (met wederom het verzoek om gewoon in te gaan op de vraag en niet weer te gaan discussïeren over automutilatie op zichzelf), maar eerst even kijken wat de rest er van vindt.
thanks

Citaat:
Ik zou het wel gewoon eerlijk uitleggen. Er is een kans dat diegene het niet begrijpt natuurlijk, maar dat heeft diegene dan ook maar te accepteren. In een relatie accepteer je elkaar, en die littekens horen bij jou en staan voor een bepaalde fase uit jouw leven, dus die accepteert diegene er ook maar bij.

Mijn littekens zijn heel duidelijk te zien Om verscheidene redenen, maar wat ik daarmee wil zeggen, is dat ik helaas niet eromheen kan draaien. Dus dan moet het wel worden geaccepteerd. Ik ben nog steeds nieuwschierig naar mensen die dit mee hebben gemaakt en hoe dat ging. Ik denk dat ik er uiteindelijk zelf over zou beginnen... anders komt het onverwacht naar boven en dat is voor beiden ... niet zo fijn.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 07:13
Verwijderd
Citaat:
black rabbit schreef:
"dat is prive"

dat zou k echt niet pikken van me vriendin, k wil op z'n minst weten waarom ze t doet
of deed... als zij zich nou 4 jaar geleden heel klote voelde en het probeerd te vergeten.. het er niet meer over wil hebben.. zou je het dan ook niet pikken??
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 07:37
Verwijderd
Ik had een gebroken arm toen ik ongeveer 11-12 was....

Ik viel nogal ongelukkig van mn fiets af
Nou ja, naar het ziekenhuis en recht zetten die hap, na een poos blijkt dat het moet worden geopereerd

Tja, dan heb je zo'n mooie hechting van die draadjes enzo. En toen het gips eraf was zat ik dus in zo'n periode van "Krab alle korstjes eraf". Dus toen ik me ging vervelen door m'n knie weer es half open te halen (ja, heel ziek I know kdoe t al een heeeeeeeele poos niet meer ) ging ik ook maar eens aan mijn hechting bij mijn pols zitten.

Draadje eruit enz, als ik het eerder had gedaan zou mn arm dus gewoon weer open liggen, AI

Tja nu heb ik dus voor de rest van mn leven daar een heel irritant litteken dat frikkin irritant kan zijn als ik van heel koud naar heel warm ga (bijvoorbeeld voetbaltraining, warme douche) en allemaal vanwege mijzelf
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 07:47
Verwijderd
Ik heb wel een paar littekens, maar die hebben niks met automutilatie te maken. Het zijn meer overblijfselen van slootje-springen gone bad, dekking niet goed houden bij Taekwondo of zelf te hard ingaan, enzovoorts

Niets wat ik hoef te verbergen iig
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 07:50
xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
Ik had een gebroken arm toen ik ongeveer 11-12 was....

Ik viel nogal ongelukkig van mn fiets af
Nou ja, naar het ziekenhuis en recht zetten die hap, na een poos blijkt dat het moet worden geopereerd
bij mij precies tzelfde!! alleen niet van mn fiets gevallen maar uit de bocht gevlogen... en er vervolgens een week mee rondgelopen (inclusief zwemtrainingen) zonder dat we wisten dat ie gebroken was....... beetje dom en toen moest ie geopereerd worden....2x (pinnen erin en eruit) dus nou heb ik twee littekens, maar omdat ze bijna precies over mekaar zitten, lijkt het er maar een
en toen moest die halvegare de hechtingen eruit halen... *ik doe je geen pijn hoor!!* ik heb nog nooit zo hard gehuild....
Oud 05-03-2003, 08:04
mitchuhl
mitchuhl is offline
Dit gaat niet over het snijden maar wel over het wel of niet vertellen aan je vriend(in).

Mijn ex had besmetvrees, waar ze zelf heel erg mee zat. Ik ben erg blij dat ze me dit in het begin verteld heeft want stel ze had me dit later verteld, zou ik het idee hebben gekregen dat ze toch al die tijd niet eerlijk tegen mij geweest is. En zelf zal ze het er ook enorm moeilijk mee hebben gehad want dan zat ze er wel enorm mee, terwijl ze het voor mij verborgen moest houden.

Toen ze het me verteld had was het direct zoiets van, we gaan SAMEN verder en daarmee kon ik haar helpen met haar vrees (ging niet altijd even makkelijk natuurlijk en ze heeft er nog steeds last van).

Daarom denk ik dat het niet goed is om dit je verbergen. Maar misschien heb ik ook wel makkelijk praten...
Oud 05-03-2003, 10:04
DarkCat
DarkCat is offline
Jah.. ik heb littekens van de periode dat ik mezelf veel sneed (en dergelijke), dat was tussen mijn 8e en 13e. Das dus lang geleden, en die littekens gaan niet meer weg. Verder nog een paar nieuwere littekens, kleinere, van de afgelopen twee jaar ofzo.. ook al gaat het prima met me, ik ben één keer de fout weer in gegaan en sindsdien gebeurt het af en toe. Ik heb er nu nog eentje van twee dagen geleden. Dat heb ik mijn vriend gewoon verteld.. hij vind het kut en hij vind dat ik het moet laten, maar soms kan ik niet anders, omdat ik door moet gaan ook al ben ik ergens verdrietig om.

Laatst gewijzigd op 05-03-2003 om 15:15.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 12:05
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
black rabbit schreef:
"dat is prive"

gelukkig is niet iedereen zoals jij... maar kan je je voorstellen dat zo-iemand niet continu zin heeft om dat uit te leggen..? En sommige personen willen het ook niet weten, dus ja
Zo'n persoon zal aan jou wel merken dat je bezorgd bent of gewoon intresse hebt, dan zal ze het ook wel vertellen denk ik
Oud 05-03-2003, 13:19
Dashja
Dashja is offline
Ik heb veel littekens, mijn linkerarm is een en al litteken..
ja, automutilatie... van ruim 5 jaar lang*
Ik vertelde het mijn toemalige "vriend". Hij begreep het niet.
Het werd een soort kat en muis spelletje. Hij haalde alle scherpe
spullen bij mij weg, en ik verzamelde zoveel mogelijk
scherpe spullen. Echt begrip had hij niet, en wou mijn littekens
ook niet zien.
Onbegrip kan er dus zeker ook zijn. Ik hoop ooit nog eens een
vriend te krijgen die het wel begrijpt, en mij accepteerd, zoals
ik ben.

Ik ben mij, samen met mijn littekens..

(* Ik automutileer nu nog maar zelden)
Oud 05-03-2003, 15:22
Verwijderd
Moeilijk topic dit, dus ik wil nog even iets reageren..

Ik wil hem toch open houden en dit gebeurt ook in overleg met de andere fb's maar we houden hem wel goed in de gaten.

Reacties waarvan ik (of een andere fb) bang ben dat dit aan zou kunnen zetten tot automutilatie worden aangepast of verwijderd. Ga alsjullieblieft alleen in op de vraag hoe om te gaan met deze littekens, en vertel verder niet over de automutilatie zelf.

Ik zou het jammer vinden als topics als deze ook dicht moeten omdat het niet de bedoeling is een taboe op te leggen. De discussie is geweest en duidelijk, en het wordt dan ook een vaste regel dat in topics die 'op het randje' zijn reacties die 'schadelijk' zouden kunnen zijn aangepast of verwijderd worden.

Ik hoop dat iedereen dit begrijpt en ook inziet, en hier op zal letten in deze en andere topics!

(Eventuele reacties hierop niet in dit topic maar via een Privéberichtje aub)
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 15:26
DarkCat
DarkCat is offline
Ow en nog iets.. als mijn liefie zichzelf zou verwonden zou dat voor mij absoluut geen reden zijn om geen relatie aan te gaan of de relatie te beeindigen. Ik zou er wel verdrietig van worden af en toe, maar ik zal iemand nooit dwingen zoiets niet te doen. Dat helpt niet. Ik kan beter mn hulp aanbieden. En nee, ik ben dan ook niet bang voor die littekens, zoals Dasja omschreef over haar ex die ze niet wou zien.
Mijn vriend weet niet echt wat ie ermee moet dus.. hij laat het maar een beetje gebeuren en zegt dat ie het niet leuk vindt. Dat snap ik wel..
Oud 05-03-2003, 15:40
framboosje
framboosje is offline
euhm, ik heb het mijn vriendje eigenlijk de eerste week da'k em leerde kennen al vertelt.... ik vond dat hij het recht had te weten met wie hij omging en dus ook het feit dat ik mezelf sneed...
ik ben blij dat ik het hem zo snel heb vertelt, zodat ook hij tijd had het te leren begrijpen en zo... 'k heb er echt nooit spijt van gehad

bovendien vind ik dat wanneer je het iemand vertelt en hij/zij daarvoor de relatie verbreekt het ook niet waard is ene relatie te hebben met jou!
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 16:26
Gael
Gael is offline
Ja, als je een vriend/vriendin hebt die het begrijpt en je steunt heb je wel een hele goede!

Maar voor die persoon zal het ook heel moeilijk zijn, ze vinden het fijn dat ze je goed kunnen steunen. Maar het is wel iets dat je een geheim wil houden, dus zij kunnen er ook niet met anderen over praten.
Ik heb ook een keer een vriendin gehad die ik moest steunen, dus ik weet ook wel hoe dat is..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2003, 11:13
Belle
Belle is offline
Ik heb t mijn vriend vertelt tijdens onze eerste afspraak.. toen had ik nog zoiets, van als ie hierom afhaakt heb ik er iig geen pijn cq verdriet van. Hij accepteert het, vraagt me wel om het niet te doen als hij er bij is [ik doe het nog maar heeeeeel af en toe btw] maar hij houdt van mij, en mijn lichaam hoort daarbij
Oud 10-03-2003, 12:57
bitchy
bitchy is offline
mensjes begrijpen het pas als ze het waarom erachter weten
duzzz uitleggen!!!!

mijn vriendje schrok ervan en wilde er niet over praten.

een hele goede vriend is er zelf achter gekomen, en accepteerde het eerst ook niet, maar hij kon er niets mee. Nu weet hij het waarom en begrijpt hij het. hij vind het natuurlijk niet leuk, maar begrijpt het wel, en als hij het ziet, of merkt, komt hij effe vragen wat er aan de hand is. WAAROM ik het gedaan heb.

het is moeilijk om het zelf te vertellen, maar je kunt ook de reden erachter vertellen, en dan gewoon je littekens laten zien. Dan kan je vriend/vriendin verder vragen stellen enzow

succes ermee

bitchy
Oud 10-03-2003, 13:09
misteriousgirly
misteriousgirly is offline
Ik snijd me al sinds een jaar en een paar mensen weten het

waar onder me ma, ze begrijpt ook waarom ik het doe en in het

begin had ze t er heel erg moeilijk mee maar nu begrijpt ze wel

waarom. Vriendjes weten het niet ondanks de littekens die ik heb.

Ze vragen wel hoe ik er aan kom maar dan zeg ik dat het komt

door de kat ( de mijne die zet heel erg graag z'n nageltjes in

iemand) en dat geloven ze dan ook. Mijn ma is het per ongeluk te

weten gekomen en daar ben ik eigelijk wel blij mee want nu kan

ze me er mee helpen. Sinds ze het weet ben ik t ook minder gaan

doen omdat we heel veel hebben gepraat enzo.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 17:04
KissMyJackass
KissMyJackass is offline
Ik heb het zelf niet ofzo, maar zoals al gezegd is, als je een vriendin krijgt en je bent gewoon vertrouwd met elkaar enzo, dan kan je het best vertellen. Diegene vindt het vast niet leuk, maar als jullie relatie goed is, zal t echt niet daarom uitgaan...
En bij andere mensen, tsja ikzelf zou t zoveel mogelijk proberen te verbergen, maar als het toch gebeurt dat iemand het ziet kan je er wel eerlijk voor uitkomen. Waarschijnlijk snapt diegene zelf ook al wel dat het zoiets is, of merkt het aan je reactie, en dan is het haast beter als je het gewoon toegeeft. Je kan ook gewoon zeggen dat je het er niet over wilt hebben ofzo...
Oud 10-03-2003, 18:14
Guy,Interrupted
Guy,Interrupted is offline
Zo'n beetje de enige plek waar men het zou kunnen zien is in de sport/fitnesszaal, en daar vragen ze er niet naar, waarschijnlijk merken ze mij ook niet op, en daardoor m'n littekens ook niet.
En hoe ik het oplos in de zomer zie ik dan wel weer. M'n vrienden en vriendinnen kan en wil ik het niet vertellen. Natuurlijk om de cliché opmerking: "ze zullen het niet begrijpen".
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 18:16
Guy,Interrupted
Citaat:
Gael schreef op 04-03-2003 @ 21:15:

Maar uiteindelijk ziet je vriend of bij mij... mijn vriendin het toch wel...
Jouw vriendin weet het niet?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 18:21
Guy,Interrupted
In iedergeval vind ik wel dat je vriend/vriendin het zéker behoort te weten voordat de relatie haar vorm aan gaat nemen. (Dus wanneer spreekt van een relatie)
Doe je dit niet, dan ben je niet eerlijk tegenover hem/haar. Jij moet haar/hem even goed kunnen vertrouwen als hij/zij jou. Het evenwicht moet "gelijk" zijn.
Bovendien mag je je weleens af gaan vragen wat jullie voor een relatie hebben als je haar/hem niet eens kan/wilt vertellen over jouw gevoelens, problemen, manier van omgaan ten opzichte van verscheidene emoties.

Maak het dan alsjeblieft gewoon uit als je hem/haar nog niet vertrouwd.

...Is mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 19:48
Verwijderd
ik heb iets andere littekens dan van t snijden. ik heb namelijk een borstverkleining gehad en striae heb ik ook heel veel (ook littekens)..
voel me er soms wel onzeker door, maarja, zo ben ik.. dus.. en ik kan t niet verandere..
Met citaat reageren
Oud 15-03-2003, 17:15
Fantôme
Fantôme is offline
check je priveberichten
Oud 15-03-2003, 18:08
Balance
Balance is offline
ik heb ze zelf niet, maar als mijn vriend me zou vertellen dat hij snijdt/sneed dan zou ik het daarom echt niet uit maken ofzo.
khoop wel dat ie het me dan vertelt, want het gaat toch om eerlijk zijn en elkaar durven te vertrouwen in een relatie.

ik zou hem willen helpen waar dat mogelijk is (en als hij dat wel wilt) en hem vooral accepteren zoals ie is.
Reageren

Regels voor berichten