Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2003, 21:10
Eend
Eend is offline
Mjah, ik kan niet toveren, maar wel magisch denken

Maar goed, gister had ik echt overal in huis waar ik kwam, ging het licht verrot en ik was helemaal bang geworden, omdat ik dacht dat iemand me klein wilde krijgen en ging dus helemaal op in mijn angsten. Dan ga ik dus magisch denken en is het moeilijk voor me om de controle terug te vinden.

Hebben jullie daar ook last van?
Oud 17-03-2003, 21:12
Verwijderd
ik snap je begrip magisch denken niet echt....?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 21:16
Verwijderd
ja, vooral s nachts nogal eens..
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 21:16
Fantôme
Fantôme is offline
nee ik ook niet, wat bedoel je met magisch denken. en als het echt magisch is in die zin van het woord, past het dan niet beter op mystiek?
Oud 17-03-2003, 21:37
Eend
Eend is offline
Magisch denken is in de psychologie een begrip voor ja, hoe moet ik het uit leggen. Dat als je bang bent, dat je gelijk denkt van: Nu gaat er wat ergs gebeuren! of Ze hebben wat tegen me!
Dat je verder gaat denken naar de angstige kant als je bang bent zeg maar
Oud 17-03-2003, 22:12
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
ja, heel erg last van. Als ik je goed begrijp tenminste?
Dat wanneer je bang bent je altijd denkt dat de ergste dingen gaan gebeuren en je zo bang bent dat je je helemaal laat opjagen enz. zoiets?
Oud 17-03-2003, 23:04
MazeMouse
MazeMouse is offline
Lijkt op een milde vorm van paranoia.
Het in paniek raken doordat je gedachten van alles laten gebeuren voor het eigenlijk gebeurd is en nog maar de vraag is of het gebeurd.
Zoiets lijkt het me. Alsof je achtervolgd wordt. Je niet weet wat het is, waar het is en wat het wil.
Je gedachten nemen het eigenlijk over waardoor je jezelf (waarschijnlijk overbodig) druk gaat maken. Zeer irritant als het gebeurd
Oud 18-03-2003, 11:26
Eend
Eend is offline
Citaat:
Ciskaatje schreef op 17-03-2003 @ 23:12:
Dat wanneer je bang bent je altijd denkt dat de ergste dingen gaan gebeuren en je zo bang bent dat je je helemaal laat opjagen enz. zoiets?
japs, dat is het ja
Oud 18-03-2003, 11:27
Eend
Eend is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 18-03-2003 @ 00:04:
Het in paniek raken doordat je gedachten van alles laten gebeuren voor het eigenlijk gebeurd is en nog maar de vraag is of het gebeurd.
Zoiets lijkt het me. Alsof je achtervolgd wordt. Je niet weet wat het is, waar het is en wat het wil.
Je gedachten nemen het eigenlijk over waardoor je jezelf (waarschijnlijk overbodig) druk gaat maken. Zeer irritant als het gebeurd
Jups
Je laat jezelf meelijden door je gedachtes, die dan op zo'n moment sterker worden en zo ontstaat dus paniek
Oud 18-03-2003, 13:33
Verwijderd
oooooooooohw zo... ja heb ik ook wel es.... dat gaat er bijv. vanalles fout, maar dan maak ik t erger dan t is doordat ik ga denken dat er nog meer fout gaat enz....
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 14:51
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
toen ik nog veel blowde had ik dat. als het een beetje donkerder werd dacht ik dat ik van alle kanten werd aangevallen enzo.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 15:58
Verwijderd
Citaat:
MazeMouse schreef op 18-03-2003 @ 00:04:
mjah volgens mij is daar niks magisch aan hoor,ook eerder paranoia, maar dat zal wel aan mij liggen
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 17:44
xCoyotex
xCoyotex is offline
Citaat:
Ciskaatje schreef op 17-03-2003 @ 23:12:
Daar heb ik ook vaker last van, soms moet ik mezelf echt tot kalmte dwingen anders ben ik bang dat ik helemaal doorfreak
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 19:38
Verwijderd
ja heb ik ook. tegenwoordig gaat het beter hoor, maar ik had dat bijvoorbeeld heel erg in de gymzaal. elke keer ging er wel iets mis en op een gegeven moment dacht ik dat de gymzaal vervloekt was . ik durfde er geen stap meer te zetten!!! hahahaha. ja nu kan ik er om lachen, toen was ik doodsbang en elke keer als er weer iets mis ging (waarschijnlijk OMDAT ik zo bang was) was dat voor mij weer bewijs dat die gymzaal vervloekt was.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 11:29
Eend
Eend is offline
Citaat:
spacegirl schreef op 18-03-2003 @ 16:58:
mjah volgens mij is daar niks magisch aan hoor,ook eerder paranoia, maar dat zal wel aan mij liggen
paranoia word je omdat je magisch denkt
Oud 19-03-2003, 11:34
Eend
Eend is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 18-03-2003 @ 20:38:
ja heb ik ook. tegenwoordig gaat het beter hoor, maar ik had dat bijvoorbeeld heel erg in de gymzaal. elke keer ging er wel iets mis en op een gegeven moment dacht ik dat de gymzaal vervloekt was . ik durfde er geen stap meer te zetten!!! hahahaha. ja nu kan ik er om lachen, toen was ik doodsbang en elke keer als er weer iets mis ging (waarschijnlijk OMDAT ik zo bang was) was dat voor mij weer bewijs dat die gymzaal vervloekt was.
Ik had met de gymzaal van de dagbehandeling vaak, dat ik dacht dat ie vol stond met water en dat wij op de bodem zaten en dan kreeg ik het heel benauwd. Kwam omdat de ramen zo hoog zaten. Gelukkig was het zomer en mochten de deuren altijd open.

Maar het begint dus met:
-Hey de ramen zitten hoog, waarom?
-Dadelijk laten ze de zaal misschien vollopen met water of zo.
-Misschien zit de zaal al vol met water en hebben wij het niet door.
-Als de zaal vol met water zit, ben ik nu dus aan het verdrinken en lig ik ergens mn leven te redden, terwijl ik hier op dit bankje zit.
-Ik moet weg hier, anders verdrink ik!

En dan ben je even buiten en dan gaat het weer, majah...hoe hou je dat magische denken tegen als je zelf het verschil tussen de werkelijkheid en je fantasie niet meer kent?
Maar nu ik er aan terug denk moet ik best wel een beetje lomp hebben lopen denken van de zomer, haha
Oud 19-03-2003, 15:18
Ceiridwen
Ceiridwen is offline
Wow, ik heb t ook, nooit gedacht dat t ook nog een naam had joh . Ik heb het heel vaak, maar vooral als het avond is.

Ik ben heel erg bang in het donker en als ik 's nachts wakker word en merk dat ik naar de wc moet, durf ik ten eerste niet me bed uit (want dan denk ik dat er iemand aan de andere kant van de kamer staat of dat er iets onder me bed ligt) (echt waar... niet lachen). Áls ik dan me bed uit durf (meestal probeer ik om te draaien en hoop ik snel weer in slaap te vallen), begint me hart heel hard te bonken en loop ik heel sloom de trap af. De spiegel die daar aan de muur hangt durf ik niet in te kijken, te bang dat ik een monster zal zien. Ik ga dan dus naar de wc, ga zitten, doe het plasje plegen en blijf er dan nog 20-30 min zitten. Waarom? Ik durf er niet meer vanaf want bij elk geluidje dat ik hoor denk ik dat het een inbreker is, een geest is, een monster, weetikveel wat... Als ik dan eindelijk weer de moed bij elkaar heb geraapt om naar boven te gaan, doe ik gauw de lamp uit (trek niet door want dat is zo'n herrie en wordt ik nog banger), loop snel naar de trap met het gevoel achtervolgd te worden, kijk weer niet in de spiegel, ren me kamer in, spring op me bed, hoofd onder de dekens en dan snel slapen...

En ja, dit meen ik echt
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 15:59
Ares
Ares is offline
Citaat:
Eend schreef op 17-03-2003 @ 22:37:
Magisch denken is in de psychologie een begrip voor ja, hoe moet ik het uit leggen. Dat als je bang bent, dat je gelijk denkt van: Nu gaat er wat ergs gebeuren! of Ze hebben wat tegen me!
Dat je verder gaat denken naar de angstige kant als je bang bent zeg maar
Magisch?
Bedoel je niet stiekem maNisch?
Psychologie is een hobby van me, maar magisch ben ik nog nooit tegen gekomen, en de beschrijving die je geeft doet sterk aan manisch denken.... je zou het ook waanachtige denkbeelden kunnen noemen...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 16:01
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
ik heb het al zo lang ik me kan herinneren
vroeger erger dan nu, kan mezelf nu rustiger houden
maar vroeger.. achteraf heb ik echt medelijden met mn ouders (in dat opzicht dan)
Zo heb ik een keer mn ouders wakker gemaakt, want ik was absoluut overtuigd dat er brand zou komen. En we moesten niet weer gaan slapen, want dan zouden we allemaal dood gaan. Nouja goed, mn ouders zeiden dat ik gewoon weer moest gaan slapen natuurlijk (goh) maar ik weigerde dat absoluut en ben keihard gaan huilen en schreeuwen tot mn vader uiteindelijk zoooo boos werd.... toen besloot ik maar om in mn eentje de rest van de nacht te 'waken'.
Ja en zo heb ik nog veeeel meer van die dingen gehad. Achteraf kan ik er wel om lachen, maar toen was ik altijd écht absoluut heilig overtuigd dat die dingen gingen gebeuren en was ik gewoon ontzettend bang.
Oud 19-03-2003, 19:30
Eend
Eend is offline
Citaat:
Ares schreef op 19-03-2003 @ 16:59:
Magisch?
Bedoel je niet stiekem maNisch?
Psychologie is een hobby van me, maar magisch ben ik nog nooit tegen gekomen, en de beschrijving die je geeft doet sterk aan manisch denken.... je zou het ook waanachtige denkbeelden kunnen noemen...
Jah, zal ook wel kunnen Ik noem t alleen Magisch, mijn eigen psych ook
Oud 19-03-2003, 20:28
Verwijderd
ik heb dr nu al iets van 3 keer bes wel erg last van,, k wist eerst niet wat het was.. k had psyg dus maar gebeld, helemaal afspraak enzo. nu moet ik ook nog een psygiatrisch onderzoek krijgen volgende week. terwijl ik eerst alleen psygologisch onderzoek zou krijgen..
k heb wel vaker dit soort dingen gehad, maar dit was anders..
Met citaat reageren
Oud 20-03-2003, 21:03
mystic-naenia
mystic-naenia is offline
ik weet niet of ik dat heb...

soms wel in het donker, in me bed, dat ik dan wat hoor en dan denk ik gelijk het ergste en dat er allemaal dingen gaan gebeuren.

Op straat hoor ik voetstappen die dr niet zijn,dus loop ik hele tijd om te kijken..

erg vervelend..
Oud 20-03-2003, 21:05
mystic-naenia
mystic-naenia is offline
nog ff een berichtje..

Ceiridwen, als ik dat bericht van jou lees, is het net alsof ik het zelf heb geschreven, het klinkt allemaal zo bekend!!

ik heb precies het zelfde
Reageren

Regels voor berichten