Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2003, 14:42
AlopiA
AlopiA is offline
Als je vegetarisch wordt, moet je dus vleesvervangers eten - dat was vast nieuwe info voor jullie allen - maar zijn er nog bepaalde dingen die je echt moet hebben die normaal gesproken in vlees zitten?
Ik had iets gehoord over vitamine B12
nou ja, wat moet je allemaal vervangen en waarvoor als je vegetarisch wordt?
Oud 25-05-2003, 14:46
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 25-05-2003 @ 15:42:
Als je vegetarisch wordt, moet je dus vleesvervangers eten -
Waarom is dat nou weer?

Gewoon veel noten eten en vitamine-pillen slikken..
Oud 25-05-2003, 14:47
Verwijderd
Om te beginnen met je vlees vervangen. Door bv. vleesvervangers en peulvruchten. Verder zou je kaas met dierlijk stremsel (uit de maag van een kalf) en snoep met gelatine (van de botten van dieren) ook moeten laten staan. Waardoor je dat moet vervangen...kaas met plantaardig stremsel en snoep zonder gelatine. Verder die B12, via die vleesvervangers...toch? En event. een vitaminepil (zit wel geen B12, geloof ik, maar voor de andere vitaminen dan maar).

[edit]En idd noten.[/edit]
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 16:08
Verwijderd
b12 is idd belangrijk. bij de appie verkopen ze vleesvervangers die b12 bevatten, maar het zit ook in bv noten, melk, multivruchtdrank etc..
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 21:06
StarGlitter
StarGlitter is offline
B12 is alleen belangrijk als je VEGANIST bent.
Dus niet als je vegetarier bent.
B12 zit in zuivel, en meer van dat soort dierlijke producten. En aangezien vegetariers gewoon zuivel nuttigen zullen ze geen tekort krijgen.
Je moet wel zorgen dat je voldoende binnenkrijgt van alles. Ik zou daar geen pillen voor gaan slikken, maar gewoon gezond eten. Vleesvervangers kan je doen. Maar dat wordt saai.
Koop een vegetarisch kookboek, daar staan veel lekkerdere dingen in.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 06:53
Verwijderd
Citaat:
StarGlitter schreef op 25-05-2003 @ 22:06:
B12 is alleen belangrijk als je VEGANIST bent.
Dus niet als je vegetarier bent.
B12 zit in zuivel, en meer van dat soort dierlijke producten. En aangezien vegetariers gewoon zuivel nuttigen zullen ze geen tekort krijgen.
Je moet wel zorgen dat je voldoende binnenkrijgt van alles. Ik zou daar geen pillen voor gaan slikken, maar gewoon gezond eten. Vleesvervangers kan je doen. Maar dat wordt saai.
Koop een vegetarisch kookboek, daar staan veel lekkerdere dingen in.
Niet alle vegetariers 'nuttigen' zuivel. En op alle sites over vegetariers wordt b12 volgens mij wel genoemd om op te letten... Waarom zouden vleesvervangers saai worden...vlees wordt toch ook niet saai? Verder is een multi-vitaminepil echt niet slecht, ook niet als je wel vlees eet.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 15:55
Verwijderd

Vraagstelling uit tweede topic metgelijksoortig onderwerp: Topics samengevoegd op 19-8-2003

Wie hier eet vleesvervangers? Zoals die vegatarische hamburgers e.d.? Vinden jullie dat nou čcht lekker?

Ik heb ooit eens zoiets gegeten, en 't was NIET lekker. Niet omdat er geen echt vlees in zat (zo professioneel ben ik dan ook wel, om objectief te proeven), maar ik merkte dat 't wanhopig probeerde te smaken naar echt vlees. En ik heb 't angstige vermoeden dat dāār de fout zit; met tahoe (of hoe heet die witte meuk) moet je geen vlees proberen te imiteren. Maak er iets totaal nieuws van, maar ga niet proberen om een vers balletje rundergehakt qua smaak te imiteren/evenaren, dat lukt nimmer.

Ik ben er dan ook vrij zeker van dat wanneer deze industrie zich richt op iets _nieuws_ qua smaak, iets _origineels_ dat 't dan veel meer verkocht gaat worden. Mensen blijven het namelijk vergelijken met echt vlees wanneer je het als dusdanig presenteert. Maar wanneer er een "fris" alternatief is voor vlees, ook financieel haalbaar, denk ik dat het een positieve uitwerking heeft voor mensen die op 't randje zitten. Wat jullie?

Laatst gewijzigd op 19-08-2003 om 19:17.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 16:02
TechXP
TechXP is offline
Ik vind ook dat ze het iets anders aan moeten prijzen.

Als ik een vegaburger at, dan had ik nog niet echt een goed gevoel. (vanwege de referentie burger)
Qua smaak maakt het niet eens uit. Van tivall zijn ze goed qua smaak, maar er zijn zoveel verschillende vleesvervangers op de markt dat ik onmogelijk allemaal heb geprobeerd.

Ik vind falafel best lekker. Het is ook populair zowel onder de veggies en vegans als onder mensen die het niet zijn. En bijna overal wel te krijgen.
Oud 15-08-2003, 16:09
Tiņo
Tiņo is offline
ja ,dat zou misschien wel okay zijn...dat de anti vegetariers niet meer zeggen dat ze het nep vlees enzo vinden,maar gewoon dat het een totaal nieuw product is,voor iedereen,maar toevallig wel vegetarisch, en op je bordje bij het avondeten is het toevallig ipv vlees. Toch?of snap ik het verkeerd,. vin het wel oke iniedergeval...
Oud 15-08-2003, 17:02
Verwijderd
mn moeder is heel lang vegetarisch geweest dsu ik kan denk ik wel zeggen dat ik die dingen vaak genoeg heb moeten eten om er een redelijk beeld van te hebben.. Los is het goor (met name de groenteburgers enzo) maar verwerkt in eten is het heerlijk

bijv macaroni lus ik eigenlijk alleen met nepvlees, en shoarma is ook goed te doen met nep vlees.. En eigenlijk alles wel, zolang het maar niet als 1 stuk geserveerd word
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 17:35
MUTS123
MUTS123 is offline
Er zitten idd dingen bij die echt niet te vreten zijn....zoals knakworsten en karbonade's
Verder is het mij ook opgevallen dat de Albert Heijn spullen véel beter zijn dan dingen die je bij de Super/boni/coop koopt.
Ik vind de hamburgers echt lekkerrr..... ik denk dat mensen die nog vlees gewend zijn dat niet lekker vinden in vergelijking met "echte", maar ik heb na zo'n 8 jaar geen vlees echt geen idee meer hoe dat smaakt.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 17:57
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik had een keer een soort van maisburger-achtig iets, wat nog het meest smaakte naar oude-kranten-in0karton-saus, maar er zijn ook vegetarische gehaktballetjes die (zeker met een beetje pindasaus) echt heel erg lekker zijn, als het even kon zou ik die elke dag eten (hoewel dat op den duur natuurlijk zou gaan vervelen)
Oud 15-08-2003, 19:08
MUTS123
MUTS123 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 15-08-2003 @ 18:57:
Ik had een keer een soort van maisburger-achtig iets, wat nog het meest smaakte naar oude-kranten-in0karton-saus, maar er zijn ook vegetarische gehaktballetjes die (zeker met een beetje pindasaus) echt heel erg lekker zijn, als het even kon zou ik die elke dag eten (hoewel dat op den duur natuurlijk zou gaan vervelen)
Aaaaah ja die zijn lekkerrrr!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 22:18
MickeyV
MickeyV is offline
Dat lijkt me volstrekt juist, Dobermann.
Oud 15-08-2003, 22:28
Briseīs
Briseīs is offline
Nepvlees is (bijna) nooit lekker als het gewoon een burger is, maar ergens doorheen voegt het meestal wel wat toe.

Ik ga t liefst voor quorn. (Met veeeeel peper, jammie)

En de Albert Hein rules. Hoewel ze bij de Digros onwijze lekkere satéquorn hebben. En natuurlijk heb je altijd nog het ei.
Oud 16-08-2003, 14:33
duifeltje
duifeltje is offline
ik vind inderdaad dat je gelijk hebt over dat nepvlees niet naar vlees moet smaken.
maar ik moet zeggen dat sommige dingen echt lekker zijn en ook echt naar vlees smaken (al weet ik eigenlijk amper nog hoe dat smaakt) zoals de nepkippenlever (ofzoow) van de AH.
en bij de coop hebben ze ook vaak hele lekkere dingen, vooral die vingers (hahaha) en champignonburgers zijn ook erg lekker (een beetje frikandellig) maar ik vond de cordonbleu echt heel vies want dat is een perfect voorbeeld van een wanhopige poging om iets op vlees te laten lijken.
het is heel brokkelig en ruikt naar hondenvoer, er zit zelfs een echt rood stukje in (wat echt ranzig is, zo droog).
maar ik vind dat veel vegetarische producten erg lekker zijn.

ik vind het ook raar dat mensen vaak denken dat tahoe i.p.v. vlees vies is door bijv. spaghetti want als er mensen bij ons komen eten, proeven ze niet eens dat er geen vlees inzit.
Oud 16-08-2003, 14:55
kees17
kees17 is offline
Ik zou nooit van mijn leven nepvlees(tahoe, qourn, dat is toch geen eten voor een nederlander) eten, zolang er nog steeds echte vlees is en nog rondloopt op deze wereld.
Oud 16-08-2003, 15:04
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
kees17 schreef op 16-08-2003 @ 15:55:
Ik zou nooit van mijn leven nepvlees(tahoe, qourn, dat is toch geen eten voor een nederlander) eten, zolang er nog steeds echte vlees is en nog rondloopt op deze wereld.
En als je het eens ziet als iets anders als nep-vlees?

Tahoe/quorn word nu misschien aangeprezen als vleesvervangers, maar is dat niet origineel.

Sojadingen worden ook als nepvlees beschouwd, maar word ook genoeg gebruikt in de oosterse keuken. En geloof ook andere dingen die je als vleesvervanger ziet. Dus ik snap niet waarom je het dan automatisch niet eet.
Oud 16-08-2003, 15:13
kees17
kees17 is offline
Citaat:
TechXP schreef op 16-08-2003 @ 16:04:
En als je het eens ziet als iets anders als nep-vlees?

Tahoe/quorn word nu misschien aangeprezen als vleesvervangers, maar is dat niet origineel.

Sojadingen worden ook als nepvlees beschouwd, maar word ook genoeg gebruikt in de oosterse keuken. En geloof ook andere dingen die je als vleesvervanger ziet. Dus ik snap niet waarom je het dan automatisch niet eet.
Ik eet gewoon niet veel dingen die niet in onze bodem kunnen groeien(het lieft ook nog uit mijn eigen tuin weg).
Oud 16-08-2003, 15:35
Verwijderd
Mensen; zie hier waar het fout gaat. Iedereen heeft 't hier zo'n beetje over "nepvlees". Doe daar wat aan dan! Ga het epicentreren als iets ānders, maar geen "nepvlees"! Haal het zo ver mogelijk weg bij "vlees"; want dat is het niet en kan het qua smaak ook nooit evenaren. Op die manier komen de grensgevallen mooi bedrogen uit als hun vegaburgertje helemaal niet smaakt als een "echte" hamburger.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 15:41
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
kees17 schreef op 16-08-2003 @ 16:13:
Ik eet gewoon niet veel dingen die niet in onze bodem kunnen groeien(het lieft ook nog uit mijn eigen tuin weg).
Oh op die manier. Origineel groeien veel dingen hier eigenlijk niet. Hoewel ze wel met wat hulp hier dingen kunnen laten groeien. Is het dan ook niet moeilijk in het buitenland? En eet je nooit bij de chinees ofzo?
Oud 16-08-2003, 15:46
duifeltje
duifeltje is offline
dan zou je dus geen rijst, veel appels, ananassen, en gewoon heel veel dingen niet kunnen eten als je alleen nederlandse dingen wilt eten.

heej, dan krijg je weer een nieuwe groep mensen die aleen binnenlandse producten eten, de hollandtariërs!!
Oud 16-08-2003, 15:59
kees17
kees17 is offline
Citaat:
TechXP schreef op 16-08-2003 @ 16:41:
Oh op die manier. Origineel groeien veel dingen hier eigenlijk niet. Hoewel ze wel met wat hulp hier dingen kunnen laten groeien. Is het dan ook niet moeilijk in het buitenland? En eet je nooit bij de chinees ofzo?
Ik eet nooit bij de chinees, je heb wel gelijk dat veel producten niet uit nederland komt, bv de aardappel, maar ja die groeien hier al eeuwen. Ik eet nooit sinaasappelen, ananassen, bananen(die dingen smaken ook naar niks) enz. Nee ik eet liever appels, kersen, rode bessen, de laaste tijd ook tomaten(eigen kweek ), ik eet af en toe nasi en bami, maar ik eet liever een pan met aardappel(grooste gedeelte ook uit mijn tuin) met sla, koolraap of boerenkool(grooste gedeelt ook uit mijn tuin) en spinazie en stoofperen. En als vlees een gehaktbal, braadworst, kip, rookworst, slavink, enz, en konijn(dat is zo lekker).
Oud 19-08-2003, 08:12
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 16-08-2003 @ 16:35:
Haal het zo ver mogelijk weg bij "vlees"; want dat is het niet en kan het qua smaak ook nooit evenaren.
Dat moet je niet zeggen. Er zijn lekkere vega-burgers die wel naar vlees smaken. Kijk maar eens bij de appie bij het merk Tivall. Die smaken goed hoor, vind ik dan. Dat de ene vega-burger niet smaakt wil niet zeggen dat de andere dan ook gelijk niet smaakt
Oud 19-08-2003, 14:51
Briseīs
Briseīs is offline
Citaat:
kees17 schreef op 16-08-2003 @ 16:59:
Ik eet nooit bij de chinees, je heb wel gelijk dat veel producten niet uit nederland komt, bv de aardappel, maar ja die groeien hier al eeuwen. Ik eet nooit sinaasappelen, ananassen, bananen(die dingen smaken ook naar niks) enz. Nee ik eet liever appels, kersen, rode bessen, de laaste tijd ook tomaten(eigen kweek ), ik eet af en toe nasi en bami, maar ik eet liever een pan met aardappel(grooste gedeelte ook uit mijn tuin) met sla, koolraap of boerenkool(grooste gedeelt ook uit mijn tuin) en spinazie en stoofperen. En als vlees een gehaktbal, braadworst, kip, rookworst, slavink, enz, en konijn(dat is zo lekker).
Waarom?
Oud 19-08-2003, 19:13
murwari
murwari is offline
Deze kan eigenlijk toch gewoon beter op Eten en Drinken worden besproken...

-------> Eten en Drinken
Oud 19-08-2003, 19:32
saartjeh
saartjeh is offline
Nou, k ben al bijna 4jaar vegetarier en het belangrijkste zijn gwoon die vleesvervangers vdr veel groene groenten, noten enzow. Maar kwas deze vak op zo'n eco-camping en daar vond ik wat over 'het vegetarisch plek' ofzow. Daar staat het prcies in.
Op deze site vind je wat je prcies nodig hebt:
http://www.vegplek.net/grf/gez_info.html

en de homepage is dan gwoon nat www.vegplek.net

maar bij die bovenste kom je direct bij de info.

asje

bye, liefs Sara
Oud 19-08-2003, 20:19
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ik eet liever Quorn dan vlees, niet dat ik vegetarier ben, maar ik vind het lekkerder. Of je moet een hele goede kwaliteit vlees vinden, maar dat is duur.

Ik heb een onbewust mediterraan dieet ofzoiets..
Oud 23-08-2003, 18:19
kees17
kees17 is offline
Citaat:
Briseīs schreef op 19-08-2003 @ 15:51:
Waarom?
je bedoelt waarom ik nooit chinees eet? geen zin aan en je weet ook nooit wat ze er allemaal in gooien. En ik vind nederlandse eten veel lekkerder.
Oud 02-09-2003, 13:20
Novska
Novska is offline
Ik vind die maisburgers juist wel lekker en vega knakworstjes al helemaal..
Quorn is ook erg fijn je kunt het overal doorheen kwakken waar je normaal gesproken gehakt oid in zou doen. M'n moeder gebruikt het vaak zodat ze niet voor haarzelf vlees hoeft klaar te maken en voor mij vegadingen. Verder eet ik ook best veel eieren.. geen kaas en geen melk. Niet uit principe maar omdat ik vroeger allergisch was voor melkproducten, nu in een heel lichte vorm maar vroeger echt zwaar. Heb nooit geleerd melk te drinken dus nu drink ik t ook niet. En van kaas, vind ik ook niet lekker, alleen geitenkaas (daar kon ik vroeger WEL tegen) en als t ergens doorheen zit gesmolten vind ik t wel te eten.
Oud 02-09-2003, 16:02
Jamezy
Jamezy is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 25-05-2003 @ 15:42:
Als je vegetarisch wordt
Ik ben nogsteeds gewoon van vlees...
Oud 02-09-2003, 17:52
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Novska schreef op 02-09-2003 @ 14:20:
Niet uit principe maar omdat ik vroeger allergisch was voor melkproducten
In principe zijn we dan ook allemaal lactose intolerant (van nature). Echter door de geleidelijke gebruik van koemelk is vooral de westerse wereld er aan gewent. Volgens de biologiewetten is melk nog steeds voor het jong van het dier.
Oud 02-09-2003, 18:27
Briseīs
Briseīs is offline
Citaat:
TechXP schreef op 02-09-2003 @ 18:52:
In principe zijn we dan ook allemaal lactose intolerant (van nature). Echter door de geleidelijke gebruik van koemelk is vooral de westerse wereld er aan gewent. Volgens de biologiewetten is melk nog steeds voor het jong van het dier.
En wat is de moraal van dit verhaal?
Oud 02-09-2003, 18:34
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
anale sex is geil.

Ehm....

Ik heb wel eens gehoord van een complottheorie.. Er zijn diverse landen waar de bewoners nogal eens honger lijden. De landen die wat overhebben sturen daar wel eens wat heen, ook melkpoeder. Die mensen die daar wonen, zijn niet zo gewend aan die lactose, en krijgen diarree, en schijten hun laatste beetje vloeistof uit.
Een anderssoortige oplossing van het probleem dus.
Oud 02-09-2003, 19:01
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Briseīs schreef op 02-09-2003 @ 19:27:
En wat is de moraal van dit verhaal?
Melk is niet goed voor elk
Oud 02-09-2003, 19:05
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 02-09-2003 @ 19:34:
Ik heb wel eens gehoord van een complottheorie.. Er zijn diverse landen waar de bewoners nogal eens honger lijden. De landen die wat overhebben sturen daar wel eens wat heen, ook melkpoeder. Die mensen die daar wonen, zijn niet zo gewend aan die lactose, en krijgen diarree, en schijten hun laatste beetje vloeistof uit.
Een anderssoortige oplossing van het probleem dus.
Ik heb dit nog niet gehoord. Echter is het niet slim om naar landen in afrika melkpoeder te sturen. In NL is misschien maar 2% tot 5% lactose intolerant, maar daar is het aanzienlijk hoger. Weet de preciese statistieken niet.

Hier nog meer info:
http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/ma...len/melk1.html

Vele industrien vergeten nog weleens wat te vertellen als ze reclame maken. Bij melk zeggen ze dat het goed voor de botten is. Maar vertellen ze in welke combinatie de benodigheden voor de botten goed worden opgenomen? nee.
Oud 02-09-2003, 19:27
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Gelukkig gebruik ik biologische zuivel, en dat nog heel matig ook.
Reageren

Regels voor berichten