Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2004, 13:37
Verwijderd
Mijn zusje en ik eten beiden sinds ongeveer twee jaar vegetarisch, en we hebben beiden nooit echt last gehad van klachten die verband zouden kunnen houden mijn eiwitgebrek. Mijn zusje is echter laatst langs een homeopaat geweest (voor een andere klacht) en die vroeg aan haar of ze vegetarier was. Nou ja, dus. Die raadde haar gelijk aan om minstens twee eieren per dag te eten omdat ze anders eiwittekorten zou gaan krijgen (ze is trouwens dertien, dus ook erg in de groei). Nu eet ze twee eieren per dag plus -soms- nog extra eiwitrijke bijvoeding, Profitar heet het geloof ik.

Maar iemand die wel vlees eet mag toch maar iets van maximaal twee eieren per week? Is twee eieren per dag dan niet heel erg veel voor iemand die verder wel gewoon gevarieerd en gezond eet met ook regelmatig bonen/noten/vleesvervangers/kaas en yoghurt? Krijgt ze dan niet teveel eiwitten binnen of is dat verder niet gevaarlijk?

Ik vroeg het me af want ik vind het een beetje raar advies dat iemand op eens twee eieren per dag moet gaan eten.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 13:39
Verwijderd
Volgens mij was het dat teveel eieren niet goed was voor je cholesterol oid, maar dat is volgens mij ook al weer achterhaald...? Als je echt gevarieerd eet, dan zou je volgens mij geen tekort aan eiwitten moeten hebben...? En meteen en twee eieren en eiwitrijke bijvoeding is misschien idd wat te veel van het goede...maar dat weet ik niet. Misschien kan je het eens navragen aan je huisarts of een dietist oid? Dan heb je iig een soort van 'second opinion'.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 13:47
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Over de eieren zijn ze het nog steeds niet eens, het is slecht voor je cholestrol maar inmiddels eten we zoveel foute dingen dat het maar een heel klein deel is van je foute cholestrol. Dat stond laatst weer ergens, maar zolang de meningen veranderen lijkt het me niet verstandig om 2 eieren per dag te eten, alles met mate.

Ik ben zelf al langer dan 10 jaar vegetarier. Ik eet gewoon gevarieerd en elke dag een vleesvervanger, tofu en andere dingen uit het vleesvervanger schap bij de ah. Zelf heb ik nooit ergens last van gehad, waar je ook op moet letten is ijzer en vitamine b12, maar dat weet je ongetwijfeld al.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 14:00
ESCO
ESCO is offline
Te veel eiwitten kan geen kwaad behalve als je dik bent.
Oud 10-06-2004, 14:02
duifeltje
duifeltje is offline
Volgensmij heb je niet elke dag vlees nodig dus waarom zou je dan wl elke dag een vleesvervanger nodig hebben? (ik ben trouwens ook vegetariër)
Oud 10-06-2004, 14:07
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 10-06-2004 @ 15:02 :
Volgensmij heb je niet elke dag vlees nodig dus waarom zou je dan wl elke dag een vleesvervanger nodig hebben? (ik ben trouwens ook vegetariër)
ik zou niet weten of het nodig is maar er zitten goede stoffen in en het kan geen kwaad
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 14:27
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 10-06-2004 @ 15:02 :
Natuurlijk is het onzin dat je elke dag vlees nodig hebt, maar je hebt wel een minimum aan eiwitten nodig. Vleesvervangers zijn geen vlees, en veel vleesvervangers bevatten in verhouding tot het vlees waar ze op moeten lijken erg weinig eiwitten. Vergelijk in de winkel een groenteburger maar eens met een 'echte'.

Vooral als je in de groei bent zijn eiwitten en andere voedingsstoffen en mineralen ontzettend belangrijk. Daarnaast zijn er ook nog eens bepaalde aminozuren die je helemaal niet uit planten kunt halen omdat deze alleen in vlees voorkomen. De mens is onmivoor. Dit betekent niet dat je alles kunt eten, maar dat je alles *moet* eten (niet perse vlees, maar wel echte vleesvervangers die niet alleen op vlees lijken).
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 14:38
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
...homeopaat...
Zo iemand is in het algemeen net zo betrouwbaar als De Paus.

Eiwitten bestaan uit lange ketens in elkaar gevouwen aminozuren. Daar zijn er 20 van. Waarvan 8 welke het menselijk lichaam niet zelf kan produceren. Het lichaam kan alle 20 aminozuren gebruiken voor het maken van verschillende soorten eiwitten maar er zijn er maar enkelen essentieel, die 8 dus. De eiwitten die bij de voedingswaarde van voedsel staan zijn enkel de eiwitten die gemaakt zijn met alle 8 aminozuren die het lichaam zelf niet aan kan maken.

Dierlijke eiwitten bevatten altijd alle 8 essentiele aminozuren. Plantaardige eiwitten bevatten vaak heel veel van een paar soorten aminozuren en weinig van de anderen. Met een veganistisch dieet is het mogelijk genoeg eitwitten binnen te krijgen die alle 8 onproduceerbare aminozuren bevatten.

Men dacht ooit dat veganisten bijvoorbeeld rijst met bonen moesten eten om in een maaltijd alle soorten aminozuren binnen te krijgen. Maar dat hoeft niet, je kunt het gewoon over de hele dag binnenkrijgen. Melk en eieren bevatten beide alle 20 aminozuren. En een combinatie van groenten bevatten samen alle 20 aminozuren. Dus ovo-lacto vegetariers met een normaal gevarieerd dieet hebben geen enkel probleem met eiwitten.

Als een homeopaat zegt dat je twee eieren moet eten is dat hetzelfde als wanneer een of andere rare gast op internet dat zegt. Cholesterol is niet slecht. Het is enkel slecht voor bepaalde mensen. Bij mensen die al een cholesterol-probleem hebben kan het op den duur hart- en vaatziekten veroorzaken. De cholesterolfactor in hart- en vaatzoekten is voor een groot deel genetisch maar kan erg versterkt worden door slecht eten en niet bewegen. Cholesterol wordt voornamelijk door het lichaam zelf geproduceerd.

Genoeg eiwitten eten is erg belangrijk als je nog moet groeien. Dit hoeft alleen niet per se met eieren of melk. Het kan wel goed. Je kunt ook het eigeel weggooien. Daar zitten de meeste ongezondere dingen in terwij het meeste eiwit in het witte van het ei zit(ik heb dit niet uit een wetenschappelijke bron dus gelood me niet om m'n woord, het kan een fabeltje zijn). Zaden, bonen, noten, pitten enz zijn zeer goede plantaardige eiwitbronnen.

Natuurlijk is vlees de beste eiwitbron, maar het is niet altijd even gezond voedsel. Het is wel zeker een luxeproduct wat je niet elke dag hoort te eten. En al zeker in in de hoeveerheden die in nederland gewoonlijk zijn.

Laatst gewijzigd op 10-06-2004 om 14:40.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 14:39
Verwijderd
In noten en zuivel zitten ook veel eiwitten. Maar uhm...Volgens 'de statistieken' eet de gemiddelde Nederlander per dag 85 gram eiwit. 25 gram daarvan komt uit vlees en vis, nog eens 25 gram uit zuivelprodukten, en de overblijvende 35 gram zijn plantaardig. Een mens heeft per dag maar 35 of zelfs 25 gram nodig. Je kunt dus, wat dat eiwit betreft, best zonder vlees en zelfs zonder zuivelprodukten...

Het advies van 2 eieren eten per dag vind ik echt belachelijk. Vooral als je wel kaas en noten eet.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 17:54
Verwijderd
Bedankt allemaal
We eten niet elke dag een vleesvervanger, mijn zusje wel elke dag yoghurt, eten veel bruin brood en eten ook gevarieerd. Dus mij leek het ook logisch dat ze genoeg eiwitten binnenkrijgt, in iedergeval niet zo weinig dat ze dat met 2 eieren aan moet vullen.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 14:45
Speedo
Speedo is offline
Hey, met vegetarier zijn is echt NIETS maar dan ook helemaal NIETS mis hoor

OK eerst ff iets tussendoor: in een chocoladepaasei zit meer cholesterol dan in een gewoon ei. Verder ligt het hele cholesterolprobleem iets genuanceerder dan voorgesteld maar dat komt een andere keer wel

Ik ben al mn hele leven vegetarier. Verder ben ik hardloper (gem. 8 trainingen in de week). Mijn dieet ziet er ongeveer als volgt uit: (gewoon een dag uit de week genomen).

's ochtends: 200 gr. muesli (geweekt), 40 gr. rozijnen (geweekt) 500 gr. yoghurt, 1 appel

's middags: 5 dubbele bruine boterhammen (2x kaas met komkommer, 1x kaas met tomaat 1x abikozenjam, 1x pindakaas)
+appel

's avonds: 300 gr zilvervliesrijst, kleine omelet van twee eieren, 300 gr sperzieboontjes. toetje van 200 gr. magere kwark met rozijnen

Verder moet je als vegetarier wel iets meer van koken houden dan de gewone magnetronfanaat maar voorderest valt het best mee.

mzl
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 14:53
SuperSanne
SuperSanne is offline
eiwitten...ik geloof dat die in pitachenoten heel veel zaten... het lijkt me zelf niet echt gezond om zoveel ei per dag te eten, volgens mij word je daar op denduur ook doodziek van (ik ben gek op lasagna, maar als ik het echt elke dag moest eten...)
Oud 11-06-2004, 15:03
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 11-06-2004 @ 15:53 :
eiwitten...ik geloof dat die in pitachenoten heel veel zaten... het lijkt me zelf niet echt gezond om zoveel ei per dag te eten, volgens mij word je daar op denduur ook doodziek van (ik ben gek op lasagna, maar als ik het echt elke dag moest eten...)
Ja, bepaalde noten bevatten ook erg veel eiwitten. Als je vegetarier bent mag je op zich wel meer eieren dan iemand die wel gewoon via vlees eiwitten binnen krijgt. Ik heb ergens gelezen dat je 1 ei per dag mag dan... Maar ik denk dat dit ook weer heel erg per persoon verschilt.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 17:26
Verwijderd
cholesterol zit volgens mij in het eigeel, dus dan kan je dat weggooien als je er zo'n zorgen over maakt. Maar jonge mensen hoefen dat niet te doen (als ze niet te dik zijn tenminste).

Twee eieren per dag vind ik trouwens niet veel. In 1 ei zit volgens mij 7 gram eiwit dus dat kan je wel hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 13:38
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
spinneman schreef op 11-06-2004 @ 18:26 :
cholesterol zit volgens mij in het eigeel, dus dan kan je dat weggooien als je er zo'n zorgen over maakt. Maar jonge mensen hoefen dat niet te doen (als ze niet te dik zijn tenminste).

Twee eieren per dag vind ik trouwens niet veel. In 1 ei zit volgens mij 7 gram eiwit dus dat kan je wel hebben.
maar in eieren zitten ok andere dingen dan eiwit. in patat zit 8x zoveel vitamine C als in een appel, maar echt gezond kun je het niet noemen. 1 ei per dag is wel goed denk ik, maar twee zou ik niet doen
P.S. maakt het voor het eiwitgehalte veel uit hoe je die eieren eet? d.w.z. gekookt, gebakken, in een taart...
Oud 12-06-2004, 23:16
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 12-06-2004 @ 14:38 :
maar in eieren zitten ok andere dingen dan eiwit. in patat zit 8x zoveel vitamine C als in een appel, maar echt gezond kun je het niet noemen. 1 ei per dag is wel goed denk ik, maar twee zou ik niet doen
P.S. maakt het voor het eiwitgehalte veel uit hoe je die eieren eet? d.w.z. gekookt, gebakken, in een taart...
Voor zo ver ik het weet zit er geen vitamine C in appels. En al helemaal niet in patat. Het kan zijn dat het om microscopische hoeveelheden gaat, maar het lijkt me waarschijnlijker dat wat jij zegt niet klopt.

Heb je het niet toevallig van Herman Finkers? Hoewel 't dan alsnog fout is. In een sinasappel zitten net zo veel vitamines als in dertig zakken patat.

Geloof niet wat de cabaratiers zeggen, ze liegen het boeltje bij elkaar.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 23:27
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
In appels en patat zit allebei vitamine c
kijk http://www.voedsel.net/vitmin/vitc.htm voor de appels
van de patat weet ik niet hoeveel er in zit
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 10:18
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 13-06-2004 @ 00:16 :
Voor zo ver ik het weet zit er geen vitamine C in appels. En al helemaal niet in patat. Het kan zijn dat het om microscopische hoeveelheden gaat, maar het lijkt me waarschijnlijker dat wat jij zegt niet klopt.

Heb je het niet toevallig van Herman Finkers? Hoewel 't dan alsnog fout is. In een sinasappel zitten net zo veel vitamines als in dertig zakken patat.

Geloof niet wat de cabaratiers zeggen, ze liegen het boeltje bij elkaar.
ik heb het van de voedingswijzer, én uit m'n biologieboek. ik denk dat die toch wel betrouwaar zijn
Oud 13-06-2004, 11:13
Verwijderd
Het komt ook op mij een beetje vreemd over, maar bedenk dat het ook een beetje afhangt van je voedingspatroon. Iemand die veel (soja)melk nuttigt hoeft minder aan te vullen met eieren enzo, bijvoorbeeld. Luister maar gewoon naar de homeopaat, die lui weten het meestal wel, omdat ze relatief veel veganisten en vegetariërs onder hun klanten hebben.

En anders zou je de cd-rom van het Voedingscentrum kunnen bestellen voor enkele tientallen euro's. Daar staat een programma op waarmee je kunt berekenen of je wel gevarieerd eet. Voedingscentrum moet eigenlijk niets hebben van veganisme, maar voor vegetariërs geeft het prima adviezen. Dat heb ik in ieder geval gelezen op een veganistensite, een vrij betrouwbare bron.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 12:12
ESCO
ESCO is offline
Neem voor je vitamine c een sinaasappel of ander citrus vruchten zit wat meer dan in een appel en is nog beter als een appel.
Oud 14-06-2004, 10:20
Verwijderd
Als je niet groeit of traint heb je maar 15 gram eiwit per dag nodig, dat is echt niet veel, in een glas melk zit al 13 gram. Maargoed, je zusje is natuurlijk wél in de groei, dan groeien haar spieren ook en zal ze idd wel wat meer eiwit nodig hebben.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten