Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2003, 10:33
TIGEK
TIGEK is offline
Ik wil een NTFS partitie beveiligen met een wachtwoord als over het netwerk er op wou komen. Met ME ging het maar hier weet ik niet hoe het moet. (ME draaien is geen OPTIE) Het betrefed een BACKUP waar ik en mijn broer er op moet kunnen komen zonder geklooi maar andere mense op dit netwerk niet.

Hoe doe ik dat
Oud 11-04-2003, 12:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Allereerst, directories of hele schijven delen heeft verder niets met het filesystem te maken. De SMB (Server Message Block) service van Windows gebruikt de informatie over passwords en permissies net zoals een webserver dat doet. De SMB service is net een soort FTP server, die z'n eigen passwords en access permissions onthoudt. Verschil is dat SMB in Windows geïntegreert is.

Welnu, hoe deel je mappen in Windows XP? Simpel. Klik rechts op de map of schijf (d: b.v.) die je wilt delen, ga naar eigenschappen/properties en dan kijk je bij Sharing/Delen. Voor het eerst staat daar iets als "if you understand the risk .." klik daarop en je kunt eindelijk delen.

Klik dan op "Share this folder on the netwerk" ("Deze map delen op het netwerk" ofzoiets) en vul een sharename in, b.v. "BACKUP".

Nu kunnen andere computers op het netwerk naar \\10.0.0.2\BACKUP\ gaan. Hierbij is 10.0.0.2 het IP van de computer waar je die map hebt gedeeld.

Indien je authentication problemen hebt moet je hier maar weer posten.
Oud 11-04-2003, 13:08
TIGEK
TIGEK is offline
Nou dat is wel gelukt je. Hiervoor al hoewel dit een mooie uitleg is.
Alleen wij willen hem berveiligen met een wachtwoord waarbij alleen personen die het wachtwoord hebben toegang tot de map krijgen. Dus niet elke maloot die hier op het netwerk (In een groot Studenten huis) zit in mij backup kan komen. Dus eigelijk een wachtwoord die bepaalde gebruikers toegang geeft tot de partitie.
Oud 11-04-2003, 16:25
^Rambo^
^Rambo^ is offline
bouw een server (domain controller) denk hierbij aan Novell of Windows 2000 Server, dan is het helemaal makkelijk, dan geef je een aantal users de gelegenheid om gebruik te maken van deze share (deze users geef je dus rechten en permissions om gebruik van deze share te maken) en de andere users op het netwerk geef je die rechten niet. Die kunnen dus nooit connected naar deze share
Oud 11-04-2003, 19:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Domains lijkt me geen makkelijke oplossing, en ik ben ook echt geen voorstander van Novell.

Wat hij wil is simpel: niet via het guest account sharen, maar via een passworded account. Ga in XP naar je Configuratiescherm en daar ergens bij gebruikers. Hier kun je de guest account disablen, en een nieuw account aanmaken met een password. Nu connect je vanaf een andere computer naar deze computer, en dan krijg je een password scherm. Vul hier de logininfo in, en je hebt toegang.

Kan zijn dat je "Simple network sharing" uit moet zetten. Dit kun je vinden in Mijn Computers -> Menu "Tools" -> "Folder Options" en dan 2e tabblad onderaan zie je deze optie. Uitvinken.
Reageren

Regels voor berichten