Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2003, 19:54
latino-gurl
latino-gurl is offline
Er zijn altijd allerlei verschillende opvattingen over wat liefde eigenlijk is.

Zelf denk ik dat liefde een vorm is van warmte en gevoelens aan elkaar doorgeven.En aan een ander laten merken dat je niet zonder hem/haar kunt.

wat denken/vinden jullie..?
Oud 25-04-2003, 20:00
Verwijderd
liefde is stom
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 20:06
DEChengst
DEChengst is offline
Liefde is Bert en Ernie
Oud 25-04-2003, 20:10
Lilything
Lilything is offline
liefde
is kijken of hij kijkt
en als hij kijkt
vooral niet
terugkijken

loesje
Oud 25-04-2003, 20:18
shuriken
shuriken is offline
Liefde is opofferen en vertrouwen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 20:21
Mindfields
Mindfields is offline
liefde is gewoon neuken en geen vage topics posten met filosofisch gezwam.

Oud 25-04-2003, 20:23
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
liefde 1: verliefdheid
==> informatie afkomstig uit vele TV-programma's en artikelen.
Geëvolueerd mechanisme dat rationele verstand op lager pitje zet zodat deze emotie vrijer spel heeft in het bereiken van zijn doe'l: voorplanting. - Er zijn (vrijwel) geen andere dieren die een verliefdheidssysteem hebben dat de mentale vaardigheden zo sterk aantast. Het is daarom het beste te verklaren door dat als mensen rationeler waren ze minder snel gingen wippen.
De emotie zoekt constant naar een geschikt 'doelwit' waarbij ze fysieke en mentale criteria aanhangen. Zoals oog & haarkleur (eigen = beter), gezicht (hoe beter het gezicht hoe beter de genen), fysieke bouw tov eigen (hoe minder verschil hoe beter), dikte (bij gebrek aan voedsel is dik goed, bij overschot aan voedsel is dik slecht), en nog vele mentale criteria die vooral gericht zijn op overeenkomsten met eigen en capaciteiten tot het helpen, beschermen en opvoeden kinderen. Ook ingeschatte trouw telt mee (alleen de ingeschatte, als partner zegt ik ga over jaar weg telt dat vaak niet). Vooral trouw telt bij vrouwen bij doelwit-bepaling sterker. Verder telt bij mannen fysieke meer en vrouwen mentale meer. Niet verder dan verhouding 1:3.

liefde 2: houden van, populaire nickname: 'ware liefde'
==> informatie grotendeels zelf bedacht en gebaseerd op filosofische en psychologische programma's en artikelen.
Iets dat veel op liefde lijkt maar er toch weinig mee te maken heeft. Een veelgenoemd kenmerk van houden van is het gevoel niet meer zonder de ander te kunnen. Dit is echter het gevolg van de lange relatie waarbij je voorstellingsvermogen verliest waardoor je je dus geen leven zonder die persoon meer kunt voorstellen. Verder vind je de persoon in kwestie normaal leuk maar omdat je denkt dat het meer is is het een beetje meer. Verder neigt vooral de vrouwelijk partij maar ook de mannelijke partij naar het zich proberen vast te maken aan de persoon... en ook (meestal 1 partij, soms) die persoon forceren tot dingen door in bepaalde mate te dreigen met de persoon verlaten. De andere persoon kan zich waarschijnlijk niet of slecht een leven zonder andere persoon voorstellen dus zal hij het belang in het behouden van de persoon schromelijk overschatten.
Uiteindelijk ontstaat hier een dwangmatige relatie uit die vrijheid van beide individuën sterk limiteert, en de vrijheid invult met verzonnen liefde... maar gezien het zich in onze geest afspeelt doet verzonnen liefde niet al te ver onder voor echte liefde (echte liefde --> zie verliefdheid), het ontbreken van het wegvallen van mentale capaciteiten is meestal ook gewaardeerd.
Deze vreemde relatievorm blijkt naar mijn mening tot 1980 de beste basis te zijn voor het opvoeden van kinderen en efficient gebruikmaken van de beperkt aanwezig middelen. Inmiddels zijn de middelen minder beperkt dus is het ook minder nodig, 8000 v.chr waren de hutjes die men bouwde geschikt voor 3 personen, meest logische keus is dan man + vrouw + levende kinderen. Het is aannemelijk dat met bovengenoemde mechanismen daaruit het trouwen is ontstaan.
Maar nu is dat niet meer nodig, in de situaties dat je alleen vrijheid wenst, maximaal individu wilt zijn en onbeïnvloed wilt nadenken geniet het de voorkeur niet te participeren in deze relaties.

Nawoord
Ik keek voor het typen van het tweede stukje veel agressiever naar de 2e vorm dan nu, vooral de mensen die me kennen zullen hier wat in zien. Aan 1 speciaal individu wil ik nog mededelen dat dit niet een begin is van een afname negativiteit maar van het eind.
Gezien de aard van de meeste andere mensen zal ik het misschien niet eens meer bij hen afkeuren. Maar in principe vind ik het relatietype wel dom.

En dan nog een verzoek aan 'Longposters' zoals Kenny en ik vaak ook.
Dit topic moet geen 1 vs. 1 discussie worden. Lengte van posts schrikt veel mensen af. Probeer aub de lengte niet veel groter dan die van mijn post te maken.

Een verzoek aan mensen die liever geen posts lezen die hoger zijn dan ze breed zijn - probeer mee te doen en negeer desnoods de erg lange posts.

Laatst gewijzigd op 25-04-2003 om 20:25.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 20:27
Dminor
Dminor is offline
Liefde is.. http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=456394
Oud 25-04-2003, 20:41
MissMorena
MissMorena is offline
Citaat:
latino-gurl schreef op 25-04-2003 @ 20:54:
Er zijn altijd allerlei verschillende opvattingen over wat liefde eigenlijk is.

Zelf denk ik dat liefde een vorm is van warmte en gevoelens aan elkaar doorgeven.En aan een ander laten merken dat je niet zonder hem/haar kunt.

wat denken/vinden jullie..?
ik ben het met je eens en dan ook eens respect voor elkaar hebben en vertrouwen
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 21:37
Verwijderd
liefde overkomt je, t moet een goed gevoel geven, *van twee kanten*, vertrouwen, praten, lol hebben, maatjes zijn, op een golflengte liggen en tis soms best stom * is niet mijn eigen definitie, van een goede vriendin, maar ik sluit me hier volledig bij aan *

Charlotte
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 22:26
Qimm
Qimm is offline
Stel es niet van die moeilijke vragen
Oud 25-04-2003, 22:27
Ik > Jij
Ik > Jij is offline
Liefde is zonder twijfel het diepe in springen met de ander als enige om je aan vast te houden-maar het vervolgens niet doen uit angst de ander te 'breken'...
Oud 26-04-2003, 09:47
Linda18
Linda18 is offline
Liefde is vertrouwen en respect hebben voor elkaar, elkaar lief hebben
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 10:19
Misses QT
Misses QT is offline
Liefde is meer om die ander geven dan om jezelf of wie dan ook
Oud 26-04-2003, 10:31
RoderickFloreti
RoderickFloreti is offline
Beste kerel,

liefde betekend neuken en een dame die je bier betaald. Beter kan het niet worden.

Toedels.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 10:36
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
RoderickFloreti schreef op 26-04-2003 @ 11:31:
Beste kerel,

liefde betekend neuken en een dame die je bier betaald. Beter kan het niet worden.

Toedels.
Moeilijk he, die d-tjes en t-tjes.
Oud 26-04-2003, 11:05
sinsere
sinsere is offline
Citaat:
Misses QT schreef op 26-04-2003 @ 11:19:
Liefde is meer om die ander geven dan om jezelf of wie dan ook
Daar ben ik het helemaal mee eens. Liefde voelt overweldigend.
Oud 26-04-2003, 19:18
DaWeZ
DaWeZ is offline
nja xal t hier ook nog n keertje zetten..

Liefde is...pijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 19:23
Sithan
Sithan is offline
Liefde is het kunnen vervullen van je eigen lusten...
Oud 26-04-2003, 20:18
Verwijderd
Wolters' Woordenboek:
'liefde v-s en -n 1 warme genegenheid: de ~ tot zijn ouders, tot zijn land; zusterlijke ~; 2 gevoel van welgezindheid, opofferingsgezindheid enz., in verband met de (christelijke) godsdienst: de ~ tot God; iets met de mantel der ~ bedekken toegevend zijn inzake tekortkomingen van anderen; 3 oprechte en warme belangstelling; het prijs stellen op; zwak voor: de ~ kan niet van één kant komen genegenheid houdt alleen stand als ze wordt beantwoord; ~ voor de kunst; 4 in vaste verbindingen: iems ~ beantwoorden; (de) ~ bedrijven geslachtsgemeenschap hebben; betaalde ~ prostitutie; 5 voorwerp van liefde: hun buurmeisje, zijn eerste ~

Van Dale:
´lief·de (de ~ (v.))

1 gehechtheid aan een persoon of zaak
2 genegenheid van personen tegenover elkaar, gebaseerd op seksuele aantrekkingskracht
3 warme belangstelling voor een zaak
4 voorwerp van liefde

Laatst gewijzigd op 26-04-2003 om 20:22.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 20:21
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
op dit moment: kut
Oud 26-04-2003, 20:28
Ik > Jij
Ik > Jij is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 26-04-2003 @ 21:18:

Van Dale:
´lief·de (de ~ (v.))

2 genegenheid van personen tegenover elkaar, gebaseerd op seksuele aantrekkingskracht

Gut, gut... Van Dale, er is toch vast wel wat meer dan dat? Seks is een gevolg van Liefde, maar dat het gebaseerd is op seks... wat is verliefdheid dan?> iemand?
Oud 26-04-2003, 21:02
horsepills
horsepills is offline
a touching dream to which we're lulled, but awake from seperatly
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 22:25
ikke133
ikke133 is offline
Liefde=...

Gewoon lol met elkaar hebben, elkaar vertrouwen, over bijna alles met elkaar kunnen praten, beetje zoenen, beetje knuffelen, beetje vrijen, etc.. Enne vooral veel bij elkaar zijn en laten blijken dat je diegene luek vindt!

Kuszz...
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 22:38
Verwijderd
Liefde is willen dat je elkaar nooit kwijtraakt. Of dat nou voor familie, vrienden of geliefden is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2003, 22:41
Gwinnie
Gwinnie is offline
liefde is...

mij naar mn bed dragen als ik me zo voel als nu....

en blijkbaar is er geen liefde in mn leven want niemand draagt me weg.....
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 02:16
Maurice
Maurice is offline
liefde is het samen creeren van een basis van eerlijkheid en communicatie en vanuit die basis werken aan trouw, loyaliteit en toewijding.
en ondertussen veel denken aan die persoon en sex waar je allebei tevreden over bent

Oud 28-04-2003, 22:25
Talon
Talon is offline
Citaat:
Knutselsmurfie schreef op 26-04-2003 @ 21:21:
op dit moment: kut
op elk moment is het kut hoor
Oud 28-04-2003, 22:28
Ireentje
Ireentje is offline
doei
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 08:50
Loezzel
Loezzel is offline
Liefde is geweldig!
Oud 29-04-2003, 09:00
Verwijderd
liefde is dat je het geluk van de ander belangrijker vind dan je eigen geluk
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 10:15
Verwijderd
Citaat:
Loezzel schreef op 29-04-2003 @ 09:50:
Liefde is geweldig!
ben ik het niet mee eens, liefde is soms zwaar klote
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 10:17
Verwijderd
Citaat:
Charlie1704 schreef op 25-04-2003 @ 22:37:
liefde overkomt je, t moet een goed gevoel geven, *van twee kanten*, vertrouwen, praten, lol hebben, maatjes zijn, op een golflengte liggen en tis soms best stom * is niet mijn eigen definitie, van een goede vriendin, maar ik sluit me hier volledig bij aan *

Charlotte

Danku, Charlie! ik ben gevleid! t is ieders droom om ooit nog eens geciteerd te worden, volgens mij. en nou ik ook opeens! wauw!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 13:29
LaY-D-14
LaY-D-14 is offline
uhh ik denk iets of een gevoel wat je gewoon nodig hebt om 'normaal' door te kunnen leven
Met citaat reageren
Oud 01-05-2003, 13:32
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Xizang schreef op 26-04-2003 @ 22:02:
a touching dream to which we're lulled, but awake from seperatly
Hee, Philip Larkin. . Een goede verwoording trouwens.
Reageren

Regels voor berichten