Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2003, 16:49
D'tje
D'tje is offline
vandaag zijn er al twee britse gevechtsvliegtuigen "per ongeluk" neergehaald door amerikanen die raketjes gooiden. Ook is er een Amerikaan doorgedraaid en heeft handgranaten in 4 tenten van zijn mede soldaten gegooid. Verbaast jullie dit of niet?
En het zou zo zijn dat 10 Amerikanen vast gehouden worden door het Irakeze leger. ze zijn inderdaad als vermist opgegeven. Wat geloven jullie hiervan?
Greetz
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2003, 16:49
Verwijderd
Ik weet niet wat ik ervan moet geloven. Zowel de Iraakse als Amerikaans-Britse propagandamachine draait op volle toeren, dus ik ben uitermate sceptisch tegenover alle nieuws over de oorlog.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 18:20
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Het aantal burgerslachtoffers is denk ik te meten door Iraakse en Amerikaanse cijfers op te tellen en door 2 te delen
Oud 23-03-2003, 19:14
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 23-03-2003 @ 19:20:
Het aantal burgerslachtoffers is denk ik te meten door Iraakse en Amerikaanse cijfers op te tellen en door 2 te delen
idd, dit is precies hoe ik erover denk, vooral door de tweezijdige berichtgevingen die totaal uit elkaar liggen op enkele fronten
Oud 23-03-2003, 19:15
MC
MC is offline
Citaat:
D'tje schreef op 23-03-2003 @ 17:49:
vandaag zijn er al twee britse gevechtsvliegtuigen "per ongeluk" neergehaald door amerikanen die raketjes gooiden. Ook is er een Amerikaan doorgedraaid en heeft handgranaten in 4 tenten van zijn mede soldaten gegooid. Verbaast jullie dit of niet?
En het zou zo zijn dat 10 Amerikanen vast gehouden worden door het Irakeze leger. ze zijn inderdaad als vermist opgegeven. Wat geloven jullie hiervan?
Greetz
- 1 britse gevechtsvliegtuig neergehaald ja, door een amerikaanse patriot
- er is idd een amerikaanse marinier doorgedraaid, volgens de laatste berichten van Al-Jazeera zijn er 12 amerikaanse soldaten gedood door de granaatgooier.
- 5 mariniers worden vastgehouden, interview met Al-Jazeera was zojuist op RTL 4 te zien.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 19:50
jbtq
jbtq is offline
Ze halen hun eigen vliegtuigen neer, ik begin me toch engizins af te vragen hoe "smart" die bommen wel niet zijn
Oud 23-03-2003, 19:54
Not for Sale
Not for Sale is offline
De slimmerd die die patriot heeft afgeschoten is nog lang niet jarig

@MC : niet 12 gedood door die granaten, 1 dooie en 12 gewonden.
Oud 23-03-2003, 20:07
Martian
Martian is offline
Zag je Charles Groenhuijzen net op de NOS?

Op verzoek van de Amerikaanse regering, en ook omdat zoiets als onvaderlandslievend gezien word in de VS en er waarschijnlijk mensen boos om zouden worden, hebben ze in de VS nog niet de beelden uitgezonden van de dode en gevangen Amerikaanse soldaten.

Hallo censuur!
Oud 23-03-2003, 20:08
Martian
Martian is offline
Citaat:
Coolkast schreef op 23-03-2003 @ 20:54:
De slimmerd die die patriot heeft afgeschoten is nog lang niet jarig
gaat automatisch
waarschijnlijk iets misgegaan met de identificering van het toestel. Komt geen mens aan te pas.
Oud 23-03-2003, 20:18
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Martian schreef op 23-03-2003 @ 21:08:
gaat automatisch
waarschijnlijk iets misgegaan met de identificering van het toestel. Komt geen mens aan te pas.
En er is ook niemand die uit Abort, Retry, Cancel kan kiezen als ie eenmaal ziet van 'hee, een patriot gelanceerd' en 'hee, dat vliegtuig is van ons' ?
Oud 23-03-2003, 21:10
nps
nps is offline
In de vorige golfoorlog zijn volgens het Algemeen Dagblad 49% van de omgekomen Amerikanen door het zgn. "friendly fire" omgekomen. Ik heb het gelezen in het algemeen dagblad van 22-03-03 en geen zin om de bron op te zoeken.
Oud 23-03-2003, 21:12
Atje85
Atje85 is offline
Ze hebben trowuens ook dode Amerikanen geshowd.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 21:21
aldi - PUNK
aldi - PUNK is offline
al dat nieuws zal wel een kern van waarheid hebben, maar om daar nu conclussies uit te trekken of een oordeel te vellen? propaganda. trash. niks. helaas zal 'objectieve' informatie pas nadat de oorlog is uitgevochten beschikbaar zijn. en dan is het nog maar de vraag of ze ooit uitgevochten zijn...
Oud 23-03-2003, 21:36
schietgeweer
schietgeweer is offline
Citaat:
D'tje schreef op 23-03-2003 @ 17:49:
Greetz
Erg vervelend maar ik zie niet in waarom het geen ongeluk zou zijn. Wilde je suggereren dat het expres was of zo?
Ik vraag me af of die patriots ten opzichte van 12 jaar terug echt zo verschrikkelijk verbeterd zijn. Maar dit is volgens mij pas één van de eerste die nu gebruikt is dus ik kan daar nog niet echt over oordelen.

Over die doorgedraaide Amerikaan ben ik een beetje verbaasd. Het kan altijd dat iemand doordraait, maar dat dat zo snel bij het leger zou gebeuren leek me iets minder waarschijnlijk. Die lui zullen in de VS toch wel een psychologisch onderzoek moeten ondergaan als ze tot het leger willen toetreden dacht ik zo, vooral bij elitetroepen als in het 101ste. In Nederland is men in ieder geval vrij streng met het psychologisch onderzoek voor zover ik weet.

Citaat:
nare man schreef op 23-03-2003 @ 17:49:
Ik weet niet wat ik ervan moet geloven. Zowel de Iraakse als Amerikaans-Britse propagandamachine draait op volle toeren, dus ik ben uitermate sceptisch tegenover alle nieuws over de oorlog.
Helemaal mee eens.

Citaat:
Martian schreef op 23-03-2003 @ 21:07:
Zag je Charles Groenhuijzen net op de NOS?

Op verzoek van de Amerikaanse regering, en ook omdat zoiets als onvaderlandslievend gezien word in de VS en er waarschijnlijk mensen boos om zouden worden, hebben ze in de VS nog niet de beelden uitgezonden van de dode en gevangen Amerikaanse soldaten.

Hallo censuur!
Dat betwijfel ik. Het is blijkbaar volgens de Conventie van Geneve verboden om op tv/op de foto/publiekelijk krijgsgevangenen te vernederen, wat d.m.v. die interviews gebeurde. Verder is er volgens mij helemaal niks verboden, het is gewoon nadrukkelijk gevraagd. Als de nieuwsstations toch de beelden vertonen dan werken ze natuurlijk niet mee. Het Pentagon staat dan naar mijn mening volledig in zijn recht om zich dan ook wat minder coöperatief op te stellen tegenover de betreffende nieuwsstations. Het leger is helemaal niet verplicht om die journalisten aan het front mee te laten reizen.

Natuurlijk is het vreemd dat die Iraakse krijgsgevangenen dan wel op tv werden vertoond, maar blijkbaar mocht dat wel omdat ze daar niet geïnterviewd werden of zoiets.

Bovendien wilden ze eerst ook de familieleden en vrienden inlichten, waar volgens mij niks mis mee is. Ik zou in ieder geval niet graag via de televisie willen vernemen dat mijn vader/zoon/broer gedood of gevangen is en ook tegelijk zijn lijk of doodsbange gezicht even onder mijn ogen geduwd krijgen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 21:42
Martian
Martian is offline
Citaat:
Coolkast schreef op 23-03-2003 @ 21:18:
En er is ook niemand die uit Abort, Retry, Cancel kan kiezen als ie eenmaal ziet van 'hee, een patriot gelanceerd' en 'hee, dat vliegtuig is van ons' ?
uhm die dingen gaan 5000 km/uur :/

hoe wou je dat zo snel controleren? Het is niet voor niets geautomatiseerd.
Oud 23-03-2003, 22:23
Joostje
Joostje is offline
ik vindt de grootste fouten to nu toe:

1) het hijzen van de AMERIKAANSE vlagboven een zogenaamd bevrijde stad
2) naar alle olievelden rezen, en alle dorpen en stedennaast zichneerleggen. We moeten ze beschermen voor hetiraakse volk, heet het dan. Maar moet het iraaks evolkzelf niet ook beschermd worden?
Oud 23-03-2003, 22:38
Iotje
Iotje is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-03-2003 @ 17:49:
Idd! Ik probeer ook zoveel mogelijk dingen eruit te halen die overeenkomen enzo...moeilijk allemaal...
Oud 23-03-2003, 23:20
CraigDavid
CraigDavid is offline
de steden in het zuiden van irak hoorden een makkie te zijn. what a joke. ze hebben niet eens de havenstad ingenomen. saddam heeft in ieder geval wel het grote deel van zijn troepen in bagdad gevestigd. ik vraag me af hoe lang ze over bagdad zullen doen.
Oud 23-03-2003, 23:41
Nate
Nate is offline
Citaat:
Joostje schreef op 23-03-2003 @ 23:23:
ik vindt de grootste fouten to nu toe:

1) het hijzen van de AMERIKAANSE vlagboven een zogenaamd bevrijde stad
2) naar alle olievelden rezen, en alle dorpen en stedennaast zichneerleggen. We moeten ze beschermen voor hetiraakse volk, heet het dan. Maar moet het iraaks evolkzelf niet ook beschermd worden?
Halleloeia, was je zat toen je dit schreef ofzo?
Oud 24-03-2003, 10:03
Verwijderd
Citaat:
Martian schreef op 23-03-2003 @ 21:08:
gaat automatisch
haha, daar komen wel mensen aan te pas
een patriot installatie bestaat uit een radar, de lanceerinstallatie en een soort grote caravan, waar de soldaten inzitten die dat ding in de gaten houden...
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 11:44
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Nate schreef op 24-03-2003 @ 00:41:
Halleloeia, was je zat toen je dit schreef ofzo?
niet eens, ik typ gewoon kut
Oud 24-03-2003, 13:56
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
DeltaOne schreef op 24-03-2003 @ 11:03:
een patriot installatie bestaat uit een radar, de lanceerinstallatie en een soort grote caravan, waar de soldaten inzitten die dat ding in de gaten houden...
dus die mensen zijn als het ware DE LUL??
Oud 24-03-2003, 14:24
Martian
Martian is offline
Citaat:
DeltaOne schreef op 24-03-2003 @ 11:03:
Citaat:
Many people will ask how an RAF Tornado could be downed by an American Patriot Missile System given the technology used by both of these weapons systems.

Returning from its mission, the Tornado should have been following assigned routing. This is designed to allow safe passage to friendly aircraft.

It would have been sending out electronic signals from its Identification Friend or Foe (IFF) equipment to show it as a friendly aircraft on coalition radar.

Once in friendly airspace, it would also have adopted a non-hostile flight profile, slow speed with lights on. A profile that no Iraqi Mig pilot would adopt if he managed to reach coalition territory.

The missile system would have been at the highest alert state ready to intercept Iraqi surface-to-surface missiles, potentially carrying chemical or biological agents.

It would have its own block of sky assigned to it, a Weapons Free Zone' (WFZ) that the Tornado crew would have known the whereabouts of.

The Patriot operator is at liberty to engage any target that enters his WFZ. It is possible that this could happen automatically. This is understandable if you consider the crew have only a very few seconds in which to decide and shoot at a Scud Missile before it lands.
Bron
We kunnen dus allebei gelijk hebben.

Ik zou het op prijs stellen als je je niet meer zo bijdehand opstelt.
Oud 25-03-2003, 09:45
Verwijderd
Citaat:
jbtq schreef op 23-03-2003 @ 20:50:
Ze halen hun eigen vliegtuigen neer, ik begin me toch engizins af te vragen hoe "smart" die bommen wel niet zijn
slimmer als jij als je vliegtuigen met bommen denkt neer te halen.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 12:21
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Havock schreef op 25-03-2003 @ 10:45:
slimmer als jij als je vliegtuigen met bommen denkt neer te halen.
mierenneuker
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2003, 13:43
Anne
Anne is offline
Citaat:
Bloo schreef op 23-03-2003 @ 22:36:
Natuurlijk is het vreemd dat die Iraakse krijgsgevangenen dan wel op tv werden vertoond, maar blijkbaar mocht dat wel omdat ze daar niet geïnterviewd werden of zoiets.
Is het dan niet zo dat de Amerikaanse media op die manier wil laten zien hoe goed het gaat met de campagne? Dat ze die Amerikaanse krijgsgevangenen niet laten zien, is vanuit dat standpunt gezien natuurlijk logisch... stel je voor dat het volk minder vertrouwen in verloop zou krijgen, en dus ook in de president. Het zou niet goed zijn voor de sfeer in de VS, iets wat de Amerikaanse regering echt niet kan hebben nu.
Oud 25-03-2003, 13:48
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Anneee schreef op 25-03-2003 @ 14:43:
Is het dan niet zo dat de Amerikaanse media op die manier wil laten zien hoe goed het gaat met de campagne? Dat ze die Amerikaanse krijgsgevangenen niet laten zien, is vanuit dat standpunt gezien natuurlijk logisch... stel je voor dat het volk minder vertrouwen in verloop zou krijgen, en dus ook in de president. Het zou niet goed zijn voor de sfeer in de VS, iets wat de Amerikaanse regering echt niet kan hebben nu.
Idd..
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 14:38
Martian
Martian is offline
Citaat:
Anneee schreef op 25-03-2003 @ 14:43:
Er stond in de trouw vanmorgen dat pers die meereist met Amerikaanse legereenheden niet mogen tellen hoeveel Irakezen er omkomen bij gevechten. Dit omdat het waarschijnlijk grote aantallen zijn, en dat weer tot onrust kan leiden in de Arabische wereld.

De Amerikaanse regering gaat meer en meer in de richting van werkelijke censuur op de 'vrije pers'.
Oud 25-03-2003, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 25-03-2003 @ 13:21:
mierenneuker
microbeverkrachter.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 16:31
TpieD
TpieD is offline
Kwestie om hier direct eens iets anders erover te zeggen !
ik pas namelijk de 'ver van men bed' show toe ! Begrijp me niet mis ik respecteer de soldaten van beide fronten hé , maar al dit gestaak en medelijden zal er niet voor zorgen dat ook morgen weer slachtoffers zullen vallen ! Langs de andere kant vind ik het ook spijtig dat er zo weinig respect is voor de amerikaans mariniers , zijzelf hebben namelijk ook geen keuze hé , het zijn slechts een bepaald aantal personen in Washington die beslissen over oorlog , zij moeten gewoon maar die commando's uitvoeren !

TpieD
Oud 25-03-2003, 17:25
CraigDavid
CraigDavid is offline
wat the fuck hebben die amerikanen met de patriots????
een patriot-complex of zo???

Gevechtsvliegtuig valt eigen Patriots aan
Uitgegeven: 25 maart 2003 17:48

WASHINGTON - Een gevechtsvliegtuig van het type F16 heeft bij vergissing maandag een lanceerbasis van Patriotraketten in Irak aangevallen. Daarbij zijn geen gewonden gevallen, volgens het ministerie van Defensie in Washington (Pentagon).

De aanval vond op ongeveer 50 kilometer van de Iraakse stad Najaf plaats. De radar van de basis die werd getroffen, stond op enige afstand van de batterij Patriots zelf. Daarom zijn er geen slachtoffers gevallen volgens een verklaring van het Pentagon op dinsdag.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=125435&c=23

als dit geen behoorlijk grote fout van het amerikaanse leger in irak is dan weet ik het niet meer.
de vs is daar echt bezig met alles op te fucken
Oud 25-03-2003, 17:31
Anne
Anne is offline
Citaat:
CraigDavid schreef op 25-03-2003 @ 18:25:
Gevechtsvliegtuig valt eigen Patriots aan
Klinkt grappig. Sorry.

Over fouten gesproken trouwens... (tis vast al eerder genoemd): wat te denken van die raket op dat busje bij Syrië?
Oud 25-03-2003, 17:33
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Anneee schreef op 25-03-2003 @ 18:31:
Klinkt grappig. Sorry.

Over fouten gesproken trouwens... (tis vast al eerder genoemd): wat te denken van die raket op dat busje bij Syrië?
volgens mij hebben die yankees probleem met de naam 'patriot'. ze denken vast dat zon raket die naam niet verdient en dat zij de enige patriots in de wereld zijn. daarom vallen ze de patriots aan.
Oud 25-03-2003, 17:39
Anne
Anne is offline
Citaat:
CraigDavid schreef op 25-03-2003 @ 18:33:
volgens mij hebben die yankees probleem met de naam 'patriot'. ze denken vast dat zon raket die naam niet verdient en dat zij de enige patriots in de wereld zijn. daarom vallen ze de patriots aan.
Kan ook.

In een oorlog komen natuurlijk altijd fouten voor, alleen komen ze nu naar buiten. Maar het zijn wel steeds dezelfde fouten...
Oud 25-03-2003, 17:40
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Anneee schreef op 25-03-2003 @ 18:39:
Kan ook.

In een oorlog komen natuurlijk altijd fouten voor, alleen komen ze nu naar buiten. Maar het zijn wel steeds dezelfde fouten...
er zit ook een nadeel aan propaganda oorlog
Oud 25-03-2003, 18:10
Skydancer
Skydancer is offline
Dat herkennigssysteem van die patriots werkt nog niet helemaal lekker zo te zien. Maar het gebeurt vaak dat ze denken dat ze op een vijand schieten terwijl het hun eigen collega's zijn. Meestal gewoon door de fout van de mens.
Oud 25-03-2003, 20:15
Verwijderd
gaat lekker, de patriots schieten de eigen jagers uit de lucht, en ff later vallen de jagers de patriots aan
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 07:17
Tio
Tio is offline
Het is wel geen fout van het Amerikaanse leger, maar ondertussen heeft een Britse tank een andere tank opgeblazen. Ze dachten dat de granaat langs het doel was geschoten, of was afgeketst en daarna dus tegen die Britse Challenger aangevlogen was en dat er dus geen fout was met het identificatiesysteem. Ik dacht dat er twee doden en twee zwaar gewonden waren.

Toch vreemd eigenlijk. 3/4 van alle doden/gewonden aan de kant van de Coalitie komt zo'n beetje door ongelukken.
Oud 26-03-2003, 08:32
Martian
Martian is offline
Citaat:
Tio schreef op 26-03-2003 @ 08:17:
Toch vreemd eigenlijk. 3/4 van alle doden/gewonden aan de kant van de Coalitie komt zo'n beetje door ongelukken.
Bij de Engelsen 18 door ongelukken en FF totnutoe, en 2 door de Irakezen.

90% :/
Oud 26-03-2003, 12:42
Verwijderd
Citaat:
DeltaOne schreef op 25-03-2003 @ 21:15:
gaat lekker, de patriots schieten de eigen jagers uit de lucht, en ff later vallen de jagers de patriots aan
zullen ze zich zo erg vervelen
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 13:42
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Havock schreef op 26-03-2003 @ 13:42:
zullen ze zich zo erg vervelen

waarschijnlijk wel....

Talrijke Amerikanen gewond door eigen vuur

Uitgegeven: 27 maart 2003 08:02
Laatst gewijzigd: 27 maart 2003 08:07

NASIRIYA - Tientallen Amerikaanse mariniers zijn donderdag bij Nasiriya gewond geraakt toen zij bij vergissing onder Amerikaans vuur kwamen te liggen. Een verslaggever die met de getroffen eenheden optrekt, heeft dat gemeld.

De commandopost van de bevelhebber van de mariniers kwam onder granaatvuur te liggen. Daarbij vielen 37 gewonden, onder wie drie ernstig. Zeker zes militaire voertuigen zijn verwoest. De bestookte mariniers hebben naar verluidt teruggeschoten op eigen troepen.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=126034&c=23
Oud 27-03-2003, 16:45
Tio
Tio is offline
Vanmiddag was nog op televisie dat een Amerikaanse Paladin (artillerie geloof ik) zichzelf heeft weten op te blazen. De munitie explodeerde in de wagen zelf. Twee gewonden, dacht ik.
Ik heb nog even snel gekeken op de sites van de BBC en CNN, maar die hebben er nog geen nieuws over. (of ik heb me vergist, dat kan ook)
Oud 27-03-2003, 17:42
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Tio schreef op 27-03-2003 @ 17:45:
Vanmiddag was nog op televisie dat een Amerikaanse Paladin (artillerie geloof ik) zichzelf heeft weten op te blazen. De munitie explodeerde in de wagen zelf. Twee gewonden, dacht ik.
Ik heb nog even snel gekeken op de sites van de BBC en CNN, maar die hebben er nog geen nieuws over. (of ik heb me vergist, dat kan ook)
ben je gek, cnn censureert alle zulke gevallen van 'friendly fire'
Reageren

Regels voor berichten