Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2003, 19:59
lovetear
lovetear is offline
Denken jullie dat er dingen zijn die je al bij je geboorte in je hebt zitten of denken jullie dat alles wat je doet voort komt uit ervaringen/waarnemingen, dat je geest helemaal leeg is bij je geboorte?

(Heet dat trouwens wel empirisme? Ik twijfel nu en kan de naam van het onderwerp niet veranderen, excuses als het verkeerd is)

Laatst gewijzigd op 11-04-2003 om 20:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2003, 20:30
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Ik denk dat de geest helemaal leeg is bij de geboorte. Een
tabula rasa , een leeg blad. (John Locke, the essay concerning human understanding, 1668)

Nee, dat heet niet empirisme Empirisme is het wetenschappelijk onderzoeken van dingen dmv. expirimenteren.
Oud 11-04-2003, 20:36
lovetear
lovetear is offline
Daar was ik al bang voor.
Oud 11-04-2003, 21:42
VoRaZ
VoRaZ is offline
Hangt ervanaf wat je precies allemaal onder geest verstaat. Er zijn elementen van je persoonlijkheid die aangeboren zijn, die bepalen hoe je reageert op situaties. De rest is milieu.
Oud 12-04-2003, 00:34
Blitzkrieg Bop
zoals welke elementen??

Ik denk dat het grootste deel van de elementen die bepalen hoe je in bepaalde situaties reageert door ervaringen en herinneringen in de loop van je leven bepaald worden. Hoewel er inderdaad wel een deel van je karakter genetisch bepaald kan zijn, maar absoluut niet alles.
Oud 12-04-2003, 08:08
Hardcore
Hardcore is offline
Okee stel dat je dus al blanco blaadje je geest krijg bij de geboorte. Dan kan het dus ook zijn dat er op het blaadje mischien is geschreven: "Voetballer", zou kunnen? Dat het heel dun is geschreven op het blaadje, en dat in de loop van de jaren het steeds duidelijker op het blaadje zichtbaar wordt. Kunnen jullie me nog volgen?
Oud 12-04-2003, 14:40
Joël
Joël is offline
Citaat:
duyvel schreef op 11-04-2003 @ 21:30:
Nee, dat heet niet empirisme Empirisme is het wetenschappelijk onderzoeken van dingen dmv. expirimenteren.
In de filosofie is empirisme de epistemologische stroming die ervan uitgaat dat alle kennis begint bij de ervaring (geheel van zintuiglijke indrukken) (Uiteraard kent die stoming ook weer vele verschillende varianten). Een implicatie daarvan is dat er vóór de ervaring geen kennis mogelijk is, in ieder geval geen kennis over de werkelijkheid, en ik geloof dat de meeste empiristen het daar ook mee eens zijn. De titel van het topic is IMHO dus correct.

Bij de geboorte kan het zijn dat je al tijdens de zwangerschap een aantal dingen 'kent'. Waarschijnlijk heb je dan toch al wel een aantal zintuiglijke indrukken gehad... Ik geloof dat een foetus na een aantal maanden al wel geluiden kan waarnemen. Maar waarschijnlijk ga ik voorbij aan de vraag die je bedoelt .

Waarschijnlijk doel je op de vraag of er vóór alle zintuiglijke indrukken ook kennis mogelijk is. Het lijkt me duidelijk dat kennis over de voor ons kenbare werkelijkheid (de fenomenale wereld) niet mogelijk is zonder ervaring. Maar sommige filosofen hebben wel eens gesteld dat er wel a priori (voor de waarneming) kennis mogelijk is. Het gaat dan om zaken als: "iets kan niet tegelijk iets anders zijn" (zwart is niet tegelijk wit, bijvoorbeeld). Zelf denk ik dat er geen uitspraken als deze bestaan die a priori gekend kunnen worden. Als je het in mijn voorbeeld over "iets" hebt, verwijs je met een abstracte term naar een fysisch object (of een eigenschap daarvan) in de werkelijkheid. Maar je kunt je sowieso 'iets' of de betekenis van dat woord niet voorstellen zonder dat je ooit iets ervaren hebt. Immers, wat kun je je voorstellen, of waar kun je over nadenken als je nooit iets gevoeld, gehoord, gezien, geroken of geproeft hebt? Volgens mij helemaal niets...

Daarom spreekt het idee van het onbeschreven blad me ook wel aan...
Oud 12-04-2003, 17:00
Blitzkrieg Bop
Oke, ik ken ook geen filosofische termen. Maar empirisme is algemeen ook het doen van wetenschappelijk onderzoek door expirimenteren.
Oud 12-04-2003, 18:37
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
duyvel schreef op 12-04-2003 @ 01:34:

Ik denk dat het grootste deel van de elementen die bepalen hoe je in bepaalde situaties reageert door ervaringen en herinneringen in de loop van je leven bepaald worden. Hoewel er inderdaad wel een deel van je karakter genetisch bepaald kan zijn, maar absoluut niet alles.
Volgens mij wordt er juist meer dan we ooit hadden gedacht door je genetisch materiaal bepaald. Uiteindelijk ben je het resultaat van je omgeving en erfelijke factoren, maar er worden steeds meer genen ontdekt, die coderen voor een bepaalde eigenschap, waarvan je zou vermoeden, dat het niks met genetica te maken heeft.
Reageren

Regels voor berichten