Citaat:
duyvel schreef op 11-04-2003 @ 21:30:
Nee, dat heet niet empirisme Empirisme is het wetenschappelijk onderzoeken van dingen dmv. expirimenteren.
|
In de filosofie is empirisme de epistemologische stroming die ervan uitgaat dat alle kennis begint bij de ervaring (geheel van zintuiglijke indrukken) (Uiteraard kent die stoming ook weer vele verschillende varianten). Een implicatie daarvan is dat er
vóór de ervaring geen kennis mogelijk is, in ieder geval geen kennis over de werkelijkheid, en ik geloof dat de meeste empiristen het daar ook mee eens zijn. De titel van het topic is IMHO dus correct.
Bij de geboorte kan het zijn dat je al tijdens de zwangerschap een aantal dingen 'kent'. Waarschijnlijk heb je dan toch al wel een aantal zintuiglijke indrukken gehad... Ik geloof dat een foetus na een aantal maanden al wel geluiden kan waarnemen. Maar waarschijnlijk ga ik voorbij aan de vraag die je bedoelt

.
Waarschijnlijk doel je op de vraag of er
vóór alle zintuiglijke indrukken ook kennis mogelijk is. Het lijkt me duidelijk dat kennis over de voor ons kenbare werkelijkheid (de fenomenale wereld) niet mogelijk is zonder ervaring. Maar sommige filosofen hebben wel eens gesteld dat er wel
a priori (voor de waarneming) kennis mogelijk is. Het gaat dan om zaken als: "iets kan niet tegelijk iets anders zijn" (zwart is niet tegelijk wit, bijvoorbeeld). Zelf denk ik dat er geen uitspraken als deze bestaan die
a priori gekend kunnen worden. Als je het in mijn voorbeeld over "iets" hebt, verwijs je met een abstracte term naar een fysisch object (of een eigenschap daarvan) in de werkelijkheid. Maar je kunt je sowieso 'iets' of de betekenis van dat woord niet voorstellen zonder dat je ooit iets ervaren hebt. Immers, wat kun je je voorstellen, of waar kun je over nadenken als je nooit iets gevoeld, gehoord, gezien, geroken of geproeft hebt? Volgens mij helemaal niets...
Daarom spreekt het idee van het onbeschreven blad me ook wel aan...