Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2002, 22:57
Verwijderd
Opzich bestwel grappig. Het laatste uur op school duurt bijvoorbeeld altijd veel langer dan een uurtje forummen.

Onze belevenis van tijd is dus variabel. Je kunt ook geloven dat iets lang heeft geduurd (bijvoorbeeld een hele droom hebben gehad) en dan blijkt achteraf dat je maar een kwartiertje hebt geslapen.

Zou men dit niet bewust kunnen uitbuiten? Misschien wel de toekomst, jongelui in trance verzetten en ze binnen een uurtje een schooljaar laten absolveren

Hoe denken jullie hierover? Als zoiets in de toekomst mogelijk zou zijn, zou je het dan handig vinden of juist storend in de ontwikkeling van een kind?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2002, 22:58
Paperz
Paperz is offline
Mja leuke theorie maar de hersenen kunnen dat niet aan...
Oud 27-04-2002, 22:59
Verwijderd
Citaat:
Paperz schreef:
Mja leuke theorie maar de hersenen kunnen dat niet aan...
Au contraire, de hersenen kunnen veel meer aan, zeker in het onbewuste. Het is het bewuste dat zo sloom werkt..

Maar 'stel' dat het mogelijk zou zijn, wat vind je er dan van? Is het juist iets goeds, of juist helemaal niet?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 23:01
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Lijkt me wel wat inzitten... maar niet als ik half zit te slapen voor m'n pc
Oud 27-04-2002, 23:03
Paperz
Paperz is offline
Citaat:
******** schreef:
Au contraire, de hersenen kunnen veel meer aan, zeker in het onbewuste. Het is het bewuste dat zo sloom werkt..
bron? ik in diverse documentaires en iemand die zich erin verdiept gehoord dat de hersenen idd meer potentie hebben maar de informatie van een jaar in een uur is gewoon weg onmogelijk...

Citaat:
******** schreef:
Maar 'stel' dat het mogelijk zou zijn, wat vind je er dan van? Is het juist iets goeds, of juist helemaal niet?
Niet... zo leef je toch niet...?
Oud 27-04-2002, 23:05
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
Paperz schreef:
zo leef je toch niet...?
Ik zou juist denken dat je meer tijd hebt om te leven, omdat je niet jarenlang op school hoeft te zitten enzo Dan moet je natuurlijk alleen wel echt wat zinnigs met die tijd doen
Oud 27-04-2002, 23:05
Verwijderd
Citaat:
Paperz schreef:
bron? ik in diverse documentaires en iemand die zich erin verdiept gehoord dat de hersenen idd meer potentie hebben maar de informatie van een jaar in een uur is gewoon weg onmogelijk...
Onze informatie is ook beperkt. Wat leer je nou echt in een schooljaar?

Het gaat niet om de belevenis, maar om de kennis.

Citaat:
Niet... zo leef je toch niet...?
Hier zit ik dan ook vooral mee. Ik geloof wel dat het mogelijk is in de toekomst, maar je krijgt dan wel rare constellaties
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 23:07
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
******** schreef:
Wat leer je nou echt in een schooljaar?

Het kan aan mij liggen, maar op school leer ik meer dingen als sociaal doen enzo dan echt kennis
Oud 27-04-2002, 23:10
Verwijderd
Citaat:
Lucky Duck schreef:
Het kan aan mij liggen, maar op school leer ik meer dingen als sociaal doen enzo dan echt kennis
Daarom kun je de kennis ook simpel vergaren! De feitelijke kennis is zo beperkt dat je die er zo in kunt stampen, en in zo'n mentale staat neem je het gewoon op.

Maar de 'ontwikkeling' zou niet goed zijn vrees ik. Wat doe je met kinderen als ze op hun 12e al dat weten wat mensen nu gemiddeld weten als ze 18 zijn?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 23:11
Paperz
Paperz is offline
Idd je leer meer dan alleen theorie...
je leer sociale omgang, praktijk en nog veel meer...

als je met het matrix idee loopt "download de gegeven over de bediening van een helikopter" tja... 't is leuk maar realistisch...

mensen leggen links, en associaties... niemand denkt hetzelfde... en de hersenen kunnen heel anders werken bij verschillende mensen... dus als het opnemen van puur en alleen stof mogelijk is, is de vraag...
Oud 27-04-2002, 23:13
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
******** schreef:
Daarom kun je de kennis ook simpel vergaren! De feitelijke kennis is zo beperkt dat je die er zo in kunt stampen, en in zo'n mentale staat neem je het gewoon op.

Maar de 'ontwikkeling' zou niet goed zijn vrees ik. Wat doe je met kinderen als ze op hun 12e al dat weten wat mensen nu gemiddeld weten als ze 18 zijn?
Voor mij zou het heel handig zijn Ik wil zo ontzettend veel doen in m'n leven dat een leven gewoon niet genoeg is Dan zou het wel handig zijn als ik eerder kon beginnen Kon ik meer doen
Oud 27-04-2002, 23:14
Verwijderd
Citaat:
Paperz schreef:
dus als het opnemen van puur en alleen stof mogelijk is, is de vraag...
Wat je ermee doet ja

Hmm..
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 23:51
Bikinie-meisje
Bikinie-meisje is offline
Citaat:
Lucky Duck schreef:

Ik zou juist denken dat je meer tijd hebt om te leven, omdat je niet jarenlang op school hoeft te zitten enzo Dan moet je natuurlijk alleen wel echt wat zinnigs met die tijd doen
je zit wel een jaar op school, alleen voor je gevoel us het dan en uur
Oud 28-04-2002, 07:32
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:

je zit wel een jaar op school, alleen voor je gevoel us het dan en uur
dus dan ben je eingenlijk één jaar van je leven kwijt, beleeft de leuke buitenschoolse dingen nóg korten. 1 avond uit (ik ga uit van 4 uur) duurt dan 39,425 seconden. Liever niet dus
Oud 28-04-2002, 07:36
Slither
Slither is offline
áls je 't kan 'besturen', dan krijg je voor jezelf 'n ideaal leven (je leert snel, levert snel topprestatie's, bent zó over je verveling heen), maar je sociale contacten zullen er onder gaan lijden... Als je geen zin hebt in 'n bespreking is-ie zó voorbij, maar als je dan niet onthoudt wat er in is gezegd, is 't niet zo goed

Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 10:35
Bikinie-meisje
Citaat:
WolterB schreef:

dus dan ben je eingenlijk één jaar van je leven kwijt, beleeft de leuke buitenschoolse dingen nóg korten. 1 avond uit (ik ga uit van 4 uur) duurt dan 39,425 seconden. Liever niet dus
daarom

******** legt het verkeerd uit
Oud 28-04-2002, 10:38
Verwijderd
Citaat:
WolterB schreef:
Jullie begrijpen niet wat ik bedoel

Ik bedoel dat je gewoon leeft, maar ff in een uurtje de lesstof van een jaar kunt opnemen, door dat uurtje te ervaren als een jaar. Daarna weer uit die trance, terug naar het echte leven.

Een avondje uit heeft niks te maken daarmee. Tenzij je dat ook in een soort virtuele wereld kunt doen (lijkt me echter niet zo geslaagd)..
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 10:40
Bikinie-meisje
Citaat:
******** schreef:

Ik bedoel dat je gewoon leeft, maar ff in een uurtje de lesstof van een jaar kunt opnemen, door dat uurtje te ervaren als een jaar. Daarna weer uit die trance, terug naar het echte leven.

sorry maar ik zie het nut daar niet van in
Oud 28-04-2002, 10:44
Verwijderd
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:
sorry maar ik zie het nut daar niet van in
Nou ik wel. Onze standaarden in de maatschappij worden steeds hoger, van iedereen wordt meer geeist.

Wat je nu in het voortgezet onderwijs allemaal moet leren, is veel meer dan 20 jaar geleden.

In de toekomst is het waarschijnlijk nog veel erger. Dan is het misschien heel normaal dat je 3 talen kunt spreken, met diverse moderne hulpmiddelen kunt omgaan, meer beslissingsgericht werk moet uitvoeren (met veel meer factoren rekening houden, simpel werk is immers geautomatiseerd), enz..

Als het dus mogelijk is om mensen vol te proppen met informatie in een korte tijd door ze deze tijd anders te laten beleven, kun je achteraf veel meer ermee doen.

Maar ja, we zullen zien
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 10:49
Bikinie-meisje
Citaat:
******** schreef:

Als het dus mogelijk is om mensen vol te proppen met informatie in een korte tijd door ze deze tijd anders te laten beleven, kun je achteraf veel meer ermee doen.

Zie je nou niet hoe ziek je eigenlijk over de mens spreekt ?
Oud 28-04-2002, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:
Zie je nou niet hoe ziek je eigenlijk over de mens spreekt ?
Hmm, ik maak me meer zorgen over de toekomst. Het klinkt misschien ziek ja, maar wat heb je aan een hoop mensen die alleen maar geld kosten? Stel dat op een gegeven moment de meeste mensen overbodig worden (zijn ze eigenlijk al), wat doe je dan?

Er is ineens geen werk meer voor de meesten, alleen het echte rotwerk blijft over en het echte moeilijke werk. Er ontstaat een kloof, zijn we gedoemd tot falen in de toekomst?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 11:30
Bikinie-meisje
********; het zal allemaal weer goedkomen als de mens eens stopt met verbeteren. Laat de wereld weer de touwtjes in handen nemen.
Oud 28-04-2002, 12:29
Verwijderd
dan heb je bv. straks een baby met kennis van een op universitair niveau afgestudeerde, of hoe je dat zegt.., terwijl ie misschien nog niet eens kan lopen
zowieso... 't lijkt me overbodig.. waarom zou je dat nou doen
't lijkt me ook helemaal niet leuk, tussen 2 werelden leven en dat uurtje lijkt toch nog steeds een jaar. Dus dan zou ik voor mijn gevoel een jaar lang achter elkaar naar school gaan en verder niks doen
en hoe je het je ook voorstelt... 't kan toch niet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten