Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Wisselen. Weet niet meer precies waarom, maar het is zoiets dat de kans op de 2 vakjes die je niet kiest vooraf 2/3 is, en dat ook blijft, wanneer 1 van de 2 vakjes die je niet hebt gekozen geopend wordt. Want de presentator opent natuurlijk niet het deurtje met de prijs en in 2/3e van de gevallen zit de prijs in vakje 2 of 3.
|
![]() |
|
![]() |
Het goede antwoord!!
keuze uit deur 1, 2, 3: ieder 1/3 kans keuze uit duer 1, 2: 1/2 kans MAAR...je weet meer! De presentator kan de deur die je in eerste instantie aanwees (1) niet openen, hij moest dus 2 of 3 openen. Stel: 1 bevat prijs: de presentator kan willekeurig een deur openen 2 of 3 bevat prijs: de presentator kan slecht de deur openen waar de prijs niet achter staat EN die jij niet hebt aangewezen. Hier volgt: 1 bevat prijs (geval 1): wisselen-->geenprijs blijven op 1-->prijs 2 of 3 bevat prijs (geval 2 en 3): wisselen-->prijs blijven op 1-->geen prijs dus: in geval 1: wisselen=geen prijs in geval 2: wisselen=prijs in geval 3: wisselen=prijs oftewel: Wisselen is in 2/3 van de gevallen positief en in 1/3 van de gevallen negatief. Altijd wisselen dus!! Kwestie van simpel kansberekeningetje maken ![]() |
![]() |
|
![]() |
er zijn twee foute deuren en één goede.
de eerste keer heb je twee opties: je kiest een foute deur 66% je kiest de goede deur: 33% de quizmaster móét een lege kast openen (anders is ie goed gek). áls je een foute deur had opent de quizmaster de andere foute deur en is de overgebleven deur dus de goede. als je de goede deur had dan wijst de quizmaster een foute deur aan en moet je dus bij je keus blijven... m.a.w. : - Als je in eerste instantie een foute deur had kies je na het wisselen de goede. - Als je in eerste instantie de goede deur had gekozen kies je na wisselen dus een foute. - Je hebt in eerste instantie 66% kans op een foute deur en 33% kans op een goede deur. Als je wisselt heb je dús 66% kans op het winnen van de prijs.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
bij het begin heb je 3 deuren, waarvan de quizmaster er eentje sowieso opendoet die fout is; dan heb je bij je eerste keuze al een 50/50 kans en de 2e keer weer: dan maakt wisselen niks uit |
![]() |
|
Eigenlijk mag je dus 2 keer kiezen. Een keer tussen 3 deuren en daarna tussen 2 deuren. Beide gevallen zijn dus te vergelijken met meerkeuzevragen. Mij is altijd geleerd (en dat heb ik in de praktijk ook vaak genoeg gedaan) dat je bij meerkeuze bij je eerste keuze te blijven als je twijfelt. Als ik dus voor deur nummer 1 kies en ook al openen ze deur waar niets achter staat, ga ik gewoon voor deur 1. Gewoon bij mijn keuze blijven.
En wat de wiskundige discussie betreft: de kans op deur 1 of 2 is gewoon hetzelfde. Wisselen beïnvloedt toch niet de grootte van de kans, maar ik denk dat ze een onderzoek houdt van: hoe is je gevoel? Hoeveel mensen van hierow die dit spel zouden spelen wisselen nog van deur en hoeveel niet? De kans op beide dingen is even groot, maar er speelt ook een andere factor mee: je gevoel om te wisselen als je twijfelt. Misschien zijn er meer mensen die wisselen of er zijn meer mensen zoals ik die bij hun eerste gekozen deur blijven. Maar de kans op een prijs blijft hetzelfde, of je nou van deur wisselt of niet. Zo zit het in elkaar.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
wisselen.
en hier staat 't wel duidelijk uitgelegd: http://home.wanadoo.nl/mcatis/3deur.htm en hiero is een symulatie, kun je 't zelf uitproberen ![]() http://www.vierkantvoorwiskunde.nl/puzzels/index.html |
![]() |
||
Citaat:
Als er 1 deur wegvalt, dan blijven er 2 deuren over, dus beide 50%. Zonder dit allemaal te weten zou ik gewoon bij mijn keuze blijven, éénmaal ik een keuze heb gemaakt, dan blijf ik ook bij die keuze. Welke invloeden er van buiten af ook komen.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
En zelf zou ik ook bij mijn eerste keuze blijven, uitgebreidere uitleg zie eerder in dit topic.
||
![]() |
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Drugs & Alcohol |
Enquetes voor game over drugs Verwijderd | 1 | 15-02-2010 15:05 | |
Algemene schoolzaken |
Enquette (invullen) daan012 | 5 | 01-11-2008 15:55 | |
Liefde & Relatie |
Enquete Meinita | 38 | 24-03-2006 14:33 | |
Algemene schoolzaken |
Enquête over studeren AB-Guus | 9 | 02-02-2006 15:51 | |
Algemene schoolzaken |
Enquête {opzet}: verhouding tussen de Nederlanders en de Moslims Spray rebel | 3 | 06-12-2004 21:21 | |
Algemene schoolzaken |
Enquête Gebruik van tabak en alcohol onder jongeren Foxy_oud | 72 | 09-07-2004 17:08 |