Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2002, 20:25
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Eens/Oneens? Met gewone kruispunten bedoel ik bijvoorbeeld kruisingen waar twee voorrangswegen of wegen waar het normaliter altijd druk is elkaar kruisen en er eventueel stoplichten staan.

Ik ben het hier mee eens. Rotondes zorgen voor meer doorstroming in het verkeer en de voorrangsregels zijn heel simpel: verkeer voorlaten dat er al op zit. Tis tenminste beter dan kruispunten waar je soms zit te wachten voor noppes totdat een lichtje op groen spingt en waardoor de kans op filevorming veel groter is. Is meer tijdverdoening. Wel vind ik dat dit soort dingen niet motten gebeuren bij voorrangswegen en kleine zijstraatjes, das overbodig en ook niet waarbij minstens 1 van de 2 wegen die elkaar kruisen 3 of meer rijbanen heeft, dat wordt wel een chaos. Dus motten we het binnen de perken hoden, maar dan blijven nog veel meer gewone kruisingen over die veranderd kunnen worden in rotondes. Lijkt me veel beter.
BTW: op gewone kruispunten gebeuren nog steeds meer ongelukken dan op rotondes, dus de kans op ongelukken wordt ook nog eens kleiner.

En nu jullie mening. Laat maar komen!
Oud 19-11-2002, 20:26
the exploding boy
the exploding boy is offline
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 20:29
Talon
Talon is offline
rotonds zijn:
mensen die daarop rijden twijfelen bij veel dingen die ze doen, geven de verkeerde mensen voorrang, word een zooitje..
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 20:32
Miracle
Miracle is offline
ik vind ze opzich wel beter dan kruispunten. Maar ze moeten dan wel goed gemaakt zijn, dus met ruim verhoogd midden zodat je de overkant niet ziet (dat is dus met name voor auto's)
Oud 19-11-2002, 21:36
qghp
qghp is offline
rotondes vind ik best klote omdat niemand weet wat ie nou moet doen : voorrang geven of doorrijden ( met niemand bedoel ik niet iedereen maar de gemiddelde rotondeganger )

bij ons in dr88 hebben ze laatst bij heel veel kruispunten alle stoplichten weggehaald en er gewoon een soort van 'verkeersplein'van gemaakt , dat betekent voor de autos dat ze even iets langzamer moeten rijden en voor de fietsers dat ze lekker door kunnen jakkeren! dit werkt heel goed!!
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 21:39
Onbekende
Onbekende is offline
Ik vind rotondes prettig om te rijden, maar ik heb ook niks tegen op stoplichten. Ik voel me altijd erg veilig bij stoplichten, want ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand door rood licht reed. In Drachten, de plaats waar ik het vaakst (met de auto) kom en ik dus het meest van weet, zijn ze nu zowat alle kruispunten met iets grotere wegen aan het rontondiseren (ter plekke verzonnen, maar ik weet anders ook niet echt hoe ik het moet formuleren), ook op kruispunten waar nog geen stoplichten waren en die mijns inziens helemaal niet onveilig waren, de voorrang was er duidelijk geregeld. Dan vind ik het zonde van het geld. Rotondes zijn ontzettend duur in aanleg. Hoe duur weet ik niet precies, maar als een drempel aanleggen soms al over de 20.000 euro en vaak meer (bron: mijn moeder die in Plaatselijk Belang van ons dorp zit en zo dergelijke dingen te weten komt) kost, kan ik me indenken dat rotondes zeker niet goedkoper zijn en dan vind ik het onzinnig om veel geld te verspillen aan kruispunten die met stoplichten nooit voor problemen hebben gezorgd allemaal te veranderen in wegen met rotondes.
Oud 19-11-2002, 21:42
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
mat-ice schreef:

bij ons in dr88 hebben ze laatst bij heel veel kruispunten alle stoplichten weggehaald en er gewoon een soort van 'verkeersplein'van gemaakt , dat betekent voor de autos dat ze even iets langzamer moeten rijden en voor de fietsers dat ze lekker door kunnen jakkeren! dit werkt heel goed!!
Grappig. Ik zie nu dat jij het over precies dezelfde rotondes hebt die ik ook juist geprobeerd heb te beschrijven.
Ken je de nieuwste rotonde bij het Liudger (loc. Raai en Splitting); dat is mijns inziens echt een totaal overbodige rotonde.
Oud 19-11-2002, 21:43
Verwijderd
Zwaar voor

Ik heb nu rijles en ik heb ZO'n hekel aan verkeerslichten...

Alleen is het een beetje lastig dat sommige mensen de regels niet helemaal snappen (knipperlichten) .. mjah, moeten ze maar eens een of andere nutteloze campagne voor gaan voeren.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 23:02
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Stoplichten zijn véél goedkoper, gok ik.

Rotondes doen Nederland op Frankrijk lijken en dat is natuurlijk zonde.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 23:06
Boogie
Boogie is offline
Het bevordert in de meeste gevallen wel de doorstroming t.o.v. stoplichten. En het is veel veiliger dan gelijkvloerse kruisingen. Wegen buiten de bebouwde kom hebben of hadden vaak levensgevaarlijke kruisingen. Met een rotonde is dat probleem opgelost. Alleen vind ik het wel zo dat op kleine wegen binnen de bebouwde kom soms te veel rotondes liggen.

Voordelen
- Veiliger
- Snelle doorstroming
- Snelheidsremmer
Oud 19-11-2002, 23:10
beuk
beuk is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Rotondes doen Nederland op Frankrijk lijken en dat is natuurlijk zonde.
Frankrijk is wat dat betreft echt triest, daar heb je op de kleinste weggetjes nog enorme rotondes.. en bij afslagen met zo'n kleine rustplaats.

Of de doorstroming zoveel beter is betwijfel ik overigens.. als het een beetje druk is sta je bij een rotonde ook vaak enorm vaak te wachten. En het breekt je snelheid zo op, 's nachts op een provinciale weg bv, staat het licht voor doorgaand verkeer meestal standaard op groen behalve als er van de zijkant iemand aankomt.
Oud 20-11-2002, 02:51
Unexplained
Unexplained is offline
Rotondes zijn leuk om zo snel mogelijk overheen te rijden..
(met de auto dan, met de fiets is er geen klap aan )
Oud 20-11-2002, 07:34
qghp
qghp is offline
Citaat:
Onbekende schreef:
Grappig. Ik zie nu dat jij het over precies dezelfde rotondes hebt die ik ook juist geprobeerd heb te beschrijven.
Ken je de nieuwste rotonde bij het Liudger (loc. Raai en Splitting); dat is mijns inziens echt een totaal overbodige rotonde.
ja ik snap ook niet heelmaal wat die daar doet nee
het is alleen maar onveiliger omdat al de scholieren die vanaf de splittinf komen voor de rotonde gaan spookrijden omdat ze anders de hele rotonde moeten omfietsen om op school te komen

( en ja ik spreeek uit ervaring )
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 10:20
Tom
Tom is offline
Ik vind rotondes maar kut. Weg ermee. Dat ze de drempels ook gelijk opruimen.
Oud 20-11-2002, 16:53
FireCracker
FireCracker is offline
nog meer rotondes?
Oud 20-11-2002, 17:09
Verwijderd
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Stoplichten zijn v��l goedkoper, gok ik.
Op langere termijn niet meer vanwege de stroomkosten. Maar hoe lang dat is...

Ik ben voor meer rotondes. Bij de stoplichten sta ik altijd veel langer stil. Het maakt echt duidelijk verschil. Zo was er ooit eens hier in de stad een hele gevaarlijke kruising met stoplichten e.d. Je moest altijd heel lang w88 enz. Nu is er een rotonde; je kunt bijna altijd direct doorrijden.
Het nadeel is alleen dat mensen die niet gewend zijn aan veel verkeer op rotondes altijd zitten te kutten met per ongeluk afsnijden en geen richting aangeven enzo.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 20:15
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
beuk schreef:
Of de doorstroming zoveel beter is betwijfel ik overigens.. als het een beetje druk is sta je bij een rotonde ook vaak enorm vaak te wachten.
Wat d8 je bij verkeerslichten die 20 seconden op groen staan en dan meteen weer een paar minuten op rood, dan krijg je denk ik grotere files. Bij rotondes heb je tenminste een grotere kans dat iedereen een beetje doorrijdt.
Oud 20-11-2002, 20:31
Kitten
rotondes zijn
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 20:35
Dark Angel
Dark Angel is offline
Ik baal van al die kutrotondes, je draait je helemaal gek. Helemaal met de paardetrailer is het een drama...
Oud 21-11-2002, 21:37
Atje85
Atje85 is offline
Jep, meer rotondes.
(Is in H'sum wel hard nodig..)
Of de kruispunten met stoplichten zó aanpassen dat van de kant waarvan veel verkeer is dat die vaker groen zijn.
En ik HAAT kruispunten zonder stoplichten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten